Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik denk dat ze dat zouden doen als ze dat zeker zouden weten. De keer dat ze dat geprobeerd hebben, werden ze nog sneller ingehaald door de realiteit dan dat ze persconferenties konden organiseren. Het is gewoon een veranderlijke situatie, en als er vaste momenten of criteria waren, zouden die er vast al gekomen zijn.

@TooChé Dat waren echt geen kleine lettertjes, maar telkens opnieuw werd iedereen verketterd die kwam zeggen dat niet alle maatregelen afgeschaft zouden worden. Was misschien eerder een kwestie van niet willen lezen dan niet gelezen hebben.
Het lijkt me dat het toch mogelijk zou moeten zijn om een bepaalde mortaliteitsgraad als een minimum te zetten of een bepaalde druk op de gezondheidszorg.

We hebben honderden, duizenden ziektes die rond gaan. Er is een punt waar we daar geen speciale maatregelen voor nemen en een punt waar we dat wel doen. Dat doen we voor elke ziekte, dus waarom zou het onmogelijk zijn een grens te vinden voor deze ziekte?

En ik denk dat ze dat zouden doen als ze dat zeker zouden weten. De keer dat ze dat geprobeerd hebben, werden ze nog sneller ingehaald door de realiteit dan dat ze persconferenties konden organiseren. Het is gewoon een veranderlijke situatie, en als er vaste momenten of criteria waren, zouden die er vast al gekomen zijn.

@TooChé Dat waren echt geen kleine lettertjes, maar telkens opnieuw werd iedereen verketterd die kwam zeggen dat niet alle maatregelen afgeschaft zouden worden. Was misschien eerder een kwestie van niet willen lezen dan niet gelezen hebben.
Alleen zijn er alsmaar meer landen, de Scandinavische op kop (Zweden, Denemarken), die corona ondertussen gewoon beschouwen als een virus als een ander. Dat is ook wat @zarathustra terecht aanhaalt, als het nu niet kan, wanneer dan wel? En waarom kan het daar wel, en hier niet? Onze vaccinatiegraad ligt volgens mij zelfs hoger...

Hoe vaak is hier en op alle persconferenties niet gezegd dat het vaccin niét de oplossing ging zijn? Niét het einde van alle maatregelen? Dat sommige maatregelen nog een bestaansreden zullen blijven hebben. Dat wordt keer op keer gezegd, en toch is het zogezegd "verkondigd als dé oplossing".

Gisteren 500 man binnen op de proclamatie zonder mondmasker. Nu besmetting op school en iedereen in quarantaine.
Ik ben er helemaal niet zeker van dat niemand van die 500 toch positief is. Maar so what?! Alle 18+ hebben de kans gehad zich te laten vaccineren, net om die ziekenhuisopnames onder controle te houden.

Wij zitten duidelijk op een andere lijn @Loser

F*ck dees. Heel de kleuterschool van onze dochter in quarantaine + alle kindjes laten testen op vrijdag.
Ik snap het niet meer. Het vaccin ging de oplossing zijn. Niet dus!
Wat een zever allemaal.

Gisteren 500 man binnen op de proclamatie zonder mondmasker. Nu besmetting op school en iedereen in quarantaine.
Ik ben er helemaal niet zeker van dat niemand van die 500 toch positief is. Maar so what?! Alle 18+ hebben de kans gehad zich te laten vaccineren, net om die ziekenhuisopnames onder controle te houden.

Ik weet niet hoe jij er over denkt en ik ga niet met jou in discussie gaan want wij zitten duidelijk op een andere lijn.
:oink: proclamatie op de kleuterschool. Ik hoop toch met onderscheiding?

Niet dezelfde school he man.
Jezus.

Wij zitten duidelijk op een andere lijn @Loser

Iets aan onze gezondheid doen?

Kan je mij even vertellen welke studie aantoont dat ‘jouw innerlijk licht verhogen’ helpt tegen het vermijden van hart en vaatziekte en kankers?

Maar je het het misschien over gezonder gaan leven. Wel, wat moet de wetenschap en de overheid hier aan doen?
Alle noodzakelijke dingen om gezonder te gaan leven zijn er:
- Bewegen kost 0,0. Naar buiten gaan en elke dag een wandeling maken in je gewone kleren is de goedkoopste work-out die er is.
- gezond koken kost op zich ook niet gigantisch veel, al is een snelle hap altijd goedkoper

Voor de rest krijg je via het ziekenfonds geld terug nadat je jezelf aansluit bij een sportclub, zijn er onnoemelijk veel mogelijkheden om iets van beweging te doen en is zowat alle (wetenschappelijk) onderbouwde informatie te vinden op het internet. En toch zitten we met z’n ongezonde populatie.

Uiteraard wordt er door wetenschappers ingezet op medicijnen en vaccins. Of denk je echt dat het realistisch is om ziektebeelden te gaan bestrijden door een campagne te voeren om meer te bewegen en gezonder te eten?

Ik kom misschien wat negatief over, maar mijn beeld van de maatschappij is relatief minachtend als het over zelfredzaamheid
' Het innerlijk licht verhogen' helpt daar inderdaad niet bij. Ik doelde dan ook op het gezonder leven. En ja daar bestaan wel meer dan genoeg studies over die aantonen dat een gezondere levensstijl helpt bij hart- en vaatziekten, kankers,... Maar leuk dat je de discussie terug in het belachelijke probeert te trekken. Staaft mijn inziens het punt dat er wel wat meer nuance mocht zijn in deze ganse crisis.

Wat moet de wetenschap hieraan doen? Mijn inziens doet de wetenschap wat het moet doen.
Wat moet de overheid hieraan doen? Als we toch een belachelijke "11 miljoen campagne" gaan opzetten kunnen we even goed het geld elders gebruiken aan zaken die daadwerkelijk helpen. Stom voorbeeld, haal alle snoep- en frisdrankautomaten weg uit de basisscholen en zorg dat kinderen toegang hebben tot voldoende fruit en groeten via de school...

Mijn punt is dat de mindset bij de gemiddelde Belg en bij uitbreiding westerling totaal verkeerd ligt en dat we er na anderhalf jaar gezondheidscrisis maar niet in slagen deze te verleggen.

Ik weet dat een negatief statement niet kan bewezen worden maar ben je zeker dat geen enkele expert al eens heeft gezegd dat de mensen beter gezond gaan leven (goede voeding, slaap, sport)? Ik weet het niet hé, lijkt mij nu zo vanzelfsprekend.

Ook gaat het hier over een accuut probleem hé, zelfs nu, maanden later. Je kreeg geen enkele golf ingedijkt door mensen gezonder te laten leven volgens mij, zelfs als je ze zou verplichten. Wat heeft de persoon met overgewicht op de IC eraan dat, moest hij jaren geleden gezonder zijn beginnen leven, nu zijn kansen hoger lagen?

Ik vind het een beetje een loos argument eerlijk gezegd.
Een accuut probleem dat reeds meer dan anderhalf jaar duurt. Als een accuut probleem dermate lang aansleept is het een chronisch probleem... Reeds van in het begin van de crisis is er een aangetoond verband tussen overgewicht en het risico om ernstig ziek te worden/op de IC te beladen door Corona. Dat hier in het topic dan mensen zijn die komen zeggen dat gezond leven los staat van het ganse Coronagebeuren is werkelijk te gek voor woorden en toont aan hoe fout onze mindset zit in het bestrijden van deze gezondheidscrisis. Zelfs nu, na al die maanden en een geslaagde vaccinatiecampagne, slagen we er niet in onze mindset te verplaatsen en blijven we maar een symptoombestrijding doen i.p.v. werkelijk de oorzaak van een heleboel problemen aan te pakken. Of het nu gaat om Corona, hart- en vaatziekten, kanker,... Dat de zwaarlijvige persoon die nu met Corona op de IC ligt niets heeft aan bovenstaand klopt. Ik stel me dan wel de vraag of desbetreffende persoon de ommezwaai gaat maken na zijn IC-bezoek en zo toekomstige problemen kan vermijden. Afgaande op de cijfers van Statbel waar jaar na jaar het aantal personen met overgewicht stijgt vrees ik er voor...

Een accuut probleem dat reeds meer dan anderhalf jaar duurt. Als een accuut probleem dermate lang aansleept is het een chronisch probleem... Reeds van in het begin van de crisis is er een aangetoond verband tussen overgewicht en het risico om ernstig ziek te worden/op de IC te beladen door Corona. Dat hier in het topic dan mensen zijn die komen zeggen dat gezond leven los staat van het ganse Coronagebeuren is werkelijk te gek voor woorden en toont aan hoe fout onze mindset zit in het bestrijden van deze gezondheidscrisis. Zelfs nu, na al die maanden en een geslaagde vaccinatiecampagne, slagen we er niet in onze mindset te verplaatsen en blijven we maar een symptoombestrijding doen i.p.v. werkelijk de oorzaak van een heleboel problemen aan te pakken. Of het nu gaat om Corona, hart- en vaatziekten, kanker,... Dat de zwaarlijvige persoon die nu met Corona op de IC ligt niets heeft aan bovenstaand klopt. Ik stel me dan wel de vraag of desbetreffende persoon de ommezwaai gaat maken na zijn IC-bezoek en zo toekomstige problemen kan vermijden. Afgaande op de cijfers van Statbel waar jaar na jaar het aantal personen met overgewicht stijgt vrees ik er voor...

Ik durf toch te zeggen dat de tijdsschaal om gezond te gaan leven, en de negatieve effecten van voorgaande levensstijl weg te werken, een pak langer is dan de Corona-crisis zelf hoor.

Je zit met een gezondheidscrisis met overgewicht als risicofactor (en nog enkele), waar in de respons op mensen die binnen enkele weken sterven is er plaats voor "gezonder leven" als alternatief voor de maatregelen? Daar gaat het mij om.

Ik vind het dus opnieuw een loos argument, vooral omdat er volgens mij hopen campagnes zijn over gezonder leven. Moet zo'n Vlieghe of Van Ranst dan afgerekend worden op het feit dat ze dit niet elke keer zeggen?

Zelfs als we allemaal gaan gezond doen, blijft het een dodelijk virus voor heel wat mensen, en zijn maatregelen dus nodig geweest. Ik vind het een beetje een wensdroom om anders te denken hoor.

Mijn punt is dat de mindset bij de gemiddelde Belg en bij uitbreiding westerling totaal verkeerd ligt en dat we er na anderhalf jaar gezondheidscrisis maar niet in slagen deze te verleggen.

Een accuut probleem dat reeds meer dan anderhalf jaar duurt. Als een accuut probleem dermate lang aansleept is het een chronisch probleem... Reeds van in het begin van de crisis is er een aangetoond verband tussen overgewicht en het risico om ernstig ziek te worden/op de IC te beladen door Corona. Dat hier in het topic dan mensen zijn die komen zeggen dat gezond leven los staat van het ganse Coronagebeuren is werkelijk te gek voor woorden en toont aan hoe fout onze mindset zit in het bestrijden van deze gezondheidscrisis.

komt dat ook niet doordat men schrik heeft de dingen te benoemen? Rond de hete brij draaien om zo weinig mogelijk mensen tegen het hoofd te stoten.
Zachte heelmeesters maken etterende wonden ofzo?

ik heb hier zelfs in begin van Corona nog een paar berispingen gehad toen ik erop hamerde dat obesen vaker op IC terecht kwamen.
Allerlei reacties ook gaande van: “bron?” tot “je mag niet stigmatiseren”.

Mensen moeten dringend gezonder gaan leven. Alleen worden teveel mensen er niet graag mee geconfronteerd, want gezonder leven kost moeite.
En ja, soms moet men eens bepaalde groepen benoemen en neen, niet alle obesen hebben een medische aandoening waardoor ze iets zwaarder zijn. Maar ja, dat is nu eenmaal 2021: “over het koppeke wrijven en de waarheid verbloemen”.

Natuurlijk. En dat komt omdat het hier allemaal geschreven zinnen zijn.
Maar dan reply je niet alsof ik achterlijk ben. Daar kan ik nie tegen.
Zie reactie van @nestorius hierboven. Je hebt het wel als een debiel geschreven want zo kwam het wel over... Dus dan ga je zo behandeld worden :p

Misschien wat minder uit de hoogte doen en moeite doen om het duidelijk over te brengen, dan krijg je dat soort reacties niet. Want onduidelijke communicatie en dan doen alsof het probleem bij de lezer ligt, daar kan ik niet tegen.

Ik doe helemaal niet uit de hoogte. Ik post het hier omdat ik de situatie gewoon belachelijk vind en het iets is wat aansluit bij het onderwerp van dit topic.

Quarantaines in kleuter-/basisscholen zijn momenteel echt het slechtste wat je kan doen. Laat die kinderen elkaar besmetten. Laat hen het virus op jonge leeftijd doormaken. Laat ze een sterke natuurlijke immuniteit opbouwen.
En als ouders moet je dan gewoon maar een beetje uitkijken als je in contact komt met oude(re) familieleden. We zitten nu met dit endemisch virus. Of gaan we in november en verder ook quarantaines doen als gevolg van griep?

Ivm dit onderwerp, straks eens luisteren in Ter Zake:

Ik durf toch te zeggen dat de tijdsschaal om gezond te gaan leven, en de negatieve effecten van voorgaande levensstijl weg te werken, een pak langer is dan de Corona-crisis zelf hoor.

Je zit met een gezondheidscrisis met overgewicht als risicofactor (en nog enkele), waar in de respons op mensen die binnen enkele weken sterven is er plaats voor "gezonder leven" als alternatief voor de maatregelen? Daar gaat het mij om.

Ik vind het dus opnieuw een loos argument, vooral omdat er volgens mij hopen campagnes zijn over gezonder leven. Moet zo'n Vlieghe of Van Ranst dan afgerekend worden op het feit dat ze dit niet elke keer zeggen?

Zelfs als we allemaal gaan gezond doen, blijft het een dodelijk virus voor heel wat mensen, en zijn maatregelen dus nodig geweest. Ik vind het een beetje een wensdroom om anders te denken hoor.
Het is niet dat iedereen met overgewicht op hetzelfde moment Corona heeft gekregen en eraan overleden is. Terwijl het van in het begin overduidelijk was dat overgewicht een gigantische risicofactor is. Net zoals alle andere gevolgen van een ongezonde levensstijl uiteindelijk tot een risicofactor leiden. Of het nu om Covid gaat of iets anders. Op meer dan anderhalf jaar heb je tijd voldoende om een gezondere levensstijl aan te nemen. Maar zoals @Biljart het hierboven al beschrijft, mensen horen het niet zo graag dat ze zelf eens wat verantwoordelijkheid moeten gaan nemen... Zoals ik eerder al zei, als Jan Modaal in de straten er nu nog niet in slaagt zijn mindset en levensstijl te veranderen na een gezondheidscrisis van anderhalf jaar zal het nooit gebeuren. En dan kunnen we bij iedere volgende crisis terug opnieuw aan symptoombestrijding gaan doen terwijl de oorzaak jaar na jaar groter wordt....

Ik zeg ook nergens dat "gezonder leven" HET alternatief is voor maatregelen. Het is geen of/of maar een en/en. Ik ben niet tegen alle maatregelen en zeg ook niet dat sommige maatregelen niet werkten in deze crisis. Ik heb me ook zo goed mogelijk eraan gehouden en heb me ook laten vaccineren maar ergens stopt het wel eens. Ik ben daarentegen wel tegenstander van de vele belachelijke maatregelen waar Vlieghe en Van Ranst heel vaak de grote voorstander van bleken te zijn... Laat het nu net deze twee personen zijn die het laatste anderhalf jaar zowat de klok rond zeer prominent in de media kwamen waarbij een kritische stem werd weggezet als idioot en er nooit echt een debat is geweest omtrent hun visie. Niet in de media en al helemaal niet in het parlement waar dergelijke debatten thuis horen als je vrijheidsbeperkende maatregelen van dat kaliber oplegt! Komen we opnieuw bij het punt dat de virocratie het laatste anderhalf jaar volledig is doorgeslagen, er nog amper draagvlak was voor maatregelen en er best wel wat meer nuance mocht zijn...

Hoe vaak is hier en op alle persconferenties niet gezegd dat het vaccin niét de oplossing ging zijn? Niét het einde van alle maatregelen? Dat sommige maatregelen nog een bestaansreden zullen blijven hebben. Dat wordt keer op keer gezegd, en toch is het zogezegd "verkondigd als dé oplossing".

In landen als de UK en sommige staten in de VS is toch wel aangetoond dat het zonder de meeste maatregelen ook kan.

En dat is met een lagere vaccinatiegraad dan wij.

Dat de goalposts steeds verschuiven betekend niet dat we dat steeds maar moeten accepteren. Als ze volgende lente zeggen dat het 'nog steeds te vroeg is', dan vind jou kamp ook wel wat artikels die aantonen dat dat 'altijd al gezegd werd'.

Als je mensen inneens zou zeggen dat ze nog een jaar maskers moeten dragen gaan velen dat niet pikken. Daarom zeggen ze het beetje bij beetje.

Laatst bewerkt:
F*ck dees. Heel de kleuterschool van onze dochter in quarantaine + alle kindjes laten testen op vrijdag.
Ik snap het niet meer. Het vaccin ging de oplossing zijn. Niet dus!
Wat een zever allemaal.
Je zou bijna denken dat het virus verandert in een veel besmettelijkere versie die de vaccins beter kan omzeilen.

En kleuters zijn nog niet gevaccineerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan