Is dat? Dat elke patiënt op intensieve van allochtone origine is?
In het VK begin je nu te zien dat het aandeel gevaccineerden vs ongevaccineerden groter begint te worden in het ziekenhuis. Wat logisch is natuurlijk, maar dat geeft toch wel aan dat cijfers niet altijd zo eenduidig zijn. Het is logisch dat het aandeel gevaccineerden groter wordt, als het aandeel gevaccineerden in het land gewoon een heel pak groter wordt. En uiteindelijk, als de vaccinatiegraad hoog genoeg ligt, zal het zelfs de meerderheid gevaccineerden worden. Maar dan is de conclusie niet dat de vaccinaties minder werken, hè.
Ik bedoel, je moet het zogezegd durven benoemen, maar dan moet je ook wel zeker weten dat dat inderdaad het probleem is. Als je ziet dat de vaccinatiegraad daar even hoog lag als in Frankrijk voor de verplichting, dan ligt het misschien eerder aan ietes anders. Dan is de vaccinatiegraad in Vlaanderen gewoon superhoog (wat ook is, in vergelijking met de rest van de wereld zelfs).
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het niet zo zou mogen benoemen als dat daadwerkelijk het grote probleem zou zijn. Ik denk dat we wel weten dat dat op z'n minst een deel van het probleem is, en dat mag zeker weten gezegd worden. Maar het culpabiliseren van iedereen gaat wel ver (zoals die ene vrouw op skivakantie toen, of de jongeren in Spanje...), en als je hele groepen die al gemarginaliseerd zijn daarbij gaat viseren, kun je maar beter zeker zijn. Vooral als officiële instantie.