Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En niemand zou u dat kwalijk nemen. Jij deed je deel: je leeft anderhalf jaar als kluizenaar en gaf diverse zaken op en je liet je vaccineren. Tijd dus dat zij die zich niet willen laten vaccineren maar het gelag moeten betalen. Geen gratis PCR-testen, geen pasjesmaatschappij. Alles open, de ongevaccineerden zullen ziek worden, sommige ernstig en sommige zullen sterven. Dat hebben ze dan aan zichzelf te danken.

De gevaccineerde bevolking één dag langer dan nodig straffen omdat een deel weigert zich te vaccineren is de wereld op zijn kop.

Klinkt misschien logisch maar dit gaat compleet voorbij aan het gegeven van een muterend virus.

Zolang je in een groep een subgroep hebt die niet gevaccineerd is, en die ten gevolge van sociologische achtergrond waarschijnlijk ook nog eens in clusters bij elkaar leeft, blijft het virus in die groep circuleren en muteren. Tot op een dag een Brusselse variant muteert die resistentie vertoont voor bepaalde vaccins en dan zit het spel op de molen.

Het gaat nooit gedaan zijn met COVID hé. Je bent gevaccineerd en momenteel is dat doeltreffend. Maar zolang je de kans geeft aan het virus om te muteren blijft dit gewoon een eindeloze race tussen mutatie en vaccins.

Die vergelijking trekt ook op geen zak.

Maar ale, mijn ma wilt dan tenminste nog gevaccineerd worden, er is ook nog groep die totaal geen vaccin wilt.
Die vergelijking klopt best wel, als iedereen die houding had aangenomen zou de hele vaccinatie-aanpak in de soep zijn gedraaid. Aangezien al die vaccins door de bevoegde instanties zijn goedgekeurd, waarom moet Jan met de pet (zonder een diploma virologie of moleculaire biologie) dan nog eens gaan bepalen welk vaccin het beste bij hem/haar past? Op basis van welke analyse wilt ze enkel Pfizer?

Klinkt misschien logisch maar dit gaat compleet voorbij aan het gegeven van een muterend virus.

Zolang je in een groep een subgroep hebt die niet gevaccineerd is, en die ten gevolge van sociologische achtergrond waarschijnlijk ook nog eens in clusters bij elkaar leeft, blijft het virus in die groep circuleren en muteren. Tot op een dag een Brusselse variant muteert die resistentie vertoont voor bepaalde vaccins en dan zit het spel op de molen.

Het gaat nooit gedaan zijn met COVID hé. Je bent gevaccineerd en momenteel is dat doeltreffend. Maar zolang je de kans geeft aan het virus om te muteren blijft dit gewoon een eindeloze race tussen mutatie en vaccins.

Dus gaan we omdat een groepje egoïsten zich weigert te vaccineren de hele samenleving tot in het oneindige met restricties laten leven? Omdat we een vrees opbouwen dat er ooit wel eens een resistene stam kan opduiken? Te zot voor woorden.

Die vergelijking klopt best wel, als iedereen die houding had aangenomen zou de hele vaccinatie-aanpak in de soep zijn gedraaid. Aangezien al die vaccins door de bevoegde instanties zijn goedgekeurd, waarom moet Jan met de pet (zonder een diploma virologie of moleculaire biologie) dan nog eens gaan bepalen welk vaccin het beste bij hem/haar past? Op basis van welke analyse wilt ze enkel Pfizer?

Ik zie niet waarom je niet je eigen vaccin zou mogen kiezen. Het is misschien niet ideaal vanuit vaccinatie campagne perspectief (al is het in andere landen ook gelukt), maar het lijkt mij nog de meest redelijke toegeving naar de twijfelaars toe.

Dat risico patienten er meer als een maand langer erover hebben gedaan om volledig gevaccineerd te zijn dan de 18-jarige student die eind juni via de covax lijst J&J kreeg is toch een beetje ridicuul.

Astra Zeneca is toch ook precies wat minder effectief. Misschien gaan die uiteindelijk toch nog een Pfizer boostershot krijgen.

Niet dat de regering dat perse kon voorspellen, maar het toont wel aan dat je soms beter af kunt zijn door niet alles letterlijk te volgen. Experten veranderen soms ook van gedachten (wat dus even afwachten vanuit persoonlijk perspectief ook niet zo een ridicule keuze is als sommigen hier doen blijken).

Dus gaan we omdat een groepje egoïsten zich weigert te vaccineren de hele samenleving tot in het oneindige met restricties laten leven? Omdat we een vrees opbouwen dat er ooit wel eens een resistene stam kan opduiken? Te zot voor woorden.

maar als we proberen restricties op te leggen op de niet gevaccineerden zoals een covidsafepass krijg je hier ook een hele resem argumenten en tegenkantingen.

Dus wat wil je? Verplichte vaccinaties of maatregelen voor iedereen of maatregelen voor niet gevaccineerden of niks.

Dat laatste houdt risico in dat er een mutatie komt waardoor we weer naar maatregelen voor iedereen kunnen gaan.

Ik denk dat er een foutje in jouw vacinatiecijfers zit, bij de 12-17 jarigen is in vlaanderen nog geen 15% volledig gevaccineerd. Tegen 1 september zal dat wel een pak meer zijn. Er gaan der ook nog een heel deel bij zijn die wel 2 spuitjes hebben maar nog geen 2 weken geleden.
Een pak meer -> Reminder dat het al bijna half augustus is.

Ze zullen toch serieus moeten doorspuiten om dat op 2,5 weken nog significant op te krikken. Daarnaast dien je ook nog weken te rekenen voor de werkzaamheid van het vaccin. Het zou mij verbazen als de wetenschappelijke adviseurs dan op 1 september al aan mondmaskerdracht willen morrelen.

't is helaas gewoon de realiteit waarin je vandaag leeft hoor. Of je dat nu te zot voor woorden vindt of niet zullen we als samenleving altijd moeten blijven rekening houden met het feit dat er resistente stammen zullen (niet kunnen, zullen) opduiken zolang we het daartoe de kans bieden.

De oplossing is nochtans vrij evident; namelijk een verplichte vaccinatie voor iedere burger gekoppeld met een intensief programma van vaccinatie in de armere landen. Want, we kunnen hier nog perfect gevaccineerd zijn, als in Afrika het virus gewoon leuk kan blijven muteren daagt die resistente mutatie bij ons gewoon op.

Als blijkt dat het wettelijk (momenteel) niet mogelijk is om mensen dwangmatig te vaccineren dan moet men alle mogelijke middelen aanwenden om het weigeraars zo moeilijk mogelijk te maken. En dat zal sowieso ook voor gevaccineerden ongemakken meebrengen.

Ik denk dat er een foutje in jouw vacinatiecijfers zit, bij de 12-17 jarigen is in vlaanderen nog geen 15% volledig gevaccineerd. Tegen 1 september zal dat wel een pak meer zijn. Er gaan der ook nog een heel deel bij zijn die wel 2 spuitjes hebben maar nog geen 2 weken geleden.
In Vlaanderen had 70% van de 12-17 op 8 augustus de eerste dosis gehad.
Dus op 29 augustus heeft 70% 2 dosissen gehad.

Effectiviteit tegen hospitalisatie van Pfizer na 1ste dosis begint na 2 weken (40-60% afhankelijk van onderzoek), en 1 week na 2de dosis (80-90% afhankelijk van onderzoek).

Meer dan voldoende als de rest van de 18+ aan 90% zit, en de komende weken die 70% bij 12-17 nog gaat stijgen.
(Chapeau trouwens voor die groep, ik had dat niet verwacht)

maar als we proberen restricties op te leggen op de niet gevaccineerden zoals een covidsafepass krijg je hier ook een hele resem argumenten en tegenkantingen.

Dus wat wil je? Verplichte vaccinaties of maatregelen voor iedereen of maatregelen voor niet gevaccineerden of niks.

Dat laatste houdt risico in dat er een mutatie komt waardoor we weer naar maatregelen voor iedereen kunnen gaan.
Tegenkanting zal je altijd krijgen. Het zal nooit voor iedereen goed zijn, wat er ook beslist wordt.

Ik zie wel heil in het stelselmatig bemoeilijken en benadelen van anti-vaxxers tot de opofferingen om te blijven weigeren zo groot zijn tot enkel nog dezelfde 1% wacko's overblijven die al jarenlang strijden tegen polio vaccin.
Voer coronapassen in voor evenementen, kritische beroepen, publieke indoor gebouwen, etc ... net zoals we roken ook aangepakt hebben.

't is helaas gewoon de realiteit waarin je vandaag leeft hoor. Of je dat nu te zot voor woorden vindt of niet zullen we als samenleving altijd moeten blijven rekening houden met het feit dat er resistente stammen zullen (niet kunnen, zullen) opduiken zolang we het daartoe de kans bieden.

De oplossing is nochtans vrij evident; namelijk een verplichte vaccinatie voor iedere burger gekoppeld met een intensief programma van vaccinatie in de armere landen. Want, we kunnen hier nog perfect gevaccineerd zijn, als in Afrika het virus gewoon leuk kan blijven muteren daagt die resistente mutatie bij ons gewoon op.

Als blijkt dat het wettelijk (momenteel) niet mogelijk is om mensen dwangmatig te vaccineren dan moet men alle mogelijke middelen aanwenden om het weigeraars zo moeilijk mogelijk te maken. En dat zal sowieso ook voor gevaccineerden ongemakken meebrengen.

Die paar miljoen man in Belgie gaat echt geen impact hebben op het creëren van corona mutaties.

Laten we eerst wachten tot de rest van de wereld tot ons niveau is gekomen voordat we iedereen hier ongemakken geven. Afrika gaat nog minstens een jaar amper vaccinaties hebben.

Dit zou ik ook doen.

Als alternatief : eens de 12-jarigen ingeënt zijn + 2 weken gewoon alles los laten. Diegene die het vaccin geweigerd hebben moeten dan zelf maar de gevolgen dragen.

Die paar miljoen man in Belgie gaat echt geen impact hebben op het creëren van corona mutaties.

Laten we eerst wachten tot de rest van de wereld tot ons niveau is gekomen voordat we iedereen hier ongemakken geven.

lol
op zich moet er maar 1 mutatie of dat het toevallig in Afrika is of in die paar miljoen hier daar gaat virus niet bewust op rekenen :)

Ik denk dat het vrij duidelijk is wat ik persoonlijk wil. Vlaanderen haalt ongeziene vaccinatiecijfers dus imo moeten in Vlaanderen alle maatregelen op de schop en liefst zo snel mogelijk. Dat ze in Brussel amper 60% shots gezet hebben is niet mijn probleem. Als federaal daar lastig over doet, dan moet ze eindelijk maar eens kleur bekennen over hoe ze met de meerderheid in dit land omgaat. En met meerderheid bedoel ik heus niet enkel Vlaanderen, maar ook gewoon de vaccinatie-meerderheid. Wallonië verdient ook versoepeligen want die halen ondertussen ook vrij goede cijfers (al kan het nog beter) en eigenlijk Brussel eigenlijk ook, die anti-vaxxers moeten dan maar het risico lopen ziek te worden.

Ik denk dat het vrij duidelijk is wat ik persoonlijk wil. Vlaanderen haalt ongeziene vaccinatiecijfers dus imo moeten in Vlaanderen alle maatregelen op de schop en liefst zo snel mogelijk. Dat ze in Brussel amper 60% shots gezet hebben is niet mijn probleem. Als federaal daar lastig over doet, dan moet ze eindelijk maar eens kleur bekennen over hoe ze met de meerderheid in dit land omgaat. En met meerderheid bedoel ik heus niet enkel Vlaanderen, maar ook gewoon de vaccinatie-meerderheid. Wallonië verdient ook versoepeligen want die halen ondertussen ook vrij goede cijfers (al kan het nog beter) en eigenlijk Brussel eigenlijk ook, die anti-vaxxers moeten dan maar het risico lopen ziek te worden.

Maar dat is het dus wel en het feit dat je dit zo simplistisch komt stellen geeft mij de indruk dat je niet volledig begrijpt hoe een virus werkt en wat de gevolgen zijn van die werking te negeren.

lol
op zich moet er maar 1 mutatie of dat het toevallig in Afrika is of in die paar miljoen hier daar gaat virus niet bewust op rekenen :)

Nee maar door het hier 'op te lossen' verminderen we de wereldwijde kans op mutaties met 0,01%.
Dus het niet echt waard als we er opofferingen voor moeten doen.

Maar dat is het dus wel en het feit dat je dit zo simplistisch komt stellen geeft mij de indruk dat je niet volledig begrijpt hoe een virus werkt en wat de gevolgen zijn van die werking te negeren.

Ik begrijp het maar al te goed. Maar wat is uw alternatief? Met uw logica moet eerst de hele wereld ingeënt zijn vooraleer we kunnen versoepelen. We gaan op een bepaald punt toch met een zeker niveau van risico moeten leren leven hoor. Als we bang gaan zijn voor een mutatie die er ooit eens zou kunnen aankomen, ja dan kunnen we beter in een grot gaan leven. We doen dat voor geen enkele andere ziekte of virus, laat ons dat dus aub ook niet voor Covid gaan doen. Onzekerheid zal er altijd zijn, dat maakt deel uit van het leven.

Bovendien worden momenteel medicijnen getest die de ziekte goed zouden kunnen behandelen. Dus dan is het doorbreken van een mutant al helemaal geen probleem meer.

Dat zal wel meevallen. De Delta-variant is besmettelijker maar de vaccins werken er wel grotendeels tegen. En dat is ook logisch.
De mutaties die op lange termijn gaan overheersen zullen altijd zéér besmettelijke mutaties zijn, maar anderzijds mutaties zijn die niet erg dodelijk zijn. (Al is dat relatief te noemen, % gewijs is de deltavariant bijvoorbeeld dodelijker dan de andere varianten)

Natuurlijk kunnen er dodelijke(r) mutaties ontstaan, maar het virus heeft een gastheer nodig om te overleven en als het virus moet kiezen tussen besmettelijker of dodelijker zal het altijd het eerste prefereren. Niet bewust maar via natuurlijke selectie.

Eigenlijk mogen we nog blij zijn dat Covid een virus is, en géén bacterie.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het maar al te goed. Maar wat is uw alternatief? Met uw logica moet eerst de hele wereld ingeënt zijn vooraleer we kunnen versoepelen. We gaan op een bepaald punt toch met een zeker niveau van risico moeten leren leven hoor. Als we bang gaan zijn voor een mutatie die er ooit eens zou kunnen aankomen, ja dan kunnen we beter in een grot gaan leven. We doen dat voor geen enkele andere ziekte of virus, laat ons dat dus aub ook niet voor Covid gaan doen. Onzekerheid zal er altijd zijn, dat maakt deel uit van het leven.

Bovendien worden momenteel medicijnen getest die de ziekte goed zouden kunnen behandelen. Dus dan is het doorbreken van een mutant al helemaal geen probleem meer.

Dat is niet mijn logica maar gewoon de zuivere realiteit van de wereld zoals ze vandaag is. De Delta variant van het virus is ondertussen nagenoeg even besmettelijk als de mazelen, resistenter tegen antilichamen, en veroorzaakt zwaardere ziektesymptomen. Het enigste wat het virus daarvoor nodig heeft gehad was tijd en een poel waarin het zich vrij kan bewegen.

Dat jij, ik, en de meesten hier, ondertussen anderhalf jaar zwaar hebben af gezien onder restricties en nu recht hebben op versoepelingen is gestoeld op principes van rechtvaardigheid die alleen van toepassing zijn binnen de wereld zoals wij ze georganiseerd hebben. Het virus opereert gewoon buiten die grenzen en muteert verder.

Wat is mijn alternatief? Alvast momenteel niet wat jij hebt voorgesteld, maar wel wat ik zelf reeds heb gepost. Daar zullen risico-analyses aan worden gekoppeld door mensen die een pak verstandiger zijn als ik. De doelposten verschuiven in deze pandemie continu terwijl de tegenstander nagenoeg onuitputtelijk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan