Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik dat lees bevestigt dat toch gewoon dat die absolute cijfers een verkeerd beeld geven van de situatie. Iets wat ik al heel lang denk. 100 lijkt veel, maar eigenlijk is dat peanuts als je dat ze tov onze totale bevolking.
Eigenlijk is 2000 plaatsen of wat dan ook op IC veel te weinig als je ziet dat wij met +10 milj zijn.

Als ik dat lees bevestigt dat toch gewoon dat die absolute cijfers een verkeerd beeld geven van de situatie. Iets wat ik al heel lang denk. 100 lijkt veel, maar eigenlijk is dat peanuts als je dat ze tov onze totale bevolking.
Eigenlijk is 2000 plaatsen of wat dan ook op IC veel te weinig als je ziet dat wij met +10 milj zijn.
Gaan we weer die toer op
Wij zitten al bij de top qua plaatsen en je hebt ook mensen nodig om patiënten op die bedden te helpen. Of gaan we ze gewoon op een bed leggen: hier een IC-bed, zoek de rest zelf maar uit!

België moet gewoon 10 000 bedden op IC hebben zodat we binnen een paar jaar kunnen klagen dat er enorm veel geld weggesmeten wordt in de gezondheidszorg.

Hier is al zo vaak uitgelegd dat een ICU-bed meer is dan zomaar het bed op zich he. Het is niet dat ge even wat extra bedden in een zaal of tent bij plaatst. Elk bed dient ook aangepaste (dure) technologie te hebben én per bed zijn er meerdere verplegers/verpleegsters nodig die daar een extra BaNaBa voor gevolgd hebben.

Ge tovert dus niet zomaar wat extra ICU-bedden bij tijdens zo'n crisis, ook niet na anderhalf jaar. En om te stellen dat de capaciteit in het algemeen te laag zou zijn, is gewoon fout aangezien die capaciteit altijd voldoende is geweest totdat de crisis begon en na de crisis ook gewoon terug voldoende zal zijn.Het zou dus ook nutteloos (en financieel niet verantwoord) zijn om een nog grotere capaciteit te hebben die in normale tijden niet benut wordt.

Qua verhouding ICU-bedden per aantal inwoners, zitten we sowieso al bij de top van Europa (of zelfs de wereld) dus op dat vlak valt ons land écht niks te verwijten.

Toch gek dat die ziekenhuisopnames ook blijven stijgen. Zijn dit dan bijna allemaal jonge mensen die nog niet gevaccineerd zijn dan?

Of krijgen we zoals ik al langer denk een verkeerde indruk door die cijfers? Absolute getallen vs percentages bevolking
In Brussel zijn zeer veel ouderen ook niet gevaccineerd. Moeilijk bereikbaar...

In Brussel zijn zeer veel ouderen ook niet gevaccineerd. Moeilijk bereikbaar...
Zijn daar ergens gegevens over beschikbaar? Lijkt me toch interessant om te weten wie er nu in't ziekenhuis of IC belandt.
Als blijkt 90% niet gevaccineerde ofzo, kunnen we (politiek, commercieel) dat toch gebruiken om te overtuigen van vaccinatie.
Dat zijn ten minste cijfers waar we iets aan hebben :unsure:

België moet gewoon 10 000 bedden op IC hebben zodat we binnen een paar jaar kunnen klagen dat er enorm veel geld weggesmeten wordt in de gezondheidszorg.
10 000? 11 miljoen bedoeld ge? Sorry maar het recht op gezondheidszorg is een basisrecht dus lijkt met me maar logisch dat men zorgt dat men plaats heeft voor iedere belg. :unsure::unsure:

Zijn daar ergens gegevens over beschikbaar? Lijkt me toch interessant om te weten wie er nu in't ziekenhuis of IC belandt.
Als blijkt 90% niet gevaccineerde ofzo, kunnen we (politiek, commercieel) dat toch gebruiken om te overtuigen van vaccinatie.
Dat zijn ten minste cijfers waar we iets aan hebben :unsure:
In dit rapport staan er wat grafieken, p26 en verder: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_Weekly_report_NL.pdf

Verder hier ziekenhuisbezetting per leeftijd: https://datastudio.google.com/embed/u/0/reporting/c14a5cfc-cab7-4812-848c-0369173148ab/page/JL1qB

Daar zie je dat het aandeel 20-39 nooit zo hoog is geweest. Dat is de groep die voor een groot deel nog niet volledig + 2 weken gevaccineerd was - want je moet rekenen, nu in het ziekenhuis is wss een week of 2-3 geleden besmet. Zelfs op dit moment komen we voor de groep 18-34 nog "maar" aan 40% volledig + 2 weken. Maar wel 73% minstens 1 prik, dus dat is gewoon een kwestie van tijd.

In dit rapport staan er wat grafieken, p26 en verder: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_Weekly_report_NL.pdf

Verder hier ziekenhuisbezetting per leeftijd: https://datastudio.google.com/embed/u/0/reporting/c14a5cfc-cab7-4812-848c-0369173148ab/page/JL1qB

Daar zie je dat het aandeel 20-39 nooit zo hoog is geweest. Dat is de groep die voor een groot deel nog niet volledig + 2 weken gevaccineerd was - want je moet rekenen, nu in het ziekenhuis is wss een week of 2-3 geleden besmet. Zelfs op dit moment komen we voor de groep 18-34 nog "maar" aan 40% volledig + 2 weken. Maar wel 73% minstens 1 prik, dus dat is gewoon een kwestie van tijd.
Uiteraard is verhoudingsgewijs de groep 20-39 nu erg hoog qua ziekenhuisbezetting. Aangezien het hier over relatieve cijfers gaat en de groep 40+ en zeker 60+ amper of niet meer in het ziekenhuis komt, zullen er relatief gezien meer 40- in het ziekenhuis belanden ja.
Met deze cijfers werd er in mei en juni ook al gegoocheld om aan te tonen dat ook 40- in het ziekenhuis kan belanden.
Als je relatieve cijfers gebruikt, uiteraard. Maar stel het eens voor in absolute cijfers:
pre-vaccinatie: (bijvoorbeeld) 200 40+'ers in't ziekenhuis en 50 40-er's in't ziekenhuis. verhoudingsgewijs dus 80% 40+ en 20% 40-.
nu: (bijvoorbeeld) 50 40+'ers in't ziekenhuis en 50 40-'ers in't ziekenhuis. verhoudingsgewijs dus 50/50.
Zo kan je alles bewijzen :]

Van Gucht gaf daarstraks op het nieuws idd dezelfde verklaring, dat die groep op dit moment idd het meest vertegenwoordigd is maar dat dit op zich geen probleem is aangezien die zeer binnenkort wél allemaal volledig gevaccineerd zijn.

Ivm het feit dat de cijfers nu slechter zijn in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, merkte hij terecht op dat mensen nu veel meer naar het buitenland trekken en ook in het algemeen veel meer contacten hebben en losser zijn dan vorig jaar, toen er op dat vlak bij velen toch nog wel meer voorzichtigheid was. Na MVR die gisteren ondanks de stijgingen ook positief bleef, en Van Gucht die de stijgingen nuanceert, is het toch wel goed om te zien dat er ook bij de experten niet bepaald paniek is en ze aangeven dat dit op korte termijn terug zal verbeteren.

Uiteraard is verhoudingsgewijs de groep 20-39 nu erg hoog qua ziekenhuisbezetting. Aangezien het hier over relatieve cijfers gaat en de groep 40+ en zeker 60+ amper of niet meer in het ziekenhuis komt, zullen er relatief gezien meer 40- in het ziekenhuis belanden ja.
Met deze cijfers werd er in mei en juni ook al gegoocheld om aan te tonen dat ook 40- in het ziekenhuis kan belanden.
Als je relatieve cijfers gebruikt, uiteraard. Maar stel het eens voor in absolute cijfers:
pre-vaccinatie: (bijvoorbeeld) 200 40+'ers in't ziekenhuis en 50 40-er's in't ziekenhuis. verhoudingsgewijs dus 80% 40+ en 20% 40-.
nu: (bijvoorbeeld) 50 40+'ers in't ziekenhuis en 50 40-'ers in't ziekenhuis. verhoudingsgewijs dus 50/50.
Zo kan je alles bewijzen :]

Absoluut, mijn punt was zeker niet dat het nu problematisch is, of dat er een nieuwe golf aankomt of whatever. Zeker niet. De vraag was wie er nu nog in het ziekenhuis komt. Daar wou ik gewoon een antwoord op geven. Ik denk niet dat we ons zorgen moeten maken met de huidige cijfers.

Ik vind het wel verontrustend dat als ik het profiel op zoek van véél anti-vaccers op bijvoorbeeld HLN, dan blijkt een groot deel daarvan gewoon hoog opgeleid te zijn met een goeie job. Dat zijn belange na niet allemaal vreemdelingen vanuit Brussel ..

Op facebook zie je diezelfde mensen dan trouwens ne foto posten met een 'lekkere' sigaar in hun mond.

(Helaas kan ik géén namen noemen, .. je mag altijd zelf onderzoek doen lol .. )

Ik vind het wel verontrustend dat als ik het profiel op zoek van véél anti-vaccers op bijvoorbeeld HLN, dan blijkt een groot deel daarvan gewoon hoog opgeleid te zijn met een goeie job. Dat zijn belange na niet allemaal vreemdelingen vanuit Brussel ..

Op facebook zie je diezelfde mensen dan trouwens ne foto posten met een 'lekkere' sigaar in hun mond.

(Helaas kan ik géén namen noemen, .. je mag altijd zelf onderzoek doen lol .. )

Uiteraard zijn dat niet allemaal marginalen. De "voortrekkers" van de "anti-corona bewegingen" in ons land zijn oa advocaten en dokters, het is dus niet dat een bepaald diploma meteen garant staat om overal een slimme en juiste visie over te hebben.

Ik ga even wreed zijn (maar eigenlijk ook wéér niet).

Dit is natuurlijk in praktijk te zwart/wit maar goed .. Stel er zijn nog 10 bedden vrij op ICU.
Men heeft 20 mensen die dringend een bed nodig hebben. 10 anti-vaccers in kritieke toestand (géén plaats krijgen = 100% zeker overlijden) en 10 mensen die echt zwaar ziek zijn en dringend een bed nodig hebben. (géén plaats krijgen = 100% zeker overlijden)

Alle 20 zijn mensen jonger dan 30 jaar oud.

Aan wie geven wij de 10 bedden? :unsure:

Dit is natuurlijk in praktijk te zwart/wit maar goed .. Stel er zijn nog 10 bedden vrij op ICU.
Men heeft 20 mensen die dringend een bed nodig hebben. 10 anti-vaccers in kritieke toestand (géén plaats krijgen = 100% zeker overlijden) en 10 mensen die echt zwaar ziek zijn en dringend een bed nodig hebben. (géén plaats krijgen = 100% zeker overlijden)

Moest het al ooit zover komen hier dan is dat toch gewoon standaard triage, zoals altijd?

In dat geval zal men zich wellicht behelpen met de middelen die men heeft en naar oplossingen zoeken om beiden toch hulp te bieden.

Vergelijk het met één reddingsboei hebben waarmee één persoon 100% veilig blijft drijven, maar die dan gedeeld moet worden door meerdere personen alhoewel het risico is dat eentje toch loslaat en verdrinkt.

Ik denk dat er wenig dokters zouden zijn die besluiten iemand géén hulp te bieden, het zal in zo'n situatie dus zo zijn dat de nodige hulp (en middelen) verdeeld worden.

Maar bon, het is juist om zulke situaties te vermijden dat de maatregelen altijd zo belangrijk zijn geweest want we willen gewoon niet in een situatie terecht komen waarin er keuzes gemaakt zouden moeten worden.

Maar als de zorg nu plots overweldigd wordt door antivaxxers die allemaal ziek vallen, wat gaan we dan doen?

Specifieke lockdowns voor wie geen vaccin gekregen heeft? Overal met pasjes werken?
Ik ben dan toch ook geneigd om te denken: trek uwe plan, ik ben gevaccineerd dus ik heb mijn plicht gedaan, ik ga niet in lockdown zitten voor een ander die zich niet wou vaccineren. Voor mij is het risico om ernstig ziek te worden van corona toch zeer beperkt want ik ben gevaccineerd. Op den duur is't zo ook van, fuck it, 't heeft al lang genoeg geduurd. 't Is misschien onwaarschijnlijk, maar stel dat die situatie zich zou stellen zullen er nog veel mensen zijn die hetzelfde zouden denken, denk ik.

Maar als de zorg nu plots overweldigd wordt door antivaxxers die allemaal ziek vallen, wat gaan we dan doen?

Specifieke lockdowns voor wie geen vaccin gekregen heeft? Overal met pasjes werken?
Ik ben dan toch ook geneigd om te denken: trek uwe plan, ik ben gevaccineerd dus ik heb mijn plicht gedaan, ik ga niet in lockdown zitten voor een ander die zich niet wou vaccineren. Voor mij is het risico om ernstig ziek te worden van corona toch zeer beperkt want ik ben gevaccineerd. Op den duur is't zo ook van, fuck it, 't heeft al lang genoeg geduurd. 't Is misschien onwaarschijnlijk, maar stel dat die situatie zich zou stellen zullen er nog veel mensen zijn die hetzelfde zouden denken, denk ik.

Ik denk dat ALS die situatie zich zou voordoen, men in eerste instantie gewoon het CST veel uitgebreider gaat toepassen zodat ge quasi overal moet bewijzen dat ge gevaccineerd of negatief getest zijt. Als ook dat niet helpt, zal men ook weer moeten teruggrijpen naar andere maatregelen en beperkingen, tot zelfs tijdelijk weer sluiten van bepaalde zaken.

Maar, dat is uiteraard zéér hypothetisch. Er zullen ongetwijfeld nog mensen in het ziekenhuis belanden, waarvan het merendeel wellicht niet-gevaccineerd zal zijn, maar we gaan er (imo terecht) van uit dat die stijging niet dusdanig groot gaat zijn dat de druk weer té groot wordt op de ziekenhuizen.

Maar, dat is uiteraard zéér hypothetisch. Er zullen ongetwijfeld nog mensen in het ziekenhuis belanden, waarvan het merendeel wellicht niet-gevaccineerd zal zijn, maar we gaan er (imo terecht) van uit dat die stijging niet dusdanig groot gaat zijn dat de druk weer té groot wordt op de ziekenhuizen.
Stuk in bold is niet per se waar(schijnlijk). Met de hoge vaccinatiegraad in Vlaanderen is het erg goed mogelijk dat binnenkort meer gevaccineerden zullen gehospitaliseerd worden dan niet-gevaccineerden. Percentueel t.o.v. de populatie zullen uiteraard meer niet-gevaccineerden gehospitaliseerd worden maar als de populaties met een factor >10 van elkaar verschillen, is dat in absolute cijfers daarom niet het geval. Die absolute cijfers zullen wel door bepaalde sujetten aangegrepen worden om vaccinaties in twijfel te trekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan