Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moet men dan zelf vaccins gaan produceren of hoe zie je dat dan?
Waarom is dat eigenlijk geen optie?

Europa koopt het recept van hun cocktail voor +- 10 miljard euro en het recht om vaccins te maken enkel voor de inwoners van Europa.
(446 miljoen inwoners x 15,5€/vaccin x 2 vaccins per persoon = 13.826 miljoen euro. Maar productiekost + distributie vallen weg.)

Daarna wordt een spoedaanbesteding uitgeschreven om de vaccins te maken.

Gaat veel sneller gaan en veel minder kosten dan de economische schade die we nu hebben...

Omdat elk beleidsniveau zijn eigen beleidsdomeinen heeft?

Hoort in feite niet direct thuis in deze topic omdat het meer over politiek gaat, dus ga er niet te diep op in gaan. Maar het is toch heel logisch dat hier een scheiding in zit.

Om een heel simpel voorbeeld te geven, als bv. fietspaden door EN federaal EN vlaams EN provinciaal EN gemeentlijk niveau tegelijkertijd zouden aangepakt worden, dan krijg je toch gewoon één grote chaos. Het is toch logisch dat dit gewoon aan één niveau toegewezen wordt die hier dan verantwoordelijk voor is.

Er is zeker nut voor dit onderscheid in niveau's, om een beleid meer op maat te kunnen voeren. Maar als iemand hier dieper op in wilt gaan zou ik voorstellen om dit in het P&A gedeelte verder te doen.
We zullen het terug on topic trekken: in den tijd heeft Cathy Berx toch ook zulke perikelen van gelijke orde uitgehaald.
In mijn opinie ging zij daar ook haar boekje tebuiten (dus wat jij zegt). Dit had beter op nationaal niveau aangepakt geweest. Ik snap dus wel ergens vanwaar deze insteek komt (niet dat ik ermee akkoord ga).

Waar de ene gouverneur met grote trom verkondigt dat zij deze bevoegdheden wel heeft wordt er een andere enkele maanden verder volledig teruggefloten.

Laatst bewerkt:

Europa koopt het recept van hun cocktail voor +- 10 miljard euro en het recht om vaccins te maken enkel voor de inwoners van Europa.
(446 miljoen inwoners x 15,5€/vaccin x 2 vaccins per persoon = 13.826 miljoen euro. Maar productiekost + distributie vallen weg.)

Gaat veel sneller gaan en veel minder kosten dan de economische schade die we nu hebben...
Dan betaal je (bvb) Pfizer voor het recept in één aanbesteding, en betaal je allicht ook weer Pfizer voor de productie in een andere aanbesteding. Hoeveel bedrijven zijn er denk je die op korte tijd de productie van zo'n vaccin kunnen opstarten?

Kijk eens hoe goed het Rusland afgaat met hun productie.

En wie gaat de capaciteit hebben om dit effectief sneller te produceren?
Ofja, veel sneller zelfs, want je hebt nog een hoop tijdsverlies qua "het recept kopen" en de aanbesteding uitschrijven.
Dan nog, als je het niet bij de huidige spelers wilt, het bouwen van de faciliteiten en machinepark om dit te produceren.

Op welke manier zie je dat als efficiënter?

@Enira Blijkbaar is één van de bevoegdheden : "crisiscoördinatie op provinciaal niveau."

*geregistreerd.

Los daarvan worden afaik de helft van de geleverde vaccins gereserveerd voor de tweede dosis. Als er deze week maar 80k vaccins geleverd worden, is +- 6k vaccins per dag zetten eigenlijk gewoon op schema. En zijt ge op dit moment bezig met de moeilijkste doelgroep te vaccineren met een vaccin dat op logistiek vlak de nodige moeilijkheden met zich meebrengt.

Maar hey, een beetje zagen zonder context is gemakkelijker natuurlijk.
Jullie laten je toch makkelijk paaien ze. Er zijn tot en met vorige week 100k vaccins toegediend. Als je die logica doortrekt kan je idd 100k vaccins op stock houden voor de tweede prik. Wat houdt de regering dan tegen die andere 60k al op te gebruiken? Wetende dat de leveringen steeds sneller gaan komen volgende weken en maanden en je die 2e prik voor een groot deel al kan incalculeren in de leveringen van volgende week. Want 3 weken na eerste prik, dan moeten nu enkel de mensen van eind december hun 2e prik al krijgen en dat zijn er ochot enkele honderden.

Feit is gewoon dat het tergend traag gaat. En neen dat komt niet door de leveringen, die komen met bijna 100K per week binnen.

@phate_13. Inderdaad coordinatie, in hoever zijn bijkomende maatregelen stellen nog coördinatie en in hoeverre verschilt het voeren van een verbod op aanraden van bij de uitbraak van een nieuwe variant niet onder crisiscoördinatie.

Maar bon nu wordt het allemaal zeer flou en ook zeer moeilijk om nog te volgen wat exact mag en niet provinciaal.

Jullie laten je toch makkelijk paaien ze. Er zijn tot en met vorige week 100k vaccins toegediend. Als je die logica doortrekt kan je idd 100k vaccins op stock houden voor de tweede prik. Wat houdt de regering dan tegen die andere 60k al op te gebruiken? Wetende dat de leveringen steeds sneller gaan komen volgende weken en maanden en je die 2e prik voor een groot deel al kan incalculeren in de leveringen van volgende week. Want 3 weken na eerste prik, dan moeten nu enkel de mensen van eind december hun 2e prik al krijgen en dat zijn er ochot enkele honderden.

Feit is gewoon dat het tergend traag gaat. En neen dat komt niet door de leveringen, die komen met bijna 100K per week binnen.

Weet jij wanneer de volgende leveringen gepland staan en voor hoeveel precies?
We zijn ook nog maar dinsdag en in de week waar WZC hun tweede vaccin krijgen en sommige nog hun eersten.
En waar ze starten met ziekenhuispersoneel te vaccineren.

We gaan moeten afwachten hoe vlug de vaccins erdoor gaan voor de volgende levering.

edit : https://www.hln.be/binnenland/in-de...jna-70-000-coronavaccins-toegediend~ad16aada/

In deze woonzorgcentra worden deze week bijna 70.000 coronavaccins toegediend​

Laatst bewerkt:

Wetende dat. Inderdaad.
Begin vorige week wist men dat er minder vaccins zouden geleverd worden.
Eind vorige week wist men dat er toch terug vlotter zal geleverd worden dus gaat men terug opschakelen.

Als er na deze week nog even veel, of meer, vaccins blijven liggen. Dan geef ik je groot gelijk.

Marc Van Ranst sluit zich aan bij minister Weyts: “School in Edegem heeft overgereageerd” | Britse variant verspreidt zich razendsnel | hln.be

Precies wat ik al dacht, weer een klassieke overreactie op een simpele Covid-vaststelling. Het is de overreactie van die school in Edegem die leidt tot alle overlast, niet die gescheiden vrouw die terugkwam uit haar skiverlof.
Quatsch. Zonder besmetting geen 'paniek'.
Stop toch eens met ronduit belachelijk te doen.
Je zegt hier nu letterlijk "een besmetting is geen probleem"?

Ik mag toch los van de reden nog altijd vinden dat iets demotiverend is? Zeker iets dat een enorm impact heeft op mentale gezondheid en dat al een jaar aan de gang is. Ik wil alles zo snel mogelijk opgelost zien, ze doen wat mogelijk is, en toch vind ik het demotiverend dat het niet snel genoeg is.
Maar wat je nu zegt is een heel andere insteek dan hetgeen ik op reageerde. Het is iedereen toegestaan om het gevoel te hebben dat het te traag gaat. Maar gewoon zonder nuance zeggen dat het traag gaat is zoals @puni zegt plat commentaar leveren zonder enige context.

Quatsch. Zonder besmetting geen 'paniek'.
We hebben ondertussen al enkele tienduizenden besmettingen gehad, ik snap niet dat dat nu nog moet leiden tot paniekreacties.
Stop toch eens met ronduit belachelijk te doen.
Je zegt hier nu letterlijk "een besmetting is geen probleem"?
Nope, dat maak jij ervan. Er moet adequaat gehandeld worden t.g.v. de besmetting, maar er moet geen complete overreactie komen (zoals hier bijv. de hele school op slot wordt gegooid). Dat is ook wat Van Ranst hier adviseert.

We hebben ondertussen al enkele tienduizenden besmettingen gehad, ik snap niet dat dat nu nog moet leiden tot paniekreacties.

Nope, dat maak jij ervan. Er moet adequaat gehandeld worden t.g.v. de besmetting, maar er moet geen complete overreactie komen (zoals hier bijv. de hele school op slot wordt gegooid). Dat is ook wat Van Ranst hier adviseert.
Dus bij een mogelijke engelse variant moet de school niet dicht, maar bij een "gewone" corona besmetting moet de school wel dicht?
Dat de school adequate maatregelen treft is bij eender welke besmetting reeds het geval.

Dan betaal je (bvb) Pfizer voor het recept in één aanbesteding, en betaal je allicht ook weer Pfizer voor de productie in een andere aanbesteding. Hoeveel bedrijven zijn er denk je die op korte tijd de productie van zo'n vaccin kunnen opstarten?

Kijk eens hoe goed het Rusland afgaat met hun productie.
Ik zou vermoeden dat Pfizer al op volle capaciteit draait tegenwoordig.
Als zij meedoen met de aanbesteding, de nu al gevraagde vaccins op tijd kunnen leveren EN miljoenen extra sneller. Waarom niet hé...

En wie gaat de capaciteit hebben om dit effectief sneller te produceren?
Ofja, veel sneller zelfs, want je hebt nog een hoop tijdsverlies qua "het recept kopen" en de aanbesteding uitschrijven.
Dan nog, als je het niet bij de huidige spelers wilt, het bouwen van de faciliteiten en machinepark om dit te produceren.

Op welke manier zie je dat als efficiënter?
Geen idee, fabrikanten van generische geneesmiddelen die hun productiecapaciteit deels anders kunnen aanwenden misschien of op volle capaciteit laten draaien?
Een overeenkomst opstellen om het recept aan te kopen kan op minder dan een week, de aanbesteding uitschrijven en winnaar toekennen kan op een tweetal weken. Twee weken daarna kunnen de winnaars misschien al met de productie starten.

Een paar weken na de eerste uitbraak was Tesla medical ventilators ineen aan het steken met auto-onderdelen.
Als dat kan, waarom zou dit dan onmogelijk zijn..

Misschien dat Europa zulke zaken en ontieglijk veel andere pogingen om ons sneller uit de miserie te helpen al achter de schermen heeft ondernomen.
Ik hoop het alvast, maar dan zouden ze daar wel beter over mogen communiceren.
Het zou de burgers hun vertrouwen in Europa alvast geen slecht doen...

Laatst bewerkt:
Maar wat je nu zegt is een heel andere insteek dan hetgeen ik op reageerde. Het is iedereen toegestaan om het gevoel te hebben dat het te traag gaat. Maar gewoon zonder nuance zeggen dat het traag gaat is zoals @puni zegt plat commentaar leveren zonder enige context.
Ik hoef mijn gevoel niet uit te leggen met context. Als ik vind dat het te traag gaat en het demotiverend is, dat ik bij wijze van spreken morgen heel België wil vaccineren, dan kan dit los staan van het feit dat ze alles doen wat mogelijk is.

Dus bij een mogelijke engelse variant moet de school niet dicht, maar bij een "gewone" corona besmetting moet de school wel dicht?
Dat de school adequate maatregelen treft is bij eender welke besmetting reeds het geval.
Nope, dat is hier niet het geval, de school heeft simpel overgereageerd zoals Ben Weyts en Marc Van Ranst dat bevestigen in het artikel.
Het was niet nodig dat de hele school dichtging en alle kinderen + ouders in quarantaine gaan, dat is buitenproportioneel tegenover die ene besmetting.

Nope, dat is hier niet het geval, de school heeft simpel overgereageerd zoals Ben Weyts en Marc Van Ranst dat bevestigen in het artikel.
Het was niet nodig dat de hele school dichtging en alle kinderen + ouders in quarantaine gaan, dat is buitenproportioneel tegenover die ene besmetting.
Iets te snel gereageerd omdat je vaak zelf belachelijke reacties maakt.
Ik ga er mee akkoord dat hier overgereageerd is.

Blijft een feit dat je niet kan zeggen dat de besmetting hier geen impact op heeft. Dat is gewoon ridicuul. Zonder besmetting was er geen reactie geweest.

Marc Van Ranst sluit zich aan bij minister Weyts: “School in Edegem heeft overgereageerd” | Britse variant verspreidt zich razendsnel | hln.be

Precies wat ik al dacht, weer een klassieke overreactie op een simpele Covid-vaststelling. Het is de overreactie van die school in Edegem die leidt tot alle overlast, niet die gescheiden vrouw die terugkwam uit haar skiverlof.

Die overreactie praat het egoïstische skiverlof en het verbreken van de opgelegde quarantaine natuurlijk ook niet goed. 2 wrongs don't make a right. Als die vrouw niet was gaan skiën, was er niets aan de hand geweest...

Ik hoef mijn gevoel niet uit te leggen met context. Als ik vind dat het te traag gaat en het demotiverend is, dat ik bij wijze van spreken morgen heel België wil vaccineren, dan kan dit los staan van het feit dat ze alles doen wat mogelijk is.
Dat mag inderdaad maar dan moet je ook niet beginnen over shady opmerkingen als iemand hierover vragen stelt.

Iets te snel gereageerd omdat je vaak zelf belachelijke reacties maakt.
Allé bon, je verwijt mij hier "belachelijke" reacties te plaatsen als ik gewoon een viroloog citeer. Sterk.

Ik ga er mee akkoord dat hier overgereageerd is.
Blijft een feit dat je niet kan zeggen dat de besmetting hier geen impact op heeft. Dat is gewoon ridicuul. Zonder besmetting was er geen reactie geweest.
Tegen wie of wat heb je het nu eigenlijk? Niemand beweert hier toch het tegengesteld van je laatste zin?
Het punt is gewoon dat besmettingen er nu zijn en er ook zullen blijven zijn totdat iedereen gevaccineerd is. Het gaat erom hoe we daarmee omgaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan