Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren: UITBRAKEN VAN DE NIEUWE CORONAVARIANT, scholen moeten dicht, gouverneur kondigt provinciaal verbod af voor activiteiten voor kinderen, virologen herhalen oproep sluiten grenzen of verbod op niet-essentiële buitenlandse reizen.

Vandaag: verbod al 12u terug ingetrokken, aantal besmettingen daalt, overlegcomité zal vrijdag pas beslissen

Ja, ik weet dat het allemaal complexer is dan dat, maar dergelijke communicatie en handelingen van sheriff-gouverneurs helpt echt niet. Echt niet.
Er mag nog eentje bij. Ondertussen hebben de gemeenten van de Rupelstreek (Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Rumst en Aartselaar) gezamelijk beslist om "sterk af te raden" om de komende twee weken nog activiteiten te laten doorgaan voor <12 jarigen.

Er mag nog eentje bij. Ondertussen hebben de gemeenten van de Rupelstreek (Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Rumst en Aartselaar) gezamelijk beslist om "sterk af te raden" om de komende twee weken nog activiteiten te laten doorgaan voor <12 jarigen.

We kunnen het niet verbieden, dan zullen we het sterk afraden!

Wat een klucht...

Hier kan je je alvast informeren over de huidige Covid-maatregelen en richtlijnen ;)
Daar staat niets op over huisgenoten & quarantaine... :p
1xv1fZw.png

Bijgevolg staat daar ook geen uitzondering op dat je wel je huisgenoten mag zien bij quarantaine :rolleyes:

Wat een klucht...
Sterk afraden daar luistert enkel de brave huisvader naar die op dit moment al veel inspanningen aan het leveren is en potentieel weinig risico gedrag kent. De cowboy met hoger risico gedrag legt deze adviezen toch allemaal naast zich neer. En we zitten terug in ons straatje met de vrouw die is gaan skiën. Ze leren het gewoon niet. Beste overheid: ja of nee, niet "liever niet".

Wat een klucht...
Jup. Gouverneur Decaluwé neemt dat besluit tot verbod op aanraden van Vlieghe. Vervolgens wordt de man teruggefloten door minister Dalle omdat dit onderwerp later deze week op tafel ligt. Dus gaan de gemeenten maar een beroep doen op de burgerzin. 😅

The same old story repeats itself.. zou die Decaluwe weten dat sporten en gezond eten ook belangrijk is?

De FAQ is inderdaad nogal beperkt en gaat precies ook vooral over mensen die in quarantaine moeten na reizen.
En sinds dit een federale materie is, heb ik mij daar dus ook altijd op gebaseerd.

Nergens stelt de IMC (Interministeriële Conferentie) Volksgezondheid, die de regels bepaald heeft, dat er een uitzondering is voor huisgenoten. Dit is enkel het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid.
Dus lijkt mij nog steeds een grijze zone... Al ga ik niet tegenspreken dat het zo door Z&G gecommuniceerd is en ga er dan ook mee akkoord dat dit als regel kan aanzien worden.

Wat moet je hier verstaan onder "nauw contact"? Ik zat vorige week op mijn werk en een collega op dezelfde gang zit nu thuis met Covid (positieve test). Dat is dan geen nauw contact veronderstel ik, aangezien we niet samen in een gesloten ruimte zitten?

Ik dacht werken niet onder nauw contacten viel ? Maar dat is ook zo vaak aangepast.
Het is allesinds duidelijk aan de discussie hier dat het niet helemaal duidelijk is wat de regels nu exact zijn :p

Anyway : (jaja i know weeral)
Ik vind het een rare kronkel, dat ze zeggen: Reizen kunnen we niet verbieden. Dat treft hoop en al 500k mensen.
Maar iedereen uren opsluiten (dat ruwweg 11 mil) mensen treft, dat doen ze zonder twijfel.
Dat ge schengenzone/europese unie niet kunt dicht doen, akkoord, maar niemand zou nu nog buitendeze zone reizen en UK ligt hier niet meer in.

Daar staat niets op over huisgenoten & quarantaine... :p

Bijgevolg staat daar ook geen uitzondering op dat je wel je huisgenoten mag zien bij quarantaine :rolleyes:

De FAQ is inderdaad nogal beperkt en gaat precies ook vooral over mensen die in quarantaine moeten na reizen.

Bon, dan zal ik maar helpen zeker? (begrijpend lezen en conclusies trekken, @the_fox ?)
acaMqGO.png

Is dat trouwens typisch Belgisch dat we op zoek gaan naar uitzonderingen in de regels?
Als daar niet instaat: "alle huisgenoten moeten ook in quarantaine blijven", dan is dat niet zo he. Moet dat dan expliciet als uitzondering erbij gezet worden, anders geloof je het niet?

Jup. Gouverneur Decaluwé neemt dat besluit tot verbod op aanraden van Vlieghe. Vervolgens wordt de man teruggefloten door minister Dalle omdat dit onderwerp later deze week op tafel ligt. Dus gaan de gemeenten maar een beroep doen op de burgerzin. 😅
Ik begrijp niet waarom die gouverneur niet gewoon zegt het is verboden, en coens en Dalle kunnen de boom in.
Daarvoor heb je toch de provincies, om eigen stappen te ondernemen ? Als dat niet mag, waarom hebben we ze überhaupt dan nog ?

The same old story repeats itself.. zou die Decaluwe weten dat sporten en gezond eten ook belangrijk is?
We kunnen daarmee lachen, maar door alle coronaperikelen is amper 10% van de jeugd nog aan het sporten. Al de rest zit gewoon op hun lui gat omdat hun sport is stilgelegd, fitnesszaken al maanden gesloten zijn en ge buiten lopen, fietsen, wandelen en zwemmen eigenlijk niks meer hebt. Terwijl sport ironisch genoeg waarschijnlijk een van de zaken is die, samen met deftige voeding en genoeg slaap, de basis is voor een gezond en sterk immuunsysteem en dus eigenlijk op lange termijn de beste oplossing is tegen om het even welke ziekte. Ik vind dat lachwekkend.

Ik begrijp niet waarom die gouverneur niet gewoon zegt het is verboden, en coens en Dalle kunnen de boom in.
Daarvoor heb je toch de provincies, om eigen stappen te ondernemen ? Als dat niet mag, waarom hebben we ze überhaupt dan nog ?
Ben je nu serieus? Jij vindt dat men op elk beleidsniveau beslissingen moet kunnen nemen over elk beleidsdomein?

Dat vraag ik mij inderdaad af, waarom we een beleidsniveau hebben waar niemand inspraak in heeft en niemand kan voor stemmen. Het enige dat een gouverneur eigenlijk nog zou mogen doen is ceremoniële activiteiten en optreden als verbindingspersoon wanneer het provinciaal rampenplan afgekondigd is. Voor de rest zou Decaluwe zijn mondje mogen houden.

Ben je nu serieus? Jij vindt dat men op elk beleidsniveau beslissingen moet kunnen nemen over elk beleidsdomein?
Ja.
Mijn punt is waarom heb je een extra beleidsniveau indien dit niveau geen eigen beleid kan of mag voeren ?
Dat is toch exact waarom een extra beleidsniveau dient, om dichter te staan dan de federale om extra initiatieven te nemen die ten goede komen van de lokale bevolking?
En laat ons duidelijk zijn hé, van mij mag dat gerust afgeschaft worden, net zoals de vlaamse overheid voor mij afgeschaft mag worden en dit allemaal terug gefederaliseerd mag worden zodat het terug eenheidsworst is.

Als er nu toch één iets is wat we niet nodig hebben zijn het provincies. In een mini land als België heb je steden/gemeentes, samenkoepelende gemeentes/steden, provincies, gewesten, gemeenschappen, federatie. Hoeveel niveau's moeten er in godsnaam zijn om deftig te kunnen besturen?

Ja.
Mijn punt is waarom heb je een extra beleidsniveau indien dit niveau geen eigen beleid kan of mag voeren ?
Dat is toch exact waarom een extra beleidsniveau dient, om dichter te staan dan de federale om extra initiatieven te nemen die ten goede komen van de lokale bevolking?
En laat ons duidelijk zijn hé, van mij mag dat gerust afgeschaft worden, net zoals de vlaamse overheid voor mij afgeschaft mag worden en dit allemaal terug gefederaliseerd mag worden zodat het terug eenheidsworst is.
Omdat elk beleidsniveau zijn eigen beleidsdomeinen heeft?

Hoort in feite niet direct thuis in deze topic omdat het meer over politiek gaat, dus ga er niet te diep op in gaan. Maar het is toch heel logisch dat hier een scheiding in zit.

Om een heel simpel voorbeeld te geven, als bv. fietspaden door EN federaal EN vlaams EN provinciaal EN gemeentlijk niveau tegelijkertijd zouden aangepakt worden, dan krijg je toch gewoon één grote chaos. Het is toch logisch dat dit gewoon aan één niveau toegewezen wordt die hier dan verantwoordelijk voor is.

Er is zeker nut voor dit onderscheid in niveau's, om een beleid meer op maat te kunnen voeren. Maar als iemand hier dieper op in wilt gaan zou ik voorstellen om dit in het P&A gedeelte verder te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan