Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van de huisarts. Als ik uw post boven mijn post overigens bekijk, verwar je trouwens de procedure en gooi je quarantaine door besmetting (= isolatie) en quarantaine door hoogrisicocontact op 1 hoop, waardoor je tot die conclusie komt.
Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat mijn vrouw en kinderen een hoogrisicocontact hebben door met mij om te gaan, terwijl ik in quarantaine zat door contact met een hoogrisicocontact. Dat is fout. Mijn vrouw en kinderen hadden pas een hoogrisicocontact als ik effectief besmet was.
Huisartsen maken ook fouten/stellen de regels niet op. Wat ook al talloze keren duidelijk geworden is tijdens de hele corona-crisis.

Verder is half oktober ook een moeilijke periode. Was dit toen er asymptomatisch nog getest werd of niet meer? Want toen waren de regels ook anders natuurlijk...

En verder is dit natuurlijk een shrödinger's cat discussie hé. Ben je besmet als je nog niet getest bent? De reden dat momenteel 2e test na 7 dagen is indien negatieve test is net om de incubatieperiode.

En ik zal het nogmaal zeggen: waar staat (of stond, want verandert natuurlijk over tijd) dat er een uitzondering was voor je gezinsleden? Over stond/staat quarantaine = geen contact buiten apotheek/dokter/levensmiddelen. Dit betekent dat je dus ook afgezonderd van je gezin moet zijn.

[edit]
Dat is jouw defenitie ervan, je moet in quarantaine omdat je een hoog-risico contact gehad hebt. Meestal is dat dan omdat je contact had met iemand die positief getest is. Zolang je zelf niet positief bent hebben je gezinsleden geen hoog-risico contact gehad en moeten dus niet in quarantaine. Eens je zelf positief bent moet je in isolatie en dan moeten je gezinsleden in quarantaine tot 7 of 10 dagen na het laatste hoog risico contact
Zelfde als hierboven. En dit is ook jouw definitie. Nergens staat er dat je contact mag hebben met je gezin en dat dit een uitzondering is...

Helemaal akkoord, daar ging het mij ook om in dit geval. De media vliegen hier razendsnel in een online lynchpartij naar die vrouw toe, terwijl het nog niet eens bewezen is dat ze die variant heeft opgelopen op haar skireis.
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat een lynch mob geen enkele oplossing vormt tot het effectieve probleem.

Ik zie hier twee belangrijke factoren in dit verhaal:
- Reizen naar het buitenland
- Verspreiding via school

Laat ons onze energie vooral daar in steken: buitenlandse recreatieve reisjes hadden al lang verboden moeten geweest zijn. Dit is één gigantische rendez-vous waar vorig jaar het virus op vele plaatsen binnen geslopen is via de ettelijke ski reisjes. We hebben echt niets geleerd.

Mij lijkt het gewoon niet realistisch een gescheiden vrouw met 2 kinderen zomaar even een week op hotel gaat en opvang voor haar kinderen regelt. Dat ze die regels dan nog eens niet 100% correct opvolgd aangezien haar eerste test een negatief resultaat gaf, kan ik no inkomen. Als je ziet dat veel van die terugkerende reizigers een quarantaine niet eens overwegen, dan lijkt deze vrouw mij nog niet zo nalatig.

Helemaal akkoord, daar ging het mij ook om in dit geval. De media vliegen hier razendsnel in een online lynchpartij naar die vrouw toe, terwijl het nog niet eens bewezen is dat ze die variant heeft opgelopen op haar skireis.

Het is wel realistisch dat de vrouw reisadvies heeft genegeerd in Coronatijden, goed wetende dat een quarantaine mogelijk was bij terugkeer.

Voor iemand die individuele vrijheid boven maatschappelijk welzijn zet (als ik het zo begrepen heb uit je posts) ben je wel heel rap om individuele fouten niet te willen afkeuren.

Laatst bewerkt:
Nee gast, da was puur om denigrerend over te komen.
Goed, ge kunt dus ook al gedachten lezen en weet beter dan ikzelf wat ik wou zeggen?

Zie alle posts erna ook. Dat is de definitie van quarantaine en zelfs bij de definties door de overheid is er nergens een uitzondering gemaakt voor je gezin. Waarom zou dat dan opeens wel zo zijn?

Toch even counteren, en ik zie dat ze het hierboven ook al gedaan hebben.
Ik zat half oktober 10 dagen in quarantaine wegens hoogrisicocontact, dat was vastgesteld door de huisarts. Ik moest dus 10 dagen in quarantaine, maar mijn vrouw mocht gaan werken en mijn kinderen mochten naar school/opvang. En dat wordt standaard zo toegepast, als ik het zo hoor van collega's, vrienden en andere mensen die al een quarantaine hebben moeten uitzitten.

Echt logisch lijkt dat niet, maar het is ook niet compleet onlogisch. Contact met een hoogrisicocontact houdt natuurlijk niet per definitie in dat je zelf ook besmet bent (wat toen mijn geval was). Bijgevolg heeft het weinig nut dat ook andere leden van't gezin in quarantaine gaan, aangezien zij het enkel via de persoon die een hoogrisicocontact had, kunnen krijgen en statistisch gezien de kans dus vele malen kleiner is.
Dit moet ik ook bevestigen. Ben zelf begin september ook in quarantaine moeten gaan wegens hoog risico contact en na een negatieve test van mezelf, mocht mijn vriendin gaan werken. Ik moest wel in quarantaine blijven uiteraard.

Goed, ge kunt dus ook al gedachten lezen en weet beter dan ikzelf wat ik wou zeggen?

Zie alle posts erna ook. Dat is de definitie van quarantaine en zelfs bij de definties door de overheid is er nergens een uitzondering gemaakt voor je gezin. Waarom zou dat dan opeens wel zo zijn?
Nogmaals: mijn gezinsleden hebben geen hoogrisicocontact als ik in quarantaine moet door een hoogrisicocontact. Bijgevolg moeten ze niet in quarantaine.

Dus zoals gezegd : terug te brengen naar individuele inbreuken : het negeren van reisadvies en het negeren van de quarantainemaatregelen.

Het reizen binnen EU is inderdaad wel beter om Europees overeen te komen maar reisadvies is 'ten strengste afgeraden' : wat al een serieus advies is.
Het gaat hem niet louter over individuele inbreuken, vorige week was er al bewijs van verspreiding zonder link met reizen. Dat geval in die school was trouwens ook al een week gekend alvorens men in actie schoot met die quarantaine.

En FWIW, Piet Maes denkt dat de standaard quarantaine niet voldoende is bij de Britse variant en dat een verlenging naar 14 dagen noodzakelijk is omdat mensen langer besmettelijk zouden kunnen zijn.

Nogmaals: mijn gezinsleden hebben geen hoogrisicocontact als ik in quarantaine moet door een hoogrisicocontact. Bijgevolg moeten ze niet in quarantaine.
Wederom: als jij in quarantaine zit, dan is dit niet met je gezinsleden. Nergens een uitzondering ervoor. Quarantaine is geen contact buiten de uitzonderingen en daar zitten gezinsleden niet bij.

We blijven hier rondjes draaien...

Uiteindelijk is dit toch weer hetzelfde verhaal als eind december? Mensen gaan uit van iets dat niet bestempeld is als uitzondering (toen kinderen -12j die al sinds begin november geen uitzondering waren op knuffelcontactregel)... Daar zijn toen ook dokters, politiekers, ... in fout gegaan. Dus wederom, het is niet omdat je dokter zei dat het mocht dat het daarom in regel was.

Laatst bewerkt:
Meanwhile op mijn werk zit iedereen daar weer alsof er niks aan de hand is.
7 man op een ruimte van pakweg 40 vierkante meter, die perfect kunnen thuiswerken.
Onvoorstelbaar.

Op zo een momenten hoop ik dat ze es inspectie komen doen, ach ja

Kijk he, hier een officiële slide van Sciensano:
mgfeSzY.png

Volg nu het het schema voor mijn vrouw en kinderen.
Contact met bevestigd geval: nee. etc etc...
En kom uit bij ... juist ja.

Wederom: als jij in quarantaine zit, dan is dit niet met je gezinsleden. Nergens een uitzondering ervoor. Quarantaine is geen contact buiten de uitzonderingen en daar zitten gezinsleden niet bij.

We blijven hier rondjes draaien...

Uiteindelijk is dit toch weer hetzelfde verhaal als eind december? Mensen gaan uit van iets dat niet bestempeld is als uitzondering (toen kinderen -12j die al sinds begin november geen uitzondering waren op knuffelcontactregel)...
  • U hoeft zich niet af te zonderen van uw huisgenoten, maar wees wel voorzichtig bij kwetsbare (bv. odueren of zieke) huisgenoten. Deel met hen geen eet- en drinkgerei (bestek, borden, mokken, glazen,…), tandenborstels of handdoeken.
staat gewoon op de site van de vlaamse gemeenschap die over deze materie gaat

Zo klopt het ook wel, inderdaad. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waarom moest de vrouw wel in quarantaine en de kinderen/man niet? Moesten die niet ook een test afwachten?

Zo klopt het ook wel, inderdaad. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waarom moest de vrouw wel in quarantaine en de kinderen/man niet? Moesten die niet ook een test afwachten?

Gescheiden vrouw, dochter zat bij man toen ze op reis is gegaan.
Bij terugkomst heeft ze haar dochter naar haar laten komen.

• U hoeft zich niet af te zonderen van uw huisgenoten, maar wees wel voorzichtig bij kwetsbare (bv. odueren of zieke) huisgenoten. Deel met hen geen eet- en drinkgerei (bestek, borden, mokken, glazen,…), tandenborstels of handdoeken.
Indeed, fox verwart hier de Vandale definitie van quarantaine met de Covid quarantaine-richtlijnen van de Vlaamse Overheid. Daar zitten belangrijke verschilpunten tussen. Zelfs als die vrouw die quarantaine richtlijnen van de Vlaamse Overheid tot in detail had gevolgd had ze het hoogstwaarschijnlijk nog via haar kinderen overgedragen en was de besmetting evengoed doorgekomen. Het enige wat hier de verspreiding had tegengehouden was een algemeen reisverbod, geen negatief reisadvies.

Best de quarantaine-regels eens opfrissen. Indien 1 persoon in quarantaine moet, geldt dit voor iedereen die onder hetzelfde dak woont! Tenzij de persoon er voor kiest om de quarantaine afgezonderd uit te zitten, wat dus betekent niet onder hetzelfde dak. De persoon in quarantaine mag dan ook geen contact hebben met andere mensen, dat is ook zo een beetje de definitie van quarantaine :thinking:
Wanneer je in quarantaine moet vraag je aan vrienden of familie om voor hen te gaan winkelen, vraag je hen de spullen voor de deur af te zetten en aan te bellen
Het is daarom dat u gezin mee in quarantaine moet. Dat is al een jaar zo. 1 positieve test binnen het gezin = u gezin mee in quarantaine. Toen ik het had is mijn vriendin ook braaf 10 dagen mee binnen gebleven en is mijn ma de boodschappen aan de deur komen afzetten.

Helemaal fout dus, zoals anderen hier al hebben aangehaald.

Die vrouw komt terug van reis, en moet dus in quarantaine. Op dat moment is ze niet positief, dus geen isolatie (enkel quarantaine). Dat heeft geen impact op de vrijheden van mensen met wie ze samenwoont. Men zegt enkel dat je, indien mogelijk, een andere badkamer, handdoek, ander bestek enz. moet gebruiken (zie link naar officiële site onderaan).

Je kan misschien enkel argumenteren dat haar dochter niet naar haar thuis mocht komen ("laat geen andere personen in je huis"), maar dat is een zwak argument (situatie gescheiden ouders, die dochter is mogelijks gedomicilieerd bij de moeder enz.). Het enige dat die vrouw écht te verwijten valt, is dat ze überhaupt op vakantie is gegaan. En zelfs dat is in feite geen overtreding (negeren van reisadvies).

https://www.info-coronavirus.be/nl/quarantaine-isolatie/
(trouwens, als je in quarantaine zit mag je in feite nog zelf naar de apotheek, de dokter of de supermarkt)

De regels rond quarantaine zijn dus duidelijk niet streng genoeg, en dat op zich is niet de schuld van die vrouw. Maar uiteraard leven we momenteel in de social media middeleeuwen, en dus wordt ze op de spreekwoordelijke sociale brandstapel gegooid. Shame, shame, shame!

Kijk he, hier een officiële slide van Sciensano:
mgfeSzY.png

Volg nu het het schema voor mijn vrouw en kinderen.
Contact met bevestigd geval: nee. etc etc...
En kom uit bij ... juist ja.
Wat moet je hier verstaan onder "nauw contact"? Ik zat vorige week op mijn werk en een collega op dezelfde gang zit nu thuis met Covid (positieve test). Dat is dan geen nauw contact veronderstel ik, aangezien we niet samen in een gesloten ruimte zitten?

Wat moet je hier verstaan onder "nauw contact"? Ik zat vorige week op mijn werk en een collega op dezelfde gang zit nu thuis met Covid (positieve test). Dat is dan geen nauw contact veronderstel ik, aangezien we niet samen in een gesloten ruimte zitten?

Hoog risico contacten of nauwe contacten
Voor de volgende personen wordt het risico op besmetting als “hoog” beschouwd. Deze worden verder in deze richtlijn “nauwe contacten” genoemd:
 Een persoon met een cumulatief contact van minstens 15 minuten binnen een afstand van <1,5 m (“face to face”)1 , bijvoorbeeld in een gesprek, zonder correct gebruik van een mondmasker (neus en mond volledig bedekkend) door één van beide personen. Dit omvat, onder andere, huisgenoten, kinderen van dezelfde groep in een residentiele collectiviteit, vrienden met wie men een maaltijd deelde en eventueel naaste buren op het werk.
 Een persoon die direct fysiek contact heeft gehad met een COVID-19 patiënt.
 Een persoon die in direct contact is geweest met excreties of lichaamsvloeistoffen van een COVID-19 patiënt, zoals tijdens het zoenen en mond-op-mond beademing, of contact met braaksel, stoelgang, slijmen, enz..
 Een persoon die door de "Coronalert" applicatie werd geïdentificeerd als een nauw contact. 1 Indien er een volledige scheiding was door een wand uit plexiglas valt dit niet onder een face to face contact.
 Een persoon die meer dan 15 minuten samen met een COVID-19 patiënt heeft gereisd zelfs als beide personen hierbij een stoffen of chirurgisch mondmasker droegen. Dit betreft eender welk transportmiddel, voor alle personen zittend binnen twee zitplaatsen (in eender welke richting) van de patiënt. In een vliegtuig ook bemanningsleden die dienst doen in de sectie van het vliegtuig waar het geval zat. Indien de ernst van de symptomen of de verplaatsing van de patiënt in het vliegtuig wijst op een mogelijk grotere blootstelling, kunnen passagiers die in hetzelfde compartiment zaten of alle passagiers in het vliegtuig worden beschouwd als hoog risico contacten (beoordeling door de dienst Infectieziektenbestrijding)

Dan was ik inderdaad fout.

Al spreekt de flowchart eronder op dezelfde site bij het stuk quarantaine dit ook wel tegen :p
qurantaine.PNG

[edit] nvm, die spreekt het niet tegen. Index zijn personen die effectief besmet zijn. Ik was dus inderdaad fout.

Gisteren: UITBRAKEN VAN DE NIEUWE CORONAVARIANT, scholen moeten dicht, gouverneur kondigt provinciaal verbod af voor activiteiten voor kinderen, virologen herhalen oproep sluiten grenzen of verbod op niet-essentiële buitenlandse reizen.

Vandaag: verbod al 12u terug ingetrokken, aantal besmettingen daalt, overlegcomité zal vrijdag pas beslissen

Ja, ik weet dat het allemaal complexer is dan dat, maar dergelijke communicatie en handelingen van sheriff-gouverneurs helpt echt niet. Echt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan