Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat mag hij ook niet weten. Maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten, toch? Er is een verschil tussen controleren en weten. Een werkgever mag controleren of je je bent weggeweest voor je vaccinatie als ze daarvoor verlof geven, bijvoorbeeld. Dus hij mag dat controleren. Maar hij mag niet zomaar automatisch weten (onthouden) of je gevaccineerd bent of daar rekening mee houden.

Hij mag het niet weten maar wel controleren of het zo is ?
Wat je nu zegt is toch pure contradictie ?

Woorden worden hier wel extreem hard verwrongen om toch maar gelijk te halen.

Medische info mag je normaal zelfs niet naar vragen als werkgever, laat staan er bewijs van te vragen.

Alle maatregelen opheffen is toch het einddoel ?
Wij pleiten dat het daar nu al tijd voor is aangezien de cijfers goed zijn en de vaccinaties ver gevorderd.
Dus inderdaad is het pas goed als de regels terug allemaal wegvallen.
Jij vindt het allemaal ok nu, ik stel voor dat we nog even afwachten tot dit de algemene consensus is.
Alleen is ze hier de facto zowat voorbij... Wereldwijd inderdaad niet, maar ik zie niet in wat een pasjesmaatschappij hier lokaal als meerwaarde heeft. Al zeker gezien de vaccinatiegraad.
Vorig jaar, ergens in maart ofzo, was er geen COVID. Allezja, hier, wereldwijd wel maar men zag de meerwaarde niet van maatregelen tot het te laat was.

Een gigantische overdrijving, ik weet het. We gaan de goede kant uit, maar doen alsof COVID niet meer bestaat omdat de meeste mensen hun vaccin hebben lijkt me nogal een snelle, onvoorzichtige stap. Als een resultaat op een app (dat centraal al door de overheid geweten is) tonen aan een ongeïnteresseerde ober de prijs is van tijdelijke voorzichtigheid, so be it.

Die angst voor "Chinese toestanden" is ook zo onnozel vind ik. Hallo, België en de plaatselijke mentaliteit. Hoeveel horecazaken hebben al een CO2-meter? Hoeveel respecteren alle maatregelen? Hoe hard worden die gecontroleerd en gestraft?

Jij vindt het allemaal ok nu, ik stel voor dat we nog even afwachten tot dit de algemene consensus is.

Vorig jaar, ergens in maart ofzo, was er geen COVID. Allezja, hier, wereldwijd wel maar men zag de meerwaarde niet van maatregelen tot het te laat was.

Een gigantische overdrijving, ik weet het. We gaan de goede kant uit, maar doen alsof COVID niet meer bestaat omdat de meeste mensen hun vaccin hebben lijkt me nogal een snelle, onvoorzichtige stap. Als een resultaat op een app (dat centraal al door de overheid geweten is) tonen aan een ongeïnteresseerde ober de prijs is van tijdelijke voorzichtigheid, so be it.

Die angst voor "Chinese toestanden" is ook zo onnozel vind ik. Hallo, België en de plaatselijke mentaliteit. Hoeveel horecazaken hebben al een CO2-meter? Hoeveel respecteren alle maatregelen? Hoe hard worden die gecontroleerd en gestraft?

Reality check: Oost-Europa had 2 weken vroeger een lockdown en ze zitten nu nog steeds in dezelfde situatie als wij.
Wij hadden tenminste ietsje langer vrijheid.

Degene die pleiten voor vroegere lockdowns doen alsof dat zou leiden tot kortere lockdowns, maar dat is toch niet wat je in andere landen ziet.

Medische info mag je normaal zelfs niet naar vragen als werkgever, laat staan er bewijs van te vragen.
Maar dit gaat toch niet om gelijk halen? Nee, een werkgever mag niet vragen naar je medische informatie. Hij mag ook geen vaccinatiebewijs vragen. Maar hij mag wel controleren of je gegaan bent voor je spuit, om dat verlof te mogen geven. Dat mag echter niet worden bijgehouden, en als je uit de rij bent gestapt nadat je het briefje had, zul je je uren verlof wel krijgen.

Een pass om op cafe te gaan zou nooit geaccepteerd zijn pre-corona.
Net zoals mondmaskers en dergelijke.
Er is niets 'normaal' aan de maatregels

Tuurlijk wel.
Heck, een reservatielijst bij een restaurant is eigenlijk al een pass om daar op restaurant te mogen gaan.

Alleen is ze hier de facto zowat voorbij... Wereldwijd inderdaad niet, maar ik zie niet in wat een pasjesmaatschappij hier lokaal als meerwaarde heeft. Al zeker gezien de vaccinatiegraad.
Neen ze is nog niet defacto voorbij. Het is gewoon voor het moment even gecontroleerd. Maar voorbij of bijna voorbij is het nog niet.
Niet in de wereld, en niet bij ons.

Mag een café iemand weigeren op basis van zijn of haar leeftijd?
Ik zou niet weten waarom niet. Discriminatie is niet altijd verboden hé. Je moet er gewoon een goede (aanvaardbare) reden voor hebben.

Reality check: Oost-Europa had 2 weken vroeger een lockdown en ze zitten nu nog steeds in dezelfde situatie als wij.
Wij hadden tenminste ietsje langer vrijheid.

Degene die pleiten voor vroegere lockdowns doen alsof dat zou leiden tot kortere lockdowns, maar dat is toch niet wat je in andere landen ziet.
Je bent naast de kwestie bezig, het gaat erover dat enkel kijken naar een piepklein landje waar je met een fiets of goede wandelschoenen al tot in het buitenland geraakt, mét open grenzen, nogal naiëf is.

Van een hoop maatregelen zie ik tot op heden nog altijd niet wat die hebben bijgedragen. Al is het maar omdat er nog altijd landen zijn die met een degelijke lange termijnaanpak (ipv er af en toe eens goed met de hamer op te kletsen) een gelijkwaardig resultaat hebben behaald, maar met veel minder maatschappelijke collateral. :)

Mag een café iemand weigeren op basis van zijn of haar leeftijd?
Ja.
Een café mag perfect in zijn huisreglement opnemen dat enkel toegang mogelijk is voor 16+ of 18+ (indien niet begeleid door een volwassene).
Men mag ook enkel perfect werken met het systeem van een lidkaart waar het ook enkel mogelijk is om als 16+ of 18+ een lidkaart te verkrijgen.
Men mag ook werken met "beperkte" avonden (ladies-only, holebi, 30+, ...) indien dit duidelijk aangegeven wordt, dan valt dit niet onder de discriminatie-wetgeving (bij mijn weten).

Ja.
Een café mag perfect in zijn huisreglement opnemen dat enkel toegang mogelijk is voor 16+ of 18+ (indien niet begeleid door een volwassene).
Men mag ook enkel perfect werken met het systeem van een lidkaart waar het ook enkel mogelijk is om als 16+ of 18+ een lidkaart te verkrijgen.
Men mag ook werken met "beperkte" avonden (ladies-only, holebi, 30+, ...) indien dit duidelijk aangegeven wordt, dan valt dit niet onder de discriminatie-wetgeving (bij mijn weten).
Helaas klopt dat niet volgens Unia, alleszins niet voorhorecazaken.

Ze kunnen iemand niet weigeren op basis van leeftijd, net zoals ze dat niet kunnen op basis van geslacht, ras, religie, nationaliteit, en ga zo maar verder. Ze zouden het ook niet kunnen controleren trouwens, want ze mogen je ID niet vragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
En om het over iets helemaal anders te hebben: In het VK is 'Freedom Day' twee weken gepasseerd. Cases blijven stevig dalen, net zoals de positiviteitsratio, en ook de ziekenhuiscijfers gaan nu redelijk vlot omlaag.

Iemand een duidelijk zicht op de cijfers in Frankrijk?

Het vaccinatietempo is daar precies ook terug serieus omhoog geschoten, enkel zijn de overige cijfers (besmettingen en hospitalisaties) blijkbaar iets minder rooskleurig, wegens stijgende.

Hoe langer men een exit strategie uitstelt, hoe meer men de conspiracy-theorieën aan het voeden is.

In Australië gaat men nu het leger inzetten in bepaalde delen om te kijken of men de lockdown maatregelen wel naleeft.

in welk vies straatje is men beland mensen?

Hier gaan ze blijkbaar een vergadering over houden…blijkbaar willen de werkgevers over die informatie beschikken onder het mom van “veiligheid garanderen op de werkvloer “ …dus achtereen kan Ierse vreemde uw medisch dossier inkijken onder het mom van veiligheid …
Soit , ik persoonlijk maak er geen probleem van om de mensen die het vragen te zeggen of ik nu wel of niet gevaccineerd ben en of ik dit van plan ben om te doen …heb daar nooit een probleem rond gemaakt en zal dit ook niet doen en als de klant dan wilt dat er iemand anders komt ….geen probleem ik draai mij om en ben weg maar ben dat tot nu toe niet tegengekomen dat er een klant mij toegang weigerde .

Ze kunnen iemand niet weigeren op basis van leeftijd, net zoals ze dat niet kunnen op basis van geslacht, ras, religie, nationaliteit, en ga zo maar verder. Ze zouden het ook niet kunnen controleren trouwens, want ze mogen je ID niet vragen.
Ja en nee …ze mogen het inderdaad naar de letter van de wet niet maar ze doen het toch …en dan is een café opeens een privé club .

Is een folder van 12jaar oud + spreekt zichzelf tegen. Ze zeggen dat ze wel met lidkaart mogen werken (zoals ik ook al aanhaaldde), en een lidkaart bekomen kan voorwaarden bevatten + op basis van de pas zijn :p

Ook stellen ze dat een uitbater geen identiteitskaart mag vragen, terwijl de officiële site van Vlaanderen zegt dat dit wel mag (voor de verkoop van alcohol, maar maakt niet uit, het zegt letterlijk dat men identiteitskaart mag vragen):
Bij twijfel moet u nagaan of de persoon die alcohol wil kopen, de vereiste leeftijd heeft bereikt. Dat kunt u door de koper te vragen zijn of haar identiteitskaart voor te leggen.

Verder is er de (nog steeds geldende) wet van 15 juli 1960 tot zedelijke bescherming van de jeugd die stelt:
Het is elk minderjarige die niet de leeftijd van volle achttien jaar bereikt heeft, verboden zich op te houden in de speelhuizen, de hondenrenbanen, de inrichtingen waar diensters of entraîneuses gewoonlijk met de clientèle mede verbruiken en de voor weddenschappen bestemde ruimte in de paardenrenbanen.
De aanwezigheid in danszalen en drankgelegenheden terwijl er gedanst wordt, is verboden voor elk ongehuwd minderjarige beneden de (zestien jaar) indien deze niet vergezeld is van zijn vader, zijn moeder, zijn voogd of de persoon aan wiens bewaking hij is toevertrouwd.

Hoe langer men een exit strategie uitstelt, hoe meer men de conspiracy-theorieën aan het voeden is.

In Australië gaat men nu het leger inzetten in bepaalde delen om te kijken of men de lockdown maatregelen wel naleeft.

Australie blijft een zero-covid policy aanhouden voorlopig, dat is toch totaal onrealistisch? Je kan er vanuit gaan dat corona nooit meer weggaat, dus gaan ze hun eigen dan de komende 20 jaar blijven afzonderen van de rest van de wereld? Het antwoord is nee, maar de vraag is wanneer men dat doorheeft. Want op deze manier leven is voor niemand haalbaar.

Tot zover zero covid :). Australië is altijd vrij autoritair geweest.

Blij dat België nooit die waanzin in zijn hoofd heeft gekregen (mede doordat Europa het sluiten van de grenzen steeds wat blokkeert).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan