Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En hebben minder doden per capita dan ons!
Oei wacht...

Toch grappig altijd, die uitlachposts naar het VK toe, alsof wij Belgen de creme de la creme zijn in crisisbeheer of bestrijding, laat me niet lachen.
Dat gedoe is nergens voor nodig.

Is het probleem niet gewoon dat pukkelpop tickets voor vier dagen wil verkopen? Bij dagtickets is er toch geen enkel probleem qua testing?

Met een antigeentest op de ochtend van je eerste dag kan je 2 dagen festival, bij een gewone test kan je 3 dagen festivallen.
Wat ik me dan afvraag? Is het nu echt zo moeilijk om een testpunt op de camping te voorzien voor de mensen die voor heel het festival blijven?

Is het probleem niet gewoon dat pukkelpop tickets voor vier dagen wil verkopen? Bij dagtickets is er toch geen enkel probleem qua testing?

Met een antigeentest op de ochtend van je eerste dag kan je 2 dagen festival, bij een gewone test kan je 3 dagen festivallen.
Ik denk wel dat de meerderheid van de bezoekers een combiticket hebben. En dan zeker het jongere publiek zonder auto dat niet in de buurt van het festival woont. Met een dagticket ben je niet veel als je via openbaar vervoer naar huis moet want dan moet je huiswaarts tegen dat de headliners beginnen te spelen.

En hebben minder doden per capita dan ons!
Oei wacht...
wacht idd: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210309_95233321

"België staat in de lijst van 81 landen op een gedeelde 28ste plaats, met een oversterfte van 16 procent. Om dat cijfer te berekenen, is de oversterfte door de hittegolf niet meegeteld. In Europa telden Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de coronaperiode meer onverwachte doden. De oversterfte in Italië en Portugal was gelijkaardig. In Nederland, Zweden en vooral Frankrijk en Duitsland lag ze lager. In de andere Scandinavische landen was er geen sprake van oversterfte."

Wat ik me dan afvraag? Is het nu echt zo moeilijk om een testpunt op de camping te voorzien voor de mensen die voor heel het festival blijven?
Op zich niet. Maar om er eentje te hebben met de capaciteit van pakweg 30.000 man/dag (geen idee hoeveel er overnachten): denk het wel. Zeker omdat ze niet gespreid naar dat testcentrum zouden gaan. En ook omdat in gans België het aantal geregistreerde testen maar het 3-voudige is op recorddagen.
Ik denk wel dat de meerderheid van de bezoekers een combiticket hebben. En dan zeker het jongere publiek zonder auto dat niet in de buurt van het festival woont. Met een dagticket ben je niet veel als je via openbaar vervoer naar huis moet want dan moet je huiswaarts tegen dat de headliners beginnen te spelen.
Bij Werchter is normaal 3/4e combiticket. Maar dat bepaal je als organisatie zelf, hé. Dranouter koos er bewust voor om een lagere capaciteit te hebben én geen combitickets te verkopen. Niemand verplicht je om maximaal te gaan en zeker als de lineup Belgisch is, is dat financieel zonder problemen haalbaar.

antigeentest is 24u (1 dag), pcr test 48u (2 dagen) dacht ik.
Bovendien moeten de festivalgangers die antigeentest zelf betalen, geen tussenkomst van de overheid.

Dus als je 4 dagen pukkelpop wilt doen
  • PCR test (mogelijk één van de 2 gratis testen die je kreeg, anders te betalen)
  • zelf betaalde antigeen test
  • nog een zelf betaalde antigeen test
Dat is toch een beetje om de mensen te kloten vind ik. Als je een recente PCR test heb (max 48u) kan je toch ook toestaan dat je een meerdaags evenement kan bijwonen (zoals origineel was afgesproken). Of je voorziet als overheid zelf de mogelijkheden (en kosten) om die testen te doen als je dan toch zo bezeorgd bent voor de volksgezondheid.
Dit wekt toch de indruk dat ze de regels zo streng gemaakt hebben dat je eigenlijk geen keuze hebt.
Een beetje wat Frankrijk gedaan heeft om mensen te pushen om zich te laten vaccineren.

wacht idd: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210309_95233321

"België staat in de lijst van 81 landen op een gedeelde 28ste plaats, met een oversterfte van 16 procent. Om dat cijfer te berekenen, is de oversterfte door de hittegolf niet meegeteld. In Europa telden Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de coronaperiode meer onverwachte doden. De oversterfte in Italië en Portugal was gelijkaardig. In Nederland, Zweden en vooral Frankrijk en Duitsland lag ze lager. In de andere Scandinavische landen was er geen sprake van oversterfte."
Je hebt gelijk hoor, België en het VK liggen zo goed als op hetzelfde niveau. Dus nogmaals, niks om lacherig over te doen vind ik.
Valt me ook op van enkele individuen hier dat ze elke kans om op het VK te zagen maar al te graag benutten.

Sommigen hebben de Brexit duidelijk nog niet verteerd. Of zien het VK nu als een soort vijand van de super toffe coole EU.

Tegen 20 augustus gaan toch quasi alle 20+ers uit Vlaanderen 2x gevaccineerd zijn + 2 weken erop volgend, of ben ik zo verkeerd?

Tegen 20 augustus gaan toch quasi alle 20+ers uit Vlaanderen 2x gevaccineerd zijn + 2 weken erop volgend, of ben ik zo verkeerd?
Verkeerd, de meeste 20-jarigen hebben vorige week hun eerste spuit gekregen. Tegen 20 augustus net hun 2de spuit dus, zeker nog niet 2 weken erop volgend.

En die verkorting naar 3 weken ipv 5 is vooral voor 12-15 jarigen.

antigeentest is 24u (1 dag), pcr test 48u (2 dagen) dacht ik.
Bovendien moeten de festivalgangers die antigeentest zelf betalen, geen tussenkomst van de overheid..
Antigeentest is 1 dag + dag van de test, pcr is 2 dagen+dag van test. Antigeentest is ook superrap qua resultaat

Je hebt gelijk hoor, België en het VK liggen zo goed als op hetzelfde niveau. Dus nogmaals, niks om lacherig over te doen vind ik.
Valt me ook op van enkele individuen hier dat ze elke kans om op het VK te zagen maar al te graag benutten.

Sommigen hebben de Brexit duidelijk nog niet verteerd. Of zien het VK nu als een soort vijand van de super toffe coole EU.
Je kan landen niet zo eenvoudig vergelijken.
De levenspiramide van de Belgische bevolking is ook anders (meer oudere inwoners in België).

Ik bezie ze niet als een vijand, wel voor een tweede keer als bron van een infectiegolf in de EU.

Antigeentest is 1 dag + dag van de test, pcr is 2 dagen+dag van test. Antigeentest is ook superrap qua resultaat
Bij de antigeentest ben ik akkoord met wat je zegt, de pcr is in de praktijk de dag van de test niet geldig. Het duurt minsten 8u voor je het resultaat hebt.

Verkeerd, de meeste 20-jarigen hebben vorige week hun eerste spuit gekregen. Tegen 20 augustus net hun 2de spuit dus, zeker nog niet 2 weken erop volgend.

En die verkorting naar 3 weken ipv 5 is vooral voor 12-15 jarigen.
Iedereen die wil, kan momenteel naar 3 weken trekken hoor als men belt.

Zo alle teugels loslaten werkt precies toch uitzonderlijk goed. Door de combinatie met de Brexit lijkt het VK eensklaps op het Oost-Duitsland van de jaren '80, met lege winkelrekken tot gevolg.

https://www.gva.be/cnt/dmf20210722_95674797
Dat heeft natuurlijk niet met het loslaten van de teugels te maken, wel met dat onnozel gedoe dat iedereen die een contact heeft gehad zogezegd in quarantaine moet.

Bevestigde besmettingen beginnen trouwens gevoelig te dalen, vandaag 36k wat 9k minder is dan vorige week donderdag. Kans is reëel dat ze hun piek gehad hebben.

Nochtans is die discussie hier enkele dagen geleden al gepasseerd, voor velen bleek het niet te kunnen. Tenzij dit op heel korte termijn gewijzigd is?
Inderdaad, niet mogelijk. Staat op de website van de overheid over het vaccineren en vandaag zelf ondervonden door het te vragen voor een familielid.
Inkorten is niet mogelijk, later de prik zetten wel in beperkte mate.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan