Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus als die bedrijfsleider z'n receptie had gestreamd was er geen probleem volgens u? Ik snap werkelijk niet hoe je zoiets kan proberen goed te praten.

Maar gisteren ging het niet om een drink met tientallen gasten he. Wat de OpenVLD gisteren deed, verschilt uiteindelijk niet met eender welk programma dat de afgelopen maanden op tv te zien was. Ze waren alleen mss wat stom om er het etiket "Nieuwjaarsreceptie" op te plakken waardoor iedereen nu roept "dat zij wel recepties en feestjes mogen houden" terwijl het er nu niet bepaald als een feestje uitzag. Als morgen in Familie er pinten getapt worden in het café dan komt daar toch ook geen golf van verontwaardiging over?

Ik had het ook beter gevonden als men deze gebeurtenis had gebruikt om een zeer duidelijk voorbeeld te stellen, maar ook al heeft men die kans laten liggen, dat wil daarom niet zeggen dat ze plots met alle zonden van Mozes overladen moeten worden aangezien wat zij deden hetzelfde is als wat men in andere programma's doet.

Als De Croo en co nu daadwerkelijk een receptie/feest hadden gehouden en dat was uitgelekt, dan zou de kritiek natuurlijk volkomen terecht zijn.

Maar voor een simpele livestream? Moest daarvoor een volledige studio in elkaar gestoken worden? Licht, decor, geluid, shminksters, ... Allemaal dingen die hij gewoon via skype had kunnen doen.

De vraag hoe iedereen die werkt in een vaccinatiecentrum moet geraken lijkt ook opgelost te raken. Minister van Economie en Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) stelt voor om iedereen een halve dag verlof te geven hiervoor. Ik vroeg mij al af hoe men dat wou organiseren want zonder verlof zou er overdag tijdens de week niet veel te vaccineren vallen eens men onder de 60 jaar gaat.

Das eigenlijk dezelfde zever als met de kappers.
Die mensen zijn al maanden verplicht dicht, en terwijl mogen die kappers en visagisten bij de omroepen blijven werken om die mannen hun haar in de plooi ge krijgen.
leg dat maar eens uit aan de kappers die nu tegen een faillissement aankijken
Mja, er zijn nu eenmaal uitzonderingen hé. Dat is al van in het begin zo. Voor TV, voor sport, ... Ik snap mensen ergens wel, maar die verzuring helpt ons niets verder. Als je het puur 'virologisch' bekijkt is dat ook peanuts, daar moeten we eerlijk in zijn. Het gaat hier over een handvol mensen. Als we de kappers terug openen zijn er dagelijks weer duizenden extra contacten verspreid over het hele land die erbij komen. Ik snap wel dat dat bij sommige mensen verkeerd valt, maar je moet het ook wel in perspectief plaatsen.

Daarbij zal dat in praktijk nog wel meevallen. Er zijn het voorbije jaar toch genoeg beelden opgedoken van acteurs die zelf hun schmink moesten doen en het is heel duidelijk dat vele politici ook dringend eens een kapbeurt kunnen gebruiken... (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet gebeurt hé).

Wat die farce van OpenVLD betreft. Dat ik vind ik echt onbegrijpelijk van mensen die het beleid uittekenen en met de regelmaat van de klok oproepen om voorzichtig te zijn en verstandig te zijn en dergelijke (en terecht overigens hé). Dat niemand daar eens nadenkt dat je een heel slecht signaal uitstuurt om een hele band en gasten uit te nodigen, voor iets dat perfect ook alleen of desnoods met twee te doen is. Nee kom, laten we er nog een jolige boel van maken, met muziek en alles! Het is helaas ook niet de eerste frats die we van politici gezien hebben het voorbije jaar natuurlijk...

Maar voor een simpele livestream? Moest daarvoor een volledige studio in elkaar gestoken worden? Licht, decor, geluid, shminksters, ... Allemaal dingen die hij gewoon via skype had kunnen doen.

Dat is een afweging die ge natuurlijk voor andere programma's op tv ook kunt maken he.

Het aantal volk in die studio lag wellicht niet hoger dan het aantal mensen dat morgen op de gemiddelde werkvloer aanwezig zal zijn. (En dat volk was daar gisteren óók in professioneel verband he, vooraleer er weer "maar dan kan ik ook met vrienden afspreken thuis"-reacties komen)

Mja, er zijn nu eenmaal uitzonderingen hé. Dat is al van in het begin zo. Voor TV, voor sport, ... Ik snap mensen ergens wel, maar die verzuring helpt ons niets verder. Als je het puur 'virologisch' bekijkt is dat ook peanuts, daar moeten we eerlijk in zijn. Het gaat hier over een handvol mensen. Als we de kappers terug openen zijn er dagelijks weer duizenden extra contacten verspreid over het hele land die erbij komen. Ik snap wel dat dat bij sommige mensen verkeerd valt, maar je moet het ook wel in perspectief plaats
Ik begrijp uw standpunt wel hoor.
Maar als je soms zo’n dingen ziet of hoort dan begrijp ik ook wel de mensen die nu foert gaan zeggen.

zelfde let de idiote regels in het begin, bvb:
Containerparken en doe-het-zelf zaken dicht terwijl je over de koppen kon lopen in de supermarkt.
Hoeveel mensen komen tegelijkertijd op een containerpark?
Toch echt niet logisch

Bij de kappers was toch de afspraak ok? 1 persoon met mondmasker.
Als dat een gevaar is dan kan je natuurlijk vele andere zaken ook schrappen

Ik begrijp uw standpunt wel hoor.
Maar als je soms zo’n dingen ziet of hoort dan begrijp ik ook wel de mensen die nu foert gaan zeggen.

zelfde let de idiote regels in het begin, bvb:
Containerparken en doe-het-zelf zaken dicht terwijl je over de koppen kon lopen in de supermarkt.
Hoeveel mensen komen tegelijkertijd op een containerpark?
Toch echt niet logisch

Bij de kappers was toch de afspraak ok? 1 persoon met mondmasker.
Als dat een gevaar is dan kan je natuurlijk vele andere zaken ook schrappen
Tijdens de eerste lockdown bleven in het begin enkel de meest essentiële zaken open (voedsel, apotheker, ...). Een mens moet nu eenmaal aan eten kunnen geraken. Containerzaken en een Brico zijn in dat opzicht niet essentieel. Houden die groot gevaar in? Waarschijnlijk niet. Daarom gingen ze ook als eerste terug open. Maar het is niet onbegrijpelijk dat je ergens een lijn moet trekken in het begin. Temeer omdat men verplaatsingen in het algemeen zoveel mogelijk wilden beperken.

Bij kappers was een afspraak verplicht als ik het goed heb. Maar als ze daar met 5 personen werken, dan werden daar gewoon 5 mensen geknipt en zat je daar met 10 mensen binnen, waarvan telkens met 2 kort op elkaar. De andere zaken die je nu mag doen, daar kan je perfect afstand bewaren als je wil (wat niet betekent dat dat altijd gebeurt hé). Maar bij een kapper ben je nu eenmaal zeker dat er géén afstand bewaard kan worden. In dat opzicht blijft het geen onlogische maatregel...

Ik snap Open VLD toch ook echt niet in deze hoor. Dat lijkt in een living te zijn (geen idee waar), en er zit 6 man zonder mondmasker binnen. Of dat nu voor een livestream is of niet, doet er niet toe. Dat is de definite van wat ze zelf een lockdownfeestje noemen waarbij gevangenisstraffen gevraagd worden aan de organisatoren. Of mogen de lockdownfeestjes plots wel als er een livestream is?

En ja, het risico zal daar wel meegevallen hebben, maar ge zijt, for christ sake, de premier van het land. Als je zo'n dingen niet beseft, dan zit ge daar écht niet op uw plek.

En dan als excuus "er was altijd 1.5m afstand, en in tv-studios mag het ook zo". Euhm, en dan? Ik mag thuis niet met mensen afspreken op 1.5m afstand...

Tijdens de eerste lockdown bleven in het begin enkel de meest essentiële zaken open (voedsel, apotheker, ...). Een mens moet nu eenmaal aan eten kunnen geraken. Containerzaken en een Brico zijn in dat opzicht niet essentieel. Houden die groot gevaar in? Waarschijnlijk niet. Daarom gingen ze ook als eerste terug open. Maar het is niet onbegrijpelijk dat je ergens een lijn moet trekken in het begin. Temeer omdat men verplaatsingen in het algemeen zoveel mogelijk wilden beperken.

Bij kappers was een afspraak verplicht als ik het goed heb. Maar als ze daar met 5 personen werken, dan werden daar gewoon 5 mensen geknipt en zat je daar met 10 mensen binnen, waarvan telkens met 2 kort op elkaar. De andere zaken die je nu mag doen, daar kan je perfect afstand bewaren als je wil (wat niet betekent dat dat altijd gebeurt hé). Maar bij een kapper ben je nu eenmaal zeker dat er géén afstand bewaard kan worden. In dat opzicht blijft het geen onlogische maatregel...

Nuance die ge in het kappersverhaal ook moet maken is dat dat een sector is met (zo leert Google me) een kleine 20.000 zaken, met gemiddeld mss tien(?) klanten of meer per dag. De heropening van die sector zorgt dus al vlug voor meer dan 100.000 contacten per dag, of een veelvoud daarvan als ge ook de andere contactberoepen meetelt. Dat zorgt uiteraard voor een pak meer circulatie van het virus dan bv de tv-sector, of de rijscholen (waar bij de heropening ook de kritiek kwam van waarom zij wel en kappers niet).

Ge moet dan ook altijd naar het totaalplaatje kijken en niet naar het 1/1 risico.

De contacten die er in tv-studio's gebeuren zijn voor de totaalcijfers dan ook verwaarloosbaar tov de contacten die ge hebt wanneer men zou zeggen dat we terug allemaal vijf personen mogen ontvangen thuis.

Valt me wel op dat zodra we strengere maatregelen hebben dan de buurlanden dat er heel veel vergeleken wordt, maar wanneer ze soepelder zijn, er heel weinig naar gekeken wordt. Toch zeker hier op het forum lijkt dat zo.
Zijn ze hier daadwerkelijk soepeler? Het is niet volledig te stellen dat wij nu soepeler zijn.
Buiten dat we hevig protocollen hebben voor niet-essentiële winkels en scholen open zijn, hebben meeste andere buurlanden dan meer vrijheid rond sociale contacten.
Frankrijk is strenger op avondklok, maar ook daar is rond sociaal contact het weer lakser.
zoals Horste hier al zei: Het is niet zwart wit.
Het is natuurlijk wel een clickbait éh.
Buurlanden zijn strenger op het vlak van avondklok/winkelen, maar het aantal sociale contacten dat is toegestaan is dan een pak soepeler. Men zal zich inderdaad wel altijd focussen op wat men niet heeft ipv wel, maar elk land legt zijn focuspunten.

Het is helemaal niet zo zwart-wit.

Het is niet zwart-wit en er is inderdaad wel wat ruimte om er over te discussiëren.

Maar scholen en niet-essentiële winkels dicht is toch een stuk ingrijpender dan een persoon minder bij je thuis te mogen uitnodigen lijkt me?

Ik snap Open VLD toch ook echt niet in deze hoor. Dat lijkt in een living te zijn (geen idee waar), en er zit 6 man zonder mondmasker binnen. Of dat nu voor een livestream is of niet, doet er niet toe. Dat is de definite van wat ze zelf een lockdownfeestje noemen waarbij gevangenisstraffen gevraagd worden aan de organisatoren. Of mogen de lockdownfeestjes plots wel als er een livestream is?

En ja, het risico zal daar wel meegevallen hebben, maar ge zijt, for christ sake, de premier van het land. Als je zo'n dingen niet beseft, dan zit ge daar écht niet op uw plek.

En dan als excuus "er was altijd 1.5m afstand, en in tv-studios mag het ook zo". Euhm, en dan? Ik mag thuis niet met mensen afspreken op 1.5m afstand...
Ik vind het ook wel erg hoe Open VLD zich als een duvel in een wijwatervat blijft weren om te doen alsof dat volledig OK is. Die commentaren op Twitter van Lachaert, hun woordvoerster en hun voorzitster van de Senaat... Een schoolvoorbeeld van een coronaproof event met respectering van alle veiligheidsmaatregelen en afstandsregels, aldus Open VLD.

En ja, ze zitten daar niet gewoon ergens in een living maar in een studio. Maar wat voor een signaal geef je dan als premier als je als politieke partij nu op dit moment zo'n producties gaat maken.

Laatst bewerkt:
Het is niet zwart-wit en er is inderdaad wel wat ruimte om er over te discussiëren.

Maar scholen en niet-essentiële winkels dicht is toch een stuk ingrijpender dan een persoon minder bij je thuis te mogen uitnodigen lijkt me?
Dat vind ik niet.
Ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat andere landen nu strenger zijn dan bij ons

Verder vind ik wel dat er regels zijn rond winkelen hier een belangrijke nuance is.
Het is niet hier joepie jeeuj met heel de familie in de winkel nen dag rondlopen.

Ik zou liever 2 personen per dag uitnodigen zoals in NL, en niet-essentiële winkels dicht zien.

De focus in landen ligt anders. We zijn soepeler op sommige vlakken strenger op andere. Maar de titel : Buurlanden strenger dan wij is clickbait en zeggen dat er niet naar andere landen gekeken worden nu het hier soepeler is, vind ik ook fout.

Laat morgen de mensen kiezen tussen scholen toe en mogen afspreken met 5 personen thuis (cfr Duitsland) en elke persoon die geen kinderen heeft boven de 12 jaar kiest direct voor het sluiten van de scholen. Ingrijpend is anders voor elke persoon.
Nu goed, het is niet de bedoeling om er hier een boom over op te zetten, gewoon dat elk land zijn eigen keuzes maakt :) Echt winnaars kan je moeilijk aanduiden in heel deze klotesituatie.

Maar wel ingrijpender voor de economie...

Zoals ik al eens eerder in de discussie zei moet ge al onze contacten vergelijken met radertjes in een motor. Hoe meer radertjes er blijven draaien hoe vlotter de motor (het virus) kan draaien. We willen dus gewoon zo veel mogelijk afzonderlijke radertjes doen blijven draaien maar wel zorgen dat de motor in z'n geheel op een zo laag mogelijk pitje draait, dus moeten er sowieso radertjes stilgelegd wlrdne

Het is dus gewoon een kwestie van keuzes maken en daarbij is de keuze nu eenmaal genomen om sociale contacten quasi stil te leggen maar scholen en bedrijven/winkels wel zo veel mogelijk open te houden omdat de sluiting daarvan een grotere impact heeft op de economie en samenleving. Dat zijn keuzes die gemaakt werden maar daarom is dat niet de énige oplossing en zou élke keuze voor discussie vatbaar zijn, er is geen gouden oplossing die als énige juiste oplossing kan gelden want anders had elk land ter wereld wel gewoon voor dié oplossing gekozen ipv elk voor een eigen aanpak te kiezen die telkens zowel voor- als nadelen heeft.

. Maar wat voor een signaal geef je dan als premier als je als politieke partij nu op dit moment zo'n producties gaat maken.

Gwendolyn Rutten zegt wellicht “blablabla” hierop.

Open VLD komt mij meer en meer over als arrogante partij.
Nochtans ook amper tot geen electorale achterban meer.

Of hoe Alexander met 1 pennetrek zijn miljoenen kostende campagne van “1 team van 11 miljoen mensen” door de wc spoelt.

Vind wel raar argument om te zeggen: Ja maar andere tv zaken mogen en dit is gewoon een Tv productie dus het mag.

Ik erger mij even hard dat virologen en ministers smiddags bij VTM hun vingerke wijzen om dat savonds in persoon ook bij VRT te gaan doen.
Programma's als de 7de dag of de afspraak kunnen PERFECT vanop afstand uitgevoerd worden.

Frank VDB kan even hard schoolmeester spelen van achter zijne pc thuis en er is geen meerwaarde dat hij dat live in de studio komt doen.

Mja als ze dat van thuis beginnen doen, zullen ze niet meer naar de kapper kunnen zeker 🤷‍♂️

Vrij onbegrijpelijk hoe sommigen hier Open VLD nog verdedigen. De regels zijn wat ze zijn, duidelijk. Men overtreedt deze volledig omdat ze lid zijn van een politieke partij? Sinds wanneer is dat een uitzondering? De argumenten die ze opwerpen zijn ook enorm zwak.

Ik verwacht vervolging en boetes voor het niet naleven van de maatregelen.
Over het verliezen van enige geloofwaardig spreek ik me dan nog niet uit, die moet je allereerst bezitten voor je die kan kwijtspelen natuurlijk.

Vind wel raar argument om te zeggen: Ja maar andere tv zaken mogen en dit is gewoon een Tv productie dus het mag.

Ik erger mij even hard dat virologen en ministers smiddags bij VTM hun vingerke wijzen om dat savonds in persoon ook bij VRT te gaan doen.
Programma's als de 7de dag of de afspraak kunnen PERFECT vanop afstand uitgevoerd worden.

Frank VDB kan even hard schoolmeester spelen van achter zijne pc thuis en er is geen meerwaarde dat hij dat live in de studio komt doen.

Mja als ze dat van thuis beginnen doen, zullen ze niet meer naar de kapper kunnen zeker 🤷‍♂️
Klopt dat laatste wel? Ik zie presentatoren en geïnterviewde ook met niet geknipt haar en ze wijzen er soms zelf op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan