Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zag gisteren een niet al te opbeurende statistieken uit Israël.
De overlevingskans wanneer je als volledig gevaccineerde opgenomen wordt in het hospitaal is niet zo geweldig : 90 van de 394 opgenomen gevaccineerde patiënten zijn gestorven in de kliniek.

De studie focust op iets minder dan de helft van die patiënten, en in die steekproef zien we een gelijkaardige overlevingskans.
Een groot aandeel van die opgenomen patiënten zijn >70 jaar en risico-patiënten (bloeddruk, hart, suikerziekte, orgaantransplantaties,...).

Een studie die iets meer dan een week geleden las gaf aan dat ongeveer 30% van de oudere bevolking zeer weinig anti-lichamen aanmaakte na vaccinatie. Misschien moeten mensen met zo'n risicoprofiel gescreend worden op de hoeveelheid anti-lichamen, zodat ze op zijn minst weten dat zij ook na vaccinatie nog altijd een groot risico lopen.

Beide studies lijken in ieder geval een belangrijk argument voor een 'boostershot' voor ouderen en risico-patiënten...

Ik zag gisteren een niet al te opbeurende statistieken uit Israël.
De overlevingskans wanneer je als volledig gevaccineerde opgenomen wordt in het hospitaal is niet zo geweldig : 90 van de 394 opgenomen gevaccineerde patiënten zijn gestorven in de kliniek.
Belangrijke vraag (waar ik het antwoord niet van bij de hand heb) om iets zinnig te kunnen over dat getal, is hoe die verhouding bij niet-gevaccineerden zit.
Op zich logisch ook he: als je in het ziekenhuis wordt opgenomen na vaccinatie wil dat zeggen dat je toch heel erg serieuze symptomen aan het ontwikkelen bent ondanks vaccinatie.

Belangrijke vraag (waar ik het antwoord niet van bij de hand heb) om iets zinnig te kunnen over dat getal, is hoe die verhouding bij niet-gevaccineerden zit.
Op zich logisch ook he: als je in het ziekenhuis wordt opgenomen na vaccinatie wil dat zeggen dat je toch heel erg serieuze symptomen aan het ontwikkelen bent ondanks vaccinatie.
Ik besef dat dat een belangrijke vraag is. Maar bepaalde risicopatiënten zouden dus amper anti-lichamen aanmaken, het verschil is dan misschien gewoon klein?
Maar dat is gissen. Ik vind wel dat die mensen het recht hebben om te weten dat ze amper beschermd worden door hun vaccinatie.

Ik besef dat dat een belangrijke vraag is. Maar bepaalde risicopatiënten zouden dus amper anti-lichamen aanmaken, het verschil is dan misschien gewoon klein?
Maar dat is gissen. Ik vind wel dat die mensen het recht hebben om te weten dat ze amper beschermd worden door hun vaccinatie.
Alleen, wie zijn die mensen? Om dat te weten zou je bij iedereen (niet alleen ouderen vind ik dan) x tijd na volledige vaccinatie, een bloedstaal moeten nemen. Ik meen me te herinneren dat er wel algemeen gecommuniceerd was dat de vaccins sowieso een verminderde efficiteit hebben bij oudere mensen. Een van de redenen om voor een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad te gaan, om de circulatie en dus blootstelling stevig te verminderen - en natuurlijk voor de x percent die wel genoeg antistoffen aanmaken.

Nog een studie die wijst op de waarschijnlijke nood aan bijkomende boostershots :

Former Food and Drug Administration Commissioner Dr. Scott Gottlieb said Thursday that Covid booster shots may become a reality for certain swaths of the population. Gottlieb cited data from Israel showing that the durability of the Covid vaccines does not last not as long researchers might have predicted from the outset.

"Against Delta, Pfizer is only 64% in Israel (average of early and late vaccinations). Most of the vaccinated Delta cases are in the early Jan-Feb 2021 vaccinations, so efficacy may have dropped to <30–50% in the early vaccinations.
….since UK data suggests Pfizer is 78–80% effective against Delta (probably for more recent vaccinations)."

Dus die vaccins zouden eigenlijk redelijk snel in effectiviteit zakken...

Alleen is het gevolg dat ze eraan vastknopen om die mensen tot in den treure te blijven testen en isoleren absurd. Los van het feit dat dit alleen maar averechts werkt op vaccinatietwijfelaars. En de rest van uw betoog is irrelevant zolang het niet tot een overbelasting van de zorg leidt. En dat lijkt mij gezien stijgende vaccinatiegraad + immuniteit via gewone besmetting hoe langer hoe onwaarschijnlijker.

Neen, moet dat dan?

Mijn posts zijn hier trouwens niet eenzijdiger dan de jouwe, alleen sta ik aan de andere kant. Doe dus niet zo hypocriet.
Sorry, maar dat laatste is niet waar. Ik ga echt niet alleen artikels citeren als ze in mijn idee passen, en zwijgen als ze dat niet doen. Wel als het me niet zo interesseert, dat is wat anders. Maar ik heb hier wel genoeg dingen van alle ‘zijden’ al gepost of gezegd. Ik zou ook niet weten wat ‘de andere kant’ ook is waar jij of ik staan? Ik dacht allebei aan de kant van de realiteit, wat er gebeurt en hoe daarop gereageerd wordt. Ik wist niet dat ik een kant moest hebben.

Nog een studie die wijst op de waarschijnlijke nood aan bijkomende boostershots :

Former Food and Drug Administration Commissioner Dr. Scott Gottlieb said Thursday that Covid booster shots may become a reality for certain swaths of the population. Gottlieb cited data from Israel showing that the durability of the Covid vaccines does not last not as long researchers might have predicted from the outset.

"Against Delta, Pfizer is only 64% in Israel (average of early and late vaccinations). Most of the vaccinated Delta cases are in the early Jan-Feb 2021 vaccinations, so efficacy may have dropped to <30–50% in the early vaccinations.
….since UK data suggests Pfizer is 78–80% effective against Delta (probably for more recent vaccinations)."

Het is toch geweten dat oudere mensen gemiddeld veel minder antistoffen aanmaken na vaccinatie? En wie waren er ook alweer de eersten die gevaccineerd werden... IMO kunnen we niet concluderen dat de vaccins snel in effectiviteit zakken.

Het is toch geweten dat oudere mensen gemiddeld veel minder antistoffen aanmaken na vaccinatie? En wie waren er ook alweer de eersten die gevaccineerd werden... IMO kunnen we niet concluderen dat de vaccins snel in effectiviteit zakken.
Goed dat kan jij zeggen. Maar ik de UK waren het ook eerst de oudsten die werden gevaccineerd.
Opvolging van het faze 3 onderzoek heeft ondertussen ook al uitgewezen dat de effectiviteit van Pfizer tegen de originele variant daalt naar 83-86% na 4-5 maanden, en dus niet langer 96% is.

Heb je een link hiervan?

Kan dat ook niet te maken hebben met het feit dat ze alleen naar (bepaalde) antilichamen kijken?

Uw conclusie klopt hier niet. In Israel gaat het om ouderen waar dat dus tegen de 30-50% ligt, in de UK gaat het om more recent vaccinations, dus jongere mensen, waar het dan 78-80% is. Oorzaak kan dus ofwel het zakken in effectiviteit zijn, ofwel gewoon omdat het om ouderen gaat die sowieso minder resistentie opbouwen. Jouw conclusie vermeldt enkel het eerste.

Wat mij meer bezig houd met betrekking tot die besmetting bij die volledig gevaccineerden dat het hier blijkbaar personen zijn die werken in de zorgsector (dus verplegend personeel ? )…oké gezien dat zij inderdaad dus meer risico lopen dan iemand anders kunnen ze dan ook sneller besmet worden maar …die nemen toch hun voorzorgen als ze op het werk zijn (alléé toch als je de beelden op tv mag geloven …volledig plastic pak, dubbel masker, volgelaats gezichtmasker , ontsmetten enz….) hoe en waar hebben ze dan deze besmetting opgelopen ?

Kan iemand mij vertellen waarom wij ons hier zorgen over moeten maken en waarom de huidige situatie niet vergelijkbaar wordt met de gewone griep.

casesdeaths.png

Omdat je ook aantal hospitalisaties per dag moet bekijken.
Als je ziekenhuizen vol liggen met covid patienten kan je geen of moeilijk andere zorg geven.

Ze zitten in UK op 745 per dag. NHS heeft het al moeilijk met lange wachtlijsten in normale periodes.
Wat betreft mensen in het hospitaal merk ik ook nauwelijks een verschil nog hoor, zie de grafieken daar dan van:

ukpatients.png

Patients in hospital: 4567

Als ze met 4567 mensen in het hospitaal problemen hebben, wat deed men dan in januari toen er 39239 in het hospitaal lagen?
Ik veronderstel dat in elk griepseizoen er wel wat meer mensen in het hospitaal komen.
Thans was men toen niet overal bezig over reisverboden, rode zones etc.

Laatst bewerkt:
Wat mij meer bezig houd met betrekking tot die besmetting bij die volledig gevaccineerden dat het hier blijkbaar personen zijn die werken in de zorgsector (dus verplegend personeel ? )…oké gezien dat zij inderdaad dus meer risico lopen dan iemand anders kunnen ze dan ook sneller besmet worden maar …die nemen toch hun voorzorgen als ze op het werk zijn (alléé toch als je de beelden op tv mag geloven …volledig plastic pak, dubbel masker, volgelaats gezichtmasker , ontsmetten enz….) hoe en waar hebben ze dan deze besmetting opgelopen ?
Op dezelfde plaatsen als de rest van de bevolking zou ik denken.

En buiten de COVID afdelingen zijn die voorzorgen niet zó streng, zeker niet sinds grootste deel van personeel gevaccineerd is. En in Nederland nog wat meer natuurlijk, daar kreeg men onlangs het briljante idee om mondmaskers niet meer verplicht te maken in ziekenhuizen.

Kan iemand mij vertellen waarom wij ons hier zorgen over moeten maken en waarom de huidige situatie niet vergelijkbaar wordt met de gewone griep.

casesdeaths.png

Wat betreft mensen in het hospitaal merk ik ook nauwelijks een verschil nog hoor, zie de grafieken daar dan van:

ukpatients.png

Patients in hospital: 4567

Als ze met 4567 mensen in het hospitaal problemen hebben, wat deed men dan in januari toen er 39239 in het hospitaal lagen?
Ik veronderstel dat in elk griepseizoen er wel wat meer mensen in het hospitaal komen.
Thans was men toen niet overal bezig over reisverboden, rode zones etc.
Kan je ook wat meer info geven dan wat afbeeldingen, want als ik daarnaar kijk zie ik toch iets anders.

• Voor de doden kan je nog geen conclusies trekken, in de vorige golven steeg dit ook pas enkele weken na de cases, wat een normaal verloop is.
  • Voor de hospitalisaties zie ik nog steeds een stijgende lijn die in lijn ligt met de vorige golven. Er is nog steeds een gelijkaardige verdubbelingstijd. Snap je exponentiële groei na anderhalf jaar nog steeds niet?
  • Heb je ook maar enige bron voor uw belachelijke vergelijking met griep? Want:
In the 2017/18 influenza season, 46,215 influenza-related hospital admissions were recorded for 41,730 individual patients in England. This fell to 39,670 influenza-related hospital admissions for 35,415 patients in the 2018/2019 influenza season. This equates to 1.11 and 1.12 influenza-related hospitalisations per patient in the 2017/18 and 2018/19 influenza seasons respectively.
bron
Dit is op een volledig seizoen, niet in 1 keer. In januari werd dit voor Engeland gehaald op 10dagen (6-16/01/2021 volgens uw bron van de laatste screenshots). Momenteel zijn de hospitalisaties nog steeds aan het stijgen.

Als je de cijfers in UK bekijkt met de hospitalizations versus cases (met 1 week lag), dan zie je dat in de vorige golf +- 8-10% van de cases resulteerde in hospitalizatie. Nu is dat nog 2%. (zou impliceren dat Astrazeneca +- 80% effectief is tegen hospitalizatie...)
Dus hospitalizaties stijgen de laatste paar weken procentueel even hard als de stijging van de cases, maar vanaf een 4-5x lager niveau.

Als ze zonder maatregelen 4 keer meer cases zullen hebben dan in de vorige golf, gaan ze dus toch aan evenveel hospitalizaties geraken...
Vergissen ze zich en hebben ze 6 keer meer cases, dan gaan ze 50% meer hospitalizaties hebben als vorige golf en zitten ze dik in de shit met hun gezondheidssysteem want vorige keer waren er al problemen met personeelsbezetting.

Wat is voor UK een aanvaardbaar hospitalisatieniveau? 1000 per dag? 4000 zoals het maximum vorige keer?

Mogelijke bijkomende elementen:

- Negatief: er geraken meer jongeren besmet in de laatste maand. Als dat een mede-oorzaak is van de vermindering in hospitalizatie van 8-10% naar 2%, dan ligt de werkelijke bevolkingswijde hospitalizatiekans in realiteit hoger.
En dan komen ze dus al in de shit bij 2-3x meer cases i.vgl.m. vorige golf (wat realistisch is als je rekening houdt met het feit dat er toen volop coronamaatregelen waren en nu niet meer).

- Positief: vaccinatie gaat verder in de afgelopen 2-3 weken, meer en meer mensen dubbel gevaccineerd. Heeft dat een toekomstig sterke positieve invloed op % hospitalisatie? Misschien kunnen ze dan x5-6 cases aan vooraleer aan het hospitalizatieniveau van vorige keer te geraken. En het aantal nieuwe cases kan niet oneindig exponentieel blijven stijgen.
500k besmettingen per dag zou +-1% van de bevolking >10 jaar zijn in de UK, dat hebben we volgens mij nog nergens ter wereld gezien.

- Positief: het lijkt erop dat mensen iets vroeger uit het ziekenhuis ontslagen worden dan vorige golf, maar nog meer cijfers nodig ter bevestiging.
Dit betekent dat de capaciteit om nieuwe hospitalizaties op te nemen, stijgt i.vgl.m. vorige golf.

Alleszins: van een serieuze gok met uw bevolking gesproken :thinking:
Blij dat wij hier geen regeringsclowns hebben zoals in UK of de zuidelijke USA staten.

Laatst bewerkt:
  • Voor de hospitalisaties zie ik nog steeds een stijgende lijn die in lijn ligt met de vorige golven. Er is nog steeds een gelijkaardige verdubbelingstijd. Snap je exponentiële groei na anderhalf jaar nog steeds niet?
Kan je na 1.5 jaar nog steeds geen grafieken aflezen?
Dit noem jij een gelijkaardige verdubbelingstijd?

Gegevens van UK https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare

hospperdag.png

Wat ik hier zie is het volgende:
- Het aantal nieuwe gevallen per dag is 3x zo hoog als in golf 2
- Het aantal mensen in het hospitaal is 3x lager dan in golf 2
- Ook na 2 maand = 62 dagen, dus gebruik vooral niet als argument dat hospitalisaties achter lopen
- Betekent dus dat je per nieuw besmet persoon 9x minder mensen op het hospitaal liggen hebt dan in golf 2

Maar ja als je geen grafieken kan lezen dan zie je dat dus niet en dan denk je dat alles in lijn ligt met gelijkaardige verdubbelingstijden.

...

Alleszins: van een serieuze gok met uw bevolking gesproken :thinking:
Blij dat wij hier geen regeringsclowns hebben zoals in UK of de zuidelijke USA staten.
In ieder geval, het toont wel aan dat het niet zo simpel is als "vaccineer al de risicogroepen en smijt de boel weer open" zoals sommigen tot enkele weken geleden nog zaten te roepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan