Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
als diegene die dood gaan en in ziekenhuis belanden 65+ zijn dan moet je toch niet de twintigers eerst vaccineren?????

Maar dan moet je ofwel vooraf niet vragen aan jongeren of mensen jonger dan 65 tout court om hun vrijheden op te offeren vooral om 65+'ers te beschermen, terwijl achteraf die 65+'ers meer vrijheid krijgen dankzij hun eerdere vaccinatie omdat ze zogezegd meer risico lopen.

Je kan niet alles willen zou ik denken, maar op dit moment krijgen die oudere generaties wél alle voordelen. De factuur zal ook in mindere mate voor hen zijn, zeker als de huidige regering nog doorzet met hun voornemen om de minimumpensioenen te verhogen.

Ik ben het er overigens mee eens dat Pukkelpop geen basisrecht is, maar zoals @nestorius terecht aanhaalt: veel dingen zijn geen basisrecht, zelfs zaken waarvan ik zou hopen van wel.

Voor mijn part stelt mijn Pukkelpop ook gewoon uit of gelast het af, de timing is helaas net iets te vroeg, maar je kan niet aan jongeren gaan vragen een extra tol te betalen omdat zij nog geen kans hebben gehad om volledig gevaccineerd te zijn. Ik ben tegen dan overigens volledig gevaccineerd en ga niet naar Pukkelpop mocht je me van eigenbelang verdenken.

Uit principe: ja.

En als er nog een volgende pandemie komt in ons leven, laten we uiteraard hopen van niet, dan ben ik alvast nog meer voorstander om met uitzondering van de zorg/hulpdiensten de volgorde voor vaccinatie gewoon volgens loting te laten verlopen. De huidige situatie is je reinste hypocrisie.
Awel, ik volg daar wel in, hè. Dan is het gewoon afgelasten en die massa-evenementen nog niet laten doorgaan op de oude manier.
Maar ik volg ook wel de andere denkpiste, namelijk: Op welke manier heb je de meeste jongeren geholpen?

Awel, ik volg daar wel in, hè. Dan is het gewoon afgelasten en die massa-evenementen nog niet laten doorgaan op de oude manier.
Maar ik volg ook wel de andere denkpiste, namelijk: Op welke manier heb je de meeste jongeren geholpen?
Mijn buikgevoel is dat we een kleine maand te vroeg lossen voor een selecte kapitaalkrachtigere groep jongeren waardoor iedereen (jong en oud) het risico loopt strengere maatregelen te hebben voor een langere periode dan nodig is.

Ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar nog een golf in september verwerken omdat er geen enkele weken kan gewacht worden met grote events... Dan ga ik pissig zijn. :unsure:

(cijfers uit de lucht gegrepen, ik ken de leeftijdspiramide van de Pukkelpopbezoekers niet)

Stel dan nog dat ik meega in jouw logica - en ik begrijp waar die vandaan komt hoor - dat je misschien beter toch nog ik zeg maar 20 000 jongeren wél helpt omdat ze toch al gevaccineerd zijn, en 20 000 in de kou laat staan omdat ze nog niet volledig gevaccineerd zijn of ze toch een 'oneerlijke' extra factuur bezorgt voor 2 PCR testen, dan er 30 000 verplichten thuis te blijven en nog eens 30 000 anderen die wel al lang gevaccineerd zijn omdat ze eigenlijk geen jongere Pukkelpopgangers meer zijn.

Kan je je echter ook in de plaats stellen van die jongeren die dan wél moeten thuisblijven? Anderen wél helpen en hen niet is niet louter iets positief voor die anderen, het is wel degelijk een nieuwe negatieve druk op degenen die je niet helpt.

Al zijn er opnieuw ergere dingen dan niet naar Pukkelpop kunnen, maar dan kunnen die oudere, wél gevaccineerde mensen er ook nog een zomer zonder.

Ik hoop maar 1 ding en dat is, nadat iedereen een kans heeft gehad op vaccinatie van voorkeur, men de maatregelen niet gaan aanhouden om de bewust niet gevaccineerden te beschermen.

(cijfers uit de lucht gegrepen, ik ken de leeftijdspiramide van de Pukkelpopbezoekers niet)

Stel dan nog dat ik meega in jouw logica - en ik begrijp waar die vandaan komt hoor - dat je misschien beter toch nog ik zeg maar 20 000 jongeren wél helpt omdat ze toch al gevaccineerd zijn, en 20 000 in de kou laat staan omdat ze nog niet volledig gevaccineerd zijn of ze toch een 'oneerlijke' extra factuur bezorgt voor 2 PCR testen, dan er 30 000 verplichten thuis te blijven en nog eens 30 000 anderen die wel al lang gevaccineerd zijn omdat ze eigenlijk geen jongere Pukkelpopgangers meer zijn.

Kan je je echter ook in de plaats stellen van die jongeren die dan wél moeten thuisblijven? Anderen wél helpen en hen niet is niet louter iets positief voor die anderen, het is wel degelijk een nieuwe negatieve druk op degenen die je niet helpt.

Al zijn er opnieuw ergere dingen dan niet naar Pukkelpop kunnen, maar dan kunnen die oudere, wél gevaccineerde mensen er ook nog een zomer zonder.
Ja, absoluut kan ik me in de plaats stellen van de jongeren die zouden moeten achterblijven/teruggestuurd worden. Ik heb het al eerder gezegd, ik vind dat voor mij niet zo'n probleem. Ik heb daar weinig last van, als anderen wel kunnen gaan en ik niet. Ik kan me daarbij neerleggen. Maar ik begrijp maar al te goed dat dat niet algemeen geldt, en zelfs niet hoort te gelden. Het is een logische reactie, en zeker als je naar groepspsychologie kijkt. En daarom denk ik dat er geen andere optie is dan afgelasten in dit geval.

De hoofdreden waarom wij er wegblijven. Ik heb het al lastig als ik kort dat masker moet opzetten (omwille van bril en ademhaling en een ongemakkelijk gevoel in het algemeen als ik dat opheb)
Ik zal het dragen als het verplicht is (voor te winkelen) maar ik ga niet bewust iets gaan doen waarvoor ik het een hele dag moet dragen.
Hier van hetzelfde, het is echt pure ellende met een bril. Ik heb nu wel een manier waarop de bril niet aandampt (het masker onder de neusvleugels van de bril in steken).
Ik draag dat masker alleen als het verplicht is en ga de plaatsen waar het verplicht is ook niet opzoeken.

Welkom in de waanzin. :rolleyes:

Die zwanzen een pak :biglaugh:.

Maar als je tijdje geleden stelde dat deze waanzin (goed gekozen woord, Puni) ging blijven doorgaan werd je bijna verketterd. :coolbrows:

Vooral dankzij Brussel. Waar blijft de gouverneur om strengere maatregelen af te kondigen?
Je ziet enkel de cijfers van waar de gehospitaliseerden liggen, niet welke woonplaats ze hebben.

Om een idee te geven:
Brussel: 323 hospitalisaties/100k inwoners sinds 1 januari
Waals-Brabant: 136
Vlaams-Brabant: 88
Rest van België: 238

Het lijkt me overduidelijk dat een aantal Brabanders voor hospitalisatie naar Brussel versleept worden.

Welkom in de waanzin. :rolleyes:
Nee, welkom in de realiteit...

De verwachtingen/voorspellingen komen niet overeen met de werkelijkheid; dit zijn feiten, geen waanzin.

Dat gevaccineerden de deltavariant kunnen doorgeven, is al langer geweten. Hoe hoger de besmettingsgraad, hoe hoger de kans. Dit lijkt mij gewoon een feit en ook een logisch gevolg.
Dat virologen erover waarschuwen, is hun taak. Zeker als de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg is (zoals momenteel het geval is in Nederland) zodat de gevaccineerden ook niet gevaccineerden kunnen aansteken. Net zoals ziekenhuisopnames ook kunnen blijven stijgen bij alreeds gevaccineerden. Lagere kans op hospitalisatie & hogere kans op besmetting kan elkaar opheffen als de kans op besmetting veel groter wordt.

Maar het is toch niet omdat enkele artsen en virologen (in een ander land dan nog) alweer beginnen roepen om verstrengingen of voorzichtigheid dat de politiek daar op gaat reageren? Zoals er altijd wel mensen zullen zijn die blijven volhouden dat de maatregelen niet nodig zijn/waren, zo ook gaan er altijd (of toch tot het echt gereduceerd is tot een soort griep) zijn die blijven roepen om strengere maatregelen.

Los van dat zie ik persoonlijk in dat artikel niet echt waanzin, eerder een soort voorzichtigheid en een soortement analyse-voor-leken over de Delta variant. Die discussie of dat dan in een artikel moet ga ik hier niet opnieuw voeren, maar als je dat al waanzin noemt... Mag je echt al niet meer (als expert) praten over het virus zonder weggezet te worden als doemprofeet of halve gek?

Ik zie in dat artikel ook wel het volgende staan:

Gevaccineerden die het virus oplopen, hebben in de regel immers zelf maar weinig klachten. ‘Ik denk dat je een aanzienlijke groep gevaccineerden hebt die er gewoon mee doorloopt’, zegt Wertheim. ‘Dat had ik waarschijnlijk zelf ook gedaan, als ik mezelf niet toevallig had getest. Je denkt ergens toch: ik ben gevaccineerd, ik ben nu oké. Maar je kunt het virus nog steeds doorgeven.’

Da's voor mij toch weer een bevestiging dat we, eens iedereen die dat wilt zijn tweede prik heeft gekregen, maximaal moeten inzetten op teruggaan naar 'het normale'. Maar dat is nu nog niet het geval (en zeker niet in Nederland dacht ik) dus is het vind ik normaal dat er nog op voorzichtigheid gedrukt wordt.

Laatst bewerkt:
Gevaccineerden die de deltavariant oplopen, worden doorgaans niet zo ziek dat ze in het ziekenhuis belanden. Ze kunnen het virus echter wel overdragen op anderen. Daarom zouden mensen die volledig gevaccineerd zijn zich aan dezelfde spelregels moeten houden als niet-gevaccineerden: meteen testen bij klachten, testen voor toegangsbewijzen en bij terugkomst van vakantie, extra afstand houden tot mensen die nog niet gevaccineerd zijn,..
https://www.hln.be/buitenland/delta...grote-gevolgen-voor-beleid-mogelijk~a21a6ee0/

Wat verwachten ze nu eigenlijk, dat we tot het einde van onze dagen die restrictieregels gaan moeten volgen? Binnen dit en twee maanden is iedereen die zich wil laten vaccineren toch ok hier in België, we kunnen dan toch niet met die restricties blijven werken voor mensen die een vaccin weigeren?

https://www.hln.be/buitenland/delta...grote-gevolgen-voor-beleid-mogelijk~a21a6ee0/

Wat verwachten ze nu eigenlijk, dat we tot het einde van onze dagen die restrictieregels gaan moeten volgen? Binnen dit en twee maanden is iedereen die zich wil laten vaccineren toch ok hier in België, we kunnen dan toch niet met die restricties blijven werken voor mensen die een vaccin weigeren?
Ik mis een paar stappen in uw redenering.
Artikel gaat over Nederland, Nederlandse virologen en de situatie nu. Hoe kom jij bij België en binnen 2maand?

In dat Nederlands artikel over de deltavariant bij volledig gevaccineerden zien antivaxxers bewijs dat gevaccineerden meer het virus doorgeven dan niet-gevaccineerden 🤣

fun fact trouwens, voor denemarken is 'volledig gevaccineerd' minimum 2 weken na de laatste dosis en maximum 12 maanden na de laatste dosis. Hebben er andere landen begonnen met een maximum voordat het vaccin niet meer telt?

Normaal niet:
Er is geen maximale geldigheidstermijn voor vaccinatiecertificaten vastgesteld, aangezien die zal afhangen van nieuwe wetenschappelijke inzichten in de duur van de bescherming die de verschillende vaccins bieden.
Wel is het zo dat het concept slechts een jaar geldig is (tot 1 juli) - in principe, wel verlengbaar.
Ook dit op de website van Vlaanderen:
1 jaar geldig
Op dit moment is het vaccinatiecertificaat 1 jaar geldig.

Het is nog niet duidelijk hoelang vaccinatie beschermt tegen het coronavirus. Er is nu geen einddatum opgenomen voor de werking van de vaccinatie. Het kan zijn dat in de toekomst een nieuwe vaccinatie nodig is om de bescherming op peil te houden.
Dat Denemarken dat nu op een jaar legt, lijkt me vooral technisch om "een datum" in te vullen?

In dat Nederlands artikel over de deltavariant bij volledig gevaccineerden zien antivaxxers bewijs dat gevaccineerden meer het virus doorgeven dan niet-gevaccineerden 🤣
Ne vriend van mij is ne antivaxxer en die lacht die mensen dus gewoon uit.
Hij zegt (en hij heeft gelijk) dat dit helemaal géén antivaxxers zijn maar gewoon idioten en domme mensen.
Ook bij de vaxxers zijn er zulke mensen hoor. :)

Zo'n artikels zijn grappig om te lezen maar voor mij echt géén meerwaarde. Ik luister en heb begrip voor mensen zoals die vriend van mij, maar het moeten wel zinnige en serieuze discussie zijn. Je moet er iets aan hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan