Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou het wel aangenaam vinden als bij dat cijfer (over volledig gevaccineerden) van 1/3, ook volgende nuance gemaakt wordt:

Dat aantal gaat dus op korte termijn quasi probleemloos quasi vanzelf een heel stuk stijgen.
Geeft toch een iets minder pessimistisch beeld :)
Het was niet mijn bedoeling om een pessimistisch beeld te geven, hoor. Ik wou alleen aangeven dat het nog wél het moment is om zo veel mogelijk mensen te overtuigen. Als we al aan 90% zouden zitten, zou dat minder belangrijk zijn.

Het is nu een race tegen de deltavariant. Kunnen we voldoende gevaccineerd raken voor die hier al voor te veel gevallen zorgt, dan hoeven er geen beperkingen bij te komen. En dat is de bedoeling. Dus als daar dan een twijfelaar tussen zit, dan mag die nog wel overtuigd worden.

Ik heb het wss verkeerd geschreven want ik snapte het zelf niet meer als ik terugkijk. Maar ik bedoelde "het is blijkbaar niet nodig" dat iedereen gevaccineerd wordt want de vgraad is 80%. (Los van wat de delta variant doet). Dus er is nog altijd 20% die het recht heeft om zich niet te laten vaccineren. Als het wel nodig blijkt, dan zullen ze maar de vgraad omhoog moeten doen
En dàt staat nu net in het artikel: die 80%-20% bestaat niet meer met de deltavariant. Er is nu ook nooit gezegd om te stoppen bij 80 of zo, hè. Dat is niet een graad die naar omhoog moet. We moeten nog altijd zo veel mogelijk mensen gevaccineerd krijgen om zo weinig mogelijk gevallen te hebben. Meer vaccinaties = minder besmettingen/hospitalisaties = meer versoepelingen. Vroeger om 80% te halen (theoretisch) en om de samenleving te beschermen, nu om alle individuen uit die samenleving te beschermen.

Ook leuk dat in spanje 1 vaccin + coronabesmetting = volledig gevaccineerd. :crazy:
Net gehoord van spaanse collega en idd.
A person is considered to have full protection against Covid-19 if they have received two shots of the Pfizer-BioNTech, Moderna or Oxford-AstraZeneca vaccine, or a single dose of the one-shot Janssen vaccine. People who have recently recovered from the virus and then received one dose of the Pfizer, Moderna or AstraZeneca vaccine are also considered to have full protection.
Dus feitelijk weer europa op zijn best he.

't Is niet verplicht maar wie zich niet laat vaccineren die gaat quasi 100% zeker met corona besmet worden en zichzelf dus blootstellen aan grotere risico's. Tenzij je er voor kiest (als dat al mogelijk is) om in isolatie te leven ofzo.
Toch even meegeven dat wie zich laat vaccineren ook quasi zeker vroeg of laat besmet wordt met covid.

De hoofdreden om je te laten vaccineren op dit moment is simpelweg om een ernstig ziekteverloop te vermijden, niet om een besmetting te vermijden.

Toch even meegeven dat wie zich laat vaccineren ook quasi zeker vroeg of laat besmet wordt met covid.

De hoofdreden om je te laten vaccineren op dit moment is simpelweg om een ernstig ziekteverloop te vermijden, niet om een besmetting te vermijden.
Klopt, post was idd niet zo duidelijk.

Wat vind je daar zo gek aan?
Dat er weer geen europese uniforme regels zijn? Hier in Belgie en andere landen is het twee prikken ongeacht vorige besmettingen.
Maw "1vaccin + coronabesmetting" gevallen zouden in theorie wel naar spanje op vakantie kunnen gaan ondanks ze nog geen twee weken gevaccineerd zijn.
Hebben wij een coronacertificaat dat we de ziekte gehad hebben en 1x gevaccineerd zijn?

Ook leuk dat in spanje 1 vaccin + coronabesmetting = volledig gevaccineerd. :crazy:
Net gehoord van spaanse collega en idd.

Dus feitelijk weer europa op zijn best he.
Er is wel degelijk redelijk wat wetenschappelijke evidentie dat in zo'n geval een vaccin volstaat. De hoofdvraag is vooral of dat voor iedereen het geval is of niet.

Dat er weer geen europese uniforme regels zijn? Hier in Belgie en andere landen is het twee prikken ongeacht vorige besmettingen.
Maw "1vaccin + coronabesmetting" gevallen zouden in theorie wel naar spanje op vakantie kunnen gaan ondanks ze nog geen twee weken gevaccineerd zijn.
Dit is een mogelijkheid, in Nederland doet men dit ook, er zijn echter ook verschillende problemen hiermee, waarmee er men ervoor gekozen heeft om dit hier niet te doen. Grootste problemen zijn de complexiteit er van (in het organiseren), een probleem qua privacy en een probleem qua betrouwbaarheid (Vals positieve/vals negatieve testen).

Hebben wij een coronacertificaat dat we de ziekte gehad hebben en 1x gevaccineerd zijn?
Het was nooit de bedoeling uniforme regels te hebben, enkel om eenduidig aan te geven wat jouw situatie is (gevaccineerd/hersteld/getest) zonder tig vertalingen en tig verschillende formulieren te hebben. Van in het begin was het idee dat elk land de regels zelf kan bepalen.
Er is wel degelijk redelijk wat wetenschappelijke evidentie dat in zo'n geval een vaccin volstaat. De hoofdvraag is vooral of dat voor iedereen het geval is of niet.

Inderdaad. Er is onzekerheid over de bescherming op lange termijn door vaccin vs door besmetting, maar voor een reisje van een paar weken is dat niet heel relevant - voor jezelf blijft het wel handig als je twee inspuitingen hebt gehad, ook al maakte je een besmetting door.

akkoord maar wat ik niet snap is dat we als europa dan geen eenduidige regels kunnen hanteren. Tis iedereen voor zichzelf weer.
Waarom is dat nodig? Dat is geen bevoegdheid van Europa. Europa is geen land, dat is een samenwerking van heel wat landen. Ik begrijp deze commentaar niet echt?

Waarom is dat nodig? Dat is geen bevoegdheid van Europa. Europa is geen land, dat is een samenwerking van heel wat landen. Ik begrijp deze commentaar niet echt?
En vooral: er wordt al jaren gezorgd dat Europa vooral niet te veel macht heeft. Als er dan iets gebeurt is dat niveau kop van jut want ze hebben niets gedaan.

euh? De vier vrijheden ik meen me te herinneren dat daar zo iets tussen stond van vrij verkeer van personen.
Mogen spanjaarden dan feitelijk met 1 vaccin en coronabesmetting naar andere europese landen reizen zonder restricties? Of laten we die niet toe op ons grondgebied omdat ze maar 1 keer gevaccineerd zijn?

Vanuit de EU is er toch ook het corona certificaat ontwikkeld om reizen tussen landen te reguleren? Met 3 opties: vaccinatiecertificaat, testcertificaat en herstelcertificaat.

1626687242461.png

1626687324171.png

euh? De vier vrijheden ik meen me te herinneren dat daar zo iets tussen stond van vrij verkeer van personen.
Mogen spanjaarden dan feitelijk met 1 vaccin en coronabesmetting naar andere europese landen reizen zonder restricties? Of laten we die niet toe op ons grondgebied omdat ze maar 1 keer gevaccineerd zijn?

toch land zelf die beslist. Als die Spanjaard naar België wil komen en hij komt uit rode zone dan moet hij voldoen aan de Belgische voorwaarden zijnde volledig gevaccineerd = 2 spuiten + 2 weken

toch land zelf die beslist. Als die Spanjaard naar België wil komen en hij komt uit rode zone dan moet hij voldoen aan de Belgische voorwaarden zijnde volledig gevaccineerd = 2 spuiten + 2 weken
Maar wat als spanje een certificaat uitdeelt 'volledig gevaccineerd' terwijl hij in realiteit maar 1 vaccin en vroegere besmetting heeft.

edit net even opgezocht en dit kwam ik tegen. (blijkbaar nederland ook)
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...na-update-coronapaspoort-green-certificate-eu
Kun je dus met een gerust hart de auto of het vliegtuig in? Of kan bijvoorbeeld Spanje aan de grens alsnog twee prikken eisen?

Op de laatste vraag is het antwoord nee. Geeft Nederland jou als gevaccineerde groen licht om te reizen, dan krijg je overal groen licht. Dat is al afgesproken binnen de EU. Het is overigens de bedoeling dat de EU-landen zoveel mogelijk dezelfde regels voor hun inwoners hanteren. De EU-ministers van Volksgezondheid praten daar volgende week over verder.

Edit 2:
blijkbaar frankrijk ook?
https://www.hln.be/buitenland/verso...tstel-voor-jongeren-tot-30-augustus~ab086103/

Wanneer volledig gevaccineerd?​

Minister van Volksgezondheid Olivier Véran verduidelijkte vandaag al meteen dat wie twee doses van de vaccins van AstraZeneca, Pfizer of Moderna kreeg, één week na de tweede prik wordt beschouwd als volledig gevaccineerd. Tot nu toe was die termijn, zoals in ons land, twee weken. Over het vaccin van Johnson & Johnson, dat maar één prik behoeft en in Frankrijk enkel aan 55-plussers wordt toegediend, sprak Véran niet, maar in principe moet er met dat vaccin vier weken geduld worden uitgeoefend na de inenting.

Eerdere besmetting​

Voor wie al immuun is na een eerdere besmetting, geldt de pas na 11 dagen, en de besmetting mag ook niet ouder zijn dan 6 maanden. Wie al eens positief testte op Covid-19, behoeft maar één prik van een coronavaccin in Frankrijk om een week later als volledig gevaccineerd te worden beschouwd.

Blijkbaar geldt daar nu maar 1 week na vaccinatie om volledig coronaproof te zijn.
Dat wist ik niet.

Laatst bewerkt:
Maar wat als spanje een certificaat uitdeelt 'volledig gevaccineerd' terwijl hij in realiteit maar 1 vaccin en vroegere besmetting heeft.
Hoe iedereen precies zijn coronapaspoort invult, wat ze daar tegenoverstellen, dat is geen Europese aangelegenheid. Europees is er gewoon het kader gemaakt voor een coronapaspoort.

Lees je ook wat er geantwoord wordt? Er bestaat geen certificaat volledig gevaccineerd, Spanje kan dat ook niet uitdelen.
Er bestaat een certificaat Vaccin 1 met een datum (met fabrikant etc.)
Er bestaat een certificaat Vaccin 2 met een datum (met fabrikant etc.)
Er bestaat een certificaat Negatieve test met een datum (met methode etc.)
Er bestaat een certificaat Positieve test met een datum (met methode etc.)
Die certificaten mag elk land of elke bevoegde instantie (in Vlaanderen: Zorg en Gezondheid) uitreiken.
Hier stopt het verhaal wat Europa heeft voorzien.

Hier begint de nationale bevoegdheid:
Elk land mag beslissen welke voorwaarden ze aan binnenkomende reizigers opleggen, die certificaten helpen aantonen dat je aan de voorwaarden voldoet. Veel landen kiezen voor een deze twee voorwaarden:
* Vaccin 1 + vaccin 2 + twee weken is voldoende om binnen te mogen (speciaal gevalletje: J&J)
* Negatieve test met een maximale ouderdom is voldoende om binnen te mogen.

Als je niet voldoet aan de voorwaarden mag je wel binnen maar zijn er ter plaatse voorwaarden, afhankelijk van het land kan dat een quarantaine en/of verplicht testen ter plaatse zijn.

Spanje heeft nu beslist dat om Spanje binnen te komen, de combinatie van Vaccin 1 + Positieve test x tijd geleden, voldoende is.
Spanje heeft niet beslist dat je hiermee naar andere landen kan.

Frankrijk heeft weer andere dingen beslist. De certificaten die aantonen dat je aan de voorwaarden per land voldoet veranderen niet.

Lees je ook wat er geantwoord wordt? Er bestaat geen certificaat volledig gevaccineerd, Spanje kan dat ook niet uitdelen.
Er bestaat een certificaat Vaccin 1 met een datum (met fabrikant etc.)
Er bestaat een certificaat Vaccin 2 met een datum (met fabrikant etc.)
Er bestaat een certificaat Negatieve test met een datum (met methode etc.)
Er bestaat een certificaat Positieve test met een datum (met methode etc.)
Die certificaten mag elk land of elke bevoegde instantie (in Vlaanderen: Zorg en Gezondheid) uitreiken.

Elk land mag beslissen welke voorwaarden ze aan binnenkomende reizigers opleggen, die certificaten helpen aantonen dat je aan de voorwaarden voldoet. Veel landen kiezen voor een deze twee voorwaarden:
* Vaccin 1 + vaccin 2 + twee weken is voldoende om binnen te mogen
* Negatieve test met een maximale ouderdom is voldoende om binnen te mogen.

Als je niet voldoet aan de voorwaarden mag je wel binnen maar zijn er ter plaatse voorwaarden, afhankelijk van het land kan dat een quarantaine en/of verplicht testen ter plaatse zijn.

Spanje heeft nu beslist dat om Spanje binnen te komen, de combinatie van Vaccin 1 + Positieve test x tijd geleden, voldoende is.
Spanje heeft niet beslist dat je hiermee naar andere landen kan.
Neen, (ik had mijn vorige post geedit). Daarin staat als Nederland je groen licht geeft dit geldig is voor alle europese lidstaten.
Dit zijn natuurlijk de Nederlandse regels. Ik weet nu niet of Belgie ook zo groen licht geeft.

Kun je dus met een gerust hart de auto of het vliegtuig in? Of kan bijvoorbeeld Spanje aan de grens alsnog twee prikken eisen?

Op de laatste vraag is het antwoord nee. Geeft Nederland jou als gevaccineerde groen licht om te reizen, dan krijg je overal groen licht. Dat is al afgesproken binnen de EU. Het is overigens de bedoeling dat de EU-landen zoveel mogelijk dezelfde regels voor hun inwoners hanteren. De EU-ministers van Volksgezondheid praten daar volgende week over verder.

Neen, (ik had mijn vorige post geedit). Daarin staat als Nederland je groen licht geeft dit geldig is voor alle europese lidstaten.
Dit zijn natuurlijk de Nederlandse regels. Ik weet nu niet of Belgie ook zo groen licht geeft.
Alles lezen:
Stel dat in Nederland opeens de besmettingen weer oplopen, dan kan Spanje een extra maatregel aan Nederlandse toeristen opleggen. Zoals een negatieve PCR-test of een verplichte quarantaine.
Ligt meer aan de vage verwoording van RTL Nieuws dan aan Europa, en komt overeen met wat ik zei:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan