Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar daar deden ze eind juni de horeca/discotheken volledig open en quasi geen controle en maatregelen meer.
Dat was hier niet het issue.
In Vlaanderen hebben we het immers over eind augustus...
Zowel in Spanje als in Nederland waren er in theorie maatregelen. In de praktijk totaal geen efficiënte controle op, en van de sector verwacht je ook geen deftige medewerking.
Zelfs met 100% vaccinatie zal je nog steeds 'cases' oplopen.
Moet je dan nog steeds festivals verbieden omdat er dan besmettingen kunnen geteld worden die België mogelijks rood doen kleuren?
er is 1 festival verboden, het is niet zo dat massaal festivals verboden worden

Samen uit samen thuis. Geniet van de zomer, mede-jongeren. Gelukkig krijg je 2 (!!!) gratis tests hé. :woohoo:
Als je ziet hoe Malta nu de coronapas gebruikt heb je (en samen met vele anderen) toch wel gelijk gekregen he. Wie volledig gevaccineerd is mag doen wat hij wil, de rest mag braaf wachten tot hij aan de beurt komt. En ik geloof ten zeerste dat Malta niet het laatste land zal zijn die het zo zal gebruiken. Prachtig, waarvoor dank bende oude rukkers in dit land dat jullie weeral maar eens jezelf alle voordelen kunnen geven hebt en de nadelen afgeschoven op de jongere generaties. En @ alle criticasters die @Nahrtent verweten dat hij dingen zag die er niet waren en dat het helemaal niet onfair was, vooral blijven geloven in de ideologie dat men het beste voor heeft met de bevolking, wie weet helpt het ooit wel :unsure:

Samen uit samen thuis. Geniet van de zomer, mede-jongeren. Gelukkig krijg je 2 (!!!) gratis tests hé. :woohoo:
Waarom die fixatie op jongeren? Tenzij ik (42) en ugar (vijftiger en risicopatient) mezelf tot jongeren mag rekenen (en wij zijn geen uitzonderingen) is het onzin om indirect te claimen dat de jongeren geviseerd worden.

We zitten nog nergens ter wereld op een punt dat we alle remmen los kunnen gooien. En dit geldt voor elke leeftijdsgroep.
Dit samen met uitspraken als "Goed voor die jongeren die hun op hun zuip-vakantie uitgeleefd hebben, ze hebben het maar gehad" zijn de dooddoener van heel deze situatie. De zomervakantie was 1 week bezig van de 8. Vraag eens aan de jongeren die een reis geboekt hadden met jongerentravel/summer bash/een andere organisatie voor de komende weken die geannuleerd is of ze die mening delen?
En dat zijn nog die die er het "beste" vanaf gekomen zijn, die reizen zijn geannuleerd. Momenteel zijn er strengere maatregelen in Catalonië en andere plaatsen maar is er geen inreisverbod. Anderen die dus wouden gaan feesten kunnen niet kosteloos annuleren maar kunnen ginder ook niks doen.

Idem in Nederland. Vergelijk de positieve testen (aantallen per 100.000 inwoners) maar eens met de vaccinatiegraad:
J28wCqq.png

&
T4DKeVk.png

(week 25 is 21-27 juni & week 26 is 28juni-4juli)

Besmettingscijfers zijn niet in proportie tot vaccinatiecijfers per leeftijdsgroep...

Hier zijn we weer met wat meer goed nieuws:

Op 7 juli werden op dit moment nul covid-positieve overlijdens geregistreerd. De laatste keer dat dat gebeurde was op 10 juli 2020. :)

En de stijging van de ziekehuisopnames lijkt al gestabiliseerd te zijn, waren twee dagen met een stevige spike van opnames in het Brusselse maar die is al stilgevallen. De laatste twee dagen zijn er weer telkens even veel of minder opnames als dezelfde dag de week ervoor.

Hier zijn we weer met wat meer goed nieuws:

Op 7 juli werden op dit moment nul covid-positieve overlijdens geregistreerd. De laatste keer dat dat gebeurde was op 10 juli 2020. :)

En de stijging van de ziekehuisopnames lijkt al gestabiliseerd te zijn, waren twee dagen met een stevige spike van opnames in het Brusselse maar die is al stilgevallen. De laatste twee dagen zijn er weer telkens even veel of minder opnames als dezelfde dag de week ervoor.

Er was onlangs toch ook al een dag zonder overlijdens?

Ja, ergens wel akkoord.

Maar dat klinkt dan een beetje zoals "we gaan geen activiteiten toelaten, zodat we niet het risico lopen dat België rood kleurt, want dan zouden er geen activiteiten meer toegelaten worden" :)

Een beetje het paard voor de kar spannen, of welke uitdrukking daar ook bij past.
het paard voor de kar spannen is wel de goede manier he. :p

Ik ben terug gaan kijken tot 1/5, kan mij niet voorstellen dat er daarvoor eentje zou zijn geweest.
Zijn inderdaad al meerdere dagen geweest zonder overlijdens . ;)
wat betreft hospitalisties best nog effe afwachten want dit is altijd wat later (mensen moeten eerst ziek kunnen worden héé ) net als de overlijdens maar alles lijkt nu nog hoopgevend . ;)

Trouwens ze hadden toch zo al eens een test gedaan in Brussel dat concert of dansfeest zonder masker en afstand houden ?
Zijn daar al getallen van geweten ?

Laatst bewerkt:
Wie volledig gevaccineerd is mag doen wat hij wil, de rest mag braaf wachten tot hij aan de beurt komt. En ik geloof ten zeerste dat Malta niet het laatste land zal zijn die het zo zal gebruiken. Prachtig, waarvoor dank bende oude rukkers in dit land dat jullie weeral maar eens jezelf alle voordelen kunnen geven hebt en de nadelen afgeschoven op de jongere generaties.
Als de ernst van een ziekte gecorreleerd is met leeftijd, is de vaccinatievolgorde die overal ter wereld gevolgd werd toch compleet logisch?

En dat we de internationale verspreiding van dat virus willen vertragen, is vaccinatie vereisen vooraleer risicovolle activiteiten toe te laten toch ook niet abnormaal?

Waarom is mijn vader dan een oude rukker?

Als de ernst van een ziekte gecorreleerd is met leeftijd, is de vaccinatievolgorde die overal ter wereld gevolgd werd toch compleet logisch?

En dat we de internationale verspreiding van dat virus willen vertragen, is vaccinatie vereisen vooraleer risicovolle activiteiten toe te laten toch ook niet abnormaal?

Waarom is mijn vader dan een oude rukker?
Daar heb ik allemaal geen probleem mee, ik heb er wel problemen mee dat men al van het begin zit te pleiten voor solidariteit over alle leeftijden heen maar van zodra men het over versoepelingen begint te hebben die solidariteit opeens vergeten mag worden. Imo mocht men gerust gewacht hebben van versoepelen tot iedereen gevaccineerd is, dan gingen we ten eerste niet in de huidige situaties gezeten hebben waarbij we de stijgende cijfers hebben onder de jongeren die besmet zijn waardoor andere landen ons weer strengere reisregels opleggen en anderzijds je ziet dat het veiligste nog altijd gewoon dubbel gevaccineerd zijn is.

Opzettelijk verspreiding van een virus? Is er zo geen wetgeving voor HIV?
Dat is niet opzettelijk he, er is gewoon een grotere kans dat het zich kan verspreiden. Als iemand met HIV slaapt met iemand die geen HIV heeft (en dat niet vermeldt) is dat volgens mij ook geen misdrijf. In beide gevallen neemt de persoon (ofwel in het vliegtuig ofwel in bed) een risico met potentiële gevolgen.

Dat is niet opzettelijk he, er is gewoon een grotere kans dat het zich kan verspreiden. Als iemand met HIV slaapt met iemand die geen HIV heeft (en dat niet vermeldt) is dat volgens mij ook geen misdrijf. In beide gevallen neemt de persoon (ofwel in het vliegtuig ofwel in bed) een risico met potentiële gevolgen.
HIV ‘vergeten’ vermelden is gewoon strafbaar hoor.
De opzettelijke overdracht van HIV via seksueel contact valt ten eerste onder het toepassingsgebied van de bepalingen met betrekking tot opzettelijke slagen en verwondingen (art. 398 en volgende van het Strafwetboek) alsook van de bepalingen met betrekking tot doodslag ofwel moord indien met voorbedachten rade (art. 393 en volgende van het Strafwetboek).

Het onderhouden van seksuele contacten zonder de partner op de hoogte te brengen van de eigen staat van seropositiviteit is wel degelijk een verwonding volgens de vaste rechtspraak terzake, inzonderheid een inwendig letsel dat aan het menselijk lichaam van buiten uit door een chemische op de lichaamsgesteltenis inwerkende oorzaak wordt toegebracht (Cass., 12 april 1983).

De artikelen 402 en 405 van het Strafwetboek betreffende het opzettelijk toedienen van schadelijke stoffen kunnen ook de overdracht van HIV via seksueel contact dekken.

Artikel 402 bepaalt: “Met gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank wordt gestraft hij die bij een ander een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid veroorzaakt door hem, opzettelijk maar zonder het oogmerk om te doden, stoffen toe te dienen die de dood kunnen teweegbrengen, of stoffen die, al zijn zij niet van die aard dat zij de dood teweegbrengen, toch de gezondheid zwaar kunnen schaden”.

Artikel 405 doelt op de poging.

Ten aanzien van de bestanddelen van het strafbaar feit bedoeld in artikel 402, staat de overdracht van het aidsvirus via seksueel contact zonder de partner daarvan op de hoogte te brengen, gelijk met het opzettelijk toedienen van een stof die de dood kan teweegbrengen of de gezondheid zwaar kan schaden.

Bon, van Noorwegen naar België ik zal er de 10 dagen quarantaine nadien maar bijnemen.
Ik moet zeggen dat ik de Noorse regering nu wel begrijp met hun iedereen testen aan de grens. Wij waren met alle in orde maar in de vijf landen waar we gepasseerd zijn nul controle. Blijkbaar is het wantrouwen tov de rest van Europa correct.

maar van zodra men het over versoepelingen begint te hebben die solidariteit opeens vergeten mag worden. Imo mocht men gerust gewacht hebben van versoepelen tot iedereen gevaccineerd is, dan gingen we ten eerste niet in de huidige situaties gezeten hebben waarbij we de stijgende cijfers hebben onder de jongeren die besmet zijn
Wachten met alle versoepelingen tot iedereen gevaccineerd is?
Benieuwd hoeveel voorstanders daarvoor waren in april en mei...
Al zeker de jongeren niet.

HIV ‘vergeten’ vermelden is gewoon strafbaar hoor.
HIV niet melden aan een seksuele partner is niet strafbaar. Er is geen enkel wetgeving die verplicht dat men medische informatie dient mede te delen aan een bedpartner. De artikelen uit het strafwetboek die in de senaatvraag worden aangehaald zijn zo algemeen en enkel van toepassing als je je seksuele partner bewust en effectief besmet met HIV. Met andere woorden als je als seropositief iemand voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals een condoom en de nodige medicatie tijdens de daad ben je helemaal niet schuldig aan de vermelde artikelen, ook al breng je je partner niet op de hoogte van je seropositiviteit... Dit volledig terzijde aan de discussie...

Laatst bewerkt:
HIV niet melden aan een seksuele partner is niet strafbaar. Er is geen enkel wetgeving die verplicht dat men medische informatie dient mede te delen aan een bedpartner. De artikelen uit het strafwetboek die in de senaatvraag worden aangehaald zijn zo algemeen en enkel van toepassing als je je seksuele partner bewust en effectief besmet met HIV. Met andere woorden als je als seropositief iemand voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals een condoom en de nodige medicatie tijdens de daad ben je helemaal niet schuldig aan de vermelde artikelen, ook al breng je je partner niet op de hoogte van je seropositiviteit... Dit volledig terzijde aan de discussie...
Nochtans staat daar het volgende:
Het onderhouden van seksuele contacten zonder de partner op de hoogte te brengen van de eigen staat van seropositiviteit is wel degelijk een verwonding volgens de vaste rechtspraak terzake, inzonderheid een inwendig letsel dat aan het menselijk lichaam van buiten uit door een chemische op de lichaamsgesteltenis inwerkende oorzaak wordt toegebracht (Cass., 12 april 1983).

Daar heb ik allemaal geen probleem mee, ik heb er wel problemen mee dat men al van het begin zit te pleiten voor solidariteit over alle leeftijden heen maar van zodra men het over versoepelingen begint te hebben die solidariteit opeens vergeten mag worden. Imo mocht men gerust gewacht hebben van versoepelen tot iedereen gevaccineerd is, dan gingen we ten eerste niet in de huidige situaties gezeten hebben waarbij we de stijgende cijfers hebben onder de jongeren die besmet zijn waardoor andere landen ons weer strengere reisregels opleggen en anderzijds je ziet dat het veiligste nog altijd gewoon dubbel gevaccineerd zijn is.

Denk je dat de jongeren zelf tegen versoepelingen zijn ? Ze uitstellen is niet solidair zijn maar gewoon iedereen kloten.

Ik zelf ben twintiger en nog niet volledig gevaccineerd, maar ik ben ook zeker niet tegen versoepelingen.

Ook lijkt het dat er zeer veel besmettingen gewoon van het buitenland komen. Ook al hielden we hier alles toe, zou het echt wel lekken vanuit Nederland bijvoorbeeld.

En ik hoop dat ze gewoon volle bak verder versoepelen. De voorwaarde was toch vaccinatie graad + minder als 500 op ICU, en daar voldoen we toch zeker aan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan