Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het lijkt me nog altijd beter om het nieuws te volgen, maar kritisch te zijn, dan het nieuws niet te volgen en geen besef te hebben van de wereld :)
Indertijd dat ik veel op de baan zat, volgde ik radio 1 maar dat was na een tijdje ook maar altijd hetzelfde.

Ik heb het dan maar opgegeven. Als er 1 plaats is om nieuws te volgen op een neutrale manier. Mag je die altijd voorstellen.

Ik weet wel ongeveer wat leeft maar ben er gewoon niet meer zoveel mee bezig.

Indertijd dat ik veel op de baan zat, volgde ik radio 1 maar dat was na een tijdje ook maar altijd hetzelfde.

Ik heb het dan maar opgegeven. Als er 1 plaats is om nieuws te volgen op een neutrale manier. Mag je die altijd voorstellen.

Ik weet wel ongeveer wat leeft maar ben er gewoon niet meer zoveel mee bezig.
Heb je 5 minuten per dag: het ochtendnieuws op Radio 1
Heb je 30 minuten per dag: Ter zake doorscrollen achteraf + ochtendnieuws en avondnieuws op Radio 1
Heb je 1 uur per dag: VRT nieuws van 19u De Afspraak doorscrollen + ochtendnieuws, avondnieuws en middagnieuws op Radio 1
Heb je 1,5 uur: een goeie krant (tijd, standaard, de morgen) + nieuws (mag ook VTM zijn) + om het even welk radionieuws

Tot zover binnenlands nieuws en coronagerelateerd. Beetje offtopic nu: internationaal nieuws?
vind ik een moeilijkere. Hangt in een land vaak af van waarover je iets wil weten. Bij de verkiezingen in Catalonië keek ik bvb regelmatig naar El Païs, ook al was die toen verre van objectief. Maar zo krijg je wel voldoende kanten van hetzelfde verhaal.

USA kijk ik bvb nu ook héél vaak naar FoxNews en OANN, gewoon om te weten wat in die kringen leeft. Terwijl ik een abo op Nytimes en Washingtonpost heb en je daar nauwelijks hen op feitelijke fouten zal betrappen (wél opinies die niet objectief zijn, maar daarvoor zijn het opinies).

BBC is natuurlijk een blijver, maar die gaan vaak te weinig diep door op iets en zijn de laatste tijd imho relatief traag.

Vorige week werd vernieuwd attest ontvangen van de werkgever. Ganse uitleg dat we een essentieel beroep zijn. Vennoot zei ook dat we ons daarachter konden 'verschuilen'. Gisterenavond toelichtende e-mail van het beroepsinstituut gekregen omdat er teveel misbruik werd gemaakt 'Het feit dat we een essentieel beroep uitoefenen, vormt geen uitzondering op deze telewerkverplichting.'
Duidelijke opsomming van hetgeen een uitzondering vormt op wat niet thuis kan gebeuren (vb inventaris van klanten). Al diegene die vandaag op kantoor zitten hebben van de grote baas telefoon gekregen, je wil als grote speler niet met slechte naam in de pers komen :p..

Dat zou toch beter gecommuniceerd moeten worden. Iedereen die ik hoor die nog op kantoor moet werken zijn uitvlucht is: 'Ja, maar wij zijn een essentieel beroep'. Dat heeft dus niets te maken met de verplichting tot thuiswerk.

Dat zou toch beter gecommuniceerd moeten worden. Iedereen die ik hoor die nog op kantoor moet werken zijn uitvlucht is: 'Ja, maar wij zijn een essentieel beroep'. Dat heeft dus niets te maken met de verplichting tot thuiswerk.
De lijst met essentiële en cruciale beroepen waar geen thuiswerkplicht verreist is, staat gepubliceerd in het staatsblad + is vermeld geweest op de persconferentie bij invoeging. Dit is al zo sinds 3 april 2020. Dat werkgevers zelf de stempel essentiëel op hun werknemers plakken is nooit voldoende geweest...

De lijst met essentiële en cruciale beroepen waar geen thuiswerkplicht verreist is, staat gepubliceerd in het staatsblad + is vermeld geweest op de persconferentie bij invoeging. Dit is al zo sinds 3 april 2020. Dat werkgevers zelf de stempel essentiëel op hun werknemers plakken is nooit voldoende geweest...
Uhm, thuiswerk is ook verplicht bij essentiële ondernemingen.

"Telethuiswerk is verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening."

Uhm, thuiswerk is ook verplicht bij essentiële ondernemingen.

"Telethuiswerk is verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening."
Lees dan ook eens verder.
3e paragraaf van hoogstwaarschijnlijk dezelfde bron:
De handelszaken, private en publieke bedrijven en diensten die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de Natie en de behoeften van de bevolking bedoeld in de bijlage van het besluit, alsook de producenten, leveranciers, aannemers en onderaannemers van goederen, werken en diensten die essentieel zijn voor de activiteit van deze ondernemingen en deze diensten, nemen de maatregelen om de regels van de social distancing in de mate van het mogelijke toe te passen.
En dit is de lijst met essentiële & cruciale beroepen die in die bijlage van het MB van 3 april staan.

In het VK gaan nu stemmen op bij hun versie van Sciensano om de afstandsregel aan te passen van 2 meter naar 3 meter als reactie op de hogere besmettelijkheid van de gemuteerde versie.

Het gaan nog enkele minder aangename maanden worden vrees ik tot een groot deel van de bevolking gevaccineerd is. In Denemarken denken ze dat B117 tegen februari/maart wereldwijd dominant gaat zijn.

En dit is de lijst met essentiële & cruciale beroepen die in die bijlage van het MB van 3 april staan.
Hier mogen/moeten de ingenieurs ook gewoon op kantoor zijn hoor. Die doen development, en ge kunt niet per ingenieur 20 samples thuis zetten om op te checken wat het effect is van u software. ik kan me niet voorstellen dat daar een probleem van gemaakt gaat worden?

Wielrenners gaan op stage in Spanje, en mogen nadien meteen terug deelnemen aan wedstrijden zonder in quarantaine te gaan.
Waarom dienen zij niet in quarantaine te gaan? Omdat het een professionele reis is? Het risico bij hen is toch hetzelfde als bij ons?

Ja maar dat gaat niet over telethuiswerk hé. Telethuiswerk is ook verplicht in essentiële ondernemingen. Ik moet wel toegeven dat het slecht geschreven is.
Ter info: Ik ben professioneel bezig met die materie.

Laatst bewerkt:
Wielrenners gaan op stage in Spanje, en mogen nadien meteen terug deelnemen aan wedstrijden zonder in quarantaine te gaan.
Waarom dienen zij niet in quarantaine te gaan? Omdat het een professionele reis is? Het risico bij hen is toch hetzelfde als bij ons?
Als werknemers naar het buitenland gaan hoeven ze in principe niet in quarantaine puur omdat ze uit een rood land komen. Het PLF is daarvoor recent aangepast. Zelfs als het PLF dan toch nog aangeeft dat ze toch in quarantaine moeten, mogen kritische functies toch werken, en is er alleen een sociale quarantaine. Dus ja dat kan.

Laatst bewerkt:
Al die culturele centra, event- en fuifzalen die leegstaan. En dan zie je ze een grote tent opzetten als vaccinatiecentrum? :confused:
De vaccinatiecentra gaan relatief lang moeten blijven staan. Hopelijk kunnen die andere plaatsen intussen al open, al is het met beperkt publiek. Dan is het misschien praktischer van de vaccinatiecentra meteen apart in te richten dan ze te moeten verhuizen?

Ik weet het ook niet, is maar een bedenking.

Al die culturele centra, event- en fuifzalen die leegstaan. En dan zie je ze een grote tent opzetten als vaccinatiecentrum? :confused:

Kan ook gewoon met de locatie te maken hebben. Als er niet onmiddellijk een zaal is die én op de juiste manier kan ingericht worden én vlot genoeg bereikbaar is bijvoorbeeld.

Is toch vooral zoals @j-be zegt dat men rekening houdt met openingen van bepaalde locaties, zie ook dit artikel:
In Aarschot zal de stadsfeestzaal als vaccinatiecentrum fungeren. “De sporthal is minder evident want de locatie moet verschillende maanden kunnen gebruikt worden en dat wordt lastig als straks sporten weer toegelaten wordt. We hebben al wat werk op voorhand gedaan en hebben al een team samengesteld en ook al het materiaal opgelijst dat we nodig zullen hebben zoals bijvoorbeeld nadarhekken. Logistiek zijn we er klaar voor”, zegt burgemeester Gwendolyn Rutten (Open Vld).
Los daarvan zijn de meeste bekende vaccinatiecentra momenteel weldegelijk in sporthallen/feestzalen/evenementenruimtes.

Dat in tenten is bij mijn weten een deel van het test-dorp dat omgevormd wordt naar vaccinatiecentrum. Ook logisch om dat daar te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan