Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp toch niet goed wat er nu nog zo belangrijk is dat het geen paar weken meer kan wachten tot de risicogroepen volledig gevaccineerd zijn, i.t.t. dik de helft nu. Horeca is volledig open, binnensporten zijn weer toegelaten,.. Ik kan persoonlijk geen enkele beperking meer bedenken die nog een grote invloed op mijn leven heeft. Behalve degene die ik mezelf opleg dan, aangezien ik hier samen woon met een risicopatiënt die pas binnen een maand haar tweedde vaccin krijgt.

Ik begrijp toch niet goed wat er nu nog zo belangrijk is dat het geen paar weken meer kan wachten tot de risicogroepen volledig gevaccineerd zijn, i.t.t. dik de helft nu. Horeca is volledig open, binnensporten zijn weer toegelaten,.. Ik kan persoonlijk geen enkele beperking meer bedenken die nog een grote invloed op mijn leven heeft. Behalve degene die ik mezelf opleg dan, aangezien ik hier samen woon met een risicopatiënt die pas binnen een maand haar tweedde vaccin krijgt.
Toch niet zo moeilijk om te bedenken?
Spontaan binnen sporten zonder reservatie of beperking, spontaan reizen zonder nadenken, met meer dan vier aan een tafel zitten, werken zonder mondmasker ...
Niet zo'n grote invloed als enkele maanden geleden, da's waar. Maar om nu niets te kunnen bedenken is niet zo empatisch 😁

Ik ga ook blij zijn als het woord corona proof verdwijnt, doet evenveel kriebels opkomen als "kids".

Minderjarigen zaten NOG niet in het vaccinatieplan, maar er wordt toch al meermaals gesproken over het laten vaccineren van tieners, en ik vermoed dat (wanneer dit wetenschappelijk goedgekeurd wordt) ook jongere kinderen wel om een vaccin kunnen gaan dus die 20% gaat sowieso niet volledig niet-gevaccineerd blijven he.

En "totaal nog niet bijna behaald" is ook gewoon omdat de campagne nog volop bezig is he. Als ge kijkt naar leeftijdsgroepen die al volledig aan de beurt zijn geweest (voor hun eerste prik) dan ziet ge daar een vaccinatiebereidheid van ruim boven de 90%. (volgens mij zijn die cijfers deze week hier nog ergens in het topic gepasseerd en zat Vlaanderen bij bepaalde groepen aan 97% ofzoiets?). Dat gaat dan weliswaar maar om de eerste prik, maar mensen die een eerste prik laten zetten zullen ook hun tweede prik laten zetten he.

Ik ben er dus wel van overtuigd dat we gaan stranden op een vaccinatiegraad die RUIM de 70% van de totale bevolking overschrijdt. De kleine groep tegenstanders roept dan wel luid, maar het overgrote merendeel van de bevolking is liever gisteren dan vandaag gevaccineerd.
Akkoord, maar dat was de discussie niet. Het ging over uitspraken dat men NU al bijna aan de gewenste vaccinatiegraad zat, specifiek bij 65+. Dus gelieve ook mijn post niet uit context te trekken.

Iemand een idee wanneer alles terug open gaat en men alle maatregelen gaat lossen? Bij een normale griep hebben we ook volk dat op intensieve belandt maar zonder al de rest. Nu de zwaksten ingeënt zijn moet dit debat toch eindelijk eens gaan starten?

Hahaha, was te verwachten dat gij hier zou komen schermen met print screens om wat te mierenneuken.
90+% van de 65+ers heeft minstens een eerste prik gekregen, je ziet dat ook in de cijfers van de ziekenhuizen wat een positief effect dat heeft. 60% is volledig gevaccineerd.

Genoeg om alles terug open te gooien als je het mij vraagt, geen regels of whatever meer. Ook meteen die veiligheidsraad weggooien en tijd maken voor een relanceraad of relance comité. We zijn uit de crisis dankzij de vacins, geen nood meer aan crisisbeheer.
Een debat staat niet gelijk aan uw wil doordrijven he.

Toch niet zo moeilijk om te bedenken?
Spontaan binnen sporten zonder reservatie of beperking, spontaan reizen zonder nadenken, met meer dan vier aan een tafel zitten, werken zonder mondmasker ...
Niet zo'n grote invloed als enkele maanden geleden, da's waar. Maar om nu niets te kunnen bedenken is niet zo empatisch 😁

Ik ga ook blij zijn als het woord corona proof verdwijnt, doet evenveel kriebels opkomen als "kids".
Mensen die pagina's aan een stuk klagen dat maatregelen van die orde nog enkele weken langer duren doen mij meteen denken aan die wielertoerist van vorig jaar die niet wou wijken voor die vrachtwagen. Ja technisch gezien heb je gelijk, maar doe toch eens normaal zeg.

Mensen die pagina's aan een stuk klagen dat maatregelen van die orde nog enkele weken langer duren doen mij meteen denken aan die wielertoerist van vorig jaar die niet wou wijken voor die vrachtwagen. Ja technisch gezien heb je gelijk, maar doe toch eens normaal zeg.
Het is niet nodig om je eigen beleving te projecteren op mensen die wel hinder ondervinden, ook van de huidige maatregelen. Die gewoon wegzetten als klagers is te makkelijk. Heb je al eens hele dag lesgegeven met mondmasker, aan 25 pubers, om maar iets te zeggen? Of al moeten kiezen welke vijfde vriend thuisblijft? Er mag vandaag meer dan vroeger, da's alleen maar goed. Maar stellen dat klagers overdrijvers zijn, da's ook niet nodig.

Hoeveel steun heeft de gemiddelde horeca-uitbater gekregen het afgelopen jaar? Was dat weinig? Want ik ben gisteren iets kleins gaan eten en ik viel achterover... Een eenvoudige cola aan 4 euro, een croque monsieur aan 16 euro. Dit is een brasserie waar ik vroeger graag ging maar denk niet dat ze me daar nog vaak gaan zien. Uit beleefdheid gewoon blijven zitten en besteld maar ik vond dat wel echt gortig. Dat is dan een eenvoudige tent, geen chique restaurant.

Zal voor mij als armlastige starter dus volledig thuis eten worden, misschien maar best kan ik mijn kookskills verder verfijnen (een nieuwe hobby die ik gestart ben dankzij covid) :P

@JPV hoever moeten we nog dalen om oranje te worden?
We zijn al al goed onder de grens van oranje gezakt.
Enige probleem is dat ze het 14 daags gemiddelde nemen.

indien positiviteitsratio >4% moet je minder als 50 cases/100 000 inwoners hebben.
Indien posiviteitsratio <4% moet je minder als 150 cases/100 000 inwoners hebben.

Ons laatste gemiddelde cases over 14 dagen was 186.2 cases/100 000 inwoners.
En de week van 31 mei tem 6 juni was de positiviteitsratio 3.51%

Maar nu zitten we makkelijk onder de 100... Het is dus gewoon afwachten nog een week tot de nieuwe kaarten er zijn om oranje te zijn.

Het is niet nodig om je eigen beleving te projecteren op mensen die wel hinder ondervinden, ook van de huidige maatregelen. Die gewoon wegzetten als klagers is te makkelijk. Heb je al eens hele dag lesgegeven met mondmasker, aan 25 pubers, om maar iets te zeggen? Of al moeten kiezen welke vijfde vriend thuisblijft? Er mag vandaag meer dan vroeger, da's alleen maar goed. Maar stellen dat klagers overdrijvers zijn, da's ook niet nodig.
Tja, vrij subjectief lijkt me. Wanneer is het klagen, en wanneer overdrijven. Bij de maatregelen die jij net opnoemde is dat voor mij overduidelijk het tweede. En ja natuurlijk, die maatregelen gelden net zo goed voor mij? Nu ja, buiten dat lesgeven dan.

Dat lesgeven aan pubers is toch binnenkort gedaan?
In de meeste scholen is het vanaf volgende week al examens, dan zie je die pubers nog maar een halve dag en daarna 2 maanden vakantie.

Ik kan ook klagen hoor: jij ziet nog iemand: pubers, collega's.
Ik ben sinds maart 2020 1 dag op een kantoor MOGEN gaan werken, voor de rest altijd thuis op mijn zolder MOETEN werken. En ik heb dan nog het geluk dat ik een ruime, afgewerkte zolder heb met goede ergonomie zonder last van de kinderen.
Ik zie mijn vrouw graag, maar na een half jaar ben je ook uitgepraat hoor en niemand kan mijn 2 jaar oude moppen meer appreciëren...

Hoeveel steun heeft de gemiddelde horeca-uitbater gekregen het afgelopen jaar? Was dat weinig? Want ik ben gisteren iets kleins gaan eten en ik viel achterover... Een eenvoudige cola aan 4 euro, een croque monsieur aan 16 euro. Dit is een brasserie waar ik vroeger graag ging maar denk niet dat ze me daar nog vaak gaan zien. Uit beleefdheid gewoon blijven zitten en besteld maar ik vond dat wel echt gortig. Dat is dan een eenvoudige tent, geen chique restaurant.

Zal voor mij als armlastige starter dus volledig thuis eten worden, misschien maar best kan ik mijn kookskills verder verfijnen (een nieuwe hobby die ik gestart ben dankzij covid) :p
In welk mondaine oord woont gij? :oink:

Dat lesgeven aan pubers is toch binnenkort gedaan?
In de meeste scholen is het vanaf volgende week al examens, dan zie je die pubers nog maar een halve dag en daarna 2 maanden vakantie.
't is ook maar een voorbeeld van hoe een maatregel voor iemand totaal geen hinder kan geven, en voor andere mensen toch stevig onaangenaam kan zijn.
Tja, vrij subjectief lijkt me. Wanneer is het klagen, en wanneer overdrijven. Bij de maatregelen die jij net opnoemde is dat voor mij overduidelijk het tweede. En ja natuurlijk, die maatregelen gelden net zo goed voor mij? Nu ja, buiten dat lesgeven dan.
Net omwille van enerzijds het subjectieve en anderzijds dat je jouw situatie niet kan projecteren op al de rest, is het weinig empathisch om mensen die vragen wanneer ook de minder strenge maatregelen gelost worden, gewoon weg te zetten als klagers/ovedrijvers. Da's de kanttekening die ik wilde maken, dezelfde maatregelen kunnen op verschillende personen een heel verschillende impact hebben.

Ik ga het hier nog maar eens posten:

Iedereen ervaart de maatregelen op een andere manier. Persoon A kan enorm lijden onder maatregel X, terwijl persoon B daar geen enkele last van ondervindt. Persoon B kan het moeilijk hebben met maatregel Y, terwijl persoon A daar niets van merkt. Het is niet aan ons om te oordelen of mensen overdrijven of 'zagen' wanneer ze zeggen dat bepaalde maatregelen een effect hebben op hun leven/welzijn.

Dat is nog iets helemaal anders dan over de brug komen met onzin als 'we hadden nooit maatregelen moeten nemen' etc. maar komaan zeg, zijn we er nu nog niet uit dat iedereen deze crisis (en de gevolgen daarvan) anders ervaart? Mij interesseert het hoegenaamd niks dat ik niet naar de fitness kan bijvoorbeeld, maar ik kan er goed in komen dat iemand die daar elke dag zit en daar (deels) voor leeft het de voorbije maanden lastig heeft gehad.

Discussies over hoe snel we moeten versoepelen en welke regels nu nut hebben of niet, da's natuurlijk iets heel anders, maar die 'overdrijvers,' 'en mensen in WOII dan', ... trein is hier al dertig keer gepasseerd.

We zijn al al goed onder de grens van oranje gezakt.
Enige probleem is dat ze het 14 daags gemiddelde nemen.

indien positiviteitsratio >4% moet je minder als 50 cases/100 000 inwoners hebben.
Indien posiviteitsratio <4% moet je minder als 150 cases/100 000 inwoners hebben.

Ons laatste gemiddelde cases over 14 dagen was 186.2 cases/100 000 inwoners.
En de week van 31 mei tem 6 juni was de positiviteitsratio 3.51%

Maar nu zitten we makkelijk onder de 100... Het is dus gewoon afwachten nog een week tot de nieuwe kaarten er zijn om oranje te zijn.
Voor Vlaanderen zijn de cijfers nog beter: Positieve tests /100.000 inw. in voorbije 2 weken: 157
Dus binnen 1 à 2 dagen zouden we wel eens onder de 150 cases/100.000 inwoners kunnen zaken (en positiviteitsratio is al duidelijk onder 4%).

Maar ik ben niet zeker als België de cijfers aan Europa ook per gewest rapporteert zoals andere landen. Want Vlaanderen zou dus sneller oranje kunnen worden.

Maar ik ben niet zeker als België de cijfers aan Europa ook per gewest rapporteert zoals andere landen. Want Vlaanderen zou dus sneller oranje kunnen worden.
Ja op de kaart staat Vlaanderen, Wallonië en Brussel elk apart.
De cijfers van Scienscano zijn ook zo opgemaakt.

Dus zou me raar lijken moesten ze het anders doen.
In Frankrijk is het ook per regio

Discussies over hoe snel we moeten versoepelen en welke regels nu nut hebben of niet, da's natuurlijk iets heel anders, maar die 'overdrijvers,' 'en mensen in WOII dan', ... trein is hier al dertig keer gepasseerd.
Maar dan moet men een discussie over de versoepelingen ook niet starten vanuit persoonlijke standpunten over eigen problemen.
Er is al veel versoepeld. Als je nuchter naar de cijfers kijkt, besef je dat alles compleet losgooien nog niet aan de orde is. Maar toch wordt dat gevraagd.

Stel u voor ge wilt terug naar normaal na meer dan een jaar beperkt zijn in onze vrijheid, maar we moeten "normaal doen" en "niet klagen" want anders zijn we gelijk die discussiërende wielertoerist :unsure:

Maar dan moet men een discussie over de versoepelingen ook niet starten vanuit persoonlijke standpunten over eigen problemen.
Er is al veel versoepeld. Als je nuchter naar de cijfers kijkt, besef je dat alles compleet losgooien nog niet aan de orde is. Maar toch wordt dat gevraagd.
Ja maar daar heb ik het niet over. Ik ben zelf ook geen voorstander van alles losgooien (ik vind de huidige koers eigenlijk best okay) maar het ging er hier opnieuw over dat sommige mensen 'overdrijven' wanneer ze 'klagen' over sommige maatregelen, en dat vind ik nogal kort door de bocht. Klagen in de zin van 'ik zie daar best wel van af' bedoel ik dan, niet klagen in de zin van 'alle regels zijn overdreven'.

Zo vond ik de regels met betrekking tot sociale contacten zeer beperkend en heb ik daar echt onder geleden, maar ik besefte wel dat ze wel nodig waren bijvoorbeeld. Dan hoefde er tegen mij niemand te komen vertellen dat ik nog 'kon gaan wandelen' of 'toch nog mensen buiten kon zien' bijvoorbeeld, of dat ik moest stoppen met klagen of overdrijven. Daar heb ik het over in mijn reactie.

Iemand een idee wanneer alles terug open gaat en men alle maatregelen gaat lossen? Bij een normale griep hebben we ook volk dat op intensieve belandt maar zonder al de rest. Nu de zwaksten ingeënt zijn moet dit debat toch eindelijk eens gaan starten?
Dit is de bezetting van ICU in de ganse periode.

Je ziet duidelijk dat er een groot verschil is tussen de situatie waar we nu nog in zitten en deze waar we vorige zomer/einde lente in zaten.

We zitten nog altijd onze gewone ICU-bezetting aan het "bijtanken", wegens vroeger uitgestelde operaties etc. De situatie is nu nog té onzeker gezien de nog altijd duidelijke rode band om zomaar te zeggen dat we alle maatregelen gaan lossen. ALLE maatregelen plots lossen zou sowieso niet goed zijn, dat er de komende weken nog grote versoepelingen komen, zoals vandaag, lijkt echter zeker.

De 65+ers zijn bijna allemaal gevaccineerd, de risicogroepen ook, dus waar wacht men op ?

Tot klopt wat je zegt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan