Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik zeg echt nergens dat dit een gewone griep is haha, mannekes lief wees eens niet zo butthurt de hele tijd.
Mijn punt is dat er voor andere ziektes, zoals een gewone griep, ook mensen dagelijks in het ziekenhuis belanden en de overheid het niet nodig vindt verregaande maatregelen te nemen. Met covid zitten we nu op een laag niveau en hebben de vaccinaties ons geholpen de ICU te vrijwaren dus wat wil men nog meer?
we zitten nu op een niveau dat véél hoger is dan wat we op het toppunt van een griepseizoen hebben. Je vergelijking met andere ziektes, zoals een gewone griep, is dus redelijk misplaatst.

Gemiddeld worden elk jaar 500.000 mensen in België getroffen door een griepsyndroom, dus ongeveer 2 tot 8% van de bevolking.
Gemiddeld ontwikkelt 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is.

=> 500 ziekenhuisopnames PER JAAR voor grieppatiënten. Vandaag alleen al liggen er méér door corona.

Maar dan moet men een discussie over de versoepelingen ook niet starten vanuit persoonlijke standpunten over eigen problemen.
Er is al veel versoepeld. Als je nuchter naar de cijfers kijkt, besef je dat alles compleet losgooien nog niet aan de orde is. Maar toch wordt dat gevraagd.
Waarom niet?
Het antwoord kan zijn "nee nu nog niet", maar de vraag is toch perfect legitiem, ook als die vanuit persoonlijke hinder uit de maatregelen komt? Wie ben jij om andermans hinder of problemen te minimaliseren? "Stop met zagen" is echt een non-argument.

Waarom niet?
Het antwoord kan zijn "nee nu nog niet", maar de vraag is toch perfect legitiem, ook als die vanuit persoonlijke hinder uit de maatregelen komt? Wie ben jij om andermans hinder of problemen te minimaliseren? "Stop met zagen" is echt een non-argument.
Omdat het gaat over iemand die een "nee, nog niet" niet aanvaard. En dan aan komt aandraven met argumenten die kant nog wal raken. En dat elke dag opnieuw. Dan is "stop met zagen" perfect gepast.

we zitten nu op een niveau dat véél hoger is dan wat we op het toppunt van een griepseizoen hebben. Je vergelijking met andere ziektes, zoals een gewone griep, is dus redelijk misplaatst.

Gemiddeld worden elk jaar 500.000 mensen in België getroffen door een griepsyndroom, dus ongeveer 2 tot 8% van de bevolking.
Gemiddeld ontwikkelt 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is.

=> 500 ziekenhuisopnames PER JAAR voor grieppatiënten. Vandaag alleen al liggen er méér door corona.
Voor alle duidelijkheid, want ik wil mij hier absoluut nier meer in discussies moeien, ik denk niet dat hij rechtstreeks vergelijkt met griep. Wat hij wel zegt is dat we voor een hele hoop andere zaken (en griep is er daar eentje van) maatschappelijk aanvaard hebben dat er een bepaalde kost getolereerd wordt. En dat het op dit moment, bijna aan de uitgang, misschien tijd wordt om stilaan het debat te voeren wat aanvaardbaar is met betrekking tot covid.

@JPV hoever moeten we nog dalen om oranje te worden?
We zitten in Vlaanderen met de 14-daagse gemiddelde nu aan net iets meer dan 180. Vorige week zaten we nog aan iets minder dan 250. Het zal er dus vlug aankomen (pas op: de ECDC verandert de kleuren wel pas op donderdag, dus in de praktijk zullen we pas volgende week donderdag oranje kleuren)

En daar moet ge nie naar Leuven voor gaan hoor, hier in het kempense boeren Turnhout is het ook van dat -_-

Denk toch dat dat gaat backfiren uiteindelijk hoor, ik kan me niet voorstellen dat er niet veel mensen gaan afhaken van horeca met dit soort woekerprijzen.

Dit is de bezetting van ICU in de ganse periode.

Je ziet duidelijk dat er een groot verschil is tussen de situatie waar we nu nog in zitten en deze waar we vorige zomer/einde lente in zaten.

We zitten nog altijd onze gewone ICU-bezetting aan het "bijtanken", wegens vroeger uitgestelde operaties etc. De situatie is nu nog té onzeker gezien de nog altijd duidelijke rode band om zomaar te zeggen dat we alle maatregelen gaan lossen. ALLE maatregelen plots lossen zou sowieso niet goed zijn, dat er de komende weken nog grote versoepelingen komen, zoals vandaag, lijkt echter zeker.

Tot klopt wat je zegt.
Bedankt, dit soort posts doet me toch volhouden :)
Ik steek hier ook niet onder stoelen of banken dat ik de afglopen maanden of zelfs jaar heb afgezien van de maatregelen en niet kan wachten om nooit nog een klote mondmasker te moeten dragen.

Maar ik ben niet zeker als België de cijfers aan Europa ook per gewest rapporteert zoals andere landen. Want Vlaanderen zou dus sneller oranje kunnen worden.
We zitten nu aan 167 in Vlaanderen, mét de onvolledige cijfers erbij. Zonder onvolledige cijfers zitten we rond de 183 om exact te zijn.

Vlaanderen wordt effectief apart gerapporteerd.

Voor alle duidelijkheid, want ik wil mij hier absoluut nier meer in discussies moeien, ik denk niet dat hij rechtstreeks vergelijkt met griep. Wat hij wel zegt is dat we voor een hele hoop andere zaken (en griep is er daar eentje van) maatschappelijk aanvaard hebben dat er een bepaalde kost getolereerd wordt. En dat het op dit moment, bijna aan de uitgang, misschien tijd wordt om stilaan het debat te voeren wat aanvaardbaar is met betrekking tot covid.
Het risico is natuurlijk ook, dat we hier in België dat misschien wel zouden kunnen beslissen, dat we hier meer mogen. Maar als hierdoor de besmettingscijfers stijgen, is de kans groter dat er meer randvoorwaarden komen om naar een ander land te mogen reizen, aangezien zij zelf hun eigen beleid voeren.

En ik denk dat dat debat niet stilaan moet gevoerd worden. Ik denk dat dat debat al gevoerd is. En het resultaat, aan de hand van prognoses, is toch al bekend?

We zitten nu aan 167 in Vlaanderen, mét de onvolledige cijfers erbij. Zonder onvolledige cijfers zitten we rond de 183 om exact te zijn.

Vlaanderen wordt effectief apart gerapporteerd.
Vreemd. Mijn cijfers komen van https://coronafacts.be/
De gegevens die u op deze website kan vinden zijn gebaseerd op de gegevens die Sciensano ter beschikking stelde op 08-06-2021 en hebben betrekking op de tests die uitgevoerd werden daags voordien.

Denk toch dat dat gaat backfiren uiteindelijk hoor, ik kan me niet voorstellen dat er niet veel mensen gaan afhaken van horeca met dit soort woekerprijzen.

Het probleem is juist dat de meerderheid niét zal afhaken. Toen ik vrijdag op terras in Hasselt zat en zag dat zowat élk speciaalbier +5 euro kostte, zei ik ook eens dat het echt wel schandalig duur is geweest (zeker die 5 euro is echt wel een symbolische grens op dat vlak), maar het is nu niet dat ik daarom geen terrasjes meer zal doen deze zomer.

Het probleem is juist dat de meerderheid niét zal afhaken. Toen ik vrijdag op terras in Hasselt zat en zag dat zowat élk speciaalbier +5 euro kostte, zei ik ook eens dat het echt wel schandalig duur is geweest (zeker die 5 euro is echt wel een symbolische grens op dat vlak), maar het is nu niet dat ik daarom geen terrasjes meer zal doen deze zomer.

Wel ik ben mijn inleg voor een woonlening bijeen aan het sparen momenteel dus ik let iets meer op mijn centen momenteel :). Dus ik kan me die prijzen gewoon niet meer veroorloven zonder me schuldig te voelen. Ik kan thuis bij mijn ouders ook lekker koken en in de tuin zitten, een terrasje van den Aldi zeg maar 😆

Maar enfin, 4 Euro voor een cola. Voor een halve Euro meer schenken ze u hier op 't dorp een Orval uit. :tongue:
Dat terzijde, niet meer dan logisch dat de prijzen voor zowat alles naar omhoog zullen schieten. 't Is crisis voor iedereen, daarvoor dient de index.

Maar enfin, 4 Euro voor een cola. Voor een halve Euro meer schenken ze u hier op 't dorp een Orval uit. :tongue:

Ja dat gebeurt me ook maar één keer haha. Daarom vroeg ik me dus ook af of die verhoogde prijzen ergens op gebaseerd zijn en die corona-tegemoetkomingen dan echt zo mager waren, of dat er misbruik wordt gemaakt van de situatie door bepaalde horeca-uitbaters.

4,5 euro voor een Orval klinkt inderdaad als een stuk betere deal dan 4 euro voor een cola, waar moet ik wezen? ;)

Ja dat gebeurt me ook maar één keer haha. Daarom vroeg ik me dus ook af of die verhoogde prijzen ergens op gebaseerd zijn en die corona-tegemoetkomingen dan echt zo mager waren, of dat er misbruik wordt gemaakt van de situatie door bepaalde horeca-uitbaters.

4,5 euro voor een Orval klinkt inderdaad als een stuk betere deal dan 4 euro voor een cola, waar moet ik wezen? ;)

Scheldestreek. Het stoofvlees aan 17 Euro is ook niet slecht. 👌

vier euro voor ne cola is ook gewoon te veel in Leuven. Heb er zes jaar gezeten en kom daar toch nog al wel is en heb dat nog nooit voor een cola (of pint) betaald denk ik.

Hier zijn de meeste cafés een beetje opgeslagen maar de meeste 20 cent ofzo per consumptie, genoeg maar niks dramatisch.

Het risico is natuurlijk ook, dat we hier in België dat misschien wel zouden kunnen beslissen, dat we hier meer mogen. Maar als hierdoor de besmettingscijfers stijgen, is de kans groter dat er meer randvoorwaarden komen om naar een ander land te mogen reizen, aangezien zij zelf hun eigen beleid voeren.

En ik denk dat dat debat niet stilaan moet gevoerd worden. Ik denk dat dat debat al gevoerd is. En het resultaat, aan de hand van prognoses, is toch al bekend?
Als het debat al gevoerd is, kan je mij dan vertellen waar ik precies kan terugvinden hoeveel overlijdens aan covid we zullen aanvaarden zonder daarom de maatschappij opnieuw on hold te zetten? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan