Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad, naar mijn gevoel hebben we flatten the curve nu wel ongeveer gehad. Ik zou niet durven stellen dat wie besmet wordt, niet zwaar ziek kan zijn, maar naar mijn gevoel zitten we wel min of meer aan een punt dat de overbelasting van de zorg geen realistisch scenario meer is. Niet per se vandaag of morgen maar wel in de heel nabije toekomst. Ik hoop dat we met het zomerplan en de maanden er na niet per ongeluk naar crush the curve gaan als eindsprintje maar op het moment dat celeval die vaststelling doet, ook gewoon diezelfde conclusie kan trekken.

Welke serieuze versoepelingen komen er dan op 9 juni?
Dat je terug binnen in het café moogt zitten (maar niet moogt rechtstaan of zonder masker naar het wc kunt gaan enzo), een mens mag knuffelen (uhu, precies alsof de mensen dat nog niet deden) en dat ge bij 35°C naar de cinema kunt? Wauuuuwww 🥱🥱

Een kwart tot een vijfde vd bevolking heeft al corona gehad met zo'n 25.000 doden (~1/100) als gevolg. En nu dat de meeste risicopatiënten gevaxt zijn we toch wel op een punt dat je moet kunnen zeggen ok het grootste gevaar is geweken, geef de mensen eindelijk wat van hun leven terug. De mensen die dan risico willen nemen (ipv dat de overheid de keuzes van mensen ontneemt) en nog besmet geraken hebben dan maar 1 of 2 weken een zware griep en vermoeidheid (zoals het bij m'n ouders nog was een paar weken terug).
Fitness ;)

Ben het niet per se oneens met wat je zegt hoor, maar ik betwijfel of meer tijd tussen versoepelingen laten daar een oplossing voor is.

Had je deze vraag uit nieuwsgierigheid nog gezien? Was in een late edit dus misschien had je er over gekeken.
Die had ik idd gemist.

Vooral op deze studie.
For individuals infected with B.1.1.7, the mean duration of the proliferation phase was 5.3 days, the mean duration of the clearance phase was 8.0 days, and the mean overall duration of infection was 13.3 days. These compare to a mean proliferation phase of 2.0 days, a mean clearance phase of 6.2 days, and a mean duration of infection of 8.2 days for non-B.1.1.7 virus.
960x0.jpg
Dus langer ziektebeeld met langer symptomatisch + langer lichte symptomen + langer asymptomatisch.
Ik weet dat er studies zijn (vooral oudere) die het tegendeel beweren. Maar voor zo'n gevallen ga ik liever af op de pessimistische situatie ;) Zeker als je er je maatregelen op gaat baseren, dan lijkt het mij beter om met worst-case rekening te houden; dan zit best-case er zeker ook in.

Verder ook even verduidelijken: ik ben niet tegen versoepelingen, enkel tegen het jojo-effect die we al te vaak gezien hebben. Ik ben van mening dat je bij de bevolking meer begrip, bereidwilligheid en vertrouwen creëert als je trager versoepelt maar ze kan aanhouden dan ineens teveel/te snel te gaan en erna terug moet verstrengen.

Maar als we naar de afgelopen weken kijk, wordt er niet meer zo strikt naar de experten geluisterd en wilt men enkel positief scoren op politiek vlak...
Neem volgende reacties van experten na het overlegcommité:

En dit zijn nog maar de eerste reacties/artikels die ik op 10sec vond bij 1 krant ;)
Vanwaar kwam die regel van 500 op ICU voor 4 juni? Virologen of politiek?
Zou het raar vinden nu alle cijfers meer dan behaald zijn ze toch nog het lef hebben om zo'n reacties te geven..

Vanwaar kwam die regel van 500 op ICU voor 4 juni? Virologen of politiek?
Zou het raar vinden nu alle cijfers meer dan behaald zijn ze toch nog het lef hebben om zo'n reacties te geven..
Begrijpend lezen voor beginners:
  • Cijfer kwam van de politiek
  • De experten zijn niet tegen versoepelen momenteel, ze zijn vooral tegen de gradatie van versoepeling. Dit is niet een schepje bovenop wat op voorhand op tafel lag met <500 op ICU maar een camionlading er bovenop.

Begrijpend lezen voor beginners:
  • Cijfer kwam van de politiek
  • De experten zijn niet tegen versoepelen momenteel, ze zijn vooral tegen de gradatie van versoepeling. Dit is niet een schepje bovenop wat op voorhand op tafel lag met <500 op ICU maar een camionlading er bovenop.
Het was een vraag?

Die had ik idd gemist.

Vooral op deze studie.

Dus langer ziektebeeld met langer symptomatisch + langer lichte symptomen + langer asymptomatisch.
Ik weet dat er studies zijn (vooral oudere) die het tegendeel beweren. Maar voor zo'n gevallen ga ik liever af op de pessimistische situatie ;) Zeker als je er je maatregelen op gaat baseren, dan lijkt het mij beter om met worst-case rekening te houden; dan zit best-case er zeker ook in.
Thanks!
Verder ook even verduidelijken: ik ben niet tegen versoepelingen, enkel tegen het jojo-effect die we al te vaak gezien hebben. Ik ben van mening dat je bij de bevolking meer begrip, bereidwilligheid en vertrouwen creëert als je trager versoepelt maar ze kan aanhouden dan ineens teveel/te snel te gaan en erna terug moet verstrengen.
Voor mezelf werkt het beter als er sneller versoepeld wordt zodra het kan, om als het nodig is terug te verstrengen, dan langer dan nodig wachten met versoepelen just in case. Maar beide visies zijn natuurlijk meer gevoelsmatig en voor beiden is iets te zeggen.

Het was een vraag?
Was het een vraag? :sarcastic: Dit zou ook een stelling moeten zijn en geen vraag :p

Het eerste was een vraag, daar heb ik op geantwoord in het eerste bolletje.
Het tweede was een stelling (en had het afhankelijk geweest van het antwoord op de vraag, zou je de stelling er niet direct bijgezet hebben) en dan nog eens een stelling dat niet klopt zelfs al had het antwoord op de vraag anders geweest. Daarom 2e bolletje en de zin ervoor.

Thanks!

Voor mezelf werkt het beter als er sneller versoepeld wordt zodra het kan, om als het nodig is terug te verstrengen, dan langer dan nodig wachten met versoepelen just in case. Maar beide visies zijn natuurlijk meer gevoelsmatig en voor beiden is iets te zeggen.
Hmmm, alle begrip natuurlijk dat dit bij andere personen anders is. Maar doe mij maar meer "zekerheid". "We zijn voorzichtig en gaan ten laatste dan versoepelen" geeft me meer vooruitzicht en mogelijkheid tot plannen dan wanneer we nu meer risico's nemen, waardoor bepaalde andere zaken weer zullen moeten opschuiven.

Was het een vraag? :sarcastic: Dit zou ook een stelling moeten zijn en geen vraag :p

Het eerste was een vraag, daar heb ik op geantwoord in het eerste bolletje.
Het tweede was een stelling (en had het afhankelijk geweest van het antwoord op de vraag, zou je de stelling er niet direct bijgezet hebben) en dan nog eens een stelling dat niet klopt zelfs al had het antwoord op de vraag anders geweest. Daarom 2e bolletje en de zin ervoor.
Ik bedoel maar dat het gewoon een vraag was en geen neerbuigend antwoord moest krijgen :sarcastic:

Net mail gehad dat ik voor mijn vaccin kan gaan. Heb de afspraak gemaakt voor 15/05 en de 2de voor 20/07 (Pfizer). Ga net na mijn vakantie volledig beschermd zijn :unsure: ziet dat alleen maar eenmaal je je registreert?
Je weet alleen dat het Pfizer is (of iets anders) als je je registreert?

Welke serieuze versoepelingen komen er dan op 9 juni?
Dat je terug binnen in het café moogt zitten (maar niet moogt rechtstaan of zonder masker naar het wc kunt gaan enzo), een mens mag knuffelen (uhu, precies alsof de mensen dat nog niet deden) en dat ge bij 35°C naar de cinema kunt? Wauuuuwww 🥱🥱

Een kwart tot een vijfde vd bevolking heeft al corona gehad met zo'n 25.000 doden (~1/100) als gevolg. En nu dat de meeste risicopatiënten gevaxt zijn we toch wel op een punt dat je moet kunnen zeggen ok het grootste gevaar is geweken, geef de mensen eindelijk wat van hun leven terug. De mensen die dan risico willen nemen (ipv dat de overheid de keuzes van mensen ontneemt) en nog besmet geraken hebben dan maar 1 of 2 weken een zware griep en vermoeidheid (zoals het bij m'n ouders nog was een paar weken terug).
Trouwens vorig jaar was er ook zo een terugval in de cijfers...zonder vaccin. Dat vergeten er velen blijkbaar.

Je weet alleen dat het Pfizer is (of iets anders) als je je registreert?
Neen, hier stond naast elke mogelijke afspraak, welk vaccin ge op dat moment krijgt. In mijn geval was dat wel overal Pfizer. Heb niet helemaal gekeken tot het einde

Amai. Ik krijg dat hierjuist op facebook. Wie gelooft dit nu allee?
Baudet is gewoon een wappie in een maatpak. Niet meer en niet minder. Zelden iemand zoveel onzin weten te vertellen zoals hij dat doet. En dan ook nog met dat hautaine stemmetje van hem. Vreselijk.

De eerste gevaccineerde in België is nu onlangs overleden. Was een vitale man die uiteindelijk is overleden door de ouderdom.

*Stel nu dat hij geen vaccin had genomen, corona had gekregen en uiteindelijk toch zou zijn gestorven op dezelfde dag als dat nu het geval is geweest.

Zou hij in bovenstaand geval* zijn gestorven aan Corona of door de ouderdom?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan