Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie dat ge, op de ondertussen gekende manier van moving the goalposts, hier uw oorspronkelijke stelling van "experten weten wat ze doen met hun voorspellingen" een post later zomaar uitbreidt naar "het systeem werkt in zijn geheel door tegengas van politici". Een systeem waarin ge de experten uit de eerste post blijkbaar slechts de rol van rem toedicht, iets wat ook bevestigd wordt door de grootse verklaringen over ophanden zijnde zomerverknoeiingen of terrasongevaldoden in de krantenartikels van @Fitzcarraldo door experten, en daar dus uw eigen stelling uit die eerste post mee ontkracht.

Logischerwijs zijn het dan de politici, dus letterlijk de niet-experten, met hun tegengas die gelijk hebben gekregen aangezien de rem al anderhalf jaar op de samenleving staat. Enkel met de rem van de experten werd er vorige maand bijvoorbeeld niet versoepeld, dat hebben een deel experten dus zelf gezegd na het aankondigen van de versoepelingen door politici, ook al halen we ondanks die versoepelingen die de remmende experten niet wilden toch de voorspellingen van de politici hun plan volgens uw eigen woorden.

De experten zaten er bijgevolg naast, en de politici niet met hun plan. Slechts één groep ging akkoord met de strategie, dan hoort ook maar één groep de pluimen daarvoor op hun hoed te steken. En dat is niet de groep die zei dat we maar niet moeten zeuren, geen zomer zouden hebben, te te vroeg is voor een terras of zelfs niet geholpen zouden worden als we buiten een ongeval hadden ... want die vertelden onwaarheden, en dat als wetenschapper. Of toch wetenschapper/hobbypoliticus.
Het is niet omdat de experten zeggen van wacht nog even met te versoepelen, dit wil zeggen dat ze fout zaten.

Uiteindelijk hebben de experten het volgende voorspeld :

1) pessimistisch realistische voorspellingen
2) optimistisch realistische voorspellingen
3) hetgeen ertussen zit.

Momenteel zitten wij in lijn met de optimistische voorspellingen volgens de gehanteerde modellen.

Maar de modellen die gebruikt worden, zijn en worden ook wel opgesteld met inachtname van de kennis van de experten.

Als je dan ook politiekers hebt die al altijd de neiging hebben gehad om te versoepelen. Dan moet je ook niet onnozel zijn als de experten tegengas geven? Je kunt moeilijk verwachten dat zij de boodschap gaan geven van doe maar op jongens en meisjes of anders gezegd de optimistische realistische voorspellingen gaan rondbazuinen. ergo, Het is helemaal geen probleem.

Als ze er dan langs zitten, kennen ze er helemaal niets van. Terwijl als ze de pessimistische geven en ze zitten er dan langs dan lijkt de heisa errond mij minder te zijn. Want iedereen is blij dat het goed evolueert.

Het zou voor mij ook niet verbazen wanneer de versoepelingen die nu aangekondigd worden toch zorgen voor een opflakkering van het aantal besmettingen. Ik denk niet dat de bezetting in het hospitaal of op intensive care nog een probleem gaat zijn. Wat wel zou kunnen is dat het aantal besmettingen per 100 K inwoners te hoog blijft waardoor reizen van de zomer moeilijk of zelfs niet toegelaten wordt.
Er zijn al duidelijke bewijzen dat een kwartier samen binnen zitten, zelfs op 5 m afstand, voldoende is om besmetting over te geven. Mark van Ranst heeft ook al meerdere keren gezegd dat de kans om buiten besmet te worden zo goed als onbestaande is. Maar samenhokken in café’s en restaurants zou wel eens voor problemen kunnen zorgen op dat vlak.In de vorige versoepeling zag ik helemaal geen graten. Bij deze nieuwe aangekondigde versoepelingen vraag ik me af of we toch geen risico nemen op vakantie van de zomer...

Ik weet niet of mensen het gemerkt hebben maar maandag zijn er meer dan (excuse my language) één fucking miljoen vaccins geleverd, waarvan het merendeel Pfizers.

Dat is genoeg om de resterende 45-64 hun eerste prik te geven of 1/3de van de 18-44. En die vliegen er allemaal nog eens in voor dat we juli zijn.

Laat het goed weer maar komen.

Iemand een idee hoeveel corona-besmettingen er in Belgie in totaal geweest zijn ongekende en gekende besmettingen? Totale gekende besmettingen is op dit moment 1.065.358. Ik schat dat het aantal werkelijke besmettingen wel meer dan dubbel zal zijn. Tel dan nog de vaccins mee en ik denk dat dit de hoofdoorzaak is dat het virus langzaam terrein verliest en dat de versoepelingen steeds minder effectieve impact hebben. Er is nog geen groepsimmuniteit maar er is minder en minder houvast voor het virus.

Ik zie dat ge, op de ondertussen gekende manier van moving the goalposts, hier uw oorspronkelijke stelling van "experten weten wat ze doen met hun voorspellingen" een post later zomaar uitbreidt naar "het systeem werkt in zijn geheel door tegengas van politici". Een systeem waarin ge de experten uit de eerste post blijkbaar slechts de rol van rem toedicht, iets wat ook bevestigd wordt door de grootse verklaringen over ophanden zijnde zomerverknoeiingen of terrasongevaldoden in de krantenartikels van @Fitzcarraldo door experten, en daar dus uw eigen stelling uit die eerste post mee ontkracht.

Logischerwijs zijn het dan de politici, dus letterlijk de niet-experten, met hun tegengas die gelijk hebben gekregen aangezien de rem al anderhalf jaar op de samenleving staat. Enkel met de rem van de experten werd er vorige maand bijvoorbeeld niet versoepeld, dat hebben een deel experten dus zelf gezegd na het aankondigen van de versoepelingen door politici, ook al halen we ondanks die versoepelingen die de remmende experten niet wilden toch de voorspellingen van de politici hun plan volgens uw eigen woorden.

De experten zaten er bijgevolg naast, en de politici niet met hun plan. Slechts één groep ging akkoord met de strategie, dan hoort ook maar één groep de pluimen daarvoor op hun hoed te steken. En dat is niet de groep die zei dat we maar niet moeten zeuren, geen zomer zouden hebben, te te vroeg is voor een terras of zelfs niet geholpen zouden worden als we buiten een ongeval hadden ... want die vertelden onwaarheden, en dat als wetenschapper. Of toch wetenschapper/hobbypoliticus.
Ja, die eerste post was een beetje kort door de bocht. Omdat je niet kunt zeggen "de experts". Er waren voor- en tegenstanders. Dat heb ik een beetje bijgesteld daarna.

Ik snap alleen niet hoe je dit kunt zien, en dan nog altijd kritiek kunt hebben op ons beslissingsproces. Op de communicatie, oké. Maar als alles loopt zoals de strategie op voorhand had voorspeld, zelfs dàn mag je nog niet zeggen dat het misschien toch op de juiste manier gaat.

Want jouw politici, niet-experten, zeggen zelf altijd dat ze werken op advies van de experts. Het is duideiljk dat die op sommige punten geen voorstander waren (en op andere wel), en dat er dan een balans moet komen. Die blijkt te werken. In tegenstelling tot jij, geloof ik niet dat er maar twee groepen zijn, of dat er waarheden en onwaarheden zijn in het voorspellen van de versrpeiding van een virus.

uit jouw cijfers
Dat kan je daar onmogelijk uit afleiden. Nergens in die cijfers staat de bron van waardoor de cijfers stijgen of dalen. Elke maatregel heeft zijn invloed, je ziet enkel het totaal van alle maatregelen én van de zaken die niet door de maatregelen geregeld worden (virusmutaties, vaccinaties, mooi weer, ....).

Misbruik mijn cijfers en die van scienscano aub niet om dit te claimen zonder dat je bijkomende gegevens erin betrekt.

Dat kan je daar onmogelijk uit afleiden. Nergens in die cijfers staat de bron van waardoor de cijfers stijgen of dalen. Elke maatregel heeft zijn invloed, je ziet enkel het totaal van alle maatregelen én van de zaken die niet door de maatregelen geregeld worden (virusmutaties, vaccinaties, mooi weer, ....).

Misbruik mijn cijfers en die van scienscano aub niet om dit te claimen zonder dat je bijkomende gegevens erin betrekt.
ik zie ze niet stijgen, ondanks dat wat de virologen voorspeld hadden. een maand geleden is de horeca buiten opengegaan en er is nergens een stijging gekomen van de cijfers.

Nu mag je dat niet misbruiken, maar als het is om te zeggen dat de 3de of 4de golf eraankomt dan is dat geen misbruik en kan dat altijd bijna 1 op 1 gelinkt worden aan allerlei zaken. Vreemd.

Enkele weken terug zei Vlieghe nog dat het te vroeg is om de impact op de cijfers door de horeca en contactberoepen te kunnen zien. Awel we zijn nu twee weken verder en nog steeds geen stijging. Vlieghe was dus dik fout en zaaide onnodig paniek samen met Vanranst.

Iemand een idee hoeveel corona-besmettingen er in Belgie in totaal geweest zijn ongekende en gekende besmettingen? Totale gekende besmettingen is op dit moment 1.065.358. Ik schat dat het aantal werkelijke besmettingen wel meer dan dubbel zal zijn. Tel dan nog de vaccins mee en ik denk dat dit de hoofdoorzaak is dat het virus langzaam terrein verliest en dat de versoepelingen steeds minder effectieve impact hebben. Er is nog geen groepsimmuniteit maar er is minder en minder houvast voor het virus.
Korte samenvatting: Afhankelijk van de bron was er in februari-april of in april 20% tot 25% van de volwassen bevolking die op natuurlijke wijze (geen vaccinatie dus) antistoffen had. Dat is dus zo'n 2,3-2,8 miljoen mensen die het virus zelf hadden.

volledig: https://www.sciensano.be/nl/pershoek/antistoffen-tegen-het-coronavirus-nemen-toe-alle-populaties

ik zie ze niet stijgen, ondanks dat wat de virologen voorspeld hadden. een maand geleden is de horeca buiten opengegaan en er is nergens een stijging gekomen van de cijfers.

Nu mag je dat niet misbruiken, maar als het is om te zeggen dat de 3de of 4de golf eraankomt dan is dat geen misbruik en kan dat altijd bijna 1 op 1 gelinkt worden aan allerlei zaken. Vreemd.

Enkele weken terug zei Vlieghe nog dat het te vroeg is om de impact op de cijfers door de horeca en contactberoepen te kunnen zien. Awel we zijn nu twee weken verder en nog steeds geen stijging. Vlieghe was dus dik fout en zaaide onnodig paniek samen met Vanranst.

De stijging zit bij de jongere generaties. Diegene die meer hebben aan de versoepelingen dan de 80+'ers

Is die stijging gevolg van de versoepelingen maar is dit niet zichtbaar omdat de oudere generaties minder besmet worden?

Weet je toch niet ?

De stijging zit bij de jongere generaties. Diegene die meer hebben aan de versoepelingen dan de 80+'ers

Is die stijging gevolg van de versoepelingen maar is dit niet zichtbaar omdat de oudere generaties minder besmet worden?

Weet je toch niet ?
dat weten we niet, wat ik wel weet is dat de horeca en contactberoepen niet voor een 3de golf gezorgd hebben zoals sommige angstprofeten voorspelden. Blijkbaar is dat cijfers misbruiken.

Mochten ze stijgen had het wel de horeca en de kappers geweest zijn, dan is dat geen misbruik ondanks dat er daar nooit deftig bewijs voor is.

Allez, de PCR-test wordt dan toch gratis voor zij die nog geen uitnodiging hebben gekregen zich te laten vaccineren (dus weigeraars niet, die mogen betalen). Helaas op dit moment slechts 1 test per persoon.

Ze zullen waarschijnlijk achter de schermen gehoord hebben dat "de jeugdigen" dit absoluut anders niet zouden pikken, en/of het gewoon je reinste discriminatie is.

dat weten we niet, wat ik wel weet is dat de horeca en contactberoepen niet voor een 3de golf gezorgd hebben zoals sommige angstprofeten voorspelden. Blijkbaar is dat cijfers misbruiken.

Mochten ze stijgen had het wel de horeca en de kappers geweest zijn, dan is dat geen misbruik ondanks dat er daar nooit deftig bewijs voor is.

3de golf hebben we gehad.
Je bedoelt 4de golf waarschijnlijk.

Allez, de PCR-test wordt dan toch gratis voor zij die nog geen uitnodiging hebben gekregen zich te laten vaccineren (dus weigeraars niet, die mogen betalen). Helaas op dit moment slechts 1 test per persoon.

Ze zullen waarschijnlijk achter de schermen gehoord hebben dat "de jeugdigen" dit absoluut anders niet zouden pikken, en/of het gewoon je reinste discriminatie is.
blijkbaar enkel als je aankomt of die verplicht is. Als je dus vertrekt moet je die uit eigen zak betalen.

1 test blijft ook erg karig als je maar na volledige vaccinatie vrij mag reizen. Als op 11 juli nu iedereen gevaccineerd zou zijn en 1 shot genoeg is, zou dat nog enigzins te verdedigen zijn, nu gaat echter pas een heel deel van de bevolking een stuk in augustus of zelfs pas eind augustus vrij zijn. Een student met 2-3 maanden verlof wordt nog steeds heel erg beperkt en achtergesteld t.o.v. oudere bevolking als hij maar 1 gratis test krijgt. Je zal maar bv. een lief hebben in het buitenland en die maar 1 keer zonder stevige kosten mogen bezoeken in de vakantie.

Crevits wil zo veel mogelijk kermissen na 9 juni​

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) roept op om zo veel mogelijk kermissen te laten doorgaan, als die weer mogen worden georganiseerd na 9 juni. In het Vlaams Parlement gaf ze, na een vraag van Kurt Vanryckeghem (CD&V), ook de regels mee die moeten worden gevolgd.
"De sector heeft een loodzware periode achter de rug en verdient een duw in de rug", aldus Crevits.

"Kermissen zorgen in heel wat gemeenten nog een deel voor het sociale weefsel", reageert Kurt Vanryckeghem. "Ze brengen mensen samen en lokken mensen ook uit hun kot. In de stappen naar een normale wereld zijn kermissen dan ook een mooi onderdeel. Tegelijk zijn ze ook heel belangrijk voor de lokale economie: lokale winkels en horeca leven op van bruisende buurten."
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20200304_04875305

Ik ben eens benieuwd hoe ze de afstandsregels daar allemaal correct gaan respecteren. Persoonlijk geen fan van.

Stevige kosten... één PCR test kost 45-60€. In een apotheek kost die andere test 8€. Al het uitgespaarde geld van de niet gedronken pinten in de fakbar kunnen dat toch wel betalen?
Ik snap die verontwaardiging niet goed. Je kan perfect het land uit als je wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan