Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bwa voor mij als ze bewust de regels overtreden door te reizen en zich bij terugkomst niet te testen en in quarantaine te gaan dan mogen ze zeker achteraan de rij staan voor een vaccinatie.

Wat minder goed nieuws. Ondertussen 4 doden die mogelijk gelinkt worden met een vaccinatie met Pfizer-vaccin
Een dokter van 56 jaar in Miamin gevaccineerd op 18/12, gestorven op 03/01​
Een portugese chirugische assistente in Portugal, 41 jaar, gevaccineerd op 30/12, gestorven op 01/01​
Verder ook nog twee doden rusthuisbewoners die de dag na hun vaccinatie stierven in Noorwegen​

Er zijn ondertussen wel bijna 7,8 miljoen mensen gevaccineerd, op die populatie verwacht je 150-200 doden per dag. Die gevallen worden onderzocht, het is niet bewezen dat er een causaal verband is, er zijn tijdens de tests van het Pfizer vaccin ook 6 mensen gestorven tijdens de studie (44 000 testpersonen). 2 mensen hadden het vaccin gekregen (maar hun dood was niet gerelateerd aan het vaccin), 4 zaten in de controle groep.

Zelfs wanneer je deze cijfers extrapoleert (en op dit ogenblik worden die gevallen onderzocht, het staat helemaal niet vast dat die gerelateerd zijn aan het vaccin), zou dat 5 sterfgevallen zijn in België, gerelateerd aan het vaccineren. Dat is een risico dat ik wil lopen (we lopen veel meer risico door on sin het verkeer te begeven, want de jaarlijkse kans dat je in het verkeer sterft is ongeveer 100 keer hoger).
Waar heb je dat eigenlijk gelezen? (ik zou wat meer details willen eigenlijk (y))

Aantal besmettingen stijgt sterk, maar wie enkel dat cijfer bekijkt, trekt de verkeerde conclusie: voor het verlof (17/12) waren er no zo'n 4000 méér besmettingen, met een stuk minder testen.

Pas op: er is qua testing wel een kleine vertekening omwille van het relatief gezien grote aantal asymptomatische testen: de vakantiegangers die 2 testen nodig hebben om hun quarantaine te beëindigen zorgen nu wss voor een iets te positief beeld.

Het aantal ziekenhuisopnames was gisteren het laagst sinds 03/10/2020, dit zegt wél iets. Het zit nu op het niveau waar we ook begin mei zaten, weliswaar is de daling wat minder sterk. Maar om dit cijfer in de winter te bereiken is eigenlijk al een hele mooie prestatie.
En vooral, het is een daling met wat, 40% ten opzichte van dezelfde dag de week ervoor? Laat ons hopen dat het geen statistische anomalie is.

Omdat majors als Werchter en Tomorrowland afhangen van internationale artiesten die wereldwijd touren en het festivalseizoen traditioneel hier gewoon juni-augustus is, terwijl ze in de US eerder rond maart-mei hun seizoen hebben met Coachella en bands dan rond september eerder Aziatische landen aandoen. Werchter kan bvb ook niet zomaar zeggen...we gaan naar september, want we zijn de grootste van Belgie. Dat kan enkel als de andere Europese majors als Roskilde, Bencassim, Glastonbury, primavera en dergelijke dat zouden doen zodat het voor een band als de red hot chili peppers de moeite loont om naar Europa te komen. Voor een festival als Dranouter dat gewoon Bart Peeters en Tourist Lemc of Zwangere Guy kan op de affiche zetten liggen die kaarten anders.
Als major bands nu nog niet bezig zijn met het plannen van een tour, dan krijgen ze dat voor 2021 wellicht nog maar moeilijk gebolwerkt. Da's echt gigantisch veel werk en planning en daar starten ze echt lang op voorhand al mee.
Ik denk niet dat we veel internationale artiesten gaan zien dit jaar.

We mogen ook 1 ding niet vergeten: de mensen die zo asociaal waren om op reis te gaan voor plezier, zullen ook de mensen zijn die zich thuis niet aan de regels gingen houden. Wat natuurlijk het feit dat ze hun reis maakten verre van vergoeilijkt.

En je argumentatie onderbouw je door... ?
Gaat hier ook op he.

Niet dat ik akkoord ben met de post waarom je argumentatie vraagt.
Maar eerlijk is eerlijk.

Ik hoop wel dat ze geduldig genoeg zijn om deze cijfers even te laten voor wat het is en niet eind deze week een media campagne beginnen om nog strenger te worden.

Ik hoop wel dat ze geduldig genoeg zijn om deze cijfers even te laten voor wat het is en niet eind deze week een media campagne beginnen om nog strenger te worden.
Ik hoor Danny Verstraete al "We kijken ondertussen naar de corona cijfers die opnieuw onrustwekkend FEL aan't stijgen zijn".

We gaan tegen de 22e in principe toch zien of ze door blijven stijgen of dat het gewoon een gevolg is van al die terugkerende reizigers denk ik? Het geeft ook wel (deels) aan hoe onzinnig het aantal besmettingen is als leidraad. Als ge morgen maar 100 man test zit ge ook onder de drempelwaarde, maar dat zegt uiteraard niets.

We gaan tegen de 22e in principe toch zien of ze door blijven stijgen of dat het gewoon een gevolg is van al die terugkerende reizigers denk ik? Het geeft ook wel (deels) aan hoe onzinnig het aantal besmettingen is als leidraad. Als ge morgen maar 100 man test zit ge ook onder de drempelwaarde, maar dat zegt uiteraard niets.
Jup, die drempel van 800 besmettingen die ze gelegd hebben slaagt helemaal nergens op.

Tegen de 22e zullen we ook wel merken of de curve van ziekenhuisopnames de curve van de besmettingen begint te volgen, en of die daling dus ook afneemt of zelfs begint te stijgen.

Waar heb je dat eigenlijk gelezen? (ik zou wat meer details willen eigenlijk (y))
Die twee gevallen in Noorwegen heb ik als bron een Engelse viroloog

We gaan tegen de 22e in principe toch zien of ze door blijven stijgen of dat het gewoon een gevolg is van al die terugkerende reizigers denk ik?
In principe zou je dat moeten kunnen zien op het moment dat de periode 02/01/2021-08/01/2021 vergeleken wordt met 09/01/2021 tot en met 15/01/2021. Dat zal op de 19e zijn. Daarna zal er terug een periode zijn dat je moeilijk kan vergelijken omdat een periode mét reizigerstests (09/01 & 10/01 vergeleken wordt met een periode zonder reizigerstest.

Nu zouden we nog elke dag een stijging van de besmettingen moeten zien tot en met 18/01, omdat vaak de cijfers van de afgelopen week vergeleken worden met de week ervoor (en op 18/01 heb je nog Nieuwjaar die erin zit, met weinig testen). NA 19/01 zou je net een daling moeten zien, aangezien dan een periode zonder reizigerstests vergeleken wordt met de week ervoor (week mét reizigerstests).

Als er dan een stijging is, dan zou dit moeten te verklaren zijn door méér besmettingen door vakantie en reizigers. Vandaar dat op 22/01 je al goed zou moeten kunnen beslissen voor versoepelingen.

In principe zou je dat moeten kunnen zien op het moment dat de periode 02/01/2021-08/01/2021 vergeleken wordt met 09/01/2021 tot en met 15/01/2021. Dat zal op de 19e zijn. Daarna zal er terug een periode zijn dat je moeilijk kan vergelijken omdat een periode mét reizigerstests (09/01 & 10/01 vergeleken wordt met een periode zonder reizigerstest.

Nu zouden we nog elke dag een stijging van de besmettingen moeten zien tot en met 18/01, omdat vaak de cijfers van de afgelopen week vergeleken worden met de week ervoor (en op 18/01 heb je nog Nieuwjaar die erin zit, met weinig testen). NA 19/01 zou je net een daling moeten zien, aangezien dan een periode zonder reizigerstests vergeleken wordt met de week ervoor (week mét reizigerstests).

Als er dan een stijging is, dan zou dit moeten te verklaren zijn door méér besmettingen door vakantie en reizigers. Vandaar dat op 22/01 je al goed zou moeten kunnen beslissen voor versoepelingen.
22/01 lijkt me toch wel zeer moeilijk te verantwoorden als je kijkt hoe de ziekenhuizen ervoor staan. Daar houden ze alles nog hermetisch afgesloten in dezelfde mate als begin november.

22/01 lijkt me toch wel zeer moeilijk te verantwoorden als je kijkt hoe de ziekenhuizen ervoor staan. Daar houden ze alles nog hermetisch afgesloten in dezelfde mate als begin november.
Het is niet omdat je 22/01 een beslissing neemt, dat die ook die dag moet ingaan.

Ik denk dat we eind januari aan zo'n 1500 patiënten zullen zitten. Rekening houdend dat er in de winter altijd meer patiënten in een ziekenhuis liggen, komt dit bijna overeen met de situatie eind mei. Als de trend dalende blijft (Britse variant!), kan men dus 22/01 beloven dat eind januari-midden februari er versoepelingen komen qua (beperkt) bezoek ziekenhuizen (zeker met de dan beginnende vaccinaties), kappers terug open kunnen (de rest van de schoonheidsverzorging nog gesloten houden is zeker een optie) en bvb met 2 shoppen weeral moet kunnen. Sport buiten voor volwassenen moet ook een mogelijkheid zijn.

Het zal niet beteken dat plots alles weer mogelijk moet worden, hé.

Er is een nieuwe case study over vliegen, deze keer een vlucht van Dubai naar Nieuw-Zeeland in september 2020. Vorige studies gingen over omstandigheden toen de regels nog veel lakser waren.

Er zaten 86 passagiers op een vliegtuig met een capaciteit van grofweg 400 personen. Bij binnenkomst in Nieuw-Zeeland moeten reizigers standaard 14 dagen in quarantaine. Gedurende hun quarantaine hebben 7 mensen positief getest. Volgens de studie zijn minstens 4 besmettingen terug te traceren naar de vlucht zelf.

These seven passengers came from five countries, and they were seated within four rows of one another for the 18-hour duration of the flight. Two acknowledged that they did not wear masks, and the airline did not require mask-wearing in the lobby before boarding. Nor did it require preflight testing, although five of the seven passengers who later tested positive had taken a test, and received a negative result, in the days before boarding.
The versions of the coronavirus that all seven carried were virtually identical genetically — strongly suggesting that one person among them initiated the outbreak. That person, whom the report calls Passenger A, had in fact tested negative four or five days before boarding, the researchers found.

Als we de nieuwe (veel besmettelijkere) mutaties maximaal willen buiten houden zijn dus striktere regels nodig voor reizen. Als het al niet te laat is.

Laatst bewerkt:
Er is een nieuwe case study over vliegen, deze keer een vlucht van Dubai naar Nieuw-Zeeland in september 2020. Vorige studies gingen over omstandigheden toen de regels nog veel lakser waren.

Er zaten 86 passagiers op een vliegtuig met een capaciteit van grofweg 400 personen. Bij binnenkomst in Nieuw-Zeeland moeten reizigers standaard 14 dagen in quarantaine. Gedurende hun quarantaine hebben 7 mensen positief getest. Volgens de studie zijn minstens 4 besmettingen terug te traceren naar de vlucht zelf.

Als we de nieuwe (veel besmettelijkere) mutaties maximaal willen buiten houden zijn dus striktere regels nodig voor reizen. Als het al niet te laat is.

Moet wel bij gezegd worden dat dat een vlucht is van meer dan 18 uur, zo zijn er normaal niet al te veel. Het kan perfect zijn dat bijvoorbeeld kortere vluchten geen probleem zijn. Meer zelfs, als een besmet persoon op 18 uur tijd in een kleine ruimte (vliegtuig) maar vier anderen aansteekt, vind ik dat eigenlijk nog betrekkelijk weinig..

Moet wel bij gezegd worden dat dat een vlucht is van meer dan 18 uur, zo zijn er normaal niet al te veel. Het kan perfect zijn dat bijvoorbeeld kortere vluchten geen probleem zijn. Meer zelfs, als een besmet persoon op 18 uur tijd in een kleine ruimte (vliegtuig) maar vier anderen aansteekt, vind ik dat eigenlijk nog betrekkelijk weinig..
Zal toch van een aantal factoren afhangen.
Dit was een Boeing 777–300ER met maar 86 van de 396 plaatsen bezet.

Dit zijn de besmette personen:
20-4714-F3.jpg

Figure 3. Seating arrangement (Boeing 777–300ER) for 7 passengers who tested positive for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection on flight EK448 from Dubai, United Arab Emirates, to Auckland, New Zealand, with a refueling stop in Kuala Lumpur, Malaysia, on September 29, 2020. Passengers F and G interchanged seats within row 24. Open circles represent nearby passengers who were negative for SARS-CoV-2 on days 3 and 12 while in managed isolation and quarantine. All other seats shown remained empty.

Best wel veel lege plaatsen errond, met maatregelen. Zal wel een ander resultaat geven op vollere vliegtuigen; zelfs kortere vluchten.

Zal toch van een aantal factoren afhangen.
Dit was een Boeing 777–300ER met maar 86 van de 396 plaatsen bezet.

Dit zijn de besmette personen:
20-4714-F3.jpg

Figure 3. Seating arrangement (Boeing 777–300ER) for 7 passengers who tested positive for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection on flight EK448 from Dubai, United Arab Emirates, to Auckland, New Zealand, with a refueling stop in Kuala Lumpur, Malaysia, on September 29, 2020. Passengers F and G interchanged seats within row 24. Open circles represent nearby passengers who were negative for SARS-CoV-2 on days 3 and 12 while in managed isolation and quarantine. All other seats shown remained empty.
Uiteraard uiteraard, ik wil alleen maar zeggen dat ge voorzichtig moet zijn met dat verhaal te extrapoleren naar 'vliegen is gevaarlijk'. Het lijkt mij nogal wiedes dat, als ge mensen lang genoeg in elkaars buurt zet (met of zonder mondmasker), er vroeg of laat een grotere kans op transmissie is. Of dat het al dan niet om een superverspreider gaat, want het mag ondertussen ook wel duidelijk zijn dat met dat soort besmetters maatregelen weinig impact lijken te hebben.

Net zoals ge voorzichtig moet zijn om te stellen dat er mogelijks bij kortere vluchten geen probleem is ;)
Of dat je maar 4 aansteken weinig vindt, wat gezien het seat plan niet zo opmerkelijk is.

Net zoals ge voorzichtig moet zijn om te stellen dat er mogelijks bij kortere vluchten geen probleem is ;)
Of dat je maar 4 aansteken weinig vindt, wat gezien het seat plan niet zo opmerkelijk is.
Ik zei voor alle duidelijkheid dat het kan dat er daar geen probleem is, ik zei niet dat daar geen probleem is. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan