Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je neemt me de woorden uit de mond :-D

Ik snap de voorwaardelijke wijs hier niet, er is nu al selectie op vaccinatie bv. als je naar het buitenland wil: Geen pcr-testen nodig als je naar Griekenland wil sinds 2 weken, Spanje vanaf volgende week etc.

Waarvoor dient dat vaccinatiepaspoort waar ze al 2 maand over bezig zijn in Europa? Uiteraard om meer/gemakkelijker dingen toe te laten aan gevaccineerden.

En terecht, zoals @cege zegt, want: pragmatiek. De onderliggende reden is 100% rationeel, nl. besmettingsgevaar.

De afweging was dus: economie nog een maand langer handicappen of niet-gevaccineerden die een maandje ambetant gaan lopen?
Die keuze werd 2 maanden geleden al gemaakt met het opzetten van dat vaccinatiepaspoort.

En is dat mentaal wat vervelend na 4 maanden '1 ploeg van 11 miljoen'?
Ja, maar ze konden niet anders want het is duidelijk dat velen hier anders (nog meer) hun voeten aan de regels geveegd hadden, waren ze direct transparant geweest over vaccinatieprivileges.

(Full disclosure: zelf reeds full gePfizerd, want 2 maand geleden een halve dag gevrijwilligd in een vaccinatiecentrum, onder het motto: in de plaats van erover te zagen, zelf een pragmatische oplossing zoeken om sneller gevaccineerd te worden.

14 maanden perfect aan de regels gehouden, nu 2 weken sinds full vaccinatie quasi geen regel meer (ik volg eerder gewezen FDA verantwoordelijke Gottlieb die al 14 maanden op rij het verloop van de pandemie correct inschat, dan wat random Belgische academici die maar wat vogelpikken.
(Belgische corona-woordvoerder Van Ranst in die Telegram-groep; tegen betaling bier promoten bij een lockdown; spreken op PVDA event. Qua beoordelingsvermogen zegt mij dat genoeg.)

Net weekje Griekenland achter de rug, geen enkele test nodig gehad.)
Ja, moesten we dat nu allemaal eens gedaan hebben, een halve dag vrijwilliger gaan spelen om toch maar vooraan de rij te kunnen staan, dan konden we nu misschien beginnen aan de 80 plussers. Echt pragmatisch :unsure:

Ik ga mij alleszins niet schuldig of aangesproken voelen als er morgen een vierde golf uitbreekt van de Absurdistaanse variant waar het vaccin niet tegen werkt en die alle boomers het graf injaagt, ongeacht hoeveel orgies met de lokale Covid-fanclub ik wel dan niet heb georganiseerd. Mij zijn ze helemaal kwijt hoor.
Ik heb zaterdag een covidtest ondergaan, deze was negatief (Dwz ik ben niet besmet). Dus ik ben dan zondag (gisteren) voor het eerst sinds oktober 2020 (toen mocht dat héél eventjes) terug een terraske gaan doen. (en daarvoor was het al geleden van de zomer van 2019, vorige zomer zat ik in 'mijn kot')

De eerste die tegen mij zegt dat ik ne gangster ben omdat ik nu eindelijk nog eens op een terraske zat te 'fretten en te zaufen' en dat ik nog wat extra lang had moeten wachten, daar stuur ik onze vriend Jürgen achter zijn/haar veren! :scream:

Ik blijf mij zo goed mogelijk gedragen maar het geloof in onze politiekers ebt elke dag een beetje meer weg ..

HLN - Vaccinatiecentra in Vlaanderen klaar voor marathon: vanaf vandaag meer dan 2,5 miljoen coronaprikken in vier weken tijd

De mensen die in juni een prik verwacht hadden lijken een goede kans te hebben om er eentje te krijgen. Enkel de jongere leeftijden tussen 18 en ruwweg 24 jaar zijn nog onzeker, die volgden normaal gezien in juli, mogelijk worden de vaccins eerst voor 2e prikken ingezet. Het zal wss ietwat uitlopen aangezien de planningen van Beke altijd optimistisch zijn maar gelukkig valt het niet helemaal stil, ook al is de online schattingstool niet meer beschikbaar.
Ik ben 46 jaar. Ik had ingeschat dat ik een prik ging krijgen de week van 14 juni, ik denk niet ik véél mis geschat ga hebben.

Voor ze de tool offline haalden was het nog altijd die week.

Laatst bewerkt:
En vermelden dat ik al gevaccineerd ben is om aan te tonen dat als je écht zo gefrustreerd was en geen maand langer kon wachten, je zoals mij zelf actie kon ondernemen in de plaats van pagina's lang te zagen over moeilijke maar terechte politieke keuzes.

Het gaat mij niet over dat vaccin, ik moet nergens zijn deze zomer. De afgesproken vaccinatiestrategie was en is de juiste. Dat er dan een paar opportunistische oetlullen zijn die voorkruipen hoort er allemaal bij en hoeft niet te verbazen, maar wat ik veel erger vind is dat gemaakte afspraken - waarop de hele strategie uiteindelijk gebaseerd was - geen fluit meer waard zijn in dit land. Het is ordinair boerenbedrog ten koste van de generatie die A) het hardst heeft afgezien en B) de rekening zal mogen betalen. Zo simpel is het.

Ja, nee. Ik ben er ook geen voorstander van, hè. Integendeel, ik ben er tegenstander van. Maar er is wel een groter verschil dan wat jij aangeeft. Het verschil is namelijk dat "sluit de zwakkere op" enorme economische kosten met zich meebrengt, en "laat de beschermden volledig vrij" brengt economisch net een pak op.
Wat heeft economisch argument (dat hier nooit gestaafd wordt btw) er mee te maken?

Het idee en de discussie is hetzelfde. We nemen de grondrechten van 1 groep af om de andere hun grondrechten te laten houden?
We sluiten alle zwakkere op (grondrechten afnemen) zodat de actieve gezonde bevolking kan blijven verder doen (grondrechten houden)?
We geven de beschermde hun grondrechten terug, maar de niet beschermde mogen hun grondrechten nog niet terug.

Al die rand zaken waarom dat wel of niet zinnig is doet er toch niet toe? De vraag en essentie van het voorstel, zijn hetzelfde voor mij.
Daar een uitleg voor verzinnen komt gewoon over als Well aktually praat.

Ja want de vergrijzing en alles wat daar bij komt kijken is een financiële droom natuurlijk. Pure economische logica om zoveel mogelijk oudjes te redden, zodat ze deze zomer geld kunnen gaan uitgeven in Benidorm. 4D Chess dadde. Dat ik zulke argumenten van u moet lezen, Loser, schande.
Er stond "zwakkeren" en niet "oudjes". Dat betekent de risicopatiënten. Die berekening en bijbehorende uitleg is ongeveer al 10.000 keer voorbijgekomen, en pas toen het over het vaccineren van de risicopatiënten ging, drong bij velen door hoeveel dat er eigenlijk zijn. Alle risicopatiënten opsluiten in een harde lockdown zou een gigantische economische kost betekenen, om maar een select aantal vrij te laten.

In dit specifieke geval zou het geld kosten om gewoon al de lockdown aan te houden voor de niet-gevaccineerden (een kost die we misschien maar moeten slikken). En de regels volledig lossen zou net veel geld opbrengen, want zij kunnen uitgeven en de economie doen draaien, waardoor er ook minder steunmaatregelen nodig zijn, die jij en ik betalen.

Ik snap dat het je erg tegen de haren strijkt, maar dan mag je wel nog altijd mijn post lezen voor je me gaat betichten van een domme post.

@Kennaah Jij zei "er is maar één verschil", en er is meer dan één verschil. Je post deed alsof er geen voordelen aan waren, en er zijn wel grote voordelen aan.

Oudjes zijn zwakkeren in deze. Zie mijn post van gisteren Loser, je kan gewoon mee de boom in hoor met je vergoelijkingen en irrelevante argumentenacrobatie. No hard feelings.

Je ziet over het hoofd dat een frustratie om sneller te willen gevaccineerd worden op zich wel te begrijpen is, maar op dit moment kan niemand vaccins bijmaken en dat is de enige bottleneck.

Maar die frustraties worden hier geuit tegen de politieke keuze om op dit moment al meer te beginnen toelaten voor gevaccineerden, en dat is mijns inziens onterecht omdat het de pragmatische medisch onderbouwde en economisch meest logische keuze is.

En vermelden dat ik al gevaccineerd ben is om aan te tonen dat als je écht zo gefrustreerd was en geen maand langer kon wachten, je zoals mij zelf actie kon ondernemen in de plaats van pagina's lang te zagen over moeilijke maar terechte politieke keuzes.
Maar ik ken mensen die zich al van in het begin als vrijwilliger hadden opgegeven en nog nooit zijn opgeroepen voor een shift (del intro gehad enzo). Dus uw actie ondernemen was vooral sjans hebben en compleet fout gemotiveerd want nekeer een halve dag meedraaien is voor de mensen die dat vaccinatiecentrum moeten runnen eerder miserie dan een deugd

Oudjes zijn zwakkeren in deze. Zie mijn post van gisteren Loser, je kan gewoon mee de boom in hoor met je vergoelijkingen, no hard feelings.
Oudjes plus:
Patiënten van 45 tot 64 jaar met:

• chronische ernstige luchtwegaandoeningen
  • chronische hart- en vaatziekten
  • obesitas (zwaarlijvigheid) met BMI ≥ 30
  • diabetes type I of II
  • chronische aandoeningen van het zenuwstelsel
  • dementie
  • kanker (tumoren) niet langer dan 5 jaar geleden vastgesteld
  • verhoogde bloeddruk minstens 140 mmHG systolisch of minstens 90 mmHg diastolisch
Patiënten van 18 tot 64 jaar met:
  • chronische nierziekten sinds minstens 3 maanden*
  • chronische leverziekten sinds minstens 6 maanden
  • hematologische kankers (bv. leukemie)*
  • syndroom van Down
  • transplantatiepatiënten (ook zij die op de wachtlijst staan)*
  • verstoord immuunsysteem d.w.z. lijden aan een immunodeficiëntie of gebruik van immunosuppressiva
  • actieve hiv/aids
  • zeldzame aandoeningen als ze een ernstige weerslag hebben op het functioneren (cardiaal, neurologisch, pulmonaal)
Die je allemaal moet opsluiten als je zegt "alle risicopatiënten opsluiten en de rest vrij". Dat zou een gigantische economische kost zijn.
In tegenstelling tot alle gevaccineerden volledig vrij laten, dat zou een grote economische pre zijn.

Ik vroeg mij gewoon af of de klagers, de minderheid die blijkbaar écht absoluut geen maand kunnen aanzien dat anderen al zonder test op reis kunnen gaan (ze kunnen by the way ook op reis, gewoon wel met test), zelf iets ondernomen hebben om het vroeger te kunnen krijgen. Neen dus.
Omdat we niet allemaal asociale klootzaken zijn die wel achter een voorgestelde strategie staan, waarin we samen uit samen thuis principe toepaste.
Dat de politiek over de helft de spelregels plots veranderd, heeft niets te maken met dat wij maar iets hadden moeten doen om het systeem te omzeilen.

Als ze van begin zeiden: wie gevacinneerd is krijgt zijn grondrechten terug, gegarandeert dat iedereen aan het centrum stond aan te dringen en niemand nog een fuck gaf of gij meer kans had om dood te gaan of niet.
(voor de mensen die graag enkel semantisch ambetant willen doen: IK BEDOEL NIET LETTERLIJK NIEMAND!)

Oudjes plus:

• diabetes type I of II
  • dementie
  • verhoogde bloeddruk minstens 140 mmHG systolisch of minstens 90 mmHg diastolisch
  • syndroom van Down
  • verstoord immuunsysteem d.w.z. lijden aan een immunodeficiëntie of gebruik van immunosuppressiva
  • actieve hiv/aids
  • zeldzame aandoeningen als ze een ernstige weerslag hebben op het functioneren (cardiaal, neurologisch, pulmonaal)
Die je allemaal moet opsluiten als je zegt "alle risicopatiënten opsluiten en de rest vrij". Dat zou een gigantische economische kost zijn.
In tegenstelling tot alle gevaccineerden volledig vrij laten, dat zou een grote economische pre zijn.
Allemaal mensen die we beter hadden laten sterven volgens uw feilloze economische logica, want dat kost toch wel veel geld hé en dan kon ik nu misschien wel naar Graspop. En de erfrechten voor de overheid, njam njam njam. En dan de jongeren die veel geld erven en aan het consumeren slaan, njam njam njam. En de wooncrisis ook meteen opgelost, njam njam njam.

Remind me, waarom hebben we weer collectief anderhalf jaar weggesmeten? Zou het kunnen dat we dat niet uit economische logica deden, maar omdat we enig normbesef hebben als maatschappij?

Oudjes plus:

• diabetes type I of II
  • dementie
  • syndroom van Down
  • actieve hiv/aids
Wederom het is GEEN economisch argument dat we hier aan het houden zijn.
Dat doe jij om naast de kwestie te lullen en zonder onderbouwing of dit werkelijk een gigantische economische kost is.

Allemaal mensen die we beter hadden laten sterven volgens de economische logica, want dat kost toch wel veel geld hé.
Behalve de gevulde ziekenhuizen klopt dat ook, ja. Dat zei ik toch? En ik zeg nondedorie toch ook dat ik een groot tegenstander ben van dat idee, dat ballonnetje dat door iemand werd opgelaten, en waar iemand met evenveel autoriteit meteen tegengewicht aan gaf in datzelfde artikel.

Maar doen alsof er geen enkel voordeel aan is, is gewoon niet eerlijk. Er zijn wel voordelen aan, de vraag is gewoon hoeveel je daarvoor wilt opgeven. Het is een argument, ook al doe je alsof het niet bestaat of dom is om nog maar te denken dat het economisch zou kloppen (4D Chess).

@Kennaah Schrijf dan niet dat het enige verschil het electorale is?

Wederom het is GEEN economisch argument dat we hier aan het houden zijn.
Dat doe jij om naast de kwestie te lullen en zonder onderbouwing of dit werkelijk een gigantische economische kost is.

In het jargon noemen we dit moving the goalpost, Loser. Bekijk eens mijn eerste tirades van een paar maanden geleden en vergelijk jouw reacties daarop eens. Je zal zien dat ik maanden aan een stuk hetzelfde zeg terwijl jij met dertig verschillende en irrelevante excuses komt aandraven.

En ik zeg nondedorie toch ook dat ik een groot tegenstander ben van dat idee, dat ballonnetje dat door iemand werd opgelaten, en waar iemand met evenveel autoriteit meteen tegengewicht aan gaf in datzelfde artikel.

With friends like these... :sarcastic:

Behalve de gevulde ziekenhuizen klopt dat ook, ja. Dat zei ik toch? En ik zeg nondedorie toch ook dat ik een groot tegenstander ben van dat idee, dat ballonnetje dat door iemand werd opgelaten, en waar iemand met evenveel autoriteit meteen tegengewicht aan gaf in datzelfde artikel.

Maar doen alsof er geen enkel voordeel aan is, is gewoon niet eerlijk. Er zijn wel voordelen aan, de vraag is gewoon hoeveel je daarvoor wilt opgeven. Het is een argument, ook al doe je alsof het niet bestaat of dom is om nog maar te denken dat het economisch zou kloppen (4D Chess).

@Kennaah Schrijf dan niet dat het enige verschil het electorale is?
Het zou tout court niet op tafel moeten liggen, de vraag over het economische zou niet eens aan bod mogen komen.

In het jargon noemen we dit moving the goalpost, Loser. Bekijk eens mijn eerste tirades van een paar maanden geleden en vergelijk jouw reacties daarop eens. Je zal zien dat ik maanden aan een stuk hetzelfde zeg terwijl jij met dertig verschillende en irrelevante excuses komt aandraven.
Bedoel je met moving the goalpost zeggen dat er geen voordelen zijn. Als er dan voordelen worden aangegeven, zeggen dat die economisch niet kloppen. En als dan blijkt dat die economisch kunnen kloppen, zeggen dat het geen economisch vraagstuk is?

Ik vind het ook geen econmisch vraagstuk. Ik vind ook dat dat niet eens een voorstel mag zijn (dat is het ook nog niet, het is een stuk in de krant) en ik vind ook dat het op zowat op elk ander vlak een vreselijke keuze zou zijn. Ik ben er dan ook tegen. Maar ik ga niet doen alsof er geen enkele reden of geen enkel voordeel aan zou zijn.

Het zal je misschien verbazen, maar ik heb ook altijd hetzelfde gezegd. En het is geen excuus, want dan zou ik het goedpraten en er een voorstander van zijn. En dat ben ik niet!

Bedoel je met moving the goalpost zeggen dat er geen voordelen zijn. Als er dan voordelen worden aangegeven, zeggen dat die economisch niet kloppen. En als dan blijkt dat die economisch kunnen kloppen, zeggen dat het geen economisch vraagstuk is?

Nee ik bedoel dat dit eerst zogezegd "enkel over begrafenissen" ging en heel die zever, wat eigenlijk ook al geen fuck uitmaakt, en ondertussen zitten we wel gewoon exact waar ik had gezegd dat we zouden zitten.

Ik vind het ook geen econmisch vraagstuk. Ik vind ook dat dat niet eens een voorstel mag zijn (dat is het ook nog niet, het is een stuk in de krant) en ik vind ook dat het op zowat op elk ander vlak een vreselijke keuze zou zijn. Ik ben er dan ook tegen. Maar ik ga niet doen alsof er geen enkele reden of geen enkel voordeel aan zou zijn.

Dat heb ik ook nooit gedaan, integendeel. De reden is zeer duidelijk, en dat heb ik ook al altijd gezegd: landen als Spanje, Italië en Griekenland hebben dringend centjes nodig en dankzij het Europees falen mbt de vaccin-contracten hebben we daar blijkbaar een gedrocht als het coronapaspoort voor nodig.

Het zal je misschien verbazen, maar ik heb ook altijd hetzelfde gezegd. En het is geen excuus, want dan zou ik het goedpraten en er een voorstander van zijn. En dat ben ik niet!

Gij zijt hands down de slechtste medestander die iemand zich maar kan inbeelden. Het is alsof ge een olifant zou meenemen naar het WK porselein afstoffen, of een flik die u eerst komt zeggen dat heel uw familie verongelukt is maar dan tegelijk vrolijk wil focussen op het goede nieuws dat die verkeersboete wellicht zal geseponeerd worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
landen als Spanje, Italië en Griekenland hebben dringend centjes nodig en dankzij het Europees falen mbt de vaccin-contracten hebben we daar blijkbaar een gedrocht als het coronapaspoort voor nodig.
It is all about the people NOT
It is all about protecting the weak and frail people NOT
It is all about fighting against Covid NOT
It is all about ONE BIG family (11 million in Belgium) NOT

It is all about ... DA MONEY!!! INDEED! :tongue:

Sorry dat ik het in het belachelijke trek .. Ik moet nog eens kunnen lachen .. in mijn kot (!).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan