Wat mij vooral stoort aan heel dat idee over voordelen voor gevaccineerden (ik zal het zo maar samenvatten) is niet zozeer het feit dat het letterlijk discriminerend zou zijn (want zo ver zijn we naar mijn mening nog niet) maar wel dat dat het hele 'samen uit, samen thuis' gevoel serieus op de helling zet.
Ik heb me al anderhalf jaar zeer goed (als ik de vergelijking maak met mijn brede omgeving en de omgeving waar ik woon) aan de regels gehouden ondanks het feit dat dat virus mij, statistisch gezien, vrijwel niks zal doen als jonge actieve persoon. Ja, ik weet dat de kans altijd bestaat dat je ernstig ziek wordt van het virus ongeacht je leeftijd, maar ik herinner me toch vooral een 'we moeten de zwakkeren beschermen' gevoel. Ploeg van 11 miljoen, weet je wel. Ik heb dat altijd gesteund, en ik heb de volgorde waarin de vaccins worden toegediend ook altijd gesteund omdat ik me daar echt wel kan in vinden.
En dan zie je dat er gaandeweg allerlei ballontjes de lucht in worden gestuurd om gevaccineerden toch maar meer vrijheid te geven en ik vind dat wraakroepend. Hoe zit dat dan met de ploeg van 11 miljoen? Om het bij die ploeg te houden: als je de helft van je kern alle mooie wedstrijden laat spelen waar heel de ploeg al zo lang naar heeft uitgekeken terwijl de andere helft steevast op de bank moet blijven zitten puur omwille van hun leeftijd en andere factoren waar zij niks aan kunnen doen dan gaat die ploeg niet lang one happy unit blijven hoor. Al zeker niet als je op voorhand hebt beloofd dat ze allemaal dezelfde kansen gaan krijgen. 't Zal snel transfer requests beginnen regenen.
Je kan dan wel zeggen 'het gaat slechts om adviezen,' maar daar gaat het bij mij niet om. Nogmaals: ik vind persoonlijk niet dat we hier al echte discriminatie hebben gezien op dat vlak (hoewel ik zeker kan begrijpen dat mensen dat vinden in verband met reizen en festivals) maar het feit dat er geregeld wordt over nagedacht is voor mij al voldoende om diep teleurgesteld te zijn. Dat is misschien drama queen gedrag, maar dat is dan maar zo.
Zelfs al zijn het slechts adviezen, als die officieel uitgaan van de regering dan heeft dat toch nog een effect? Ik zie het bijvoorbeeld al gebeuren dat mensen feestjes doen en hun niet-gevaccineerde vrienden niet uitnodigen want dan kunnen ze nog eens 'zoals vroeger' doen. Zijn dat dan rotvrienden? Misschien wel ja, maar het is slechts een voorbeeld.
Het is gewoon enorm frustrerend om, na een inspanning van anderhalf jaar (die iedereen heeft moeten maken, dat is zo) vlak voor de finish te moeten horen 'je ploeggenoten willen er zonder jou vandoor en de coaching staff vindt dat op zich niet zo'n slecht idee', om maar bij die ploeg van 11 miljoen te blijven. Het zorgt er voor dat ik, denk ik, bij de volgende opflakkering of volgende situatie waarin we 'samen uit, samen thuis' zijn misschien toch eens wat meer aan mezelf ga denken. Dan bedoel ik niet alle remmen los natuurlijk, maar goed voor mijn persoonlijke motivatie is dat toch echt niet.
En ik weet nu al dat sommige mensen dat zelfzuchtig gaan vinden, mijn mening. 'Dus jij gunt niemand iets' en dergelijke. Maar ik ben niet degene die van 'het plan' afwijkt hoor. Ik was volledig on board met het 'samen uit, samen thuis' idee. Dat daar nu van wordt afgeweken was wat mij betreft niet de afspraak. Als je dat zelfzuchtig vindt dan kan ik daar mee leven.
Ik stel het misschien allemaal met wat te veel drama voor, maar ik moest het toch even van me af schrijven.