Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, geen 50% dus, maar 5% is ook zever zene: die eerste 6 groepen staan allemaal pas in juni gepland, al zeker in 2 regios waar ik risicopatienten ken
De groepen risicopatienten van 18 tot 54 jaar hebben in totaal 416.141 patienten.

Op dit:

kan je zien dat er 718.415 mensen van die leeftijdscategorie minstens 1 keer gevaccineerd waren. Nu zijn dit er: 1.139.394, zo'n 420.000 mensen extra dus.

Nu, er zijn daar zeker héél wat mensen tussen die in de zorg werken, die toevallig een vaccin krijgen en zeker in Brussel en Wallonië zijn er mensen die gewoon zo'n vaccin kregen.

Maar claimen dat er véél meer dan 5% nog ingeënt zal moeten worden (gezien late registratie én we nu nog maar 20 mei zijn)? Nah, daar toon je weinig evidentie voor

Een collega van mij heeft Pfizer gekregen vorige week (28 jaar en risicopatient wegens astma in Nederland). Is dan wakker geworden de nacht erna snakkend naar adem, overgeven, koorts en diarree. Nu blijkt dat een jongen in zijn buurt met dezelfde symptomen is opgenomen na Pfizer. Nu bleek dat die kort geleden corona gehad had en de dokter zei dat dit het kon uitlokken in combinatie met het vaccin. Is dat al eens ergens gecommuniceerd dat dit mogelijk is of is dat ook maar een "raadsel" voor de dokter?

Een collega van mij heeft Pfizer gekregen vorige week (28 jaar en risicopatient wegens astma in Nederland). Is dan wakker geworden de nacht erna snakkend naar adem, overgeven, koorts en diarree. Nu blijkt dat een jongen in zijn buurt met dezelfde symptomen is opgenomen na Pfizer. Nu bleek dat die kort geleden corona gehad had en de dokter zei dat dit het kon uitlokken in combinatie met het vaccin. Is dat al eens ergens gecommuniceerd dat dit mogelijk is of is dat ook maar een "raadsel" voor de dokter?
Het enige wat daar enige betrekking op heeft:
"Gelijktijdige ziekte
Bij personen die een acute ernstige ziekte hebben, die gepaard gaat met koorts, of een acute infectie,
moet de vaccinatie worden uitgesteld. Bij aanwezigheid van een lichte infectie en/of laaggradige
koorts hoeft de vaccinatie niet worden uitgesteld."

Coronacertificaat komt er, maar je kan er dus ook zonder vaccinatie aan voldoen. Ook kan 1 vaccinatie voldoende zijn.

Coronafacts.be haalt mooi de wekelijkse detail informatie op over de vaccinaties, met sciensano als bron. Iemand een idee waarom er gigantische verschillen bestaan in het percentage gevaccineerden per leeftijdscategorie? Waarom heeft knokke heist al meer gevaccineerden in de categorie 45-54 dan Maaseik in 55-64? Waarom zit Maaseik zo onder het gemiddelde. Er zijn nog voorbeelden van gemeentes zoals Dilsen-Stokkem waar ze ook achterlopen. Worden de brieven voor de uitnodigingen niet verstuurd vanuit de federale overheid of de vlaamse overheid? Bijvoorbeeld (kolom 1 is eerste prik, kolom 2 is tweede prik):

Vlaams gemiddelde:

Totaal2.095.632 (31.6%)614.189 (9.3%)
85+195.824 (93.7%)113.881 (54.5%)
75-84430.145 (96.6%)156.730 (35.2%)
65-74664.409 (94.5%)50.700 (7.2%)
55-64376.737 (41.2%)82.907 (9.1%)
45-54134.201 (14.9%)65.729 (7.3%)
35-44117.245 (13.9%)58.408 (6.9%)
18-34175.648 (12.9%)85.088 (6.2%)
0-171.423 (0.1%)746 (0.1%)

Maaseik

Totaal7.724 (30.5%)2.211 (8.7%)
85+684 (98%)517 (74.1%)
75-841.791 (96.7%)461 (24.9%)
65-742.655 (93.2%)89 (3.1%)
55-64931 (23%)333 (8.2%)
45-54524 (14.9%)254 (7.2%)
35-44515 (16.5%)249 (8%)
18-34624 (13%)308 (6.4%)
0-170 (0%)0 (0%)

Tongeren

Totaal11.145 (35.8%)3.211 (10.3%)
85+952 (94.4%)594 (58.9%)
75-842.281 (100.1%)834 (36.6%)
65-743.756 (96.7%)412 (10.6%)
55-642.128 (44.6%)424 (8.9%)
45-54682 (15.9%)340 (7.9%)
35-44606 (15.3%)255 (6.4%)
18-34740 (13.1%)352 (6.2%)
0-170 (0%)0 (0%)

Knokke Heist

Totaal17.292 (52.3%)3.510 (10.6%)
85+1.698 (94.2%)1.165 (64.6%)
75-844.040 (99%)661 (16.2%)
65-745.571 (92.6%)435 (7.2%)
55-643.800 (65%)518 (8.9%)
45-541.218 (27.8%)286 (6.5%)
35-44365 (14.2%)168 (6.5%)
18-34600 (12.3%)277 (5.7%)
0-170 (0%)0 (0%)

Coronafacts.be haalt mooi de wekelijkse detail informatie op over de vaccinaties, met sciensano als bron. Iemand een idee waarom er gigantische verschillen bestaan in het percentage gevaccineerden per leeftijdscategorie? Waarom heeft knokke heist al meer gevaccineerden in de categorie 45-54 dan Maaseik in 55-64? Waarom zit Maaseik zo onder het gemiddelde. Er zijn nog voorbeelden van gemeentes zoals Dilsen-Stokkem waar ze ook achterlopen. Worden de brieven voor de uitnodigingen niet verstuurd vanuit de federale overheid of de vlaamse overheid? Bijvoorbeeld (kolom 1 is eerste prik, kolom 2 is tweede prik):
Heeft te maken met verschillen in demografie. Leg ik later eens uit.

Daar ben ik dan wel geinteresseerd in, want het zou per leeftijdscategorie niet zoveel mogen uitmaken TENZIJ er meer zorgverleners/politie etc zou wonen. Maar dan zou het verschil niet zo groot mogen zijn.

Voor een keelonsteking naar de dokter = corona test voort werk. Hiep hoi, goed voor de statistieken.
Lekker zo'n stokje in de neus :headshake:

Coronacertificaat komt er, maar je kan er dus ook zonder vaccinatie aan voldoen. Ook kan 1 vaccinatie voldoende zijn.

Als ik die puntjes snel eens overloop is dit dus zoals gevreesd loutere discriminatie en geldklopperij voor niet-gevaccineerden. Walgelijk, ge kunt als jonge gast beter gewoon uw kans wagen en snel ergens covid opdoen als ge zorgeloos en zonder extra kosten en tijdverspilling wilt reizen in juli.

Mijn vakantie is gelukkig pas voor september, maar ze kunnen louter principieel toch allemaal oprotten met deze stront.

Als ik die puntjes snel eens overloop is dit dus zials gevreesd loutere discriminatie en geldklopperij voor niet-gevaccineerden. Walgelijk, ge kunt als jonge gast beter gewoon uw kans wagen en snel ergens covid opdoen als ge zorgeloos wilt reizen in juli.

Mijn vakantie is gelukkig pas voor september, maar ze kunnen louter principieel allemaal oprotten met deze stront.
Puntjes snel overlopen geeft meestal als resultaat ongenuanceerde praat die de bal zelfs vaak volkomen misstaat.

Je moet is er een treffend voorbeeld van. Kan je nog eens opnieuw lezen wat er staat?

Dan zou je weten dat:
- het niet loutere discriminatie en geldklopperij is
- nu covid opdoen als jonge gast een inferieure strategie is om zorgeloos te reizen in juli

Dan zou je weten dat:
- het niet loutere discriminatie en geldklopperij is

"Een PCR-test voor wie op reis wil, zal niet gratis worden (zoals het Europees Parlement had gevraagd)." :thinking:

nu covid opdoen als jonge gast een inferieure strategie is om zorgeloos te reizen in juli

"Het document vermeldt of je gevaccineerd bent, tijdelijk immuun bent omdat je de voorbije zes maanden besmet bent geraakt of een negatieve test (niet ouder dan 72 uur) hebt afgelegd." :thinking:

Nog geen vaccin gekregen? Kom dan maar een testje doen in uw vrije tijd in ons gezellig drukke testcentrum.
Geen 47 of 67 of wat is het Euro op overschot voor een test? Blijf dan maar thuis.

Zoiets? Leg eens uit waar ik exact verkeerd zit, JPV? Ik zie het niet, maar het kan de woede zijn, want die is inderdaad zeer groot.

Beke kan godverdomme zien dat hij zijn belofte houdt, dan is die groteske situatie er voor "maar" een dag of 12.
Als ge vanaf dag 1 na uw spuit al een groene code krijgt, natuurlijk, want die vaccins werken pas na een paar weken dus om safe te zitten blijf je misschien best nog even thuis (of je betaalt gewoon een half dagloon per gezinslid voor de heen- én terugreis, en je bent er maar een halve dag aan kwijt in totaal).

Laatst bewerkt door een moderator:
En maar goed ook, waarom zou een test om op reis te kunnen gaan op kosten van de maatschappij moeten zijn?

Omdat je anders als niet-gevaccineerde (zonder dat je over die vaccinatiestatus iets te zeggen hebt, voor alle duidelijkheid) op dat moment zuiver gediscrimineerd wordt?

Zo een pas invoeren voordat iedereen, en dan echt letterlijk iedereen, de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, is een regelrechte schande. De enige reden dat ze het doen is omdat landen als Spanje en Italië anders failliet gaan, maar dat praat het niet goed.

Los van het geld, ook nog onzekerheid tot je resultaat hebt of je überhaupt kan vertrekken, dan wel je verlof hebt ingezet om thuis te zitten.
Onzekerheid die je niet hebt als je gevaccineerd bent.
Beke kan godverdomme zien dat hij zijn belofte houdt, dan is die groteske situatie er voor "maar" een dag of 12.
Helaas niet:
Als u gevaccineerd bent, zal het certificaat vermelden of u 1 of 2 prikken gekregen heeft. De EU-lidstaten mogen zelf uitmaken of ze iemand die slechts gedeeltelijk gevaccineerd is, toelaten.
Zo kunnen lidstaten gemakkelijk controleren of u al gevaccineerd bent en hoeveel prikken u dan al heeft gehad. Lidstaten beslissen vervolgens zelf of één prik voldoende is om toegang te verkrijgen.

En maar goed ook, waarom zou een test om op reis te kunnen gaan op kosten van de maatschappij moeten zijn?
Omdat het diezelfde maatschappij is die de huidige vaccinatievolgorde heeft beslist, en beslist heeft wie eerst mag en wie achteraan moet aansluiten. Er is nu eenmaal (voorlopig) een schaarste in vaccins.

Voor ik van beticht wordt van klagen omdat het mij aanbelangt: ik ben volledig gevaccineerd dus persoonlijk heb ik er geen last van. Maar ik vind het nog steeds schandalig en niet te verantwoorden.

Omdat het diezelfde maatschappij is die de huidige vaccinatievolgorde heeft beslist, en beslist heeft wie eerst mag en wie achteraan moet aansluiten. Er is nu eenmaal (voorlopig) een schaarste in vaccins.

En omdat de gekozen strategie gestoeld was op een solidariteitsprincipe van samen uit, samen thuis, waarbij aan de jongeren opnieuw een opoffering werd gevraagd om nog wat langer hun schoonste jaren te zien wegrotten ten voordele van het algemeen belang, en waarbij diezelfde jongeren nu gewoon weer schaamteloos opzij geschoven worden.

Dat terzijde no way dat landen als Spanje of Italië twee prikken gaan eisen hoor, hoe meer toeristen hoe liever en zeker als het boomers met geld zijn.

Omdat je anders als niet-gevaccineerde (zonder dat je over die vaccinatiestatus iets te zeggen hebt, voor alle duidelijkheid) op dat moment zuiver gediscrimineerd wordt?

Zo een pas invoeren voordat iedereen, en dan echt letterlijk iedereen, de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, is een regelrechte schande. De enige reden dat ze het doen is omdat landen als Spanje en Italië anders failliet gaan, maar dat praat het niet goed.
Je wordt niet gediscrimineerd want je mag ook gewoon op reis, enkel moet jij een extra bewijs kunnen voorleggen. Moest het zijn dat niet gevaccineerden helemaal niet op reis mochten, dan had je gelijk. Maar nu niet.

En omdat de gekozen strategie gestoeld was op een solidariteitsprincipe van samen uit, samen thuis, waarbij aan de jongeren opnieuw een opoffering werd gevraagd om nog wat langer hun schoonste jaren te zien wegrotten ten voordele van het algemeen belang, en waarbij diezelfde jongeren nu gewoon weer schaamteloos opzij geschoven worden.
Da's hier nochtans ook al veel aangehaald enkele maanden terug. Toen werd er gezegd "wacht tot het zover is, wacht tot de details bekend zijn, zo ver komt het niet".

Je wordt niet gediscrimineerd want je mag ook gewoon op reis, enkel moet jij een extra bewijs kunnen voorleggen.
En betalen. En tijd vrijmaken voor een test. En het is slechts enkele uren/dagen voor vertrek zeker of je überhaupt zal kunnen vertrekken. En tenzij je werkgever vriendelijk is om je verlof in te trekken, zit je daar dan schoon met je verlof...

Of het volgens de letter van de wet discriminerend is weet ik niet, maar unfair is het wel zonder twijfel.

Laatst bewerkt:
Je wordt niet gediscrimineerd want je mag ook gewoon op reis, enkel moet jij een extra bewijs kunnen voorleggen.

Een extra bewijs dat naargelang mijn bronnen 47 tot 67 Euro kost (per gezinslid en heen én terug als je langer dan een weekend weg bent!) terwijl je er zelf niet aan kan doen dat jij dat bewijs moet hebben en de bomma naast je op de vlieger niet. Met een gezin van vier een weekje weg is dus meteen 400 Euro extra ophoesten.

Niet iedereen heeft die 47 Euro op overschot. Ik gelukkig wel, maar ik ben dan ook vooral principieel boos en niet uit eigenbelang want ik blijf effectief gewoon thuis in juli. Ik wil wel van de gelegenheid gebruik maken om mijn meest bezorgde fan @Gavin gerust te stellen: ik was onlangs bij de dokter en met mijn bloeddruk gaat alles verbazend goed (ook al houdt ge dat niet voor mogelijk gezien de dagelijkse bagger die ge hier moet lezen), gene paniek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan