Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En bij deze nog wat goed nieuws, want dat mag er ook zijn. ;)

Het vaccin van Johnson & Johnson (bewaarbaar op kamertemperatuur, maar een dosis nodig) zou mogelijk al eind februari in gebruik kunnen genomen worden en een serieuze boost betekenen voor de vaccinatiecampagnes.

Nogmaals, dat geldt dan helemaal niet. Dat is gewoon de conclusie die gij daaruit trekt.

Iedereen ziet wat er in de ons omringende landen aan het gebeuren is. Ge zou al zot moeten zijn om geen plan B te hebben. Dat betekent niet dat scenario B zeker of waarschijnlijk is.
De conclusie die ik er uit trek is dat zij de conclusie hebben getrokken dat er wel degelijk verhoogde kans is op een derde golf. Moesten zij de conclusie hebben getrokken dat de situatie is als die van vorige week of daarvoor zouden ze gewoon hun planning houden. Lijkt me geen vergezochte conclusie van mijnentwege om dat daaruit te concluderen. Ik zou zelfs niet weten welke andere conclusie ge er uit kunt trekken.
Ze houden hetzelfde tempo aan -> hun idee rond de derde golf is hetzelfde
ze versnellen het tempo en vervroegen hun afspraken -> hun idee is veranderd en ze schatten de kans rond een derde golf hoger in.

Geen idee of gij dat anders kunt uitleggen.

Het vaccin van Johnson & Johnson (bewaarbaar op kamertemperatuur, maar een dosis nodig) zou mogelijk al eind februari in gebruik kunnen genomen worden en een serieuze boost betekenen voor de vaccinatiecampagnes.
Laat ons hopen!

Het enige wat er voor mij nog toe doet op dit moment zijn de festivals. Hoe meer goed nieuws we de komende weken krijgen, hoe "groter" (minder klein) de kans wordt. Maar ik ga uit van het ergste.

De ziekenhuizen gaan wel al verder dan plannen.
Als een ziekenhuis toegang afsluit en UZ Gent overgaat tot verplaatsen van ingrepen, dan is dit niet enkel plan B meer voor "indien". Dat betekent dat men wel degelijk veronderstelt dat wat in omringende landen gebeurd hier ook zal gebeuren (niet te ver gezocht om vanuit dat uitgangspunt beslissingen te maken).

In het journaal was het zeer jammer te horen dat ook van Zuid-Afrika reizigers zijn teruggekeerd. Dat terwijl men al van voor een tijd voor de kerstvakantie wist dat daar een variant zit die potentieel nog gevaarlijker is dan de Britse variant.
Triestig dat men reizen naar daar niet verboden heeft en men maar gerekend heeft op mensen om zich aan quarantaine regels te houden.

Laat ons hopen!

Het enige wat er voor mij nog toe doet op dit moment zijn de festivals. Hoe meer goed nieuws we de komende weken krijgen, hoe "groter" (minder klein) de kans wordt. Maar ik ga uit van het ergste.
Ik ook niet hoor, voor alle duidelijkheid. Maar ik ga er wel van uit dat, als de vaccinaties volgens het beloofde schema worden opgeschaald en uitgerold, dat die de gevolgen van een eventuele derde golf voor een groot stuk gaan teniet doen.

De ziekenhuizen gaan wel al verder dan plannen.
Als een ziekenhuis toegang afsluit en UZ Gent overgaat tot verplaatsen van ingrepen, dan is dit niet enkel plan B meer voor "indien". Dat betekent dat men wel degelijk veronderstelt dat wat in omringende landen gebeurd hier ook zal gebeuren (niet te ver gezocht om vanuit dat uitgangspunt beslissingen te maken).

In het journaal was het zeer jammer te horen dat ook van Zuid-Afrika reizigers zijn teruggekeerd. Dat terwijl men al van voor een tijd voor de kerstvakantie wist dat daar een variant zit die potentieel nog gevaarlijker is dan de Britse variant.
Triestig dat men reizen naar daar niet verboden heeft en men maar gerekend heeft op mensen om zich aan quarantaine regels te houden.
Dat ziekenhuis dat de toegang afsluit was omwille van een interne uitbraak, het is nog altijd gezegd. UZ Gent vervroegt ingrepen voor het geval dat, dat is wel degelijk indien. Ge zijt weer bezig Nesjamag, stop daarmee.

En als ge wilt weten waarom de cijfers in Brussel stijgen, is het de moment om een kijkje te gaan nemen in de Nieuwstraat. :)

Ik ook niet hoor, voor alle duidelijkheid. Maar ik ga er wel van uit dat, als de vaccinaties volgens het beloofde schema worden opgeschaald en uitgerold, dat die de gevolgen van een eventuele derde golf voor een groot stuk gaan teniet doen.
en dat is dan geen speculatie :p

En als ge wilt weten waarom de cijfers in Brussel stijgen, is het de moment om een kijkje te gaan nemen in de Nieuwstraat. :)

Net eens gewandeld in Oostende door de winkelstraat.
De 'alleen winkelen' regel lijkt onbestaande. Terwijl ik mooi buiten stond te wachten zag ik koppels lustig naar binnenwandelen. Meerdere mensen die tesamen naar binnen lopen. Een paar winkels die zich houden eraan en controle doen, de grote ketens.

...

Ben ik nog iets vergeten?

offtopic.gif

Uw avatar
unsure.gif

Kamertemperatuur is veel gezegd, maar inderdaad gewoon 'in de frigo'. En ze hebben blijkbaar ook al data op langere termijn m.b.t. veiligheid, omdat ze dezelfde technologie al gebruikt hebben voor andere vaccins in het verleden...

Cijfermatig was er in Italië wel iets aan de hand en was dat skiën wel een probleem.
Even duidelijk maken dat op moment van vertrek het aantal geteste besmettingen 0 was in de skigebieden in Italië. Deels omdat het aantal test héél laag was, deels omdat het wss over gezondere mensen ging die minder vaak symptomatisch zijn en het dus langer duurde om mensen te vinden die positief getest waren. .

ge snapt het punt niet: cijfers zeggen niet alles. Zoals ge zelf aanhaalt, maatregelen en gebeurtenissen zullen die cijfers op een bepaald (lees later) moment beinvloeden. Dan heb ik graag dat ze niet enkel naar de cijferkes kijken die JPV hier elke dag mooi post, maar toch ook kijken naar wat mensen juist doen, zoals op reis gaan, de richtlijnen al dan niet opvolgen, etc.
Het probleem is wel dat individuele "opnames" van wat mensen doen weinig zeggen over hoe het effectief gaat. Mensen zijn slecht in het inschatten van hoeveel mensen bewegen tov het verleden.

Pas op: gebeurtenissen zoals de nieuwe variant in Engeland zijn wél zaken die je in rekening moeten houden (maar zijn dan natuurlijk weer gewoon objectieve cijfers/metingen), want eens zo'n variant in België écht opduikt, dan kan het zijn dat je slechts bij een aantal gevallen best (nationale) maatregelen neemt. Dan moet het wel gaan over een verspreide variant, niet over 1 cluster in bvb een rusthuis. En ja, dan kan zelfs een daling van "mijn" cijfers aanleiding geven tot verstrenging van de cijfers. Maar van het opduiken van zo'n variant zijn er momenteel geen indicaties, dacht ik (dat in de Kempen was vals alarm?).

Het is gewoon niet slim om op basis van 1 situatie (sluiten van een ziekenhuis, bleek achteraf duidelijk een specifieke situatie voor te zijn die niets met capaciteitsprobleem heeft) of op basis van vervroegen van operaties (voorzorgsmaatregel) al te beweren dat we een derde golf zullen hebben.
De hamvraag is in hoeverre die belachelijk strenge maatregelen daadwerkelijk opgevolgd worden. Je bent weinig met dergelijke maatregelen als die in praktijk niet gerealiseerd worden. Ik beschik op zich niet over de nodige data om concrete uitspraken te doen maar zoals altijd al doet de overheid beroep op de 'verantwoordelijkheidszin' van de burger. Daar gaat het volgens mij wel heel vaak mis... Als is het maar een minderheid die de regels niet respecteert, dan nog is de meerderheid altijd de dupe van die minderheid.

Ik ben het in theoretisch opzicht eens met wat jij zegt maar ik sta nogal sceptisch tegenover de praktijk waarmee we binnenkort geconfronteerd kunnen worden.
Uit data van Google bleek dat het aantal verplaatsingen effectief laag was in het begin van de kerstavond en nieuwjaarsavond. Dus het viel wss goed mee.

De nieuwe variant is geen veronderstelling.
De quasi-totale lockdown in Engeland, Schotland, en Nederland is geen veronderstelling.
Een ziekenhuis dat moet sluiten is geen veronderstelling.
Een ziekenhuis dat de noodzaak voelt om zo veel mogelijk operaties naar voren te schuiven is geen veronderstelling.

De conclusies die je daaruit trekt kunnen eventueel veronderstellingen zijn, maar het blijft wel slecht nieuws allemaal.
Een lockdown is geen slecht nieuws. Een lockdown is een oplossing voro slecht nieuws. Besmettingen zijn slecht nieuws.
Een nieuwe variant is geen slecht nieuws, want het virus muteert wekelijks. Een variant die besmettelijker is is slecht nieuws.
Een ziekenhuis dat "moet" sluiten is fake news. Een ziekenhuis dat zélf beslist te sluiten is een feit. De oorzaak zijn nieuwe besmettingen. Dat is slecht nieuws.
Een ziekenhuis dat de noodzaak voelt om zo veel mogelijk operaties naar voren te schuiven, is een veronderstelling. Kans bestaat evengoed dat de overheid vraagt om dat te doen, om bvb bedcapaciteit vrij te houden. Het is dan de overheid die ofwel de noodzaak voelt ofwel geen noodzaak voelt, maar dit zo inschat omdat het voorzichtig wil zijn in de winter.

Je maakt dus méér veronderstellingen dan nodig.

40% van degene die zich verplicht moeten testen na terugkeer uit verlof doet dat niet. My fucking God, wat een bende egoisten.

40% van degene die zich verplicht moeten testen na terugkeer uit verlof doet dat niet. My fucking God, wat een bende egoisten.
Vreselijk. Dat ze op reis gaan, moeten ze zelf weten, maar volg de regels dan he. En straks wel op de voorste rij staan op te klagen als het strenger wordt nadat de cijfers stijgen.

Soit, onze skivakantie konden we kosteloos een jaar opschuiven. Ik baal dat het niet kan doorgaan (in de zin van op een normale manier), maar ben wel blij dat we het zo hebben kunnen regelen. Ik vond het toch niet de moment om te gaan.

To be fair, volk dat in deze tijden ondanks het sterke afraden om op reis te gaan, toch op plezierreisjes trekt is sowieso al niet het meest solidaire soort.

Ik krijg echt het schijt van dat type mensen.
Waarom maakt de overheid het niet gewoon verplicht? Pas efkes afgeven, gegevens worden genoteerd en na bezoek bij de dokter worden die gegevens als 'afgehandeld' gezet.

Bezie ik dit te simplistisch ofzo?

Ik krijg echt het schijt van dat type mensen.
Waarom maakt de overheid het niet gewoon verplicht? Pas efkes afgeven, gegevens worden genoteerd en na bezoek bij de dokter worden die gegevens als 'afgehandeld' gezet.

Bezie ik dit te simplistisch ofzo?
Het grote probleem zijn de mensen die met de wagen op reis geweest zijn. Je hebt meer kans om de lotto te winnen dan aan de grens tegengehouden te worden als je terugkomt van het buitenland.

Het grote probleem zijn de mensen die met de wagen op reis geweest zijn. Je hebt meer kans om de lotto te winnen dan aan de grens tegengehouden te worden als je terugkomt van het buitenland.
Right... ik zat 100% met het vliegtuig in mijn hoofd.
Makes sense dus dat het allemaal in de soep loopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan