Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt om te kotsen zo een dingen. De meeste mensen volgen de regels voor het grote deel sinds dag 1 en omdat er een deel volk is dat z'n gat er aan veegt kan de rest nog wat langer hun familie en sociaal leven missen.

Again... je hoeft gewoon maar in eender welk topic rond corona op de Facebook van HLN de commentaarsectie te lezen om exact te weten waarom we in de shit blijven zitten.

"Heel dat Corona is gewoon een middel van de roverheid om de middenklasse te ondermijnen en de virologen hebben aandelen in de vaccin's en iedereen die de regels volgt zijn schapen en blaah blaah blaaah."

Edit na correctie door Ugar :D

Laatst bewerkt:
Op zich is het testen niet verplicht dacht ik, wel verlengt de quarantaine van 7 (na een tweede negatieve test) naar 10 dagen als je je niet laat testen. Nu denk ik wel dat diegene die zich niet laten testen ook diegene zullen zijn die zich niet aan de quarantaine gaan houden.

Again... je hoeft gewoon maar in eender welk topic rond corona op de Facebook van HLN de commentaarsectie te lezen om exact te weten waarom we in de shit blijven zitten.

"Heel dat Corona is gewoon een middel van de roverheid om de middenklasse te ondermijnen en de virologen hebben aandelen in de vaccin's en iedereen die de regels volgt zijn schapen en blaah blaah blaaah."
Ik las die onderste paragraaf en bedacht mezelf, dat is niet de typische boodschap die de hamster brengt. Maar er missen gewoon twee quotes ;) . Ik heb ze - free of charge - toegevoegd

Mja, volgens Molenberghs zijn schatting zijn er 2000 tot 5000 reizigers besmet teruggekeerd.
Echt waanzinnig hoog ligt dat aantal nu ook weer niet he...

Die focus op reizigers vind ik toch frappant. We zitten nu ook in de fase dat we eventueel een nieuwjaarseffect kunnen zien, toch?
En de kerstvakantie is voorbij...

Mja, volgens Molenberghs zijn schatting zijn er 2000 tot 5000 reizigers besmet teruggekeerd.

Die focus op reizigers vind ik toch frappant. We zitten nu ook in de fase dat we eventueel een nieuwjaarseffect kunnen zien, toch?

Het is maar hoe ge het bekijkt, dat zijn, ruwe schatting, 1000-3000 nieuwe clusters, waarvan 40% onder de radar blijft.

Er zijn landen die alles ( dus ook scholen) potdicht doen voor een fractie van dat cijfer...

Ik las die onderste paragraaf en bedacht mezelf, dat is niet de typische boodschap die de hamster brengt. Maar er missen gewoon twee quotes ;) . Ik heb ze - free of charge - toegevoegd
Ik dacht net hetzelfde :D die eerste en tweede paragraaf leken elkaar tegen te spreken. Maar de quotes doen veel :D

Wat een bullshit allemaal. Of je nu op reis gaat of je blijft in Belgie, dat is nu eens honderd procent hetzelfde. België is ook een rode zone, hier gaan we ook met zijn allen naar buiten, gaan de thuisblijvers dan ook bij elke uitstap een test moeten afleggen of in quarantaine ?
Er is maar 1 oplossing en dat is een totale lockdown. Iedereen blijft in zijn kot, reiziger of niet. En als je het land binnen komt dan ga je 2 weken in een hotelkamer zitten op eigen kosten voor je buiten mag. Zo heeft het in China gewerkt, al gaan ze daar nog wat stappen verder en dien je gedurende die quarantaine bij elk toiletbezoek door te spoelen met ontsmettingsmiddel enz

Die 2-5k is van de 11% die getest is (volgens dat artikel); en dan nog enkel vlieg-en-treinreizigers. Werkelijk aantal zal dus een pak hoger liggen. Zegt Molenberghs zelf ook:
Aangezien niet iedereen getest wordt op de luchthaven of in het treinstation, en ook niet iedereen een passenger locator form invult, liggen de besmettingscijfers bij reizigers mogelijk nog hoger. "In werkelijkheid gaat het totale aantal inderdaad veel hoger liggen", geeft Molenberghs toe. "Hoeveel meer weten we niet exact. Via luchthavens en treinstations worden wel strengere controles gedaan op het invullen van dat formulier. Maar bij reizigers die met de wagen komen, zijn er af en toe mensen die hun formulier niet hebben ingevuld. Maar dat gaat slechts om een fractie. waarvan we het weten. Hoe meer er gecontroleerd wordt, hoe meer je op de hoogte bent."
Heb je dat artikel eigenlijk gelezen? Want heel je reactie is gebaseerd op de titel en niet de inhoud ervan...

Wat een bullshit allemaal. Of je nu op reis gaat of je blijft in Belgie, dat is nu eens honderd procent hetzelfde. België is ook een rode zone, hier gaan we ook met zijn allen naar buiten, gaan de thuisblijvers dan ook bij elke uitstap een test moeten afleggen of in quarantaine ?
Er is maar 1 oplossing en dat is een totale lockdown. Iedereen blijft in zijn kot, reiziger of niet. En als je het land binnen komt dan ga je 2 weken in een hotelkamer zitten op eigen kosten voor je buiten mag. Zo heeft het in China gewerkt, al gaan ze daar nog wat stappen verder en dien je gedurende die quarantaine bij elk toiletbezoek door te spoelen met ontsmettingsmiddel enz
Neen, dat is niet hetzelfde. De besmettingscijfers in het buitenland liggen quasi overal hoger dan hier.

het gaat om schattingen op basis van extrapolaties.

hier tellen toch enkel de harde cijfers?

meten met twee maten en gewichten is foei.

het gaat om schattingen op basis van extrapolaties.

hier tellen toch enkel de harde cijfers?

meten met twee maten en gewichten is foei.

Als ge 60% test, en daar komen x besmettingen uit voort, kunt ge met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen wat uw werkelijk aantal besmettingen (ongeveer) is. Goed geprobeerd wel, maar ge zult toch beter moeten doen.

Als ge 60% test, en daar komen x besmettingen uit voort, kunt ge met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen wat uw werkelijk aantal besmettingen (ongeveer) is. Goed geprobeerd wel, maar ge zult toch beter moeten doen.
Het kan toch dat terugkerende reizigers met symptomen zich sneller laten testen dan die zonder symptomen waardoor de groep die zich laat testen niet representatief is voor alle terugkerende reizigers?

Neen, dat is niet hetzelfde. De besmettingscijfers in het buitenland liggen quasi overal hoger dan hier.
Er zijn ook landen waar het besmettingscijfer lager ligt 🤷🏻‍♂️ België staat nog steeds bovenaan het lijstje met aantal doden per 100.000 inwoners. Dus heel goed doen we het hier niet lijkt me

Laatst bewerkt:
Die 2-5k is van de 11% die getest is (volgens dat artikel); en dan nog enkel vlieg-en-treinreizigers. Werkelijk aantal zal dus een pak hoger liggen. Zegt Molenberghs zelf ook:

Heb je dat artikel eigenlijk gelezen? Want heel je reactie is gebaseerd op de titel en niet de inhoud ervan...
Waarom moet je nu eigenlijk weer denigrerend beginnen doen :rolleyes:
Het is niet alsof je gelijk hebt...

Zie ook volgend artikel trouwens: https://www.demorgen.be/nieuws/bios...ensen-keerden-besmet-terug-van-reis~b9f2266f/

Volgens Molenberghs hebben in de tweede week van de kerstvakantie 80.000 mensen een Passenger Locator Form ingevuld. Van die 80.000 is nog maar 56 procent getest, zegt Molenberghs. En van hen blijkt 3,7 procent besmet.
“Als je dat percentage extrapoleert naar alle 80.000 kom je aan een drieduizendtal besmettingen. Maar er zijn ook veel reizigers die dat formulier niet ingevuld hebben”, zegt hij. Vandaar zijn schatting dat het er mogelijk vijfduizend zijn.

Er zijn ook landen waar het besmettingscijfer lager ligt 🤷🏻‍♂️ België staat nog steeds bovenaan het lijstje met aantal doden per 100.000 inwoners. Dus heel goed doen we het hier niet lijkt me
Klopt, maar die landen zijn niet Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. De vier landen bij uitstek waar iedereen op dit moment met de wagen naartoe is geweest.

Het kan toch dat terugkerende reizigers met symptomen zich sneller laten testen dan die zonder symptomen waardoor de groep die zich laat testen niet representatief is voor alle terugkerende reizigers?
Kan, maar lijkt me onrealistisch aangezien de meeste mensen misschien een week zijn weggeweest en incubatieperiode tot symptomen toch minstens vijf dagen is dacht ik. Dan moet ge al op een van uw eerste vakantiedagen besmet zijn geweest.

Het kan, daar niet van, maar die zullen toch de minderheid uitmaken vermoed ik. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan