Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
dan hebben ze bij de eerste golf goed gehandeld. Cijfermatig was er hier niets aan de hand, dus het kon geen kwaad dat mensen gingen skien... Soms heb ik toch graag dat ze ook al reageren op gebeurtenissen ipv op cijfers. Cijfers hinken nog wel al eens achterop.
Cijfermatig was er in Italië wel iets aan de hand en was dat skiën wel een probleem. Net zoals er hier nu eigenlijk geen probleem is en in een aantal andere landen wel, waarom iedereen uit een rode zone in quarantaine moet en getest moet worden. Dus die twee zijn helemaal niet vergelijkbaar. Toen gebeurde er niets. Iedereen ging naar ginds, veel tralala maken in de apres ski bars (die nu niet open zijn, eerste verschil), zonder mondmaskers (die nu wel moeten gedragen worden, tweede verschil), zonder wetenschap van de ernst van de zaak (die er nu wel is of toch zou moeten zijn, derde verschil), zonder consequenties bij terugkeer (die er nu wel is, quarantaine en test, vierde verschil). Moet ik nog doorgaan?

Als ge de skiërs van februari toch per se met die van vandaag wilt vergelijken, doe het dan op z'n minst op een juiste manier.

Cijfermatig was er in Italië wel iets aan de hand en was dat skiën wel een probleem. Net zoals er hier nu eigenlijk geen probleem is en in een aantal andere landen wel, waarom iedereen uit een rode zone in quarantaine moet en getest moet worden. Dus die twee zijn helemaal niet vergelijkbaar. Toen gebeurde er niets. Iedereen ging naar ginds, veel tralala maken in de apres ski bars (die nu niet open zijn, eerste verschil), zonder mondmaskers (die nu wel moeten gedragen worden, tweede verschil), zonder wetenschap van de ernst van de zaak (die er nu wel is of toch zou moeten zijn, derde verschil), zonder consequenties bij terugkeer (die er nu wel is, quarantaine en test, vierde verschil). Moet ik nog doorgaan?

Als ge de skiërs van februari toch per se met die van vandaag wilt vergelijken, doe het dan op z'n minst op een juiste manier.
ge snapt het punt niet: cijfers zeggen niet alles. Zoals ge zelf aanhaalt, maatregelen en gebeurtenissen zullen die cijfers op een bepaald (lees later) moment beinvloeden. Dan heb ik graag dat ze niet enkel naar de cijferkes kijken die JPV hier elke dag mooi post, maar toch ook kijken naar wat mensen juist doen, zoals op reis gaan, de richtlijnen al dan niet opvolgen, etc.

Ben benieuwd hoe ze dat inderdaad gaan bepalen en hoe snel je er communicatie rond ontvangt. Ik ben zelf mantelzorger van ons mama (woont in door handicap na zwaar ongeval). Zij is hartpatiënte, neemt dagelijks medicatie voor slechte bloedstolling (meermaals longembolie/hartaanval gehad). Griepvaccin hebben wij vlot gehad. Moest mama gevaccineerd zijn zou ik mij toch meer gerust voelen, is de grootste reden waarom ik kantoor/contacten mijd.
Ze zullen afgaan op lijsten van de ziekenbond en op de huisartsen. Vermoedelijk zal artsen in de loop van februari gevraagd worden een lijst samen te stellen met prioritaire patienten.

ge snapt het punt niet: cijfers zeggen niet alles. Zoals ge zelf aanhaalt, maatregelen en gebeurtenissen zullen die cijfers op een bepaald (lees later) moment beinvloeden. Dan heb ik graag dat ze niet enkel naar de cijferkes kijken die JPV hier elke dag mooi post, maar toch ook kijken naar wat mensen juist doen, zoals op reis gaan, de richtlijnen al dan niet opvolgen, etc.
Ik snap uw punt wel, ik was het er gewoon duidelijk niet mee eens omdat ge een compleet onvolledige vergelijking maakte.

En ik ga er ook van uit dat de terugkeerders uit vakantie een impact zullen hebben op de cijfers. Maar gezien de belachelijk strenge maatregelen die nu al meerdere maanden gelden, zouden die niet in staat mogen zijn om een derde golf te veroorzaken.

Ik snap uw punt wel, ik was het er gewoon duidelijk niet mee eens omdat ge een compleet onvolledige vergelijking maakte.

En ik ga er ook van uit dat de terugkeerders uit vakantie een impact zullen hebben op de cijfers. Maar gezien de belachelijk strenge maatregelen die nu al meerdere maanden gelden, zouden die niet in staat mogen zijn om een derde golf te veroorzaken.
alleen is het ook een feit dat een deel van die mensen die op reis zijn geweest zich ook geen klten aantrekken van de maatregelen. En het zijn zo`n soort mensen die er maar voor zorgen dat die `belachelijk` strenge maatregelen ook maar blijven duren.

De hamvraag is in hoeverre die belachelijk strenge maatregelen daadwerkelijk opgevolgd worden. Je bent weinig met dergelijke maatregelen als die in praktijk niet gerealiseerd worden. Ik beschik op zich niet over de nodige data om concrete uitspraken te doen maar zoals altijd al doet de overheid beroep op de 'verantwoordelijkheidszin' van de burger. Daar gaat het volgens mij wel heel vaak mis... Als is het maar een minderheid die de regels niet respecteert, dan nog is de meerderheid altijd de dupe van die minderheid.

Ik ben het in theoretisch opzicht eens met wat jij zegt maar ik sta nogal sceptisch tegenover de praktijk waarmee we binnenkort geconfronteerd kunnen worden.

alleen is het ook een feit dat een deel van die mensen die op reis zijn geweest zich ook geen klten aantrekken van de maatregelen. En het zijn zo`n soort mensen die er maar voor zorgen dat die `belachelijk` strenge maatregelen ook maar blijven duren.

De hamvraag is in hoeverre die belachelijk strenge maatregelen daadwerkelijk opgevolgd worden. Je bent weinig met dergelijke maatregelen als die in praktijk niet gerealiseerd worden. Ik beschik op zich niet over de nodige data om concrete uitspraken te doen maar zoals altijd al doet de overheid beroep op de 'verantwoordelijkheidszin' van de burger. Daar gaat het volgens mij wel heel vaak mis... Als is het maar een minderheid die de regels niet respecteert, dan nog is de meerderheid altijd de dupe van die minderheid.

Ik ben het in theoretisch opzicht eens met wat jij zegt maar ik sta nogal sceptisch tegenover de praktijk waarmee we binnenkort geconfronteerd kunnen worden.
Klopt, maar in tegenstelling tot de cijfers en trends die ge kunt wel degelijk kunt zien, is al de rest speculatie. Ik heb ook gewoon gezegd dat die wel degelijk een impact zullen hebben (omdat er altijd mensen zijn die buiten de lijnen kleuren), maar ik vind het zeer voorbarig om op basis daarvan al te gaan beweren dat een derde golf zeker gaat gebeuren. Dat is gewoon paniekzaaierij en nergens voor nodig.

Ik juich het trouwens wel toe dat bvb. ziekenhuizen zich voorbereiden op een 'just in case' scenario. Ik juich het niet toe dat mensen daar zotte conclusies uit trekken.

Als je ziet hoe snel de zaken in de UK weer op een totale implosie afstevenen met die nieuwe variant, is het thans niet slecht om op z'n minst rekening te houden met een dergelijk scenario. De regels (en belangrijker: de handhaving ervan) zijn lang niet op elk vlak "belachelijk streng" hoor, en al zeker niet op vlak van reizen helaas.

Als je ziet hoe snel de zaken in de UK weer op een totale implosie afstevenen met die nieuwe variant, is het thans niet slecht om op z'n minst rekening te houden met een dergelijk scenario. De regels (en belangrijker: de handhaving ervan) zijn lang niet op elk vlak "belachelijk streng" hoor, en al zeker niet op vlak van reizen helaas.
Het staat ook in mijn andere posts dat ik het wel degelijk een goede zaak vind dat men zich voorbereid op meerdere scenario's. :)

Het staat ook in mijn andere posts dat ik het wel degelijk een goede zaak vind dat men zich voorbereid op meerdere scenario's. :)
Just saying, ik zie dat ge u vrij fel kant tegen elke notie van slecht nieuws. Begrijpelijk enal want ik ben het ook strontbeu inmiddels, maar het feit blijft wel dat de situatie ongelofelijk precair is en dat de minste tegenslag of misschatting wel degelijk catastrofale gevolgen kan hebben. Als je dan signalen (van de ziekenhuizen nota bene) gaat wegwuiven als paniekzaaierij of niet van toepassing, dan vind ik dat verkeerd. Een ziekenhuis dat de deuren moet sluiten kan je toch geen goed signaal noemen.

Wat het effect van het kerstverlof betreft gaan we dat pas binnen een kleine week zien vermoed ik. De besmettingen stijgen nu weliswaar wel maar dat zegt niet veel, afwachten wat de ziekenhuisopnames doen.

Just saying, ik zie dat ge u vrij fel kant tegen elke notie van slecht nieuws. Begrijpelijk enal want ik ben het ook strontbeu inmiddels, maar het feit blijft wel dat de situatie ongelofelijk precair is en dat de minste tegenslag of misschatting wel degelijk catastrofale gevolgen kan hebben.

Wat het effect van het kerstverlof betreft gaan we dat pas binnen een kleine week zien vermoed ik. De besmettingen stijgen nu weliswaar wel maar dat zegt niet veel, afwachten wat de ziekenhuisopnames doen.
Ik kant mij vooral tegen noties van slecht nieuws die gebaseerd zijn op halve verhalen (of lucht), of die gewoon ongenuanceerd zijn. :)

Voor de rest ben ik het volledig eens met u dat we het effect van de vakantie en de vakantiegangers pas ergens in de loop van volgende week deftig gaan kunnen kaderen. De stijging qua besmettingen zegt inderdaad niets gezien het aantal testen ook serieus omhoog is gegaan.

Just saying, ik zie dat ge u vrij fel kant tegen elke notie van slecht nieuws. Begrijpelijk enal want ik ben het ook strontbeu inmiddels, maar het feit blijft wel dat de situatie ongelofelijk precair is en dat de minste tegenslag of misschatting wel degelijk catastrofale gevolgen kan hebben. Als je dan signalen (van de ziekenhuizen nota bene) gaat wegwuiven als paniekzaaierij of niet van toepassing, dan vind ik dat verkeerd.
Dan denk ik toch dat je zijn posts niet goed leest. Elke keer (of het nu goed of slecht nieuws is) dat het een assumptie is, gaat hij er zich tegen kanten.

Is niet tegen slecht nieuws, is tegen veronderstellingen en dingen die totaal niet bewezen zijn of vastliggen.

Dan denk ik toch dat je zijn posts niet goed leest. Elke keer (of het nu goed of slecht nieuws is) dat het een assumptie is, gaat hij er zich tegen kanten.

Is niet tegen slecht nieuws, is tegen veronderstellingen en dingen die totaal niet bewezen zijn of vastliggen.
De nieuwe variant is geen veronderstelling.
De quasi-totale lockdown in Engeland, Schotland, en Nederland is geen veronderstelling.
Een ziekenhuis dat moet sluiten is geen veronderstelling.
Een ziekenhuis dat de noodzaak voelt om zo veel mogelijk operaties naar voren te schuiven is geen veronderstelling.

De conclusies die je daaruit trekt kunnen eventueel veronderstellingen zijn, maar het blijft wel slecht nieuws allemaal.

De quasi-totale lockdown in Engeland, Schotland, en Nederland is geen veronderstelling.
Een ziekenhuis dat de noodzaak voelt om zo veel mogelijk operaties naar voren te schuiven is geen veronderstelling.

De conclusies die je daaruit trekt kunnen eventueel veronderstellingen zijn, maar het blijft wel slecht nieuws allemaal.
En spreekt er iemand die dingen tegen? Nee, enkel de conclusies die sommige mensen al te graag eruit trekken. Conclusies die zelfs de experten niet kunnen/durven trekken...

"Voorbereiden op 3de golf" is gewoon niet hetzelfde als "de derde golf komt". Het is wat mij stoort hoe ze het brengen in de media ook, we zitten al 3 maand bekan in ons kot en als ze het dan nog eens brengen op deze manier, dan gaan gewoon veel mensen de hoop opgeven terwijl de cijfers niet zo slecht zijn. Zeker vergeleken met andere landen.

Als iemand post dat ziekenhuizen operaties naar voren schuiven waarop puni dan reageert dat die post geen meerwaarde heeft "want de cijfers zijn goed", dan komt dat voor mij vooral over als geen slecht nieuws willen krijgen.

En spreekt er iemand die dingen tegen? Nee, enkel de conclusies die sommige mensen al te graag eruit trekken. Conclusies die zelfs de experten niet kunnen/durven trekken...
zijn ziekenhuizen dan geen experten? Maar goed, ik ga wel akkoord met het feit dat men niet overdreven moet speculeren of de doemscenarios moet nalopen. Maar als ziekenhuizen zich voorbereiden `just in case` dan geldt er wel ergens dat ook zij er geen goed oog op hebben.

De nieuwe variant is op dit moment, zeker hier maar ook in andere landen, amper tot niet verspreid.
De cijfers in Engeland, Schotland en ook Nederland zijn een pak erger dan hier, en de trends ook. Ik denk niet dat de maatregelen in Nederland trouwens zwaarder zijn dan die bij ons. Op vlak van sociale contacten mogen ze (iets) meer, mondmaskers zijn er ook alleen binnen verplicht (om maar twee dingen te noemen).
Een ziekenhuis dat zich moet afsluiten van buitenaf omdat ze vermoedelijk intern met een uitbraak te maken hebben en daarom eerst daarmee willen afrekenen, heeft niks te maken met een potentiële derde golf.

En om op uw laatste post te antwoorden, iemand die conclusies trekt dat de derde golf eraan komt omdat ziekenhuizen voorzorgsmaatregelen nemen, doe ik inderdaad af als een paniekzaaier.

Ben ik nog iets vergeten?

zijn ziekenhuizen dan geen experten? Maar goed, ik ga wel akkoord met het feit dat men niet overdreven moet speculeren of de doemscenarios moet nalopen. Maar als ziekenhuizen zich voorbereiden `just in case` dan geldt er wel ergens dat ook zij er geen goed oog op hebben.
Nogmaals, dat geldt dan helemaal niet. Dat is gewoon de conclusie die gij daaruit trekt.

Iedereen ziet wat er in de ons omringende landen aan het gebeuren is. Ge zou al zot moeten zijn om geen plan B te hebben. Dat betekent niet dat scenario B zeker of waarschijnlijk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan