Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil sportclubs open omdat het zwart op wit vast staat dat sport beoefenen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid, dit in tegenstelling tot zuipen op een terras of in een café. Niet dat ik de terras- en cafébezoeker zijn pint niet gun, allesbehalve.
Zijn er überhaupt sectoren waar geen besmettingshaarden zijn geweest? :unsure:
Ja zelfstandige

En op 1e: buiten mag heel veel dus stop met zagen over binnen fitnessen

Wat bedoel je hiermee?
Er wonen hier niet zoveel mensen die zich vanuit religieuze overtuigingen zullen weigeren in te enten. In Israël zijn er heel wat orthodoxe Joden die zich niet willen laten inenten. De Israëlische regering probeert de leiders van deze geloofsgemeenschappen te overtuigen hun volgelingen op te roepen zich toch te laten inenten, maar is daar nog niet in geslaagd.

Wat bedoel je hiermee?
Dat de vaccinatiebereidheid hier enorm groot is, in tegenstelling tot Israël en dan VS. Daar botsen ze echt op een grote groep antivaxxers.

Hier in België moeten we vlot de benodigde 70% halen en waarschijnlijk een pak meer.

Dat de vaccinatiebereidheid hier enorm groot is, in tegenstelling tot Israël en dan VS. Daar botsen ze echt op een grote groep antivaxxers.

Ja als je zo eens op Twitter aan het lezen bent dan valt je mond soms open. Vaak accounts met tienduizenden of zelfs miljoenen volgers die hard anti-vaxx zijn.

Er worden sinds vorige week in België meer prikken per 100 inwoners gezet dan in de VS. De vaccinatiecampagne daar is al weken aan het vertragen.

Kies maar. Ik wil maar zeggen, ik geloof gerust dat argumenten zijn om fitnesszaken gesloten te houden en ik geloof gerust dat er besmettingen plaatsvinden of zelfs besmettingshaarden zijn.
Maar de argumenten die hier voorbij komen zijn toch maar wankel.
"Er zijn internationaal besmettingshaarden gevonden" --> In welke sector niet? Behalve uiteraard diegene die gesloten bleven.
In welke sector niet? In sectoren die nu open zijn. In welke sector wel? In sectoren die nu gesloten zijn. Zo simpel is het toch, je zegt het zelf. Internationaal zijn er geen besmettingshaarden geweest bij het buiten lopen. Of bij het wandelen. Of bij het fietsen in kleinere groepen. Dus doen we het zo. In andere sectoren wel, dus daarom zijn die lang gesloten gebleven.

ieder toestel wordt ontsmet na gebruik ,er wordt gewerkt met een reservatiesysteem dus het publiek is beperkt . Het lijkt me veiliger dan een drukke supermarkt .
"Het lijkt me veiliger dan de supermarkt, dus het moet kunnen" zegt forumgebruiker/persoon die weer wil gaan fitnessen.
"Het kan nog niet, want het is niet veilig genoeg" zegt iedereen in zo goed als de hele wereld die er 7 jaar naar de universiteit voor gegaan is, 10+ jaar ervaring heeft op wereldtopniveau in het vak en de belangrijke studies van al zijn collega's met evenveel kennis volgt en zich daarop baseert.

Zou jij in eender welk ander geval die eerste volgen als jij het niet zelf was?
Het is niet veiliger dan de supermarkt om verschillende redenen, en de supermarkt is ook veel belangrijker (waardoor grotere risico's geoorloofd zijn, want sluiten is nog een groter probleem). Maar zelfs dat doet er niet toe, wat mij betreft. Als niemand hier precies kan zeggen waaròm het onveiliger is, wordt het niet plots de waarheid. Het wordt niet plots gezond genoeg, omdat wij niet die kennis hebben die ik hierboven heb gezet. Je zult daarvoor moeten vertrouwen op mensen die die kennis wel hebben. Het is geen vereiste dat we snappen waarom het virus hier of daar beter verspreidt, om het te laten verspreiden. Dat virus gaat zich niks aantrekken van ons begrip ervan.

Aah ja zo.
Van Israël had ik wel een vermoeden dat veel dat vanuit hun geloof zouden weigeren maar van de VS wist ik dat niet.
In de VS is de weigering eerder cultureel, hoor. Ten eerste is het virusdebat daar enorm gepolitiseerd. Het is al erg dat er een virusdebat is, maar goed. Maar vaccinatie, en zeker verplichte vaccinatie, valt daar wel onder federale overheidsinmenging, wat al voor veel mensen maakt dat ze uit principe nee zeggen.

Er wonen hier niet zoveel mensen die zich vanuit religieuze overtuigingen zullen weigeren in te enten. In Israël zijn er heel wat orthodoxe Joden die zich niet willen laten inenten. De Israëlische regering probeert de leiders van deze geloofsgemeenschappen te overtuigen hun volgelingen op te roepen zich toch te laten inenten, maar is daar nog niet in geslaagd.
Bovendien is er daar ook politieke druk om voor sommige bevolkingsgroepen het waarschijnlijk MINDER gemakkelijk te maken om te vaccineren (bvb in wijken waar er veel arabische israeli's zijn).

Laatst bewerkt:
Of misschien laten mensen zich vangen door berichten zoals deze.

Ik heb een theorie nadat ik een artikel gelezen heb waarom Japan op een gigantische berg vaccins zit en deze niet tijdig bij de mensen krijgt.
Volgens mij heeft heft feit dat wij een verdeeld en regionaal ingesteld land zijn, eraan toegedragen dat de vaccinatie en verdeling daarvan vooral op regionaal en lokaal niveau gebeurt, waarbij de effectiviteit hiervan vele malen hoger is dan vanuit een centraal gestuurd beleid en uiteindelijk als gevolg heeft dat we dus vrij goed en gestructureerd vaccineren met een duidelijk en simpel systeem naar iedereen toe.

Het is maar een theorie, maar indien we vergelijken met Nederland bijvoorbeeld doen we het ook pakken beter en loopt de vaccinatiecampagne hier nu eigenlijk voorbeeldig.

Wat denken jullie?

Ik heb een theorie nadat ik een artikel gelezen heb waarom Japan op een gigantische berg vaccins zit en deze niet tijdig bij de mensen krijgt.
Volgens mij heeft heft feit dat wij een verdeeld en regionaal ingesteld land zijn, eraan toegedragen dat de vaccinatie en verdeling daarvan vooral op regionaal en lokaal niveau gebeurt, waarbij de effectiviteit hiervan vele malen hoger is dan vanuit een centraal gestuurd beleid en uiteindelijk als gevolg heeft dat we dus vrij goed en gestructureerd vaccineren met een duidelijk en simpel systeem naar iedereen toe.

Het is maar een theorie, maar indien we vergelijken met Nederland bijvoorbeeld doen we het ook pakken beter en loopt de vaccinatiecampagne hier nu eigenlijk voorbeeldig.

Wat denken jullie?

België is een redelijk topland qua logistiek.
Ook zijn we klein van oppervlakte. Dit in combinatie met de expertise om met zulke producten om te gaan en stockeren (Grootste oppervlakte van diepvriezen ter wereld ligt in Zaventem)
Ook op lokaal niveau is het goed georganiseerd om de vaccins te zetten. We kunnen rap en veel volk oproepen en dit door onze ervaringen met verkiezingsbrieven.

@Kingrotra Het grappige van die vaststelling is dat transporteconomen enkele maanden geleden stevige kritiek hadden dat er veel te veel centra waren en dat het allemaal in het honderd zou lopen omdat er te veel kleine schakels waren. Uiteindelijk is het nog goed gekomen. Wallonië hanteert een meer mobiele aanpak maar daar zijn de afstanden ook redelijk groot (in tijd en afstand).

Japan was op zich bijzonder terughoudend tov de vaccins en wou eerst zien hoe de andere landen gingen uitrollen. De bevolking heeft wel kritiek op de aanpak die weinig doortastend is, van bureaucratische obstakels kijken ze daar niet op. Ze steken het nu meer op logistiek omdat de administratie dan wat uit de wind wordt gezet.

Wel er zijn genoeg landen die logistiek beter of evengoed scoren, maar er niet in slagen om die vaccinatiecampagne op snelheid te krijgen. Neem bijvoorbeeld Nederland waar de logistiek zelfs beter is dan in België. Verkiezingen hebben ze even terug in volle 2de golf kunnen organiseren en dat is vrij goed verlopen.

Nu met de vaccinaties loopt dat allemaal stroef en langzaam, net omdat men duidelijke richtlijnen moet hebben van het centraal beleid, gezien het lokale of regionale niveau die bevoegdheid en ervaring niet heeft.

Vergelijk nu met België, waar we meer en meer in een confederatie leven waar de grote lijnen op het federale worden beslist en de regionale en lokale besturen al gewend zijn alsook de bevoegdheid hebben om die richtlijnen zelf in te vullen en praktisch uitvoerbaar te maken.

Ik vind dat we daar toch fier op mogen zijn en zo zie je maar dat alles in dit land niet slecht is, ook de versnippering voor een keertje niet.

"Perfect, gezien de omstandigheden"
"Een moeilijk te vermijden aantal"
Twee interpretaties die veel meer voor de hand liggen in deze context. Eventueel zelfs "een aanvaardbaar aantal" als je heel optimistisch bent.

In geen enkele andere situatie is het streefcijfer nul. Ook niet op de terrassen, bij de kapper, in het zwembad of bij de jeugdkampen.
De enige manier om dit in deze context wel zo te interpreteren, is bewust de slechts mogelijk interpretatie zoeken, en het zelf even zwart/wit bekijken.

Dat ligt aan jou. Ik denk dat ik genoeg nuance en voorbehoud in m'n post aanbreng. Lees het misschien met een minder defensieve bril :unsure:
Jij bent degene die mensen hier andere dingen in de mond legt. Ik heb het nergens opgevat als "letterlijk nul", ik nam gewoon deze woorden over. Dat jij dan plots mijn woorden letterlijk gaat opvatten, maar een ander zijn woorden die exact hetzelfde zegt bij gaat zeggen "ja maar je moet het zo intpreteren" getuigd van onwil, slechte wil of troll-gedrag. Ik ben ook nergens op deze semantische zaak ingegaan, integendeel, ik zeg hierboven ook al letterlijk dat ik het niet zo letterlijk bedoel. Maar ik ben degene die niet genoeg nuance leg terwijl ik gewoon op een post reageer zoals hem er staat, op dezelfde manier, met dezelfde bedoeling, maar jij gaat hier een zwart-wit verhaal van maken.

De enige manier om dit in deze context wel zo te interpreteren, is bewust de slechts mogelijk interpretatie zoeken, en het zelf even zwart/wit bekijken.
Dus welke is het bij u?

Eens, maar niet op basis van drogargumenten.
Internationaal onderzoek en wetenschap zijn drogredenen?
Het lijkt mij dat het blindelings verwerpen van dergelijke gegevens "omdat ik iets anders denk" eerder de drogreden is.
In het protocol:

Allemaal items waar in het artikel met geen woord over gerept wordt. Zonder dat je weet of dat in de staten waaruit de anekdotes komen ook het geval was, kan je geen conclusie trekken over de situatie op basis van dat artikel.

Fair enough. Een fitnessruimte is nét groter dan een vliegtuiggang. Je vindt er ook - ook zonder corona - net iets minder personen per m².
En zoals in het protocol:

Ik vind de parallel vliegtuiggang/fitnesszaal dus wat zwakjes (oppervlakte per persoon, ventilatiemogelijkheden, ...) maar 't is niet mijn expertisegebied. (of bedoel je een vliegveld?)
Andere hokjes per tijdslot in het zwembad durf ik uit eigen ervaring wel in twijfel trekken ;)

Evengoed anekdotes dus. Bovendien vermoed ik dat jij vanuit je professionele context sneller de negatieve verhalen hoort en gezien je posts al dan niet last hebt van confirmation bias.

Ja daarover gaan de andere posts waarop ik reageer, no need om hier nog eens naar te verwijzen? Ik kan lezen, zoals je ziet reageer ik op die posts dus ik heb ze gezien ... :unsure:
Dus in je eigen woorden : Niet op basis van drogredenen. Jij verwerpt hier alles gewoon om dat "jij" iets anders denkt. Misschien wat meer consistent zijn.

Het is juist door dit enkel spreken uit buikgevoel, gebruiken van drogredenen, ... om het openen van de fitness 'voor alles' goed te praten (of zo lijkt het), dat ik ben beginnen reageren. Laat ons handelen op basis van feiten en correcte aannames.

Laatst bewerkt:
Het verwondert mij dat ze al over "binnen op café of restaurant" praten tegen 1 of 9 juni..
Cijfers zijn nog steeds hoger dan voor de paasvakantie..en toen was het een drama..

Het verwondert mij dat ze al over "binnen op café of restaurant" praten tegen 1 of 9 juni..
Cijfers zijn nog steeds hoger dan voor de paasvakantie..en toen was het een drama..
de ICU bezetting? Denk dat dit 900+ was voor paasvakantie vandaar dat ze paaspauze hebben ingezet

Plus, 9 juni is nog 3weken weg. Met de 700k+ vaccins per week zal het tegen dan ook al een effect moeten hebben

Hier in België moeten we vlot de benodigde 70% halen en waarschijnlijk een pak meer.

Dat we de 70% vlot gaan halen, daar ben ik ook wel zeker van. Als ze ook minderjarige beginnen te vaccineren, lijkt zelfs de 80% me niet onrealistisch.
Het enige gevaar is natuurlijk als die 20-30% niet-gevaccineerden zich vooral gaan situeren in binnen bepaalde gemeenschappen en/of buurten want dan blijft ge wel met buurten zitten waar het virus makkelijk kan blijven circuleren.

Ja zelfstandige

En op 1e: buiten mag heel veel dus stop met zagen over binnen fitnessen
Aaah de sector "zelfstandigen" :unsure:
In welke sector niet? In sectoren die nu open zijn. In welke sector wel? In sectoren die nu gesloten zijn. Zo simpel is het toch, je zegt het zelf. Internationaal zijn er geen besmettingshaarden geweest bij het buiten lopen. Of bij het wandelen. Of bij het fietsen in kleinere groepen. Dus doen we het zo. In andere sectoren wel, dus daarom zijn die lang gesloten gebleven.
Ah dus afgelopen jaar geen besmettingshaarden in een rusthuis, supermarkt, vleesfabriek, school?
Leuke sector "buiten lopen" :unsure:

Opnieuw, het laat me koud of de fitness terug open gaat, maar "er is eens een besmettingshaard geweest in die sector" is niet echt een argument vind ik.

De 'bon-vivant' mentaliteit van een Belg he.
Cijfers liggen hoog, aantal gevaccineerde is nog altijd laag en we zullen maar niet praten over de Indiase variant die zijn intrede is aan het doen.
Mijn opinie; versoepelingen zijn er gekomen van zodra de 65+ hun vaccine hebben gehad. Nu kan de Elite zorgeloos (we gingen niet praten over de Indiase variant ;) ) hun wijntjes gaan drinken en goe boefen.

Op dit moment kan je alleen maar naar jezelf kijken.
Zo weinig mogelijk fysiek sociaal contact houden, publieke plaatsen zo veel mogelijk vermijden en handjes wassen / ontsmetten.
Ik hoop gewoon dat ze mondmaskerplicht en ontsmetting in winkels en andere publieke plaatsen nog in ver 2022 gaan aanhouden.

@Kingrotra Het grappige van die vaststelling is dat transporteconomen enkele maanden geleden stevige kritiek hadden dat er veel te veel centra waren en dat het allemaal in het honderd zou lopen omdat er te veel kleine schakels waren. Uiteindelijk is het nog goed gekomen. Wallonië hanteert een meer mobiele aanpak maar daar zijn de afstanden ook redelijk groot (in tijd en afstand).

Japan was op zich bijzonder terughoudend tov de vaccins en wou eerst zien hoe de andere landen gingen uitrollen. De bevolking heeft wel kritiek op de aanpak die weinig doortastend is, van bureaucratische obstakels kijken ze daar niet op. Ze steken het nu meer op logistiek omdat de administratie dan wat uit de wind wordt gezet.
Van wat ik heb gelezen over Japan is dat ze nu volledig dankzij Europese vaccinleveringen bevoorraad worden. Ze hebben lang ingezet op de ontwikkeling van een eigen vaccin en geen bestellingen gedaan, de ontwikkeling is mislukt en zaten daar dan zonder aankopen en zonder eigen vaccin. Datgene dat ze nu krijgen is dankzij de gulheid van de EU.

Qua verdeling loopt het daar voor geen meter, met een centrale overheid die alles wil beheren en regionale niveaus die geen bevoegdheid of ervaring hebben in het organiseren van deze zaken. Blijkbaar zijn de regionale en lokale niveaus in elke staat anders georganiseerd en is het daar wat chaos.

Same here, ik behoor zeker niet de verstrenginsbrigade zoals enkele forumleden hier, maar nu al data prikken voor de opening binnen van de horeca is echt wel snel. Tegen dat het 1 of 9 juni is, hebben we juist de data binnen van de mogelijke gevolgen van de heropening van de horeca op de terassen. Ik zou dat eerst afwachten alvorens binnen open te doen ook. (iets in de zin van: tegen 9 juni nog steeds een daling van hospitalisaties en ICU's zoals nu, kan de horeca binnen een week later openen met terug een evaluatiemoment na 3 weken om het effect op de cijfers te zien).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan