Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
de ICU bezetting? Denk dat dit 900+ was voor paasvakantie vandaar dat ze paaspauze hebben ingezet

Plus, 9 juni is nog 3weken weg. Met de 700k+ vaccins per week zal het tegen dan ook al een effect moeten hebben
Helemaal waar, maar we kennen het effect van de maatregels van 8/05 niet eens.. stop met mensen altijd hoop te geven om het daarna terug in te trekken..

@BadAsh : inderdaad. Mijn vriendin is risico-patient (helaas niet gevaccineerd). Het gevaarlijkste moment voor haar is nu eigenlijk. Nu mensen minder gaan opletten.
Doet pijn om op het Journaal mensen op La Boum, het plein in Elsene..of dicht bepakte cafés te zien.

Het verwondert mij dat ze al over "binnen op café of restaurant" praten tegen 1 of 9 juni..
Cijfers zijn nog steeds hoger dan voor de paasvakantie..en toen was het een drama..

Omdat de situatie heel anders is.
Vooral de cijfers van ziekenhuizen zijn dalend ook IC
Positivitetisratio zakt en R blijft onder nul.

@BadAsh : versoepelingen zijn gekomen en zullen komen omdat de druk op de zorg vermindert. Dit is al altijd de hoofdreden geweest voor lockdown en maatregelen. Dat de grootste groep risicopatienten nu eenmaal in de 65+ catergorie zit heeft niks te maken met de 'elite'

@Kingrotra : aan jouw snelheid zijn we tegen eind dit jaar nog niet af van maatregelen.

@gumball4000 : je vriendin zou al een uitnodiging of heel binnenkort 1 hebben. Tegen eind deze maand moeten de risicopatienten ook gevaccineerd zijn.

(iets in de zin van: tegen 9 juni nog steeds een daling van hospitalisaties en ICU's zoals nu, kan de horeca binnen een week later openen met terug een evaluatiemoment na 3 weken om het effect op de cijfers te zien).
Maar dat is ook het plan toch? De volgende maatregelen gaan enkel door als er minder dan 500 ICU bezettingen zijn.

Omdat de situatie heel anders is.
Vooral de cijfers van ziekenhuizen zijn dalend ook IC
Positivitetisratio zakt en R blijft onder nul.

@BadAsh : versoepelingen zijn gekomen en zullen komen omdat de druk op de zorg vermindert. Dit is al altijd de hoofdreden geweest voor lockdown en maatregelen. Dat de grootste groep risicopatienten nu eenmaal in de 65+ catergorie zit heeft niks te maken met de 'elite'

@Kingrotra : aan jouw snelheid zijn we tegen eind dit jaar nog niet af van maatregelen.

@gumball4000 : je vriendin zou al een uitnodiging of heel binnenkort 1 hebben. Tegen eind deze maand moeten de risicopatienten ook gevaccineerd zijn.

Goh ja, als jij vindt dat de kleine daling in opnames (die trouwens aan het stagneren is) genoeg is om alles open te gooien, geen probleem.
Ik ga hier ook niemand proberen te overtuigen he :) Als jij je terrasje wilt doen, gaan shoppen, fitness invliegen, op reis gaan... zeker doen.
Zolang ze mondmaskerplicht en verplicht ontsmetten in ver 2022 aanhouden.

Jij bent degene die mensen hier andere dingen in de mond legt. Ik heb het nergens opgevat als "letterlijk nul", ik nam gewoon deze woorden over. Dat jij dan plots mijn woorden letterlijk gaat opvatten, maar een ander zijn woorden die exact hetzelfde zegt bij gaat zeggen "ja maar je moet het zo intpreteren" getuigd van onwil, slechte wil of troll-gedrag. Ik ben ook nergens op deze semantische zaak ingegaan, integendeel, ik zeg hierboven ook al letterlijk dat ik het niet zo letterlijk bedoel. Maar ik ben degene die niet genoeg nuance leg terwijl ik gewoon op een post reageer zoals hem er staat, op dezelfde manier, met dezelfde bedoeling, maar jij gaat hier een zwart-wit verhaal van maken.

Dus welke is het bij u?
Ik quote jou en the_fox waar je dat doet, dus ja ...
Ik ben ook de eerste om toe te geven als ik fout zit, maar dan krijg je blijkbaar kinderachtige reacties als "je hebt het gelikedt!!!" :unsure:

Internationaal onderzoek en wetenschap zijn drogredenen?
Het lijkt mij dat het blindelings verwerpen van dergelijke gegevens "omdat ik iets anders denk" eerder de drogreden is.

Dus in je eigen woorden : Niet op basis van drogredenen. Jij verwerpt hier alles gewoon om dat "jij" iets anders denkt. Misschien wat meer consistent zijn.

Het is juist door dit enkel spreken uit buikgevoel, gebruiken van drogredenen, ... om het openen van de fitness 'voor alles' goed te praten (of zo lijkt het), dat ik ben beginnen reageren. Laat ons handelen op basis van feiten en correcte aannames.
En bewijs jij dan eens dat Belgen genetisch zo ander zijn of dat Belgische fitness centra zo anders zijn?
Is deze bullshit een bewijs op wetenschappelijk grond? Of is een aanname dat de maatregelen in die staten vergelijkbaar zijn met hier op basis van dat artikel niet meer dan een aanname? Heb je intussen al kunnen opzoeken of de maatregelen ginder overeen komen met die hier? Jij beweert immers (door zo onnozel te reageren) dat die overeenkomst er zonder meer is.
Ik vraag niet om aan te tonen dat wetenschap hetzelfde werkt in België he. Da's het nogal in het absurde trekken. Ik vraag of je meer info hebt over de context en omstandigheden omdat die wel degelijk kunnen verschillen. Op basis van het artikel kan ik al genoeg mogelijke verschilpunten aanhalen waarover het artikel met zijn anekdotes geen informatie geeft of ze al dan niet verschillend zijn maar waar wel wetenschappelijk bewijs (see what i did) is dat dat factoren zijn die een verschil kunnen maken. Dus, voldoende om niet zonder meer aan te nemen dat de situatie in de staten uit de anekdotes hetzelfde is als hier.
En dan hoop ik natuurlijk dat je met het "wetenschappelijk bewijs en internationaal onderzoek" het niet hebt over dat HLN-artikel - wat hier (niet door jou) wel x posts werd opgeworpen als "zie je wel".

Behalve de anekdotes uit HLN is er de afgelopen 10 pagina's niets van "bewijs" gepost.
Ik verwerp niets, ik stel enkel dat de argumenten zoals ze hier gepost worden, bullshit zijn of minstens wat meer onderbouwing kunnen gebruiken. Heb ik ook al veel gezegd nochtans, ik geloof best dat er goede argumenten zijn om de fitness gesloten te houden maar volgens mij gebeurt dat niet door linken te leggen met doping of kinderen in het verhaal te sleuren, of anekdotes uit de US, of zelfbedachte theoriën. JPV begint over vliegtuigpassagiers maar kan niet zeggen of het over de gangen in het vliegtuig of in de vertekhal gaat, wat me wel belangrijk lijkt als het over ventilatie en bewegingen van personen gaat. Hoe kan je dan zoiets als argument gebruiken? Post dan toch minstens een link naar een samenvattend populair artikel als het originele artikel te moeilijk vindbaar is.
Gewoon droppen "er is wetenschappelijk bewijs" maar verder niets posten over de randvoorwaarden of context, da's niet meer dan een autoriteitsargument. Dat is niet wetenschap tegenspreken, integendeel.

Omdat je er elke keer over lijkt te lezen: het laat me koud of de fitness open gaat, dus ik heb er geen belang bij x of y goed te praten, wat je me probeert in de mond te leggen. Ik denk helemaal niets over het openen van de fitnesscentra, net omdat er weinig degelijke argumenten (van twee kanten) gepost worden. Het lijkt meer op twee echokamers die door elkaar galmen. Dat er random users de nood voelen om om de drie posts te roepen "stop met zagen" zonder een woord gelezen te hebben, helpt niet. Ik ben er verder klaar mee.

Maar dat is ook het plan toch? De volgende maatregelen gaan enkel door als er minder dan 500 ICU bezettingen zijn.
Ah dat stuk niet gezien, mijn excuses. Indien dat men dat daaraan koppelt en zich daar ook aan houdt kan je inderdaad al over versoepelingen spreken, men moet die 500 dan wel laten staan en niet en cours de route dat gaan negeren en toch versoepelen zoals men met de terrassen heeft gedaan.

Goh ja, als jij vindt dat de kleine daling in opnames (die trouwens aan het stagneren is) genoeg is om alles open te gooien, geen probleem.
Ik ga hier ook niemand proberen te overtuigen he :) Als jij je terrasje wilt doen, gaan shoppen, fitness invliegen, op reis gaan... zeker doen.
Zolang ze mondmaskerplicht en verplicht ontsmetten in ver 2022 aanhouden.

Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D Bsm/Test7D Hsp(7/7) Case(7/7) Tests(7/7)
2021-05-10 2255 711 133 48 0 595 15730 314474 5,00% -14,42% -24,46% -5,41%
2021-05-09 2173 702 159 89 394 21799 20053 363966 5,51% -12,65% -3,37% +10,15%
2021-05-08 2167 707 164 274 1574 41936 20793 363137 5,73% -11,27% +0,18% +9,95%
2021-05-07 2307 727 163 217 3141 61421 20554 358390 5,74% -10,26% -3,54% +8,02%
2021-05-06 2402 744 145 220 3363 63119 20883 353813 5,90% -9,32% -2,72% +8,48%
2021-05-05 2481 757 164 253 3614 60044 20874 345126 6,05% -8,43% -4,72% +8,11%

ik zie dan wel andere cijfers

hsp 7/7 van -8,43% op 5/5 naar -11.27% op 8/5
Als je nog verder kijkt zie je dat de cijfers versnellen maar jij ziet er een stagnatie in?

Enigste stagnatie zijn de besmettingen maar die cijfers worden ook beïnvloed door aantal testen want bij die cijfers zie je dat de positiviteitsratio daalt.

En jij spreekt al van ver in 2022 dus zeker nog 1.5 jaar dan?

Edit : ik ben pro maatregelen als het gegrond is.
De grootste reden voor alle maatregelen is niet om de effectieve besmettingen tegen te gaan. Het is al altijd geweest om de zorg te beschermen zodanig dat we iedereen kunnen helpen die het nodig heeft.

Ah dat stuk niet gezien, mijn excuses. Indien dat men dat daaraan koppelt en zich daar ook aan houdt kan je inderdaad al over versoepelingen spreken, men moet die 500 dan wel laten staan en niet en cours de route dat gaan negeren en toch versoepelen zoals men met de terrassen heeft gedaan.
Ze zijn al voorzichtigheid aan het inbouwen blijkbaar, het zou zijn "rond de 500". Dus soit, over de precieze invulling kan er gediscussieerd worden. Ik heb wel de indruk dat de roep vanuit virologische kant om de versoepelingen nog niet te doen ook niet (overdreven) luid klinkt. Het meeste wat ik lees is dat ze die festivals in augustus nogal optimistisch vinden, maar Molenberghs, Van Gucht & Van Ranst zijn toch vrij mee in het verhaal zolang het inderdaad gekoppeld wordt aan die voorwaarden.

Je hoort eigenlijk ook vrij weinig vanuit de hospitalen (Devroey, Meyfroidt etc) in aanloop naar het overlegcomité, dus ik denk wel dat we dat mogen interpreteren als een goed signaal.

Hiermee pleit ik niet om alles open te gooien, maar het geeft toch wel aan dat we voor het eerst sinds heel erg lang met een positief gevoel mogen kijken naar geleidelijke, langzame versoepelingen.

Ik quote jou en the_fox waar je dat doet, dus ja ...
Ik ben ook de eerste om toe te geven als ik fout zit, maar dan krijg je blijkbaar kinderachtige reacties als "je hebt het gelikedt!!!" :unsure:

Is deze bullshit een bewijs op wetenschappelijk grond? Of is een aanname dat de maatregelen in die staten vergelijkbaar zijn met hier op basis van dat artikel niet meer dan een aanname? Heb je intussen al kunnen opzoeken of de maatregelen ginder overeen komen met die hier? Jij beweert immers (door zo onnozel te reageren) dat die overeenkomst er zonder meer is.
Ik vraag niet om aan te tonen dat wetenschap hetzelfde werkt in België he. Da's het nogal in het absurde trekken. Ik vraag of je meer info hebt over de context en omstandigheden omdat die wel degelijk kunnen verschillen. Op basis van het artikel kan ik al genoeg mogelijke verschilpunten aanhalen waarover het artikel met zijn anekdotes geen informatie geeft of ze al dan niet verschillend zijn maar waar wel wetenschappelijk bewijs (see what i did) is dat dat factoren zijn die een verschil kunnen maken. Dus, voldoende om niet zonder meer aan te nemen dat de situatie in de staten uit de anekdotes hetzelfde is als hier.
En dan hoop ik natuurlijk dat je met het "wetenschappelijk bewijs en internationaal onderzoek" het niet hebt over dat HLN-artikel - wat hier (niet door jou) wel x posts werd opgeworpen als "zie je wel".

Behalve de anekdotes uit HLN is er de afgelopen 10 pagina's niets van "bewijs" gepost.
Ik verwerp niets, ik stel enkel dat de argumenten zoals ze hier gepost worden, bullshit zijn of minstens wat meer onderbouwing kunnen gebruiken. Heb ik ook al veel gezegd nochtans, ik geloof best dat er goede argumenten zijn om de fitness gesloten te houden maar volgens mij gebeurt dat niet door linken te leggen met doping of kinderen in het verhaal te sleuren, of anekdotes uit de US, of zelfbedachte theoriën. JPV begint over vliegtuigpassagiers maar kan niet zeggen of het over de gangen in het vliegtuig of in de vertekhal gaat, wat me wel belangrijk lijkt als het over ventilatie en bewegingen van personen gaat. Hoe kan je dan zoiets als argument gebruiken? Post dan toch minstens een link naar een samenvattend populair artikel als het originele artikel te moeilijk vindbaar is.
Gewoon droppen "er is wetenschappelijk bewijs" maar verder niets posten over de randvoorwaarden of context, da's niet meer dan een autoriteitsargument. Dat is niet wetenschap tegenspreken, integendeel.

Omdat je er elke keer over lijkt te lezen: het laat me koud of de fitness open gaat, dus ik heb er geen belang bij x of y goed te praten, wat je me probeert in de mond te leggen. Ik denk helemaal niets over het openen van de fitnesscentra, net omdat er weinig degelijke argumenten (van twee kanten) gepost worden. Het lijkt meer op twee echokamers die door elkaar galmen. Dat er random users de nood voelen om om de drie posts te roepen "stop met zagen" zonder een woord gelezen te hebben, helpt niet. Ik ben er verder klaar mee.
En dan negeer je weeral de wetenschappelijke context rond aerosolen. Mij laat de fitness ook koud. Jij beweert hiermee, netzoals sommige anderen, dan "de experten ongelijk hebben met de fitness gesloten te houden". Het zijn deze beweringen die onderstaving nodig hebben. Ik ben niet degene die iets anders beweert dan de experten.

De argumentatie 'langs de andere kant' was ronduit belachelijk. Ik kan het moeilijk anders benoemen. "Ik heb toch geen besmettingen gezien in fitness-centra." (Terwijl deze er wel waren.) "Tussen de eerste en tweede golf was het perfect mogelijk om te fitnessen" Terwijl er duidelijk toen te veel gelost was en hierdoor de volgende golf ontstaan is. En mensen die oproepen dat een gebrek aan bewijs HET bewijs is dat er geen probleem is.

Het is tegen dit amalgaam aan 'quatsch', waar tegen ik reageer.

En ja, als ik nu na meer dan een jaar nog speciaal voor u moet gaan opzoeken dat "Samen in een gesloten ruimte wat op elkaar staan hijgen" een groot effect heeft op het aantal besmettingen... Sorry he, beetje serieus blijven.

En ja, als jij beweert "er is een TE groot verschil in de states met hier" dan is het aan U om JOUW stelling waar te maken. Zeker aangezien het onderzoek niet alleen in de states geweest is. Maar ook van andere landen heb ik hier dingen van zien passeren. Maar neen, ik heb niet de goesting om alles weer te gaan opzoeken omdat jij nog in Sinterklaas en sprookjes gelooft. JA, er zijn bepaalde maatregelen die kunnen genomen worden om de impact te beperken, maar je blijft op elkaar staan hijgen in een kleine ruimte. Dat is in quasi elke fitness zo. Nogmaals, voor de derde keer, zelfs in de horeca, op het terras, mag de muziek niet te luid staan om dit te voorkomen. Dit blijf je systematisch negeren, je blijft systematisch dingen in het belachelijke trekken.

Edit: En stop met je persoonlijk uit te werken op mij omdat je vindt dat ANDEREN belachelijke argumenten gebruiken. Continue de persoonlijke aanvallen, mag gerust stoppen.

Edit 2: Als je enkel tevreden bent met 100% garantie/uitsluiting/... dan moet je gewoon stoppen met hier te posten trouwens. ALLE zaken die hierboven gepost zijn, zijn heel duidelijke indicaties dat er een verhoogde kans op besmetting is. Dat je vindt dat geen van deze een sluitend bewijs vormen, kan ik inkomen. Maar er zijn wel enorm veel factoren die die richting uit wijzen. Voor de duizendste keer : Het is geen zwart-wit verhaal. Stop met dit er van te maken. Jij bent eigenlijk degene die er nog het meeste een tweekamp van maakt, terwijl je jezelf van de domme houdt. Ik zeg nergens dat het een levensgevaarlijk gebeuren is daar. Ik zeg dat er wel degelijke een verhoogde kans is op besmettingen daar. "Perfect veilig"? Niet echt. Dat is wat ik zeg. Maar jij gooit mij, en velen anderen precies op een hoopje van lockdown-addicts. Dat mag echt wel eens stoppen deze polarisatie.

Laatst bewerkt:
En dan negeer je weeral de wetenschappelijke context rond aerosolen. Mij laat de fitness ook koud. Jij beweert hiermee, netzoals sommige anderen, dan "de experten ongelijk hebben met de fitness gesloten te houden". Het zijn deze beweringen die onderstaving nodig hebben. Ik ben niet degene die iets anders beweert dan de experten.
Geef_die_dan. Verwijzen naar experten zonder meer is niet meer dan een autoriteitsargument.
De argumentatie 'langs de andere kant' was ronduit belachelijk. Ik kan het moeilijk anders benoemen. "Ik heb toch geen besmettingen gezien in fitness-centra." (Terwijl deze er wel waren.) "Tussen de eerste en tweede golf was het perfect mogelijk om te fitnessen" Terwijl er duidelijk toen te veel gelost was en hierdoor de volgende golf ontstaan is. En mensen die oproepen dat een gebrek aan bewijs HET bewijs is dat er geen probleem is.

Het is tegen dit amalgaam aan 'quatsch', waar tegen ik reageer.
Ja prima, daar ben ik het niet mee oneens hoor. Er had toen ik postte al vier man die post gecounterd, ik heb er geen nood aan om de vijfde te zijn (jij blijkbaar wel) maar het valt me wel op hoe inhoudelijk zwak de tegenargumenten zijn.
En ja, als ik nu na meer dan een jaar nog speciaal voor u moet gaan opzoeken dat "Samen in een gesloten ruimte wat op elkaar staan hijgen" een groot effect heeft op het aantal besmettingen... Sorry he, beetje serieus blijven.
Beetje serieus blijven, dat vraag ik niet.
Je moet niets speciaal voor mij, maar als je de moeite doet om iets te posten, kan je er evengoed voor zorgen dat er wat inhoud in zit.
En ja, als jij beweert "er is een TE groot verschil in de states met hier" dan is het aan U om JOUW stelling waar te maken. Zeker aangezien het onderzoek niet alleen in de states geweest is. Maar ook van andere landen heb ik hier dingen van zien passeren.
Geef_die_dan.
Er is geen onderzoek gelinkt, enkel een HLN-artikel uit de VS en een onderzoek op basis uit de EU, wat volgens JPV niet veel waard was.
Ik beweer overigens niet dat er een te groot verschil is. Ik beweer enkel dat er niet voldoende geweten is op basis van het ene gelinkte hln-artikel met anekdotes, om zonder meer een parallel te trekken.
Maar neen, ik heb niet de goesting om alles weer te gaan opzoeken omdat jij nog in Sinterklaas en sprookjes gelooft.
Ik geloof nergens in, speel toch niet zo op de man.
Als je geen goesting hebt om je argumenten te onderbouwen, prima, maar dan kan je er niet op rekenen dat je argumenten klakkeloos worden aangenomen. Je bent niet verplicht om te posten, of de waarheidspolitie te spelen hoor, maar als je dat wilt doen kan iemand je er toch op wijzen dat het nogal magertjes is.
JA, er zijn bepaalde maatregelen die kunnen genomen worden om de impact te beperken, maar je blijft op elkaar staan hijgen in een kleine ruimte. Dat is in quasi elke fitness zo. Nogmaals, voor de derde keer, zelfs in de horeca, op het terras, mag de muziek niet te luid staan om dit te voorkomen. Dit blijf je systematisch negeren, je blijft systematisch dingen in het belachelijke trekken.
Ik trek dingen in het belachelijke? Ik quote je bullshit waarmee je je in de discussie mengde nog eens:
En bewijs jij dan eens dat Belgen genetisch zo ander zijn of dat Belgische fitness centra zo anders zijn?

@StevenP @phate_13

Jullie hebben beiden jullie punt gemaakt. Het lijkt er niet op dat we hierover een consensus gaan bereiken en we zijn nu al een tijdje in cirkeltjes aan het draaien, dus ik stel voor dat we de discussie over indoor fitness hier even laten rusten.

Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D Bsm/Test7D Hsp(7/7) Case(7/7) Tests(7/7)
2021-05-10 2255 711 133 48 0 595 15730 314474 5,00% -14,42% -24,46% -5,41%
2021-05-09 2173 702 159 89 394 21799 20053 363966 5,51% -12,65% -3,37% +10,15%
2021-05-08 2167 707 164 274 1574 41936 20793 363137 5,73% -11,27% +0,18% +9,95%
2021-05-07 2307 727 163 217 3141 61421 20554 358390 5,74% -10,26% -3,54% +8,02%
2021-05-06 2402 744 145 220 3363 63119 20883 353813 5,90% -9,32% -2,72% +8,48%
2021-05-05 2481 757 164 253 3614 60044 20874 345126 6,05% -8,43% -4,72% +8,11%

ik zie dan wel andere cijfers

hsp 7/7 van -8,43% op 5/5 naar -11.27% op 8/5
Als je nog verder kijkt zie je dat de cijfers versnellen maar jij ziet er een stagnatie in?

Enigste stagnatie zijn de besmettingen maar die cijfers worden ook beïnvloed door aantal testen want bij die cijfers zie je dat de positiviteitsratio daalt.

En jij spreekt al van ver in 2022 dus zeker nog 1.5 jaar dan?

Edit : ik ben pro maatregelen als het gegrond is.
De grootste reden voor alle maatregelen is niet om de effectieve besmettingen tegen te gaan. Het is al altijd geweest om de zorg te beschermen zodanig dat we iedereen kunnen helpen die het nodig heeft.
Van mij mogen ze de mondmaskerplicht in winkels, banken, etc voor altijd aanhouden.
Bijkomende voordelen;
- geen last meer van stinkende adem van andere mensen
- mensen gaan minder tetteren met elkaar dus geen bommaakes meer die alles ophouden.
- de winkel loopt nu vol met Kitana's, Mileena's en Jade's,,, 🤤

Van mij mogen ze de mondmaskerplicht in winkels, banken, etc voor altijd aanhouden.
Bijkomende voordelen;
- geen last meer van stinkende adem van andere mensen
- mensen gaan minder tetteren met elkaar dus geen bommaakes meer die alles ophouden.
- de winkel loopt nu vol met Kitana's, Mileena's en Jade's,,, 🤤
Als je dat wil, ze zoeken nog altijd volk in Noord Korea and in de volksrepubliek van China.

Het verwondert mij dat ze al over "binnen op café of restaurant" praten tegen 1 of 9 juni..
Cijfers zijn nog steeds hoger dan voor de paasvakantie..en toen was het een drama..
Het draagvlak is ook een stuk kleiner dan voor de vakantie om die regels nog lang in stand te houden.

• 11:12

"Cijfers blijven gunstig evolueren​

"De coronacijfers blijven gunstig evolueren. De besmettingscijfers slabakken wat, op een plateau net onder de 3.000 besmettingen per dag. Daar gaan we de komende dagen blijven schommelen. Er zijn meer besmettingen bij kinderen, maar er wordt ook meer getest", zegt Steven Van Gucht op de persconferentie. "De positiviteitsratio neemt ook af. Ook de overlijdens gaan in dalende lijn", zegt Van Gucht nog.
    "De daling van het aantal ziekenhuisopnames houdt aan in alle gewesten en provincies. Met die daling kunnen we eind mei nog uitkomen onder de 500 bezette bedden op intensieve, een belangrijk doel voor de versoepelingen", gaat Van Gucht verder.
dusja 1 juni is ook een haalbare datum voor volledig heropenen van de horeca.

• 11:12

"Cijfers blijven gunstig evolueren​

"De coronacijfers blijven gunstig evolueren. De besmettingscijfers slabakken wat, op een plateau net onder de 3.000 besmettingen per dag. Daar gaan we de komende dagen blijven schommelen. Er zijn meer besmettingen bij kinderen, maar er wordt ook meer getest", zegt Steven Van Gucht op de persconferentie. "De positiviteitsratio neemt ook af. Ook de overlijdens gaan in dalende lijn", zegt Van Gucht nog.
    "De daling van het aantal ziekenhuisopnames houdt aan in alle gewesten en provincies. Met die daling kunnen we eind mei nog uitkomen onder de 500 bezette bedden op intensieve, een belangrijk doel voor de versoepelingen", gaat Van Gucht verder.
dusja 1 juni is ook een haalbare datum voor volledig heropenen van de horeca.
Gohjah, ik zou dan liever hebben dat ze de zekerheid inbouwen en 9 juni pakken. We hebben een datum, het geeft u wat ademruimte & het gaat vermijden dat ge 2 dagen op voorhand plots zou moeten zeggen dat het toch niet lukt. Het gaat op die week nu ook niet aankomen imo.

"Wat is een curve?"

Ge moet niet kijken naar momentopnames, maar de tendens. Cijfers die dalen is goed nieuws, cijfers die (exponentieel) stijgen minder. Slecht argument dus.

Als de cijfers opnieuw zouden stijgen of de daling stokt voortijdig, zal er ingegrepen worden hoor, daar moogt ge gerust in zijn.

"Horeca weer binnen open op 9 juni"
De horeca kan binnen weer op 9 juni openen. Dat is door meerdere bronnen bevestigd aan onze redactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan