Daar gaat het ook niet om, serieus...
Wat Munoz bedoelt is dat men in heeft gezet om ouderen eerst te vaccineren en dat praktisch gezien niet de beste keuze was indien je de samenleving zo snel mogelijk wilde openen.
Wel, in het begin wanneer je vaccins begint te krijgen dat gaat dit mondjesmaat. Dus dan ga je keuzes moeten maken. Neem ik met deze beperkte hoeveelheid aan vaccins eerst een selectieve groep (+ hun verzorgers) die een gigantische druk zet op ons zorgsysteem. Of begin ik eerst aan een vele grotere hoeveelheid mensen, raken mijn vaccins op en wacht ik daarna op meer. Dit alles met een virus met een hoge R0 waarde, dat tiert in het onderwijs, op het werk en andere plaatsen.
Dus voor mij is dit toch wel een logische keuze om hier mee te beginnen.
Stel er lagen in januari ineens zes miljoen vaccins op't schap, genoeg om een actieve bevolking quasi over de komende weken in te enten. Had men toen gezegd: "actieve eerst", geen enkel probleem. Het had misschien zeer efficient geweest, who knows het had misschien een pak beter geweest. Maar deze waren er niet.
Dit is zeker een discussie die we mogen hebben, maar ik vrees dat vaccin schaarste de mogelijke opties zeer beperkt hadden gemaakt, en niet elke optie had dan op tafel gelegen. Ik vrees dat "actieve eerst" relatief vlug op de schop ging.
Vele van de ouderen die gevaccineerd zijn sterven binnenkort toch, is het niet aan corona dan is het wel aan iets anders.
Als maatschappij hebben we gekozen om zij die dichtbij het einde van hun leven te zijn eerst te redden en zij die nog een leven voor hun hebben te laten wachten. Of dat de beste keuze is, ook ethisch, laat ik in het midden, maar ik vind wel dat daar een debat over had kunnen plaatsvinden.
Over ethisch gesproken, we hebben een jaar geleden gigantisch veel inspanningen geleverd om deze mensen juist wel in leven te houden. Vanaf dat het vaccin er is: iedereen voor zich en god voor ons allen. Trek uw plan oude peekes, grijpen wat er te grijpen valt. Dan ben je feitelijk ethisch niet veel anders bezig dan onze goede eigenste Sint-Truidense burgemeester.
Om dan zo vlak voor de eindmeet te zeggen: fuck y'all. Dan hadden we die afweging evengoed in het begin kunnen maken.
Even terzijde wil ik hier het einde van de schandaalmaatregel die de avondklok is, toch even aanhalen als milestone.
Een avond klok verstoppen onder het mom dat een samenscholingsverbod moeilijk afdwingbaar is, zo uit de losse pols even grondwetten buiten spel zetten is voor mij zeker politiek verwerpelijk te noemen. Het verbloemen hiervan als "het pakketje van maatregelen" om de pandemie te winnen, daar frons ik toch ook eens van.
Ik laat hier vooral mijn stem in de stembus spreken, politiekers die dit allemaal toch maar oké vinden die krijgen geen rood bolletje van mij.