Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beke zei dat een coronapaspoort pas midden juli ging komen en qua implementatie is het al snel augustus, dus dan heeft eigenlijk niemand er iets aan. Zij die het vaccin weigerden zullen mss wat ongemak voelen maar denk dat de meeste maatregelen zijn opgeheven. Voor de gevaccineerden zijn er op dat moment niet veel "privileges" meer te rapen.

Er waren ook andere plannen van Franstaligen om met "zones voor gevaccineerden" te werken maar da's ook een stille dood gestorven nu er toch al beperkt iets mag buiten qua terrassen en evenementen.

En tot aan die vaccinatie iedereen opsluiten? Want hoe zit je dan in een ander scenario dan nu, alleen met een striktere lockdown, en meer problemen voor de zorg want de "ergste" groep kan nog altijd met zware uitbraken te maken krijgen in wzc's...

Die 11 miljoen die je nu hebt moeten opsluiten, had je ook moeten opsluiten in jouw plan, we zijn nog maar een paar maanden aan het vaccineren.
Dit is niet mijn plan, ik leg enkel uit dat er andere strategieën waren die we hadden kunnen kiezen indien de actieve bevolking of economie sparen prioriteit was.

Moraalfilosoof pleit voor voordelen voor mensen die reeds gevaccineerd zijn. Volgens hem is dat geen discriminatie, want -ik citeer- "
discriminatie is er pas wanneer mensen in een gelijke situatie ongelijk worden behandeld. Maar in deze coronatijden zitten gevaccineerden en niet-gevaccineerden niet in een gelijke situatie.”

Als in het verleden hetzelfde argument werd aangehaald ivm leeftijd ipv vaccinatie, dan wordt dat gecounterd met het solidariteitsargument. Voelt toch wel wrang aan. Bij wijze van voorbeeld;
"Maar in deze coronatijden zitten jongeren en ouderen niet in een gelijke situatie." Als je dit zegt, staat iedereen op zijn achterste poten. Nochtans is er an sich weinig verschil tussen een gevaccineerde oudere en een niet-gevaccineerde jongere. Beide hebben zeer grote kans om er niet ernstig ziek van te worden en beide kunnen nog steeds het virus verder verspreiden (weliswaar is daar een iets kleinere kans voor de gevaccineerde oudere).
wat vooral sneu is, is hoe onze overheid het naliet hier een plan rond te maken. We hebben geluk dat de vaccinaties snel lopen waardoor de tijd tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd zijn beperkt is. Dus op zich is dit eigenlijk een non discussie. De vaccinaties gaan sneller dan dat de overheid nieuwe versoepelingen kan en zal afkondigen, waardoor dit probleem zich vanzelf oplost.

Wie na de kans op vaccinatie toch weigert zal daar dan de gevolgen van moeten dragen en zichzelf overal moeten gaan testen en dergelijke indien zij nog iets willen doen. Dat laatste is een individuele keuze.

Dit is niet mijn plan, ik leg enkel uit dat er andere strategieën waren die we hadden kunnen kiezen indien de actieve bevolking of economie sparen prioriteit was.
nee, je herhaalt wat hier al honderden keren weerlegd is. Je kan namelijk de actieve bevolking niet sparen door de risicogevallen te isoleren.

De implicaties zijn mij niet volledig duidelijk. AZ heeft veel minder geleverd dan beloofd was. Komt die niet verlenging er dan op neer dat de EU de rest van die vaccins niet meer moet hebben en er dus ook niet voor moet betalen? Of moet AZ die wel nog leveren?

In het ene geval lijkt het er mij op neer te komen dat AZ vooral gehouden zal worden voor diegene die nog een 2de prik moeten krijgen en dat dit vaccin binnenkort amper nog gebruikt zal worden voor 1ste prik.
ik denk dat dit gewoon betekent dat er geen nieuwe bestemmingen meer zullen zijn, maar de lopende bestellingen wel nog afgewerkt zullen worden. Er kunnen dus nog nieuwe mensen hnu eerste AZ-prik krijgen.

Vandaag in Het Nieuwsblad over een uitbraak van de Indiase variant in een WZC in Borsbeek:
'Dat de Indiase variant toch voor een uitbraak zorgde hoewel alle inwoners gevaccineerd waren, doet de discussie over de vaccinresistentie van deze variant weer oplaaien.
Zeker nadat Soumya Swaminathan, wetenschappelijk directeur van de WHO, zaterdag waarschuwde dat er in India epidemologische aanwijzingen zijn dat het om een 'extreem snel verspreidende variant' gaat die 'lijkt te ontsnappen aan de vaccinbescherming'.

Sensatie of zijn we fucked? :unsure:

Vandaag in Het Nieuwsblad over een uitbraak van de Indiase variant in een WZC in Borsbeek:
'Dat de Indiase variant toch voor een uitbraak zorgde hoewel alle inwoners gevaccineerd waren, doet de discussie over de vaccinresistentie van deze variant weer oplaaien.
Zeker nadat Soumya Swaminathan, wetenschappelijk directeur van de WHO, zaterdag waarschuwde dat er in India epidemologische aanwijzingen zijn dat het om een 'extreem snel verspreidende variant' gaat die 'lijkt te ontsnappen aan de vaccinbescherming'.

Sensatie of zijn we fucked? :unsure:
Het antwoord zal ergens tussenin liggen waarschijnlijk.

Wakker liggen is straf uitgedrukt. Zoiets in de krant zetten als het puur voor sensatie is, zou ik wel triest vinden.

Niet iedereen die dat leest factcheckt op Beyondgaming... :tongue:

Op dit moment nog veel onduidelijkheid natuurlijk. Een halfjaar geleden werd het ook als sensatie afgedaan dat de Britse variant een pak besmettelijker was. Er zijn op dit moment wel aanwijzingen dat de Indiase variant nog besmettelijker is dan de Britse variant gezien die in verschillende landen een duidelijk groeivoordeel lijkt te hebben.

Uiteindelijk is het af te wachten wat dat geeft met een samenleving waarin iedereen die gevaccineerd wil worden een prik gekregen heeft en er geen of weinig beperkingen meer zijn. Als dan ziekenhuizen weer beginnen vol te stromen door besmettingen met varianten dan hebben we een probleem ja.

Daar gaat het ook niet om, serieus...
Wat Munoz bedoelt is dat men in heeft gezet om ouderen eerst te vaccineren en dat praktisch gezien niet de beste keuze was indien je de samenleving zo snel mogelijk wilde openen.
Wel, in het begin wanneer je vaccins begint te krijgen dat gaat dit mondjesmaat. Dus dan ga je keuzes moeten maken. Neem ik met deze beperkte hoeveelheid aan vaccins eerst een selectieve groep (+ hun verzorgers) die een gigantische druk zet op ons zorgsysteem. Of begin ik eerst aan een vele grotere hoeveelheid mensen, raken mijn vaccins op en wacht ik daarna op meer. Dit alles met een virus met een hoge R0 waarde, dat tiert in het onderwijs, op het werk en andere plaatsen.

Dus voor mij is dit toch wel een logische keuze om hier mee te beginnen.

Stel er lagen in januari ineens zes miljoen vaccins op't schap, genoeg om een actieve bevolking quasi over de komende weken in te enten. Had men toen gezegd: "actieve eerst", geen enkel probleem. Het had misschien zeer efficient geweest, who knows het had misschien een pak beter geweest. Maar deze waren er niet.

Dit is zeker een discussie die we mogen hebben, maar ik vrees dat vaccin schaarste de mogelijke opties zeer beperkt hadden gemaakt, en niet elke optie had dan op tafel gelegen. Ik vrees dat "actieve eerst" relatief vlug op de schop ging.

Vele van de ouderen die gevaccineerd zijn sterven binnenkort toch, is het niet aan corona dan is het wel aan iets anders.
Als maatschappij hebben we gekozen om zij die dichtbij het einde van hun leven te zijn eerst te redden en zij die nog een leven voor hun hebben te laten wachten. Of dat de beste keuze is, ook ethisch, laat ik in het midden, maar ik vind wel dat daar een debat over had kunnen plaatsvinden.
Over ethisch gesproken, we hebben een jaar geleden gigantisch veel inspanningen geleverd om deze mensen juist wel in leven te houden. Vanaf dat het vaccin er is: iedereen voor zich en god voor ons allen. Trek uw plan oude peekes, grijpen wat er te grijpen valt. Dan ben je feitelijk ethisch niet veel anders bezig dan onze goede eigenste Sint-Truidense burgemeester.

Om dan zo vlak voor de eindmeet te zeggen: fuck y'all. Dan hadden we die afweging evengoed in het begin kunnen maken.

Even terzijde wil ik hier het einde van de schandaalmaatregel die de avondklok is, toch even aanhalen als milestone.
Een avond klok verstoppen onder het mom dat een samenscholingsverbod moeilijk afdwingbaar is, zo uit de losse pols even grondwetten buiten spel zetten is voor mij zeker politiek verwerpelijk te noemen. Het verbloemen hiervan als "het pakketje van maatregelen" om de pandemie te winnen, daar frons ik toch ook eens van.

Ik laat hier vooral mijn stem in de stembus spreken, politiekers die dit allemaal toch maar oké vinden die krijgen geen rood bolletje van mij.

Laatst bewerkt:
Vrijheid is blijkbaar voor een aantal mensen gelijk aan zuipen tot je niet meer kan en dan spoed nog wat extra gaan belasten..

Vrijheid is blijkbaar voor een aantal mensen gelijk aan zuipen tot je niet meer kan en dan spoed nog wat extra gaan belasten..

Wat een amateurs, zeker hun conditie niet onderhouden terwijl de cafés gesloten waren. :unsure:

Ondanks dat ik mij zoveel mogelijk aan de regels houd en daar niet constant lig over te zeiken, wil de ironie natuurlijk dat ik Corona heb opgelopen.
Zo heb ik nog mensen in mijn kennissenkring, superstrikt omgaan met alle regeltjes (contacten mijden, mondmasker, niet met vrienden afspreken, niet reizen, ...) en dan nog het oplopen. Ergens ironisch, want degenen die ik ken die de regels straal negeren lopen het dan net niet op.

Vermoedelijk via de crèche van mijn kind en dus niet te vermijden door mij persoonlijk. Wellicht wel enkel mogelijk gemaakt via tussenstations van egocentrische klootzakken die zich niet aan de regels hielden. Dat maakt mij kwaad.
En ondertussen heb je het zelf ook wss versrpeid aan anderen die nu hetzelfde van jou zeggen. Misschien wat minder met de vinger naar anderen wijzen ;)

Ik heb ondertussen tickets gekocht voor een (kleinschalig) festival in Maastricht. Het is volgens mij het eerste "normale" festival wat ingepland staat hier in de buurt. Het is begin september, dus ik heb er goede moed in. Hopelijk tegen dan volledig gevaccineerd.

Zo heb ik nog mensen in mijn kennissenkring, superstrikt omgaan met alle regeltjes (contacten mijden, mondmasker, niet met vrienden afspreken, niet reizen, ...) en dan nog het oplopen. Ergens ironisch, want degenen die ik ken die de regels straal negeren lopen het dan net niet op.
Die die de regels straal negeren hebben het waarschijnlijk niet opgelopen, want dat weet je niet altijd. Net het probleem met een ziekte waarbij je asymptomatische drager kunt zijn, en één van de redenen waarom het een pandemie is geworden. Dat je het niet hebt opgelopen als je de regels negeert, is ook geen bewijs dat de regels niet helpen. Het is risicobeperking.

En jij blijft het constant op individueel niveau zien, maar daar gaat het niet om. Je wilt niet individuele besmettingen tegengaan, je wilt uitbraken en snelle verspreidingen tegengaan. Als ik me aan de regels hou en ik raak besmet, is dat een besmetting van mogelijk 1 tot 5 personen (gezin + knuffelcontact). Als ik me niet aan de regels hou en ik raak besmet, is dat een besmetting van mogelijk héél veel meer personen, een kettingreactie die exponentieel groeit als ik mensen heb besmet die zich ook niet aan de regels houden.

Ik heb weet van een chirurg in het AZ in Mechelen die zijn vrouw en zwangere dochter tussendoor mee heeft laten vaccineren. Qua egoïsme en superieur gevoel tov uw medemens kan dat toch echt tellen.

Komt daar nog bij dat diezelfde mensen bij oudjaar los de regels aan hun laars laten en samenhokten in een appartement aan de zee..

Zo'n zaken maken me toch echt wel kwaad eerlijk gezegd. Als er 1 ding duidelijk wordt tijdens deze vaccinatiecampagne dan is het toch wel dat België/de Belg toch redelijk corrupt blijkt te zijn.

Ik heb weet van een chirurg in het AZ in Mechelen die zijn vrouw en zwangere dochter tussendoor mee heeft laten vaccineren. Qua egoïsme en superieur gevoel tov uw medemens kan dat toch echt tellen.

Komt daar nog bij dat diezelfde mensen bij oudjaar los de regels aan hun laars laten en samenhokten in een appartement aan de zee..

Zo'n zaken maken me toch echt wel kwaad eerlijk gezegd. Als er 1 ding duidelijk wordt tijdens deze vaccinatiecampagne dan is het toch wel dat België/de Belg toch redelijk corrupt blijkt te zijn.

Voorkeursbehandeling voor familie in ziekenhuis is helaas schering en inslag.

Wat deze pandemie en al het gedoe duidelijk aangetoond heeft, is dat we allemaal in dezelfde boot zitten. Het enige verschil is dat sommige champagne zitten te drinken op het panoramisch dek terwijl anderen in tweede en derde klasse zitten en nog anderen kolen zitten te scheppen in het ruim.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan