Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
In Duitsland staat men ook dicht tegen de invoering van een coronapas. De goedkeuring van regering Merkel is binnen, de wet moet nu nog door het parlement gejaagd worden. Op basis van het artikel lijkt het alsof de invoering nog een tijdje op zich gaat laten wachten, tot er een elektronisch en papieren vaccinatiecertificaat is. Op die manier lijkt er doorheen de EU toch wat dwang te komen om je te laten vaccineren. Verplicht gaat het misschien niet worden maar als niet-gevaccineerde ga je ferm wat nadelen hebben.

Die groep kan winkels, de kapper, dieren- en plantentuinen bezoeken zonder een negatieve PCR-test te moeten voorleggen. Ze mogen ook gewoon sociaal contact onderhouden met andere gevaccineerden. Wie uit het buitenland terugkeert, moet ook niet langer in quarantaine, tenzij dat uit een land is waar een mutatie van het coronavirus rondwaart. De mondmaskerplicht in de publieke ruimte blijft voorlopig wel voor alle Duitsers gelden.

Minister van Volksgezondheid Jens Spahn (CDU) kondigde ook aan dat de regering aan een vaccinatiecertificaat werkt dat met de smartphone kan worden voorgelegd. Voor wie geen smartphone heeft, wordt een papieren versie met een QR-code voorzien. Behalve huisdokters en vaccinatiecentra zouden ook apothekers die certificaten kunnen uitschrijven. Het systeem zou tegen de zomer op punt staan.

De toon van het artikel is misschien wat amusant, ik vind het best een duidelijk overzicht om er nog aan uit te geraken. Ik probeer me aan de regels te houden maar het wordt er niet eenvoudiger op en dan is zo'n overzicht wel handig.

Een overzicht van de maatregelen mag zeker gegeven worden. Op de site van de VRT vindt ge dat gewoon terug aan de hand van vragen.
Het is dan ook vooral de toon die me stoort, zo de toon dat ge X niet moogt doen maar dat wel kunt omzeilen door Y te gaan doen + het feit dat ze weten dat zo'n artikel dan natuurlijk ook massaal gedeeld gaat worden om het nog meer in het belachelijke te trekken.
Dat "het volk" zo redeneert tot daar en toe, maar van een krant (ja, zelfs van HLN) verwacht ik toch net iéts meer objectiviteit.

Het is juist door dat constant zitten zoeken van achterpoortjes, dat er nu eenmaal zulke specifieke maatregelen omschreven moeten worden, ook al lijken die dan soms absurd als ge ze naast elkaar gaat leggen.

"ga op het gemak een terrasje doen maar houd het veilig" als regel zou voor iets te veel interpretatie vatbaar zijn ;)

Laatst bewerkt:
Als het in hetzelfde straatje is als de app, de contact-tracing, de opvolging van quarantaine, inreis-checks en de helft van de maatregelen, kun je je de vraag stellen of het gaat werken, ipv hoe.
+ wat het gaat kosten
+ wie het zal betalen
+ wanneer het op punt zal staan
+ wie er bevoegd zal zijn
+ hoeveel commissies er moeten opgericht worden
+ in welke talen
+ in welke kleuren (zwart/geel/rood/blauw/oranje mag niet want getint)
+ lokaal/regionaal/nationaal/Europees/mondiaal of een willekeurige combinatie
+ welke uitzonderingen
+ wie gaat die maken
+ waar gaan we ze bestellen en wie gaat de aanbesteding uitschrijven

Waar is Europa wanneer er nood aan is?

Wie zaterdag de heropening van de horeca wil vieren, denkt beter vooraf goed na over de manier waarop, en vooral, met hoeveel. Want de nieuwe regels zijn op zijn minst verwarrend te noemen. Een telraam kan handig zijn, en niet alleen om af te tellen naar zaterdag. Hou rekening met deze typisch Belgische regels om boetes te vermijden.

Ben nu ook niet altijd fan van de communicatie van de regering maar goed het is ook niet altijd makkelijk om regels te maken die je op één of andere manier niet in het belachelijke kan trekken.
Maar toen ik dit artikel las dacht ik dat het een satire-site was. Ondanks dat ik van HLN al wat bagger gewoon ben is dit toch wel van een erg laag niveau hé.

De logica achter dat soort zaken is meestal correct maar goed het is natuurlijk makkelijker om alles in het belachelijke te trekken.
Ideaal voer voor mensen die lak hebben aan de regels om ze nog meer te ondergraven.

Ben nu ook niet altijd fan van de communicatie van de regering maar goed het is ook niet altijd makkelijk om regels te maken die je op één of andere manier niet in het belachelijke kan trekken.
Maar toen ik dit artikel las dacht ik dat het een satire-site was. Ondanks dat ik van HLN al wat bagger gewoon ben is dit toch wel van een erg laag niveau hé.

De logica achter dat soort zaken is meestal correct maar goed het is natuurlijk makkelijker om alles in het belachelijke te trekken.
Ideaal voer voor mensen die lak hebben aan de regels om ze nog meer te ondergraven.
Wat een non-artikel. Als je zo hard moet gaan zoeken naar uitzonderingen, dan zijn de regels gewoon duidelijk.
Ik kan er zo nog wel bedenken hoor:
Je mag maar met 10 buiten een pintje drinken op de grond. Behalve als je je pintje drinkt tijdens dat je een voetbalmatch speelt, dan mag het met 23.
Amai, ik zou nogal een topjournalist zijn!

Wat een non-artikel. Als je zo hard moet gaan zoeken naar uitzonderingen, dan zijn de regels gewoon duidelijk.
Ik kan er zo nog wel bedenken hoor:
Je mag maar met 10 buiten een pintje drinken op de grond. Behalve als je je pintje drinkt tijdens dat je een voetbalmatch speelt, dan mag het met 23.
Amai, ik zou nogal een topjournalist zijn!
Beetje goedkoop spelen op het sentiment dat de overheid niets goed kan doen zeker, riooljournalistiek. Ondertussen ook hier op het forum een succes :)

Ik begin me wel wat te ergeren hoe beleidsmakers doen alsof het een gunst is dat men vrijheden terug zal krijgen. Volledig foute en omgekeerde logica. Van zodra iedereen gevacinneerd is en er geen acute druk is op de ziekenhuizen dienen al de maatregelen te vervallen en moet het leven als voorheen terug komen. Elke aanpassing daarvan is een verlies in onze vrijheid zonder doel.

Ik zie het zo gebeuren, dat men de mondmaskerplicht op publieke plekken voortaan eeuwig gaat laten doorlopen, evenals het testen en extra rompslomp bij het reizen of een verplicht sluitingsuur voor horeca.

Sommige beleidsmakers zijn blijkbaar vergeten dat die maatregelen er waren om de pandemie te bestrijden in ons land, eens dat gebeurd is moeten al die zagen afgeschaft worden.

Tja, gratuite populariteit voor politici als zij nu de pluimen op hun hoed kunnen steken dat ze gezorgd hebben voor versoepelingen.

Ik begin me wel wat te ergeren hoe beleidsmakers doen alsof het een gunst is dat men vrijheden terug zal krijgen. Volledig foute en omgekeerde logica. Van zodra iedereen gevacinneerd is en er geen acute druk is op de ziekenhuizen dienen al de maatregelen te vervallen en moet het leven als voorheen terug komen. Elke aanpassing daarvan is een verlies in onze vrijheid zonder doel.

Ik zie het zo gebeuren, dat men de mondmaskerplicht op publieke plekken voortaan eeuwig gaat laten doorlopen, evenals het testen en extra rompslomp bij het reizen of een verplicht sluitingsuur voor horeca.

Sommige beleidsmakers zijn blijkbaar vergeten dat die maatregelen er waren om de pandemie te bestrijden in ons land, eens dat gebeurd is moeten al die zagen afgeschaft worden.

Op basis van wat?
Serieuze vraag he, ik zie geen enkele reden waarom politici dat langer dan nodig zouden aanhouden. Daar gaan ze electoraal toch niet mee wegkomen.

De maatregelen zijn altijd afgekondigd vanuit het idee dat ze bedoeld zijn om onze ziekenhuizen en zorg te ontlasten. Zodra de effecten van de vaccinaties zich dan ook duidelijk tonen in de opnames....dan valt de reden voor de maatregelen weg.

Eigenlijk is het gewoon zo dat zodra iedereen de kans gekregen heeft om zich te laten vaccineren, je grotendeels terug naar het oude materiaal moet durven gaan. Het enige wat problematisch is, dat zijn natuurlijk die steden en buurten waar de vaccinatiegraad schrikbarend laag is. Dat gaat nog tricky worden.

Ik hoop vooral dat we de komende jaren niet terug in ("light"-)lockdowns gaan moeten gaan af en toe..
Hopelijk zijn er geen beperkende maatregelen meer na de zomer.

Op basis van wat?
Serieuze vraag he, ik zie geen enkele reden waarom politici dat langer dan nodig zouden aanhouden. Daar gaan ze electoraal toch niet mee wegkomen.
Bij ons moet je anders wel nog steeds in de bebouwde kom een mondmasker dragen. In het stadscentrum snap ik dat perfect. In de deelgemeente waar je helft van de tijd alleen loopt zie ik er het nut niet van in.

Dus gij gaat van iets uit, wat helemaal niet eens aan de orde is op dit moment en mogelijks niet eens gaat gebeuren en daarbij geeft ge ook al direct de beleidsmakers over hun kloten terwijl die dit niet eens besloten hebben?

Bij ons moet je anders wel nog steeds in de bebouwde kom een mondmasker dragen. In het stadscentrum snap ik dat perfect. In de deelgemeente waar je helft van de tijd alleen loopt zie ik er het nut niet van in.

Ik vind dat hier ook eerlijk gezegd vaak onnutig.
Maar het is nog iets anders dan te zeggen dat die mondmaskerplicht eeuwig blijft doorlopen...

De maatregelen zijn altijd afgekondigd vanuit het idee dat ze bedoeld zijn om onze ziekenhuizen en zorg te ontlasten. Zodra de effecten van de vaccinaties zich dan ook duidelijk tonen in de opnames....dan valt de reden voor de maatregelen weg.

Eigenlijk is het gewoon zo dat zodra iedereen de kans gekregen heeft om zich te laten vaccineren, je grotendeels terug naar het oude materiaal moet durven gaan. Het enige wat problematisch is, dat zijn natuurlijk die steden en buurten waar de vaccinatiegraad schrikbarend laag is. Dat gaat nog tricky worden.
Blijkbaar is de vaccinatiebereidheid in het Brusselse gewest zeer laag hoorde ik zonet in het middagjournaal. Dus wanneer ginder de besmettingen weer de pan uit swingen en de IC's overrompeld raken vind ik niet dat wij er in Vlaanderen de gevolgen moeten voor dragen.

Ik woon in bij mijn vriendin in Nieuwerkerken en ook daar is het verplicht, zelfs op straten die door de velden lopen. Ik veeg daar gewoon mijn voeten aan, het is te absurd voor woorden.

Op basis van wat?

Mondmaskers en thuiswerk zijn nu wel zaken waarvoor ik begrip zou opbrengen als ze in de toekomst sporadisch en tijdelijk terug opduiken als maatregel. Wat verliezen we er als maatschappij bij als we, op bv het toppunt van een 'gewone' griepepidemie mensen zouden aansporen (daarom nog niet verplichten) om toch een aantal weken zo veel mogelijk van thuis uit te werken, en oproepen om op drukke plaatsen toch even een mondmasker te dragen (of mss zelfs even verplichten op bv openbaar vervoer)? Dat zijn maatregelen die zowel de maatschappij als uzelf als individu niets kost, maar die (als tijdelijke maatregel) er wel voor kunnen zorgen dat we ook de griep (die in sommige seizoen de zorg ook zwaar kan belasten, daarom niet in die mate als corona) beter onder controle gaan hebben dan in het verleden.

Ik zou er als overheid zelfs een barometer voor durven maken die in het griepseizoen aangeeft hoe de drukte in de ziekenhuizen is en die op basis van groen-oranje-rood aangeeft welke maatregelen aanbevolen (daarom niet verplicht) worden. En neen dat bedoel ik niet om te lachen ofzo. Als zo'n barometer in de crisis zelf het daglicht niet heeft kunnen zien omdat er te vaak heen en weer geschakeld moest worden, wil dat niet zeggen dat zulke zaken voor in de toekomst niet fatsoenlijk uitgewerkt zouden kunnen worden op zo'n manier dat de zorg er echt baat bij zou hebben zonder dat we er als maatschappij al te veel moeten doen.

Nu we stilaan toch ietwat uit het corona-dal aan het geraken zijn komen we straks dan ook in de fase waarin we kunnen terugblikken en lessen trekken over enerzijds wat er allemaal fout is gelopen, en anderzijds lessen over hoe we zaken kunnen aanpassen en verbeteren om zulke crisissen in de toekomst voor te zijn.

Laatst bewerkt:
En al veel beboet?

Nog nooit, nochtans al enkele keren de wagen van de wijkagent gekruist.

Mondmaskers en thuiswerk zijn nu wel zaken waarvoor ik begrip zou opbrengen als ze in de toekomst sporadisch en tijdelijk terug opduiken als maatregel. Wat verliezen we er als maatschappij bij als we, op bv het toppunt van een 'gewone' griepepidemie mensen zouden aansporen (daarom nog niet verplichten) om toch een aantal weken zo veel mogelijk van thuis uit te werken, en oproepen om op drukke plaatsen toch even een mondmasker te dragen (of mss zelfs even verplichten op bv openbaar vervoer)? Dat zijn maatregelen die zowel de maatschappij als uzelf als individu niets kost, maar die (als tijdelijke maatregel) er wel voor kunnen zorgen dat we ook de griep (die in sommige seizoen de zorg ook zwaar kan belasten, daarom niet in die mate als corona) beter onder controle gaan hebben dan in het verleden.

Ik zou er als overheid zelfs een barometer voor durven maken die in het griepseizoen aangeeft hoe de drukte in de ziekenhuizen is en die op basis van groen-oranje-rood aangeeft welke maatregelen aanbevolen (daarom niet verplicht) worden. En neen dat bedoel ik niet om te lachen ofzo. Als zo'n barometer in de crisis zelf het daglicht niet heeft kunnen zien omdat er te vaak heen en weer geschakeld moest worden, wil dat niet zeggen dat zulke zaken voor in de toekomst niet fatsoenlijk uitgewerkt zouden kunnen worden op zo'n manier dat de zorg er echt baat bij zou hebben zonder dat we er als maatschappij al te veel moeten doen.

Nu we stilaan toch ietwat uit het corona-dal aan het geraken zijn komen we straks dan ook in de fase waarin we kunnen terugblikken en lessen trekken over enerzijds wat er allemaal fout is gelopen, en anderzijds lessen over hoe we zaken kunnen aanpassen en verbeteren om zulke crisissen in de toekomst voor te zijn.

We moeten natuurlijk wel nog wat resistent worden en blijven hé. Als we ons constant gaan afschermen voor alle ziektekiemen zakt onze weerstand in elkaar.

Dan zal het vooral de regel zijn om het zo eenvoudig mogelijk te houden, ook voor de politie. En dan kunnen die zelf bepalen wanneer het effectief nodig is om te beboeten en wanneer niet.

We moeten natuurlijk wel nog wat resistent worden en blijven hé. Als we ons constant gaan afschermen voor alle ziektekiemen zakt onze weerstand in elkaar.

Ik laat de griep kelk graag aan me voorbij gaan. Daar bouw je toch geen resistentie tegen op, dat is elk jaar een andere.

Moesten die helden van de werkvloer waar het snot uit hun oren spuit gewoon eens thuisblijven als ze ziek zijn ipv 2-3 dagen rond te pekkelen en te klagen en te zagen dat ze ziek zijn en dan toch de rest van de week thuis te blijven. Ze zijn sneller zelf genezen en ze maken niet al de rest ziek. Dankt u.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan