Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
"laat u inenten en ge krijgt uw vrijheid terug", terwijl die vrijheid zou terug moeten komen ongeacht ge gevaccineerd zijt

Ik snap de weerstand daartegen niet. Het is toch simpel? Als je gevaccineerd bent, kun je bijna niet meer ziek worden en anderen veel minder besmetten. Er is geen enkele reden om die mensen niet meer vrijheden te geven.

En ja, de ene zal wat rapper zijn vrijheid terugkrijgen. Maar dat is zoals bleten omdat je 3jarige broer een koek krijgt en jij niet. Jaloers gedoe dus. Wees content dat de ander zijn beurt er is en daarna jouw beurt er is.

En het scenario dat nu op tafel ligt, is om rond begin juli die pas in te voeren. Tegen dan heeft iedereen zijn spuit al gekregen.

En wie zijn spuit niet wilt, ja, die speelt niet mee. That's life. Zonder hepatitis spuit mag je ook niet in een ziekenhuis werken. Zonder bepaalde vaccinaties mag je zelfs in heel wat labo's in de prive sector niet binnen die bloed stalen processen voor general R&D purposes. Etc etc. As usual, principes hebben een prijs, elk moet zijn afweging maken wat hij/zij het belangrijkste vindt. Ofwel 1x een spuit, ofwel om de zoveel dagen een stok in je neus om negatieve test te kunnen voorleggen...

Eerlijk gezegd aanvaard ik gewoon dat we niet in een situatie zitten waar we alles kunnen voorspellen gebaseerd op simpele cijfers.

Ik baseer mij voor het opheffen op het feit dat ik gewoon niet zie wat de drijvende kracht is achter aanhoudende maatregelen éénmaal de vaccinatiegraag goed zit en de dreiging minder is. Ik geloof niet in al die duistere plannen om de bevolking onder controle te houden eigenlijk.

Als je 100% van de doden wilt vermijden ga je altijd maatregelen nodig hebben.

We proberen steeds meer mensen te redden, ongeacht de kost. Dus het lijkt mij zeer denkbaar dat de drempel nu weer wat lager is, en er meer dingen mogelijk gaan zijn permanent om zieken/doden te voorkomen. Niet enkel voor covid maar ook bijvoorbeeld griep.

Denk aan gezondheids checkups voor grote evenementen, verplichtte maskers bij de dokter en in het openbaar vervoer, registratie plicht van grotere prive feestjes, ...

Dat is waar ik bang voor ben. Dat we nooit onze vrijheid terug winnen.

We proberen steeds meer mensen te redden, ongeacht de kost. Dus het lijkt mij zeer denkbaar dat de drempel nu weer wat lager is, en er meer dingen mogelijk gaan zijn permanent om zieken/doden te voorkomen. Niet enkel voor covid maar ook bijvoorbeeld griep.

Denk aan gezondheids checkups voor grote evenementen, verplichtte maskers bij de dokter en in het openbaar vervoer, registratie plicht van grotere prive feestjes, ...

Doden vermijden is nooit DE drijfveer achter de maatregel geweest, en al zeker niet om 100% van de doden te vermijden.

De reden van de maatregelen is de toestroom in de ziekenhuizen in bedwang te kunnen houden zodat onze zorgsector niet crasht. Niet meer, niet minder. Als het om de doden te mijden was dan zou er al zo veel verboden zijn in onze samenleving omdat er nu eenmaal altijd mensen sterven omwille van zovele redenen (die in theorie ook gewoon verboden zouden kunnen worden, maar we doen dat niet. Er is echter enkele andere oorzaak van dood/ziektes die de druk op de ziekenhuizen zo groot maakt, als wat we nu hebben meegemaakt met corona.

Als je gevaccineerd bent, kun je bijna niet meer ziek worden en anderen veel minder besmetten. Er is geen enkele reden om die mensen niet meer vrijheden te geven.
Zijn er cijfers van in welke mate je anderen minder kan besmetten als je gevaccineerd bent?

Voor mij mag het wat losser worden, maar ik heb weinig zin om op de valreep besmet te worden door iemand die gevaccineerd is.
Kennis van mij was ook al heel vroeg gevaccineerd (test van het vaccinatie centrum), maar heeft daarna toch Corona gehad. Hij niets ziek geworden, maar zijn gezin wel.

Ik snap de weerstand daartegen niet. Het is toch simpel? Als je gevaccineerd bent, kun je bijna niet meer ziek worden en anderen veel minder besmetten. Er is geen enkele reden om die mensen niet meer vrijheden te geven.

En ja, de ene zal wat rapper zijn vrijheid terugkrijgen. Maar dat is zoals bleten omdat je 3jarige broer een koek krijgt en jij niet. Jaloers gedoe dus. Wees content dat de ander zijn beurt er is en daarna jouw beurt er is.

En het scenario dat nu op tafel ligt, is om rond begin juli die pas in te voeren. Tegen dan heeft iedereen zijn spuit al gekregen.

En wie zijn spuit niet wilt, ja, die speelt niet mee. That's life. Zonder hepatitis spuit mag je ook niet in een ziekenhuis werken. Zonder bepaalde vaccinaties mag je zelfs in heel wat labo's in de prive sector niet binnen die bloed stalen processen voor general R&D purposes. Etc etc. As usual, principes hebben een prijs, elk moet zijn afweging maken wat hij/zij het belangrijkste vindt. Ofwel 1x een spuit, ofwel om de zoveel dagen een stok in je neus om negatieve test te kunnen voorleggen...
Goch, ik denk dat mensen toch nog valabele redenen kunnen hebben om niet gevaccineerd te willen worden. En imo kan je die mensen niet de toegang tot de samenleving ontzeggen. Je kan wel zeggen dat sommige vaccinaties verplicht zijn voor ergens dit of dat te doen maar dit zijn dan ook veel dingen waar de gewone massa ook niet zomaar binnen kan. Ik vind het gewoon ridicuul dat men zo'n paspoort gebruikt als drukkingsmiddel om mensen te laten overgaan tot vaccinatie. Verplicht het dan of leg je erbij neer dat niet iedereen het zal willen. Net zoals we ook tolereren dat mensen roken en zo de schade toebrengen aan anderen en de zorg extra druk opleggen. Tenzij we al zo'n zaken ook gaan opnemen in dit paspoort en er gevolgen gaan aan koppelen, dan mag men inderdaad de lijn doortrekken en iedereen die niet wil gevaccineerd worden uitsluiten van bepaalde zaken. Maar niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik heb toch nog niet veel beleidsmakers horen praten over een volledige exit.

Dus we zitten nog steeds in een situatie van onbepaalde duur zonder einde in zicht.
Dus wat hij zegt is toch wel aan de orde ? Jullie baseren je op nog minder met de claim dat ze ooit alle maatregelen gaan opheffen.

'Ze kunnen er toch niet mee wegkomen' is een zwak argument als je ziet dat ze er al de hele tijd mee wegkomen. Velen zijn al van het begin ontevreden, en veel haalt dat niet uit. Ik heb ook niet veel vertrouwen dat degene die dit nu tolereren ineens op een dag zouden zeggen 'nu is het genoeg'.
Tenzij ge in complottheorieën gelooft is er toch geen enkele logica dat we voor altijd in deze maatregelen blijven leven?

Ik heb trouwens wel al ergens iemand horen zeggen dat we rond Kerst verwachten geen maatregelen meer te hebben, maar ik weet niet meer wie of waar, dus ik kan mijn uitspraak geen kracht bijzetten.

Het is toch gewoon een leugen dat we 100% doden willen vermijden? En al zeker niet kost wat kost, anders zouden de terrassen en andere versoepelingen nog niet aan de orde zijn.

Maar 100% van de doden vermijden is nooit het plan geweest zover ik weet, en ik vermoed dat ondanks dat politici dit niet openbaar gaan toegeven er ook wel een afweging van economische kosten en baten wordt gemaakt.

Ik snap ook niet waarom mensen bang zijn dat ze nu misschien een masker gaan moeten dragen bij de dokter, komende van onze mentaliteit van "ik heb griep maar met een paardendosis paracetamol kan ik ook op mijn werk zitten suffen" is dat een verandering, maar een vrijheidsberoving vind ik dat niet.

Goed, zet dan eens een prijs op een leven.

De drempel is nu net weer wat lager, laten we misschien de mensen in de ziekenhuizen ook wat rust gunnen? Dat zijn geen robots die maar door kunnen gaan hoor.

Vrijheid: vroeger kon ik met mijn auto op de camping van Werchter, kon ik meegebrachte BBQ gebruiken, had ik niet al die shit om te kunnen gaan vliegen (terwijl men dan zich gewoon in de vertrekhal opblaast).
Een masker op de trein opzetten zie ik dan heel wat meer zitten. Waar je de andere punten vandaan haalt weet ik niet, waarom zou je in godsnaam grotere privé feestjes moeten registreren? Wie gaat zich daar nu mee bezig houden?

Het is toch gewoon een leugen dat we 100% doden willen vermijden? En al zeker niet kost wat kost, anders zouden de terrassen en andere versoepelingen nog niet aan de orde zijn.

Nee, maar het is niet zo ver gezocht dat de drempel nu lager ligt dan ervoor voor om bepaalde maatregelen te nemen om doden te voorkomen.

Dat jullie hardliners op dit moment er nog avers tegenover staan stelt me wel aan beetje gerust. Maar als je in februari 2020 iemand had gevraagd of de maatregelen nu proportioneel zijn had ook veel volk nee gezegd, dat er nu wel achter staat.

En kijk, veel mensen zien bepaalde dingen van die lijst hier precies wel zitten (maskers bijvoorbeeld).

Na 9/11 zijn er ook maatregelen genomen die twintig jaar later nog steeds van kracht zijn.

"bijna niet", "veel minder"..

Werkt in beide richtingen:
- Niet gevaccineerden kunnen minder besmet worden omdat gevaccineerden minder kunnen besmetten.
- Gevaccineerden worden bijna niet meer ziek terwijl niet gevaccineerden wel nog kunnen besmetten

En dat heeft helemaal niets met jaloers te maken, verre van zelf. Het gaan om basisrecht van de mens die wordt afgepakt als ge niet gevaccineerd zijt*, ook na juli.

Uw voorbeeld houdt ook geen steek. Ergens in labo's werken vs alledaagse dingen

*stel dat coronapas ingevoerd wordt

Nee, maar het is niet zo ver gezocht dat de drempel nu lager ligt dan ervoor voor om bepaalde maatregelen te nemen om doden te voorkomen.

Dat jullie hardliners op dit moment er nog avers tegenover staan stelt me wel aan beetje gerust. Maar als je in februari 2020 iemand had gevraagd of de maatregelen nu proportioneel zijn had ook veel volk nee gezegd, dat er nu wel achter staat.
Twee pieken met serieuze sterftecijfers willen mensen al eens overtuigen van iets zeker? Dat is toch helemaal geen argument, voor de moderne geneeskunde waren mensen ook niet overtuigd van het nut van handen wassen of water koken, maar het bewijs was redelijk snel gevonden.

Al die zever die je toen hoorde over "het is maar een griepje" en "ik heb een afweersysteem" hoor je nu ook veel minder, lijkt mij eerder iets positief dan iets negatief.

Twee pieken met serieuze sterftecijfers willen mensen al eens overtuigen van iets zeker? Dat is toch helemaal geen argument, voor de moderne geneeskunde waren mensen ook niet overtuigd van het nut van handen wassen of water koken, maar het bewijs was redelijk snel gevonden.

Al die zever die je toen hoorde over "het is maar een griepje" en "ik heb een afweersysteem" hoor je nu ook veel minder, lijkt mij eerder iets positief dan iets negatief.

Ik snap niet hoe jullie zo graag vrijheden opgeven.

In je voorbeeld bijvoorbeeld is er niks mis met het 'nut van handen wassen zien', wel met 'handen wassen verplichten'. In specifieke job gerelateerde omstandigheden oke, maar in het persoonlijk leven zou je toch idealiter zoveel mogelijk vrij moeten zijn.

Van mij mogen mensen met een masker in de trein zitten, maar het verplichten is toch nog iets anders.

Zijn er cijfers van in welke mate je anderen minder kan besmetten als je gevaccineerd bent?

Voor mij mag het wat losser worden, maar ik heb weinig zin om op de valreep besmet te worden door iemand die gevaccineerd is.
Kennis van mij was ook al heel vroeg gevaccineerd (test van het vaccinatie centrum), maar heeft daarna toch Corona gehad. Hij niets ziek geworden, maar zijn gezin wel.

Ja, al heel lang de Israelische cijfers en recent een studie in Nature: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00502-w

Veel landen (e.g. USA) hebben al een tijdje een advies om te relaxen op gevaccineerden. CDC: https://www.cdc.gov/coronavirus/201...t=A growing body of evidence,-CoV-2 to others.

Goed, zet dan eens een prijs op een leven.

De drempel is nu net weer wat lager, laten we misschien de mensen in de ziekenhuizen ook wat rust gunnen? Dat zijn geen robots die maar door kunnen gaan hoor.

Vrijheid: vroeger kon ik met mijn auto op de camping van Werchter, kon ik meegebrachte BBQ gebruiken, had ik niet al die shit om te kunnen gaan vliegen (terwijl men dan zich gewoon in de vertrekhal opblaast).
Een masker op de trein opzetten zie ik dan heel wat meer zitten. Waar je de andere punten vandaan haalt weet ik niet, waarom zou je in godsnaam grotere privé feestjes moeten registreren? Wie gaat zich daar nu mee bezig houden?
en wat als we morgen moeten zeggen dat uw BBQ niet meer mag omwille van brandgevaar door de droogte? Is dit dan ook een disproportionele maatregel die uw vrijheid beknot?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan