Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De situatie hier in het AZ Nikolaas betert met de dag. Gisteren nog 37 patiënten, waarvan 13 op IC.
Mijn vaste beenhouwer is ook terug open, beiden waren ziek geweest.

Algemeen overzicht, nationaal
Disclaimer: recentste 3 dagen zijn onvolledig
Code:
Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D Bsm/Test7D Hsp(7/7) Case(7/7) Tests(7/7)
2021-04-30 2707  854    191   235      3    1215   16227   273707      5,93%   -6,29%   -35,08% -10,50%
2021-04-29 2776  863    206   247   1857   53059   19845   323434      6,14%   -5,50%   -21,86%  +8,18%
2021-04-28 2809  886    210   249   3358   53940   21780   317602      6,86%   -4,69%   -14,28%  +8,20%
2021-04-27 2858  892    231   342   3750   58302   22485   313078      7,18%   -3,29%   -10,96%  +8,67%
2021-04-26 2952  892    155    64   4242   47820   23185   312436      7,42%   -2,27%    -7,57% +10,05%
2021-04-25 2883  886    162   122   1132   20777   24381   308902      7,89%   -1,73%    +0,05%  +9,77%
2021-04-24 2846  886    228   325   1885   38594   24551   308110      7,97%   -1,57%    +0,77%  +9,71%
2021-04-23 2943  901    222   275   3621   50942   24995   305832      8,17%   -1,79%    +2,51%  +8,94%
2021-04-22 2989  910    231   280   3792   47227   25397   298985      8,49%   -1,92%    +2,25%  +4,84%
2021-04-21 3078  935    244   293   4063   49416   25407   293533      8,66%   -2,16%    -0,32%  +0,20%
Sterke daling van het aantal hospitalisaties en blijvende best sterke daling van de positiviteitsratio (van 8,66% naar 6,86% op 1 week tijd!). Op 1 week tijd hebben we ongeveer 50 minder ICU-patienten en 200 minder hospitalisaties. Beide evoluties zijn goed, maar zullen volgende week normaal gezien nog een stuk sterker zijn.

Vlaanderen en Brussel nemen de leiding hierin, Wallonië bleeft eerst nog wat hangen maar de meeste provincies lijken daar nu ook dezelfde snelheid van Vla/Bru aan te nemen.

ik heb sterke vermoedens dat huisartsen de volgorde manipuleren van vaccinatie door op verzoek toe te voegen aan lijst van risico patiënten.

Zie ik spoken of zijn er nog mensen die merkwaardige zaken vaststellen?

Ik weet niet of dit hier al gedeeld is: https://www.laatjevaccineren.be/wanneer-word-ik-gevaccineerd-tegen-corona

Wel gek.
* 50-jarige: eerste prik verwacht op 7 juni
* 40-jarige: eerste prik verwacht op 14 juni
* 30 jarige: eerste prik verwacht op 21 juni

Dat gaat wel heel snel moeten gaan ineens dan? Telkens maar 1 week verschil (naar verwachting)?
En als 20-jarige pas op 5 juli...

Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze hieraan vast houden (leeftijdsgroep per leeftijdsgroep, en iedereen een papieren uitnodiging opsturen via de post). Als je aan de 40-jarigen zit kan je het toch beter direct openstellen voor iedereen, met systeem om online afspraak te maken...
Er gaat al veel volk tussen 18 en 65 zijn dat reeds gevaccineerd is wegens job, risico groep,..

Kennis gisteren opgeroepen via wachtlijst (50+ en pakt ook een pilletje dus risicogroep).
Mijn ouders (65+) zijn nu aan de beurt maar nonkel die 10j jonger is ook al (obesitas al is hem al 20 kilo afgevallen omdat door Corona restaurants toe zijn, die gaan denk ik elk weekend 3 keer op restaurant :D)

Als je random mensen gaat uitnodigen, kun je nog steeds geen plannen maken .
Ik zeg toch niks over 'random mensen uitnodigen'.

Een online systeem om een afspraak te maken, ongeacht leeftijdsgroep.
Maar bon, als jongere kan je je beter ASAP registreren op qvax, waarschijnlijk ben je dan sneller aan de beurt dan als je moet zitten wachten op een brief. Maar dat is dan ook halsoverkop (als er iemand anders toch niet komt opdagen word je plots gebeld) i.p.v. ingepland op een bepaalde datum.

De overheid kan met gemak 8 miljoen oproepingsbrieven voor de verkiezingen of enkele miljoenen belastingsbrieven versturen op enkele dagen/weken tijd, brieven zijn écht het probleem niet. Je zoekt problemen die er niet zijn.
Ok dan, dat zullen we over een paar weken zien.

Maar dat neemt niet weg dat het dwaas is om 20-jarigen langer te laten wachten dan 40-jarigen.

Maar dat neemt niet weg dat het dwaas is om 20-jarigen langer te laten wachten dan 40-jarigen.
Toch niet. Ze hebben meer professionele contacten en doel is nog altijd het openen van bedrijven. En sociale contacten heeft iedereen tussen 20 en 40 ongeveer evenveel denk ik.

Bovendien is de kans dat je een ziekte hebt als veertiger een stuk groter dan als twintiger.

Toch niet. Ze hebben meer professionele contacten en doel is nog altijd het openen van bedrijven. En sociale contacten heeft iedereen tussen 20 en 40 ongeveer evenveel denk ik.

Bovendien is de kans dat je een ziekte hebt als veertiger een stuk groter dan als twintiger.
Nu ben je toch ook dingen aan het verzinnen, hoor.
Je 'denkt' dat 40'ers meer contacten hebben (sociaal+professioneel) dan 20'ers.
Het 'doel' is het openen van bedrijven? Dat is nieuws voor mij.
De kans dat je een ziekte hebt als 40er is 'een stuk groter' dan als 20'er? Waar haal je dat?

Maar bon, ik ben eigenlijk gewoon akkoord met volgend opiniestuk: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...inatiestrategie-die-iedereen-aan-boord-houdt/

Jongeren als laatste vaccineren is gewoon een strategie die op niks slaat. Maar dat is ook de algemene lijn van de gehele coronastrategie.
Het is een beetje van de pot gerukt dat je de groep met het meeste potentieel over het hoofd ziet en als laatste pas perspectief biedt.

Het probleem is dat geen enkel systeem, waar je als land mensen uitnodigt ipv mensen zelf te laten kiezen, eerlijk is.
Hadden ze het omgedraaid, klaagden de 55 plussers..
elke Groep heeft wel zen eigen mening waarom dat die groep eerst zou moeten.

maar mensen zelf laten registreren brengt je gewoon in totaal minder gevaccineerden op. Der zijn er altijd die zelf niet de moeite doen, maar wel als ze gewoon een datum binnenkrijgen

Er zit (als alles goed gaat) zo’n 2-3 weken tussen wanneer men aan de 40’ers begint en wanneer men aan de 20’ers begint. We zijn tegen dan al +- 5 maanden ver met vaccineren. Het is toch gewoon de moeite niet om dan plots heel het schema te laten vallen?

“Met het meeste potentieel” vind ik dan ook weer zo’n vreemde uitspraak. Alsof je op uw 30-40 al niet meer meetelt. Potentieel is toch vrij individueel, dat kan je niet naar een hele leeftijdsgroep doortrekken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de kans dat een 30-40 jarige een bedrijf start en voor werkgelegenheid zorgt groter is dan dat een 20-jarige dat doet.

Hou het schema maar gewoon aan zoals het nu is. Op die 2 weken gaat het nu ook niet meer steken.

Het type volk dat weer naar die La Boum 2 gaat afzakken spreekt ook weer voor zich:

68-C95774-0672-4100-9185-5046-D298-AC23.jpg

En daarna dan beelden van de organisatoren, zoals echte lafbekken uiteraard gemaskerd.

OpenVLD en MR zijn als enige regeringspartijen tegen het lichten van patenten op de vaccins om zo versneld te kunnen produceren vooral in de derde wereld dan. De reden? Principes :') Niets met geld te maken hoor neen!
Bron
Dan zijn alle andere partijen gewoon dom.
Stel u nu eens voor, er mag geen patent op een vaccin genomen worden.
Dat wil zeggen dat je uw R&D uitvoert, en de moment dat je het hebt gevonden mag iedereen dat kopiëren, en verdien je dat dus niet terug.

Hoe lang denk je dat we hadden moeten wachten op een vaccin als de pharmabedrijven daar geen winst uit konden halen? Ik kan u vrij zeker zeggen dat Pfizer, Moderna en J&J in elk geval geen geld in die R&D gingen pompen.
Moet echt uit elke crisis er winst gemaakt worden? Is winst voor pharmabedrijven echt een grotere prioriteit dan het hervatten van het normale leven en de gezondheid van de mensen.

Als dat echt zo is, dan hoeft zo een vaccin niet voor mij hoor, als ze de pretentie hebben om de "good guys" te zijn.

Bron

Moet echt uit elke crisis er winst gemaakt worden? Is winst voor pharmabedrijven echt een grotere prioriteit dan het hervatten van het normale leven en de gezondheid van de mensen.

Als dat echt zo is, dan hoeft zo een vaccin niet voor mij hoor, als ze de pretentie hebben om de "good guys" te zijn.
Is winst prioriteit, nee? Maar ze doen 2 miljard euro kosten (is hier ergens aangehaald) en dan zouden ze het resultaat daarvan gratis moeten weggeven. Wie ga je dan vinden om die 2 miljard neer te leggen?

Als je zoiets wil invoeren, dan moet je hun volledige R&D betalen, en niet enkel voor de bedrijven die een succesvolle oplossing vinden maar ook voor diegenen waar niks uit voort komt. En wie gaat dat dan betalen?

Is winst prioriteit, nee? Maar ze doen 2 miljard euro kosten (is hier ergens aangehaald) en dan zouden ze het resultaat daarvan gratis moeten weggeven. Wie ga je dan vinden om die 2 miljard neer te leggen?

Als je zoiets wil invoeren, dan moet je hun volledige R&D betalen, en niet enkel voor de bedrijven die een succesvolle oplossing vinden maar ook voor diegenen waar niks uit voort komt. En wie gaat dat dan betalen?
Waarom moet dat? Het lijkt me dat je de woorden helemaal aan het verdraaien bent. Het is ronduit belachelijk om te gaan stellen dat "alle R&D kosten moeten terugbetaald worden", er wordt nergens gezegd dat ze het gratis moeten weggeven he, zoals jij het stelt.

Daarnaast misschien eens kijken hoeveel patenten dergelijke bedrijven al hebben kunnen nemen op zaken die hoofdzakelijk met publiek geld gefinancieerd zijn? Misschien al vergeten dat dat zelfs hier reeds zo is en vergeten dat het het Oxford-Astrazeneca vaccin is bv.?

En alle geld wat er al ingestoken is, ook even negeren?
In June 2020, BioNTech received €100 million (US$119 million) in financing from the European Commission and European Investment Bank.[61] In September 2020, the German government granted BioNTech €375 million (US$445 million) for its COVID-19 vaccine development program.[62]

Waarom moet dat? Het lijkt me dat je de woorden helemaal aan het verdraaien bent. Het is ronduit belachelijk om te gaan stellen dat "alle R&D kosten moeten terugbetaald worden", er wordt nergens gezegd dat ze het gratis moeten weggeven he, zoals jij het stelt.

Daarnaast misschien eens kijken hoeveel patenten dergelijke bedrijven al hebben kunnen nemen op zaken die hoofdzakelijk met publiek geld gefinancieerd zijn? Misschien al vergeten dat dat zelfs hier reeds zo is en vergeten dat het het Oxford-Astrazeneca vaccin is bv.?

En alle geld wat er al ingestoken is, ook even negeren?
Hoe is 475 miljoen€ van 2 miljard€ "hoofdzakelijk met publiek geld gefinancierd".
En als je geen patent mag nemen, dan is het per definitie gratis voor een andere om het te kopiëren.

En "met publiek geld gefinancierd", je vergeet hier wel dat er ook hopen bedrijven een vaccin geprobeerd hebben en niet geslaagd zijn. Die zijn helemaal niet gefinancierd geweest.

Hoe is 475 miljoen€ van 2 miljard€ "hoofdzakelijk met publiek geld gefinancierd".
En als je geen patent mag nemen, dan is het per definitie gratis voor een andere om het te kopiëren.

En "met publiek geld gefinancierd", je vergeet hier wel dat er ook hopen bedrijven een vaccin geprobeerd hebben en niet geslaagd zijn. Die zijn helemaal niet gefinancierd geweest.
Juij, semantics. Ignore the base-line en even ingaan op één detail wat ik niet bedoeld heb en dat dan even in het belachelijke trekken. Kan je wel even serieus blijven? Ik zeg niet dat dit vaccin hoofdzakelijk met publiek geld gefincancieerd is. Ik zeg dat dit voor verschillende producten wel zo is. Zeker als je gaat kijken hoeveel zaken ook op universiteiten ontstaan. Hier valt dan ook heel moeilijk een bedrag op te plakken.

En nogmaals er is (denk ik) niemand die zegt dat ze het gratis moeten weggeven, maar het is wel mee dankzij de publieke steun, financiëel en intellectueel dat verschillende vaccins er gekomen zijn op het moment dat ze er gekomen zijn. Het is meer dan gewoon "zoveel Miljard". Het is mede door de enorme investeringen van de publieke sector dat dit vaccin zo snel op de markt gekomen is. Financiëel, intellectueel en door de procedure aan te passen. Het is gedeeltelijk dankzij deze versnelling dat het juist zoveel meer waard is. Een vaccin binnen drie jaar heeft niet dezelfde waarde.

Alle voordelen die er zijn dankzij de publieke inbreng, die moeten volgens u gewoon geprivatiseerd worden door deze bedrijven? Dat is toch... belachelijk? Naar mijn mening toch.

Het is vooral een kwestie van hier een realistische balans in te zoeken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan