Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onze regels spreken over Belgen en wat zij mogen van de Belgische regering. Dat is de grens over gaan voor niet-essentiële reizen. Onze regels bepalen echter niét wat er in een ander land mag. Voor ons moet je kijken naar het uitreisverbod, maar ook naar het inreisverbod bij het land waar je heen gaat.

Jij citeert wat je moet doen in België. Als je terugkomt naar België, en je was niet langer dan 48 in Nederland, hoef je IN BELGIË niet in quarantaine te gaan. In Nederland moet je echter bij aankomst wel 10d in thuisquarantaine.
Ah bon dan was ik idd mis. Wel bijzonder dat veel horeca-uitbaters zeggen kom maar af Belgen.

Mensen die geloven dat Belgische regels overal gelden :)

Maar grootste probleem met de quarantaineplicht in Nederland is dat de wet op effectief verplicht maken pas op 15 mei van toepassing gaat zijn.
Dusja, in sé ben je tegen de Nederlandse regels bezig maar de regels om de wet toe te passen zijn er nog niet.

Nee, hier is het op zijn Vlaams "eten wat de pot schaft".
Inderdaad. Ons mama heeft gisteren haar uitnodiging gehad. Zij krijgt als risicopatiënt Astrazeneca, haar 2e prik staat gepland in augustus. Dat wil zeggen dat als risicopatiënt zij later volledig zal gevaccineerd zijn dan heel wat gezonde jonge mensen. Daarnaast is zij een risicopatiënt omwille van bloedstollingsproblemen wat al meermaals tot tromboses heeft geleid en ervoor gezorgd heeft dat zij een hartpatiënte is. Als je de instanties belt krijg je het antwoord dat 1 prik alvast voldoende werkt. Zij heeft de dag van haar vaccinatie een afspraak bij de dokter om haar bloedstolling te controleren (was 1 van de aanbevelingen op de website van de registratie van haar vaccinatie). Ronduit belachelijk, ik had dan veel liever een systeem gehad waarbij je zelf uw vaccin aankocht en dus zelf kon bepalen welk vaccin je krijgt. Dit is de zorg en de labo's imo nodeloos extra belasten. Risicopatiënten hebben er net het meeste baat bij om de betere vaccins te krijgen.

Kijk gewoon naar de laatste pagina's hier. Genoeg mensen die het ook van plan zijn, Nederland of Luxemburg.
Dus ja, en niet enkel die mensen.
Veel bepaalt ook hoe je er zelf mee omgaat. Ik zou inderdaad ook graag eens naar Zeeland gaan, maar ik ga dat bewust niet in een weekend doen, noch onmiddellijk bij opening van de terassen. Als ik al ga dan is het niet om opgepakt op een terras in Sluis/Vlissingen/Cadzand etc te zitten, wel op een plek die wij sowieso altijd bewust opzoeken om onze eigen drukkere kuststeden te mijden. Is het er toch te druk, dan gaan we voor de take-away drinks en een eigen dekentje op het strand.

Het is bij ons niet altijd beter. Wij zijn het voorbije weekend gaan wandelen in het bos. Wij voelden ons niet veilig, het was er veel te druk. mondmasker aangedaan op de drukke toegangen van het bos en bewust rustigere wandelpaadjes opgezocht.
Aan het ijskraam stond wel zeker 60 man op elkaar geplakt aan te schuiven voor een ijsje. Ze stonden letterlijk in elkaars nek te puffen. Sommige stonden in die rij zonder mondmasker omdat ze al iets aan het knabbelen/drinken waren.
Het gaat hier vanaf 8 mei niet veel beter zijn ze. En wij willen ook opnieuw gaan eten en iets gaan drinken, maar het zal niet op de drukke terrasjes in het stad zijn ;).

Ik heb alvast geleerd om in heel die pandemie naar mezelf te kijken. Ik verwacht niet dat een ander de nodige maatregelen zal treffen om mij te beschermen. Zelf zoveel mogelijk afstand proberen houden, FFP2 mondmaskers, continu handen ontsmetten en handen wassen voor het eten/bij thuiskomst.

Dat maakt het niet minder tegen de regels, gewoon dat ze je niet kunnen beboeten.
En dus komt het er op neer dat je gewoon naar Nederland kan als je wil. Behalve als je u voordoet als een heilige natuurlijk.
Als overigens de burgemeester van bv Sluis de Belgen bij wijze van spreken uitnodigt om op hun terrassen te komen zitten, dan moet je er toch niet van verschieten dat er ook effectief Belgen de grens over zullen steken?

Lees alle andere posts nu ook eens, het is niet legaal. Bij binnenkomst in Nederland moet je 10dagen in (thuis)quarantaine. Dus niet op een terras gaan zitten...
Het is legaal om België uit te reizen, dat wel. Maar eens België uit, moet je de regels van de andere landen volgen.

Het is wél legaal. Reizen naar buitenland is afgeraden, niet verboden. Dat Belgen dan besluiten zich niet aan quarantaine of Nederlandse regels wetten te houden is iets anders. Maar het is in België niet verboden naar Nederland te gaan.

Het is wél legaal. Reizen naar buitenland is afgeraden, niet verboden.
Klopt. Als je dan 10 dagen in thuisquarantaine gaat in Nederland. Het staat letterlijk op deze pagina en de vorige.

En dus komt het er op neer dat je gewoon naar Nederland kan als je wil. Behalve als je u voordoet als een heilige natuurlijk.
Het ging niet over "kunnen". Iedereen kan. Ik kàn ook met 100 man gaan fuiven in Brussel.

Het is niet legaal ALS je eerst 10 dagen in quarantaine gaat na aankomst voor je je op het terras zet.

Volgens de Belgische wet ben je inderdaad legaal bezig.
Volgens de Nederlandse wet ben je illegaal bezig.

Ander voorbeeld : van België mag je reizen naar Noord-Korea. Wilt dat zeggen dat je zomaar Noord-Korea binnenmag?
Neen toch?

afgeraden door België. Bij binnenrijden van Nederland gelden de Nederlandse wetten en die zeggen kom je uit rode zone dan is het 10 dagen quarantaine

Allé toch niet moeilijk te begrijpen : ANDERE landen ANDERE wetten
Er komt waarschijnlijk een uitzondering voor trips minder dan 12 u:

Er is in Nederland wel een nieuwe wet over de quarantaineplicht in voorbereiding maar het is niet bekend of en wanneer deze wet van kracht wordt. Naar verwachting wordt in de wet opgenomen dat de quarantaineplicht niet geldt voor mensen die niet langer dan 12 uur in Nederland verblijven. Maar dit zal later verder duidelijk worden.

Grensbewoners mogen wel de grens over. Mijn papa heeft daar zelf een brief rond ontvangen van hun gemeente.

Er is in Nederland wel een nieuwe wet over de quarantaineplicht in voorbereiding maar het is niet bekend of en wanneer deze wet van kracht wordt. Naar verwachting wordt in de wet opgenomen dat de quarantaineplicht niet geldt voor mensen die niet langer dan 12 uur in Nederland verblijven. Maar dit zal later verder duidelijk worden.

Grensbewoners mogen wel de grens over. Mijn papa heeft daar zelf een brief rond ontvangen van hun gemeente.
Waarschijnlijk. Dus nu nog niet.
Maar waarvoor mogen die grensbewoners wel de grens over? Want dat staat ook in die brief, en is nogal belangrijk hier:
  • als u over de grens werkt, studeert of naar school gaat;
  • als u over de grens gaat voor uw werk in het goederenvervoer of personentransport;
  • als u uw geliefde, echtgenoot, kind of ouder in België of Duitsland bezoekt;
  • uitzonderlijk familiebezoek;
  • ...

Terrasjes zie ik daar niet bij staan.

Helemaal niet van tel dus de dag van VANDAAG

Waarschijnlijk. Dus nu nog niet.
Maar waarvoor mogen die grensbewoners wel de grens over? Want dat staat ook in die brief, en is nogal belangrijk hier:
  • als u over de grens werkt, studeert of naar school gaat;
  • als u over de grens gaat voor uw werk in het goederenvervoer of personentransport;
  • als u uw geliefde, echtgenoot, kind of ouder in België of Duitsland bezoekt;
  • uitzonderlijk familiebezoek;
  • ...

Terrasjes zie ik daar niet bij staan.
Je vergeet boodschappen en tanken. Wat bij mijn papa het geval is omdat het over de grens gevoelig goedkoper is.

En inderdaad vandaag mag het voor anderen nog niet. Dat is ook de reden dat ik zelf nog wacht om dagje vrij in te plannen (al was ik sowieso niet van plan de eerste dagen van heropening te gaan).

Je vergeet boodschappen en tanken. Wat bij mijn papa het geval is omdat het over de grens gevoelig goedkoper is.

En inderdaad vandaag mag het voor anderen nog niet. Dat is ook de reden dat ik zelf nog wacht om dagje vrij in te plannen (al was ik sowieso niet van plan de eerste dagen van heropening te gaan).
Dat boodschappen en tanken kan een onderlinge afspraak zijn. Maar ook daar staan terrassen niet op. Waar het hier over ging. Dus ook met die brief, mag je vader niet gaan terrassen zonder 10 dagen in quarantaine te gaan in Nederland.

Tanken hier is toch goedkoper?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan