Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar als er meer vraag dan aanbod is, zoals nu blijkbaar het geval is, zou die vergoeding volgens marktwaardering dan niet hoger moeten liggen? Om zo een (beter) evenwicht tussen vraag en aanbod te bekomen
Het is geen privé waarbij bedrijven tegen elkaar opbieden he
Dat is ook geen job die je kiest voor het geld (nou ja welke 18 jarige kiest een studie voor het geld zal ook wel een minderheid zijn).
Mijn schoonzus heeft master + doctor in verpleegkunde (tegen dan was ze 35) en nu doet ze ook maar een 9-5 bediendejobke in ziekenhuis

Lopen mensen nu echt warm om met 4 op een terras te gaan zitten? Mij ga je daar de komende weken toch niet zien, tenzij het heel misschien toevallig.
Ja, waarom niet? Ik heb er vorige zomer ook regelmatig gezeten, en dat deed deugd. Nu zal dat ook deugd doen. Niet dat ik er onmiddellijk op 8 mei zal zitten, maar als de mogelijkheid zich voordoet, waarom niet?

En lonen van 10-12 jaar terug vergelijken met die van nu. :ROFLMAO:

2000 euro 10/12 jaar terug aan 2% inflatie is nu 2390/2487.
Kun je zo eenduidig niet doen. Je moet in principe het nettoloon vergelijken. Brutoloon zegt bupkiss ;).
En sinds de taxshift is 2000€ nu korter bij de 2000€ van toen voor inflatie gecorrigeerd dan de 2390e nu.

En nog altijd de standaard in tal van bedrijven (kaderfuncties in banken/multinationals/....) en al helemaal in de auditsector toen ik er nog startte. Zoals hierboven gezegd, ik ken geen verpleegkundigen waarbij dat het geval is.
Kom nu, ga je nu beweren dat ziekenhuizen niet met planningen werken en dat iedereen continu op stand-by moet staan om plots af te komen? Lijkt je dat nu zelf realistisch?
Ik denk niet dat iemand hier beweert dat het een topjob is, maar het is verre van onderbetaald (zeker als je al de criteria in rekening neemt).

Je vergeet 1 belangrijk detail. Bij die functies is dit in principe tijdelijk. Je kunt x jaar later terugschalen naar een versie zonder die onbetaalde of inbegrepen zaken. Een verpleegkundige kan dat niet. Die moeten dat nu doen, volgend jaar, binnen 10 jaar en binnen 40 jaar. Al hebben ze wat extra verlofdagen binnen 40 jaar. Het is in principe overal hetzelfde... of je moet zelfstandige thuisverpleegkundige zijn... maar dat is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Het enige waar ik echter zeker van ben na mijn verblijf in het ziekenhuis. Ik zou het voor geen geld willen doen... en zou al die nadelen die jij opnoemt nog altijd liever doen dan de eisen die er bij hen gesteld worden.

Maar zelfs dan lijkt het mij niet dat ik zou kunnen oordelen over de zwaarte van hun job.

Het is geen privé waarbij bedrijven tegen elkaar opbieden he
Dat is ook geen job die je kiest voor het geld (nou ja welke 18 jarige kiest een studie voor het geld zal ook wel een minderheid zijn).
Mijn schoonzus heeft master + doctor in verpleegkunde (tegen dan was ze 35) en nu doet ze ook maar een 9-5 bediendejobke in ziekenhuis
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een studie voor het "geld". Maar dan eerder toekomstperspectieven. Het interesseerde mij ook wel, en het grensde aan bij mijn talenten zullen we maar zeggen... maar dat was uiteindelijk de reden waarom ik voor die opleiding gekozen heb.

Wat doet een doctor in de verpleegkunde eigenlijk? Ik zou begot niet weten waarom men daar doctor zou moeten zijn. Anasthesist, chirurg, etc.. dat begrijp ik... maar verpleegkunde. Ik zie het niet.

2 weekjes doorbijten?

Voor de 10e keer het horen steekt tegen.

Ik vraag mij af wanneer die sjarels gaan stoppen met die plaat af te draaien. Als 70% gevaccineerd is, gaan we het dan nog horen

Er zijn zat mensen die geen 2 weken maar al 14 maand “efkes doorbijten”. Die hebben nogmaals het deksel op de neus gekregen want die krijgen zelfs geen volwaardige steunmaatregelen.

Dat is het juist, men kon dat momentum al een paar keer gecreëerd hebben maar heeft het niet gedaan: Ik ben zelf iemand die sterk geloofd in cijfertjes:

Er zijn 11 miljoen Belgen

Stel dat 95% zich aan enkele basisregels zou houden: 1,5m afstand ten allen tijde, thuis wanneer dat mogelijk is, geen nauwe contacten behalve binnen het gezin, niet naar buiten of bij de buren, voor niets - voor 14 dagen

Stel dat overheden niet 70% maar 100% compenseren, scholen dicht, winkels dicht (ook voedingswinkels), bedrijven dicht waar mogelijk, geen openbaar vervoer ... en dat voor 14 dagen

De noodzakelijke bedrijven (energie, zorg, dieren, complexe processen, havens ....) open met minimale bezetting, de rest dicht - met 100% compensatie van de kosten.

Verboden op straat te komen tenzij echt noodzakelijk, dus niet fietsen, wandelen, ... nada, noppes - men laat hier nogal makkelijk het woord oorlog vallen, dat is een voorsmaakje - zorgen om voedsel: eet dan 14 dagen appels/peren/rijst en patatten - je zal het heus wel overleven

Wat zou dan de kost zijn en hoeveel % zouden de besmettingen dalen op die 14 dagen, wetende dat je 7 dagen besmettelijk bent en dat het (weet ik niet) dagen duurt alvorens je iemand kan besmetten. Voor de kost pak je het BBP als referentie

Leuk vraagstukje voor op de schoolbanken

Ook die 14 maand doorbijten is zever: pak uw fiets en rijdt 10km - kop eraf of je ziet honderden overtredingen, wat begrijpelijk is hé - het duurt al veel te lang. Maar dat gaat niet aan het feit voorbij dat we met zijn allen bewezen hebben dat we het gewoon niet kunnen: 14 dagen in uw kot blijven. Simpel voorbeeld: geen 10% van de bevolking weet hoeveel 1500mm is.

Ik veroordeel hier niemand hé, laat dat duidelijk zijn - ik stel gewoon maar vast dat iets schijnbaar eenvoudig zo goed als onmogelijk blijkt te zijn. Geen van onze overheden heeft bovenstaande piste ooit in gedachten gehad, wellicht nooit onderzocht (want ik zal heel wat zaken vergeten zijn die niet 123 duidelijk af te lijnen zijn), ...

Ik veroordeel hier niemand hé, laat dat duidelijk zijn - ik stel gewoon maar vast dat iets schijnbaar eenvoudig zo goed als onmogelijk blijkt te zijn. Geen van onze overheden heeft bovenstaande piste ooit in gedachten gehad, wellicht nooit onderzocht (want ik zal heel wat zaken vergeten zijn die niet 123 duidelijk af te lijnen zijn), ...
Wat je "vergeet" is dat België niet in een vacuüm bestaat, zoals bv. een Nieuw-Zeeland dat wel min of meer kan doen. Denk je nu echt dat men de impact van een draconische lockdown zelfs niet overwogen heeft? Uiteraard gaat dat sneller werken om de cijfers naar omlaag te halen, maar drie dagen nadat je heropent zit je eigenlijk opnieuw met dezelfde klotesituatie, omdat je gewoon met een aantal geografische, economische en politieke realiteiten zit die je niet kan veranderen. En je kan zo 'n lockdown XL ook niet zomaar herhalen of blijven aanhouden, daarvoor is de economische (én de psycho-sociale) kost gewoon veel te hoog, zelfs in vergelijking met de huidige situatie die ook al handenvol geld kost. Moest het daadwerkelijk iets opleveren omdat je - ik zeg maar wat - op een eiland woont, verandert heel die afweging natuurlijk en kan je dat wel proberen.

Dus het enige alternatief is aanmodderen, aanmodderen en nog eens aanmodderen. Zo veel mogelijk de economie laten draaien en het zorgsysteem in stand houden, tot de vaccins gezet zijn, en dan hopen op het beste. Het is klote en je kan discussiëren over het nut van regel X of de impact van versoepeling Y of het chronisch falen van Europe mbt de vaccinatiecampagne, maar de overkoepelende filosofie die wij hanteren (samen met zowat elk ander land dat in een vergelijkbare uitgangspositie zit, overigens) is wel de juiste imo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is die leeftijdgrens van 41 jaar, voor het AstraZeneca vaccin, voor een bepaalde periode vast gelegd of blijft dit (voorlopig) zo?

"Ieder nadeel heeft zijn voordeel"

De coronacrisis lijkt een goed werkend vaccin tegen malaria op te leveren. 75% effectief.

Dit zou echt wel eens een gamechanger kunnen zijn voor een aantal Afrikaanse landen

Maar als er meer vraag dan aanbod is, zoals nu blijkbaar het geval is, zou die vergoeding volgens marktwaardering dan niet hoger moeten liggen? Om zo een (beter) evenwicht tussen vraag en aanbod te bekomen
Maar is die vraag structureel en systematisch hoger dan het aanbod en het is tekort hier groter dan pakweg in andere landen? Ik had begrepen dat de overheid sinds enkele jaren de richting verpleegkunde financieel aanmoedigt d.m.v. betalingen aan de studenten en dat sindsdien het tekort al een stuk minder was. Dat er nu tijdelijk teug een tekort is door Covid lijkt me nu geen reden om dit te gaan beschouwen als een permanent tekort.

Dan is het duidelijk: je hebt de verkeerde studiekeuze gemaakt. Of de verkeerde job met je diploma.
Nope, ik heb gekozen wat bij mij past en ben content van die keuze. Ik denk dat verpleegkundigen dat ook zijn, anders zou ik ze adviseren een career switch te ondergaan.

Je vergeet voor de gemakkelijkheid de psychologische stress die verpleegkundigen ondergaan. Mensen zien sterven, dat went echt niet volgens veel.
Dat zijn zaken die je weet als je eraan begint he. Ik begrijp volledig dat dat psychologisch zwaar kan zijn, maar als je daar niet mee om kan denk ik dat je in de verkeerde industrie/job zit.

Da's vanaf maandag dat je thuis met max 10 personen buiten moogt zijn zeker? Kga hier morgen wss buiten 8 man ontvangen dus 't zal erom spannen :unsure:

Tgaat wel mooi met afstand zijn enzo, ik hoop vooral geen flikken.
Ik zou niet weten vanaf wanneer het terug mag, maar bij de buren zitten ze nu weer met dik 15 man en dat is al meermaals gebeurd de afgelopen weken.
En van afstand houden of maskers dragen, of wat dan ook is er totaal geen sprake.

Maar is die vraag structureel en systematisch hoger dan het aanbod en het is tekort hier groter dan pakweg in andere landen? Ik had begrepen dat de overheid sinds enkele jaren de richting verpleegkunde financieel aanmoedigt d.m.v. betalingen aan de studenten en dat sindsdien het tekort al een stuk minder was. Dat er nu tijdelijk teug een tekort is door Covid lijkt me nu geen reden om dit te gaan beschouwen als een permanent tekort.
1) er is al een tekort

2) de instroom is verhoogd, maar de uitstroom is groter dan de instroom. Dus het wordt enkel slechter in plaats van beter.
met cijfertjes : https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-groot-is-het-tekort-in-de-zorg~b6896181/

Ik zou niet weten vanaf wanneer het terug mag, maar bij de buren zitten ze nu weer met dik 15 man en dat is al meermaals gebeurd de afgelopen weken.
En van afstand houden of maskers dragen, of wat dan ook is er totaal geen sprake.
Vanaf maandag dus. Hier zal het de eerste keer zijn dat er meer dan 2 personen thuis buiten komen. Weliswaar een dag te vroeg. Soit, het is wat het is.

Denk jij dan eens na voor mij en zeg eens iets..
Wandelen, fietsen, afspreken met vrienden in het park, naar een buitenspeeltuin gaan (indien zelf geen kinderen met neefkes/vrienden en hun kinderen/...), tennissen, paddel, tal van andere toegestane buitensporten, city-trip in eigen land, ... En zoals @kimme1975 zijn er nog tal van mogelijkheden dat zijn gewoon de eerste die in mij opkomen en toen was ik het beu om in iemand anders zijn plaats te denken.

Deze namiddag naar zee geweest om te wandelen.
Echter teveel volk dat aan het wandelen was op het strand.
Precies een karavaan. Niet leuk dus.

iedereen loopt aan zee, wandelt in de bossen of doet dezelfde fietstrajecten -_-

Deze namiddag naar zee geweest om te wandelen.
Echter teveel volk dat aan het wandelen was op het strand.
Precies een karavaan. Niet leuk dus.

iedereen loopt aan zee, wandelt in de bossen of doet dezelfde fietstrajecten -_-
Welke gemeente was het? Ik heb het gevoel dat iedereen naar Blankenberghe en Oostende trekt, ook omdat daar treinstations zijn, maar je bijvoorbeeld in De haan of Nieuwpoort rustiger zou kunnen wandelen.

Having said that is het al bijna twee jaar geleden dat ik nog de zee gezien heb, dus ik kan volledig mis zijn ook.

Welke gemeente was het? Ik heb het gevoel dat iedereen naar Blankenberghe en Oostende trekt, ook omdat daar treinstations zijn, maar je bijvoorbeeld in De haan of Nieuwpoort rustiger zou kunnen wandelen.

Having said that is het al bijna twee jaar geleden dat ik nog de zee gezien heb, dus ik kan volledig mis zijn ook.

De Haan :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan