2 weekjes doorbijten?
Voor de 10e keer het horen steekt tegen.
Ik vraag mij af wanneer die sjarels gaan stoppen met die plaat af te draaien. Als 70% gevaccineerd is, gaan we het dan nog horen
Er zijn zat mensen die geen 2 weken maar al 14 maand “efkes doorbijten”. Die hebben nogmaals het deksel op de neus gekregen want die krijgen zelfs geen volwaardige steunmaatregelen.
Dat is het juist, men kon dat momentum al een paar keer gecreëerd hebben maar heeft het niet gedaan: Ik ben zelf iemand die sterk geloofd in cijfertjes:
Er zijn 11 miljoen Belgen
Stel dat 95% zich aan enkele basisregels zou houden: 1,5m afstand ten allen tijde, thuis wanneer dat mogelijk is, geen nauwe contacten behalve binnen het gezin, niet naar buiten of bij de buren, voor niets - voor 14 dagen
Stel dat overheden niet 70% maar 100% compenseren, scholen dicht, winkels dicht (ook voedingswinkels), bedrijven dicht waar mogelijk, geen openbaar vervoer ... en dat voor 14 dagen
De noodzakelijke bedrijven (energie, zorg, dieren, complexe processen, havens ....) open met minimale bezetting, de rest dicht - met 100% compensatie van de kosten.
Verboden op straat te komen tenzij echt noodzakelijk, dus niet fietsen, wandelen, ... nada, noppes - men laat hier nogal makkelijk het woord oorlog vallen, dat is een voorsmaakje - zorgen om voedsel: eet dan 14 dagen appels/peren/rijst en patatten - je zal het heus wel overleven
Wat zou dan de kost zijn en hoeveel % zouden de besmettingen dalen op die 14 dagen, wetende dat je 7 dagen besmettelijk bent en dat het (weet ik niet) dagen duurt alvorens je iemand kan besmetten. Voor de kost pak je het BBP als referentie
Leuk vraagstukje voor op de schoolbanken
Ook die 14 maand doorbijten is zever: pak uw fiets en rijdt 10km - kop eraf of je ziet honderden overtredingen, wat begrijpelijk is hé - het duurt al veel te lang. Maar dat gaat niet aan het feit voorbij dat we met zijn allen bewezen hebben dat we het gewoon niet kunnen: 14 dagen in uw kot blijven. Simpel voorbeeld: geen 10% van de bevolking weet hoeveel 1500mm is.
Ik veroordeel hier niemand hé, laat dat duidelijk zijn - ik stel gewoon maar vast dat iets schijnbaar eenvoudig zo goed als onmogelijk blijkt te zijn. Geen van onze overheden heeft bovenstaande piste ooit in gedachten gehad, wellicht nooit onderzocht (want ik zal heel wat zaken vergeten zijn die niet 123 duidelijk af te lijnen zijn), ...