anonymousMF
Well-known member
De verantwoordelijkheid ligt al een jaar bij de burger. Het werkt blijkbaar niet omdat mensen zich lijken te gedragen zoals in het prisonner's dilemma. Het is in het belang van iedereen om ons collectief aan de regels te houden. Dat weet quasi iedereen. Vanaf persco 1 in maart vorig jaar werd de burger op zijn verantwoordelijkheid gewezen.
Toch zeg jij (en blijkt uit verschillende artikels) zijn er "veel" (wat veel is kan je natuurlijk bediscussiëren, da's niet mijn punt) mensen die zich niet (volledig) aan de maatregelen houden, hoewel die mensen heel goed weten dat dat collectief het beste resultaat oplevert. Ze kiezen voor het individuele (kleinere) (maar zekere) voordeel (de maatregel niet volgen) boven het collectieve grotere (maar onzekere) voordeel.
Eigenlijk dus een klassiek prisonner's dilemma: https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma
Ik zie je wel veel roepen hier over, waarbij je eigenlijk enkel roept om het prisonner's dillema scherper te stellen maar zonder een manier om er voor zorgen dat men niet voor het individuele voordeel kiest maar voor het collectieve.
Ik denk dat het wat optimistisch is om te zeggen dat ze gaan versoepelen als de mensen bepaalde regels volgen.
Mij lijkt het juist dat hoe meer mensen regels volgen, hoe meer draagvlak er is voor strengere regels, hoe strenger de regels.
Oke als de ICUs echt vol zitten zijn ze strenger, maar of we ICUs nu op 1500, 1000, 500 of 100 houden is een een politieke keuze. Je ziet van landen met minder 'draagvlak' (bv republikeinse staten in de VS of oost Europa zoals tsjechie of polen hier) dat de politiek juist minder voorzichtig is en dingen sneller open doet en langer toelaat. En landen zoals Australie hadden een gigantisch lange en zware lockdown in Melbourne voor bijna geen cases.
Waarom denk je dat ze nu willen versoepelen ? Volgens mij omwille van alle overtredingen en geroep van de bevolking voor versoepelingen. niet omwille van degene die de regels volgen. Als er niemand klaagt is het makkelijk om alles toe te houden.