Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De verantwoordelijkheid ligt al een jaar bij de burger. Het werkt blijkbaar niet omdat mensen zich lijken te gedragen zoals in het prisonner's dilemma. Het is in het belang van iedereen om ons collectief aan de regels te houden. Dat weet quasi iedereen. Vanaf persco 1 in maart vorig jaar werd de burger op zijn verantwoordelijkheid gewezen.

Toch zeg jij (en blijkt uit verschillende artikels) zijn er "veel" (wat veel is kan je natuurlijk bediscussiëren, da's niet mijn punt) mensen die zich niet (volledig) aan de maatregelen houden, hoewel die mensen heel goed weten dat dat collectief het beste resultaat oplevert. Ze kiezen voor het individuele (kleinere) (maar zekere) voordeel (de maatregel niet volgen) boven het collectieve grotere (maar onzekere) voordeel.

Eigenlijk dus een klassiek prisonner's dilemma: https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma

Ik zie je wel veel roepen hier over, waarbij je eigenlijk enkel roept om het prisonner's dillema scherper te stellen maar zonder een manier om er voor zorgen dat men niet voor het individuele voordeel kiest maar voor het collectieve.

Ik denk dat het wat optimistisch is om te zeggen dat ze gaan versoepelen als de mensen bepaalde regels volgen.

Mij lijkt het juist dat hoe meer mensen regels volgen, hoe meer draagvlak er is voor strengere regels, hoe strenger de regels.

Oke als de ICUs echt vol zitten zijn ze strenger, maar of we ICUs nu op 1500, 1000, 500 of 100 houden is een een politieke keuze. Je ziet van landen met minder 'draagvlak' (bv republikeinse staten in de VS of oost Europa zoals tsjechie of polen hier) dat de politiek juist minder voorzichtig is en dingen sneller open doet en langer toelaat. En landen zoals Australie hadden een gigantisch lange en zware lockdown in Melbourne voor bijna geen cases.

Waarom denk je dat ze nu willen versoepelen ? Volgens mij omwille van alle overtredingen en geroep van de bevolking voor versoepelingen. niet omwille van degene die de regels volgen. Als er niemand klaagt is het makkelijk om alles toe te houden.

Burgemeester Knokke-Heist wil ouders feestende jongeren vervolgen voor kinderverwaarlozing: “Ze hebben hen in de steek gelaten”​

Het wordt beter met de dag. :shutup:
Velen hier (inclusief ik) vragen al langer om de ouders ook eens te gaan betrekken daarin en de rol/verantwoordelijkheid van ouders van jongeren die voor overlast zorgen te bekijken. En als ouder ben je wettelijk nog steeds verantwoordelijk voor uw kleine. Of roepen we er enkel achter als die jongeren ook bruin of moslim zijn?

Velen hier (inclusief ik) vragen al langer om de ouders ook eens te gaan betrekken daarin en de rol/verantwoordelijkheid van ouders van jongeren die voor overlast zorgen te bekijken. En als ouder ben je wettelijk nog steeds verantwoordelijk voor uw kleine. Of roepen we er enkel achter als die jongeren ook bruin of moslim zijn?

Akkoord, maar om nu te zeggen dat je ouders gaat vervolgen voor kinderverwaarlozing, komaan :').

Akkoord, maar om nu te zeggen dat je ouders gaat vervolgen voor kinderverwaarlozing, komaan :').
Niks komaan, dat ze maar hun verantwoordelijkheid nemen. Dat zeggen we toch evengoed bij Brusselse jongeren? Wat wil je, een pamperbeleid mss?

Hij haalt kinderverwaarlozing aan aangezien je die ouders niet kan vervolgen omdat hun kinderen alleen naar die appartementen mogen. Het gaat hier niet om de kinderverwaarlozing waaraan je vaak denkt (slagen, geen eten geven, etc) maar een gebrek aan manieren aanleren. En dat zou je op zich ook als een soort verwaarlozing kunnen zien.

Ik kan het niet allemaal lezen, maar vanaf nu altijd mondmaskertjes dan? En iedereen thuis blijven werken?

Ik kan het niet allemaal lezen, maar vanaf nu altijd mondmaskertjes dan? En iedereen thuis blijven werken?
Daar gaat dat artikel toch helemaal niet over gebaseerd op de titel en de inleiding? Ge ziet doemscenario's die er niet zijn

Ik kan het ook niet volledig lezen wegens paywall, maar zijn post is toch niet zo onlogisch gezien wat er onder de foto staat?
Dit dus:
Dat is niet meer dan een feit weergeven? Net zoals er minder verkeersongevallen zijn door de coronamaatregelen. Om dan direct te springen naar altijd mondmaskers en thuiswerken dat is toch ook bij de haren gegrepen?

Het lijk me wel realistisch dat men sneller mensen zal laten thuiswerken als ze een beetje ziek zijn (itt tot per se naar het werk gaan al snotterend als een teken zien van een goeie werknemer), en eventueel dat mensen zelf een mondmasker zullen dragen als ze ziek zijn (en bij ouderen langsgaan). Maar dat is nog de vraag natuurlijk.

Als er één maatregel gehandhaafd mag blijven worden om onrechtstreeks de jaarlijkse sterftecijfers te doen dalen, dan is het wel thuiswerken. Uiteraard niet meer letterlijk als regel en verplichting, zodra de situatie het terug toelaat moeten werkgevers en werknemers terug vrij zijn om onderling te beslissen wat ze er mee doen.

Maar als mensen vaker dan vroeger van thuis uit gaan werken en daardoor op termijn ziektes zich minder gaan verspreiden in de samenleving en er minder zware verkeersongevallen gebeuren omdat er minder drukte op de baan is, dan is dat toch iéts positiefs dat we overhouden aan heel de Coronacrisis. En natuurlijk gaat dat geen drastische en duidelijke daling veroorzaken, maar elke dode die hierdoor minder zou vallen is gewoon mooi meegenomen.

Klein (relevant) stukje uit het artikel (stukje in het vet is door mij benadrukt, niet in het oorspronkelijke artikel):

Zullen we uit deze crisis leren om jaarlijks ook de griepdoden te beperken?
Eenmaal de situatie in de ziekenhuizen onder controle is, is het niet waarschijnlijk dat we de strenge vrijheidsbeperkende maatregelen aanhouden om de circulatie van griep (of sars-CoV-2) te vermijden. Als we opnieuw gaan reizen, zullen sommige reizigers ook griep meenemen op de terugreis.
Maar zouden we niet de minder ingrijpende maatregelen kunnen overhouden in het winterseizoen om de jaarlijks griepsterfte te drukken? Zoals het beperken van contacten door telewerk, het dragen van mondkapjes of betere handhygiëne?
‘De overheid kan mondmaskers aanraden in de winter, als een hygiënemaatregel’, zegt Van Gucht. ‘Maar als het niet verplicht is, vermoed ik dat velen het toch niet gaan dragen. Ik zou ook niemand aanraden om ziek met een mondmasker in de trein te zitten.’
De belangrijkste blijvende gedragswijziging is volgens Van Gucht dat ook wie zich maar een beetje ziek voelt voortaan thuisblijft. ‘Dat is héél belangrijk: dat ook wie milde klachten heeft, en maar een klein beetje grieperig is, niet verplicht is om naar de werkvloer te trekken.’
Dat we volgend jaar mogelijk wel een combinatie van griep en covid-19 zullen krijgen, kan een serieuze belasting betekenen van het zorgsysteem. ‘Dan moeten we hopen dat het beheersbaar blijft, dankzij de brede vaccinatiecampagne’, zegt Van Gucht. ‘Maar de winter zal een druk respiratoir seizoen blijven.’
Dat zou toch iets goed zijn om mee te nemen uit deze crisis.

Goh, is misschien "te belachelijk voor woorden", maar je hebt tegenwoordig wel veel ouders die zich geen kl*ten meer aantrekken wat hun crotch-goblins uitspoken. Als je ze daarmee een arm kunt omwringen zodat ze hun ouderlijke verantwoordelijkheid moeten opnemen: des te beter.

Goh, is misschien "te belachelijk voor woorden", maar je hebt tegenwoordig wel veel ouders die zich geen kl*ten meer aantrekken wat hun crotch-goblins uitspoken. Als je ze daarmee een arm kunt omwringen zodat ze hun ouderlijke verantwoordelijkheid moeten opnemen: des te beter.

Wat is de straf voor kinderverwaarlozing. Is dat niet de kinderen uit huis halen ? Is daar iemand bij gebaat in dit geval ?

14-jarigen zich laten amuseren aan de zee zou ik nu geen verwaarlozing noemen.

Na boetes, gevangenis straffen en mensen chargeren met paarden, gaan we nu ook kinderen uit hun thuis halen. Wat een toffe samenleving worden we.

Dat is toch altijd geweest. Ik herinner me er toch ook een paar uit mijn jeugd waar de ouders hun niks meer van aantrokken. Dat waren dan de dealers, de zittenblijvers, de nachtelijke games,..

Wat is de straf voor kinderverwaarlozing. Is dat niet de kinderen uit huis halen ? Is daar iemand bij gebaat in dit geval ?

14-jarigen zich laten amuseren aan de zee zou ik nu geen verwaarlozing noemen.

Na boetes, gevangenis straffen en mensen chargeren met paarden, gaan we nu ook kinderen uit hun thuis halen. Wat een toffe samenleving worden we.
Er is dan ook niemand die pleit om die kinderen weg te halen bij hun ouders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan