Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meerdere MR functionarissen ondertussen voet vooruit aan het tackelen richting VDB om de opening van de terrassen op 8/5 te verzekeren en de voorwaardelijkheid op een zijspoor te zetten.
Het moet plezant zijn in de federale regering momenteel... :laugh:
Ik zou echt niet weten waarom hij zich daar iets van zou moeten aantrekken.

Je negeert die gewoon en je doet wat je moet doen. Het is niet omdat die MR gasten op het terras willen zitten dat je daarom uw volledige strategie moet omgooien.

Als de cijfers het toelaten pas. Niet zodat je de terrassen opent en dan 2 weken later ze terug moet dicht doen...

Ik zou echt niet weten waarom hij zich daar iets van zou moeten aantrekken.

Je negeert die gewoon en je doet wat je moet doen. Het is niet omdat die MR gasten op het terras willen zitten dat je daarom uw volledige strategie moet omgooien.

Als de cijfers het toelaten pas. Niet zodat je de terrassen opent en dan 2 weken later ze terug moet dicht doen...

Je moet compromissen sluiten.

Als het van VDB afhing waren we waarschijnlijk sinds voor de paasvakantie in een harde lockdown.

Goed dat de deelregeringen en medepartners in federale regering zich niet zo makkelijk laten doen. Is ook duidelijk doordat er geen doel is gezegd voor die 5 mei (enkel dat de ICU situatie 'goed' moet zijn), dus je kan dan achteraf nog kiezen :p.

Voor juni was er spijtig wel het doel van bezetting van 500. Maar dat kan natuurlijk ook nog altijd opt schop.

Facts: België heeft in de volgende regio's volgens de stringency index van Our World In Data sinds 14/3/2020 gemiddeld de volgende plaats qua strengheid:

- gans de wereld: 94 van de 184 landen
- Europa: 13 van de 27
- EU-15 (allez, 14 wegens Brexit): 9 van de 14
- Buurlanden: 4 van de 5

Op geen enkele manier komt België dus nog maar een beetje dichtbij je claim.

Het is hoe je telt. Wij zijn iets minder streng op publiek vlak zoals winkels en scholen.

Maar prive mag je maar 1 persoon binnen hebben (altijd dezelfde) sinds november vorig jaar. Op dat vlak zijn er heel weinig (geen ?) landen die dat na doen. En net deze regel is voor bijvoorbeeld een 25'iger degene die er toe doet. Kappers, scholen, jeugdkampen, ziekenhuis bezoeken,... heeft hij allemaal niks aan.

Natuurlijk kan je de regel overtreden, maar dat veranderd niks aan de 'strengheid' ervan.

Laatst bewerkt:
Je moet compromissen sluiten.
Als het van VDB afhing waren we waarschijnlijk sinds voor de paasvakantie in een harde lockdown.
Goed dat de deelregeringen en medepartners in federale regering zich niet zo makkelijk laten doen. Is ook duidelijk doordat er geen doel is gezegd voor die 5 mei (enkel dat de ICU situatie 'goed' moet zijn), dus je kan dan achteraf nog kiezen :p.

Voor juni was er wel het doel van bezetting van 500
Dat is het juist hé. Die moet niets zolang decroo meegaat. Zolang ze het niet eens zijn, blijft het zoals het is. Dat is het leuke aan het systeem waarin je samen over iets beslist. De koppigste wint.

Of je moet de koppigaard er kunnen uitkegelen. Maar dat lijkt mij niet simpel. Je moet enkel toegeven wanneer je in de toekomst voor andere zaken politiek kapitaal nodig hebt.

Den frank heeft wel gezegd dat er een verbetering moet zijn in de ICU capaciteit en een zekere dalende trend. Dat is dus niet dat je achteraf nog echt kunt kiezen hé. Al is dat kiezen niet echt een probleem hoor... ze doen toch wat ze willen ongeacht wat ze ervoor gezegd hebben. Of ben je vergeten dat decroo meldde wij gaan de contactberoepen niet openen als we niet 100% zeker zijn dat het kan, wij doen niet mee aan jojo bewegingen !!!. 2 à 3 weken later waren de contactberoepen terug dicht...

Dat is het juist hé. Die moet niets zolang decroo meegaat. Zolang ze het niet eens zijn, blijft het zoals het is. Dat is het leuke aan het systeem waarin je samen over iets beslist. De koppigste wint.

Of je moet de koppigaard er kunnen uitkegelen. Maar dat lijkt mij niet simpel. Je moet enkel toegeven wanneer je in de toekomst voor andere zaken politiek kapitaal nodig hebt.

Den frank heeft wel gezegd dat er een verbetering moet zijn in de ICU capaciteit en een zekere dalende trend. Dat is dus niet dat je achteraf nog echt kunt kiezen hé. Al is dat kiezen niet echt een probleem hoor... ze doen toch wat ze willen ongeacht wat ze ervoor gezegd hebben. Of ben je vergeten dat decroo meldde wij gaan de contactberoepen niet openen als we niet 100% zeker zijn dat het kan, wij doen niet mee aan jojo bewegingen !!!. 2 à 3 weken later waren de contactberoepen terug dicht...

Het koninklijk besluit moet worden verlengd.

Als bv de regering zou vallen, stoppen de maatregels ook op het moment dat dat besluit vervalt (al weet ik niet op wat de eind datum nu staat, is meestal een maand ofzo ?).

En als je echt iedereen tegen hebt kun je op je eentje niet veel doen. Als de deelstaten gaan zeggen dat het overleg word geboycott door Frank en de federale regels gaan overwriten sta je ook nergens. Je kan de regering doen vallen, enzovoorts.

Het koninklijk besluit moet worden verlengd.

Als bv de regering zou vallen, stoppen de maatregels ook op het moment dat dat besluit vervalt (al weet ik niet op wat de eind datum nu staat, is meestal een maand ofzo ?).

En als je echt iedereen tegen hebt kun je op je eentje niet veel doen. Als de deelstaten gaan zeggen dat het overleg word geboycott door Frank en de federale regels gaan overwriten sta je ook nergens. Je kan de regering doen vallen, enzovoorts.
Als de federale een afspiegeling was van de lokale regering, dan had je gelijk. Maar dat is die niet.

Daarnaast lijkt het mij echt niet zo dat wanneer het zolang geduurd heeft om een regering te maken, dat ze deze dan zomaar even gaan opblazen... de belangen zijn gewoon te groot dat de federale regering gaat zeggen foert.

Wat niet wilt zeggen dat ze niet gaan proberen inspreken op frank. Maar als die gewoon voet bij stuk houdt en decroo overrulet hem niet. Dan mogen de deelregeringen op hun kop gaan staan. Er verandert niets.

Zelfs het vallen van de regering heeft geen invloed, want de huidige regering gaat dan in lopende zaken. Degene die het heeft opgeblazen is er dan gewoon niet meer bij. Allez zo was het toch de laatste keer dat NVA de regering had opgeblazen. Lopende regering was de oude regering - NVA... denk jij echt dat de MR dat gaat opofferen voor de terrasjes ? Ik denk dat nu eens echt niet hé.
En wat kan de NVA doen federaal ? Wat wenen? Zij hebben daar helemaal geen slagkracht... behalve dat ze druk zetten op OVLD en CVD, hun partners in de lokale. Maar ik denk echt niet dat ze daarvoor de vlaamse regering gaan opblazen...

Het is hoe je telt. Wij zijn iets minder streng op publiek vlak zoals winkels en scholen.

Maar prive mag je maar 1 persoon binnen hebben (altijd dezelfde) sinds november vorig jaar. Op dat vlak zijn er heel weinig (geen ?) landen die dat na doen. En net deze regel is voor bijvoorbeeld een 25'iger degene die er toe doet. Kappers, scholen, jeugdkampen, ziekenhuis bezoeken,... heeft hij allemaal niks aan.

Natuurlijk kan je de regel overtreden, maar dat veranderd niks aan de 'strengheid' ervan.
Het is ook maar hoe je het bekijkt.

Je kan moeilijk enkel da nationale maatregelen bekijken als veel andere landen ook nog regionale maatregelen hebben, en dat is dan regio's die soms groter zijn dan België en/of een groter bevolkingsaantal hebben.

Neem bijvoorbeeld Frankrijk:
Avondklok van 21u => 6u sinds 17/10/2020. Uitrol gespred over tijd voor de verschillende departementen.
Nationale lockdown (strenger dan ons) van 30/10/2020 => 15/12/2020
Vanaf 15/12/2020 avondklok vervroegd naar 20u
Avondklok vanaf 18u van 16/01/2020 => 20/03/2021
Avondklok naar 19u op 20/03/2021 tot nu. Ook lockdown in 16 departementen.
Sinds 01/04/2021terug in nationale lockdown.

Weekend Luxemburg gedaan: terrassen overal open, buiten nergens mondmaskers en geen haan die er om kraait als grote groepen mensen bij elkaar staan.

Nu besef ik nog meer hoezeer de slinger in Belgie naar de verkeerde kant is doorgeslaan. Dat Belgie een van de ergste lockdowns ter wereld heeft (over het gehele jaar bekeken), ik begin het meer en meer te geloven.
Zat gij niet in Zwitserland ?

Facts: België heeft in de volgende regio's volgens de stringency index van Our World In Data sinds 14/3/2020 gemiddeld de volgende plaats qua strengheid:

Facts : de stringency index faalt op het sociale deel van strengheid en is voornamelijke een economische kijk erop.
Het is dus niet volledig beeld.
Heb hierover al eens uitgebreid geschreven.
Deze maatstaf gebruiken om te zeggen kijk we zijn niet het strengste is dus ook fout imo.

Als ik mij niet vergis is er maar 1 marker van de 20 dat echt sociaal contact is en dat gaat rond de grote van de groepen, waarbij het gaat over sociale bijeenkomsten < 10.
Imo zijn we op sociaal vlak en mensen dicht bij ons ontmoeten bij de strengste van Europa.

Dus claimen dat België bij de strengste was kan zeker als je sociaal belangrijker vind dan economisch of sociaal met het economische optelt.

Als ik mij niet vergis is het in veel landen op dichte sociale contacten wat lakser dan hier. Plus wij zitten al sinds eind oktober in dezelfde sociale situatie. Lengte wordt ook niet meegeteld, terwijl dat ook een factor zou moeten zijn imo.

Hier de guide welke indices ze nemen:
Er worden hier 4 indexen uitgehaald, waaronder de stringency index

Algemeen zitten we in het hogere klassement denk ik, niet de strengste, maar ook niet de middenmoot. Afhankelijk wat je belangrijk vind ga je het strenger of milder ervaren dan andere landen.

Dus we zijn nog altijd wereld top in aantal doden?

Als we toch publiekelijk lijstjes gaan gebruiken?

Of is het dan "we tellen anders"?

:woohoo:

Nu besef ik nog meer hoezeer de slinger in Belgie naar de verkeerde kant is doorgeslaan. Dat Belgie een van de ergste lockdowns ter wereld heeft (over het gehele jaar bekeken), ik begin het meer en meer te geloven.
Wij hebben niet een van de ergste lockdowns ter wereld? Azie was veel harder, en is er nu vanaf. Nu heb je ook (nog altijd) strengere lockdown in Spanje en Frankrijk

Facts : de stringency index faalt op het sociale deel van strengheid en is voornamelijke een economische kijk erop.
Het is dus niet volledig beeld.
Heb hierover al eens uitgebreid geschreven.
Deze maatstaf gebruiken om te zeggen kijk we zijn niet het strengste is dus ook fout imo.

Als ik mij niet vergis is er maar 1 marker van de 20 dat echt sociaal contact is en dat gaat rond de grote van de groepen, waarbij het gaat over sociale bijeenkomsten < 10.
Imo zijn we op sociaal vlak en mensen dicht bij ons ontmoeten bij de strengste van Europa.

Dus claimen dat België bij de strengste was kan zeker als je sociaal belangrijker vind dan economisch of sociaal met het economische optelt.

Als ik mij niet vergis is het in veel landen op dichte sociale contacten wat lakser dan hier. Plus wij zitten al sinds eind oktober in dezelfde sociale situatie. Lengte wordt ook niet meegeteld, terwijl dat ook een factor zou moeten zijn imo.

Hier de guide welke indices ze nemen:
Er worden hier 4 indexen uitgehaald, waaronder de stringency index

Algemeen zitten we in het hogere klassement denk ik, niet de strengste, maar ook niet de middenmoot. Afhankelijk wat je belangrijk vind ga je het strenger of milder ervaren dan andere landen.

Als je gewoon België al vergelijkt met enkele andere landen lijkt die Stringency Index inderdaad heel wat zaken te negeren. Buiten in het begin van de pandemie vorig jaar en heel recent zou de US strengere maatregelen hebben gehad dan België en ook Zweden zou een hele periode strengere maatregelen hebben gehad. Dat lijkt me toch moeilijk te verdedigen.

8iX8OLy.png

We zijn vertrokken:

De voetballers staan waarschijnlijk ook al te springen nu...

Buig nog maar wat dieper voor de elite, plebs... 🤮

Straks hebben die kerngezonde olympiërs dus sneller een vaccin dan mijn vader die <65 jaar is, maar wel hartpatiënt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan