Facts : de stringency index faalt op het sociale deel van strengheid en is voornamelijke een economische kijk erop.
Het is dus niet volledig beeld.
Heb hierover al eens uitgebreid geschreven.
Deze maatstaf gebruiken om te zeggen kijk we zijn niet het strengste is dus ook fout imo.
Als ik mij niet vergis is er maar 1 marker van de 20 dat echt sociaal contact is en dat gaat rond de grote van de groepen, waarbij het gaat over sociale bijeenkomsten < 10.
Imo zijn we op sociaal vlak en mensen dicht bij ons ontmoeten bij de strengste van Europa.
Dus claimen dat België bij de strengste was kan zeker als je sociaal belangrijker vind dan economisch of sociaal met het economische optelt.
Als ik mij niet vergis is het in veel landen op dichte sociale contacten wat lakser dan hier. Plus wij zitten al sinds eind oktober in dezelfde sociale situatie. Lengte wordt ook niet meegeteld, terwijl dat ook een factor zou moeten zijn imo.
Hier de guide welke indices ze nemen:
Er worden hier 4 indexen uitgehaald, waaronder de stringency index
Systematic dataset of Covid-19 policy, from Oxford University - OxCGRT/covid-policy-tracker
github.com
Algemeen zitten we in het hogere klassement denk ik, niet de strengste, maar ook niet de middenmoot. Afhankelijk wat je belangrijk vind ga je het strenger of milder ervaren dan andere landen.