Weekend Luxemburg gedaan: terrassen overal open, buiten nergens mondmaskers en geen haan die er om kraait als grote groepen mensen bij elkaar staan.
Nu besef ik nog meer hoezeer de slinger in Belgie naar de verkeerde kant is doorgeslaan. Dat Belgie een van de ergste lockdowns ter wereld heeft (over het gehele jaar bekeken), ik begin het meer en meer te geloven.
En wat is nu eigenlijk uw punt buiten '' in Luxemburg mag meer dan hier dus Belgie is de slechtste plek ter wereld momenteel '' ?
Als ik hier
https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/nieuws/coronavirus-de-toestand-luxemburg de voorzorgsmaatregelen lees die er gelden dan is het precies toch ook nog niet zo geweldig in Luxemburg.
Mondmaskers in winkels en gesloten ruimtes, een avondklok, geen restaurants buiten take away, mondmaskers op openbaar vervoer, elke bijeenkomst tussen 4 en max 10 man moet je een masker en 2m afstand houden.
Dus ofwel laat je het een heel stuk minder zwart-wit uitschijnen in je post dan dat het is ofwel zuig je een deel uit je duim zoals ''grote groepen mensen bij elkaar'' ofwel heb je een stuk '' kust mn gat met die regels'' gezien zoals je hier soms ziet tegenwoordig.
Luxemburg had vorige week blijkbaar iets van een 1.250 nieuwe besmettingen maar er zijn ook maar 675k inwoners, als ik dan kijk naar iets van 3.6k hier maar je hebt 11.5m inwoners.
Verder gelden in oa Frankrijk, Nederland en the UK al dezelfde soort regels als hier sinds November ( oa avondklok, geen restaurants, geen terrassen, niet met meer dan x man, al dan niet non-essentiele winkels dicht ) dus ik zie niet in hoe het hier de ergste lockdowns zijn geweest.
Vorige zomer kon hier zelfs relatief veel zolang je niet droomt van festivals of grote publieke shows en sinds November mag hier eigenlijk niet meer wat in de opgenoemde landen ook niet mag sinds rond dezelfde periode.
Zelfs in de UK waar al meer dan 1/3de van de hele bevolking is ingeent gaan nu pas de terassen terug open en moet er ook nog steeds mondmaskers gedragen worden, en vrij zeker dat je daar ook niet met 15-20 mag samen zitten.
Je post had meer kant en/of wal geraakt als in bv Nederland of Frankrijk of Duitsland of de UK hetzelfde mocht als in Luxemburg momenteel.