Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas is dat inderdaad de realiteit.
M'n zus doet longtransplantaties en daar wordt alles ook gewoon opgeschoven.

Nu had ze wel nog eentje op 't programma omdat die echt hoog, hoog dringend was.
Maar de rest,...

Kunt zeggen wat ge wilt en de realiteit niet onder ogen willen zien.
Maar het feit dat door mensen die gewoon de basisregels niet willen volgen die mensen op hun transplantatie moeten wachten...
In feite zou iedereen die z'n voeten eraan veegt es een uurke aan tafel moeten gaan zitten met de slachtoffers van hun gedrag.
Heel erg inderdaad en ik vind dat zeker nuttig om die samen aan tafel te zetten.
Dan kunnen we ondertussen de mensen die door de maatregelen het mentaal heel moeilijk hebben ook even uitnodigen en een platform geven waar dit iedere dag om 19u wordt benadrukt.
Het is niet enkel moeilijk voor de mensen met fysieke klachten jammergenoeg

Heel erg inderdaad en ik vind dat zeker nuttig om die samen aan tafel te zetten.
Dan kunnen we ondertussen de mensen die door de maatregelen het mentaal heel moeilijk hebben ook even uitnodigen en een platform geven waar dit iedere dag om 19u wordt benadrukt.

Er is ook niemand die dat anders zegt.

Maar wie ga je dan uitnodigen? De student die wil feesten, de 30-er die op café wil, de 40-er zelfstandige die zijn zaak ziet failliet gaan, de 50-er die beseft dat hij bij "de oude mensen" hoort, de 60-er die hun kennissen zien sterven, ...?

Want dat mentaal leed is er niet enkel door de maatregelen, maar ook door de mensen die ze niet volgen he...

Maar wie ga je dan uitnodigen? De student die wil feesten, de 30-er die op café wil, de 40-er zelfstandige die zijn zaak ziet failliet gaan, de 50-er die beseft dat hij bij "de oude mensen" hoort, de 60-er die hun kennissen zien sterven, ...?

Want dat mentaal leed is er niet enkel door de maatregelen, maar ook door de mensen die ze niet volgen he...
De student die zich sociaal wil ontplooien maar er geen kans toe krijgt, dat is daarom niet zozeer ‘feesten’.
De dertiger die zijn/haar huwelijk wilt vieren met zn familie en beste vrienden, ouderschap wil delen met de grootouders of de dertiger die ondanks tegenslagen op zoek wilt gaan naar een levensgezel. Niet per se de dertiger die op cafe wilt gaan.
De zelfstandige veertigers en vijftigers die hun kinderen op kot willen laten studeren maar voorlopig amper inkomen hebben en waarvan de kinderen geen horeca biijverdienste kunnen hebben om hun studies/kot te (helpen) betalen.
De zestigers die net met pensioen gaan en niet in het verenigingsleven hun tijd wat zinvol kunnen invullen....

Ja deze groepen bestaan ook, raar he?

Was weer een boeiend debat in Zevende Dag. Drie mensen die pleiten voor verstrengen en 0,0 andere stemmen.

En dan komt Tim Pauwels zeggen dat ze goed bezig zijn in hun debatten en berichtgeving over Corona.

I lolled.

Mja dat is dan een heel onevenwichtig debat (als ge het dat nog kunt noemen).
Zat daar dan geen enkel regeringslid (of iemand van het overlegcomité) bij om uit te leggen waarom ze willen versoepelen op 8 mei?

Eigenlijk zelfs slechte journalistiek, als ge eenzijdig mensen met dezelfde opinie uitnodigt voor uw debat...
Maar het past wel in de berichtgeving van de afgelopen dagen. Ik vraag mij af wie in dat overlegcomité er dan voor gezorgd heeft dat men wil gaan versoepelen, en of die dan a) niet uitgenodigd worden of b) zich verstoppen.

Was weer een boeiend debat in Zevende Dag. Drie mensen die pleiten voor verstrengen en 0,0 andere stemmen.

En dan komt Tim Pauwels zeggen dat ze goed bezig zijn in hun debatten en berichtgeving over Corona.

I lolled.
Laat me raden: professor lockdownkunde, uhmm huisartsgeneeskunde, Dirk Devroey zat er ook weer bij zeker?

Laatst bewerkt:
Er waren ook een kapper en een horeca uitbater (Blankenberge) aan het woord. Die wilden gewoon dat het jojo effect stopt en desnoods een harde lockdown om daarna zeker en voorgoed te kunnen openen...die waren daar met video call

Voor een harde lockdown is het nu te laat, daar is geen draagvlak meer voor.
Vorig jaar in maart/april had dat gelukt, nu niet meer.

En, helft van Belgie bekomt toch een uitzondering om af te mogen wijken van de regels, wat heeft het dan voor nut.

Wat haalt een harde lockdown uit? Je importeert de besmettingen daarna dan toch terug uit het buitenland als je de grenzen niet toehoudt.

Ja maar ze gaan steekproeven houden hè als je niet in quarantaine gaat en de boete is maar liefst 250 euro (als je dan al gestekt wordt en als ze al niet wordt kwijtgescholden wegens niet rechtsgeldig)

(cynisch)

Eigenlijk zelfs slechte journalistiek, als ge eenzijdig mensen met dezelfde opinie uitnodigt voor uw debat...
Gewoon de VRT-standaard. Ze zijn nog steeds van mening daar dat ze een "opvoedende waarde" hebben, en dus mag het debat gerust gestuurd worden in de ene of andere richting.

En ja, grenzen sluiten is nog altijd een erg goede maatregel (maar dan écht dicht hé, dus niet "als ge nen BTW-nummer hebt kunt ge door"), maarja, dat mag niet van Europa... "vrij verkeer van personen & goederen is heilig".

Ja maar ze gaan steekproeven houden hè als je niet in quarantaine gaat en de boete is maar liefst 250 euro (als je dan al gestekt wordt en als ze al niet wordt kwijtgescholden wegens niet rechtsgeldig)

(cynisch)
En als je 250€ al veel vindt moet je het maar eens riskeren om met uwe iets verouderde auto voor de 3e keer in een jaar per ongeluk 10 meter in de lage-emissiezone te rijden. Money money money.

Weekend Luxemburg gedaan: terrassen overal open, buiten nergens mondmaskers en geen haan die er om kraait als grote groepen mensen bij elkaar staan.

Nu besef ik nog meer hoezeer de slinger in Belgie naar de verkeerde kant is doorgeslaan. Dat Belgie een van de ergste lockdowns ter wereld heeft (over het gehele jaar bekeken), ik begin het meer en meer te geloven.

Correct, toe kan niet meer. Dit is blijven opboksen tegen te hoge R0 waarden.

Een pandemie managen is meer dan alleen virologische cijfertjes.

Die gaan wel veel bepalen, maar economisch, sociaal en andere facetten mag men hierdoor niet onder de mat vegen. Dan blijft er van je welvaart niets meer van over na een pandemie. Het streefdoel is er uit te geraken, niet alles blijven doodknijpen.

En dat dit niet lukt met lockdowns en dergelijke zou misschien stilaan duidelijk moeten worden. Wij moeten met dit virus leren omgaan. Vaccinatie is één stap om een serieuze lap te geven op dit virus.

Het is natuurlijk makkelijk om politieke versoepelaars een oppertunist te noemen. Of "die doen het maar voor de stemmen". Maar daar zit ook wel een pak meer achter dan zieltjeswinnen.

Het doel is nog altijd een exit. En dit virus gaat na n-de mutaties in laag risico aanwezig blijven voor nog enkele jaren.

Zelfs Pfizer ziet het zo. Nu heel veel moeite aan het doen om de EU te redden. Maar na twee shotjes? Prijs omhoog. Die derde (aangepaste) prik gaat dokken worden.

Laatst bewerkt:
Weekend Luxemburg gedaan: terrassen overal open, buiten nergens mondmaskers en geen haan die er om kraait als grote groepen mensen bij elkaar staan.

Nu besef ik nog meer hoezeer de slinger in Belgie naar de verkeerde kant is doorgeslaan. Dat Belgie een van de ergste lockdowns ter wereld heeft (over het gehele jaar bekeken), ik begin het meer en meer te geloven.
En wat is nu eigenlijk uw punt buiten '' in Luxemburg mag meer dan hier dus Belgie is de slechtste plek ter wereld momenteel '' ?

Als ik hier https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/nieuws/coronavirus-de-toestand-luxemburg de voorzorgsmaatregelen lees die er gelden dan is het precies toch ook nog niet zo geweldig in Luxemburg.
Mondmaskers in winkels en gesloten ruimtes, een avondklok, geen restaurants buiten take away, mondmaskers op openbaar vervoer, elke bijeenkomst tussen 4 en max 10 man moet je een masker en 2m afstand houden.

Dus ofwel laat je het een heel stuk minder zwart-wit uitschijnen in je post dan dat het is ofwel zuig je een deel uit je duim zoals ''grote groepen mensen bij elkaar'' ofwel heb je een stuk '' kust mn gat met die regels'' gezien zoals je hier soms ziet tegenwoordig.
Luxemburg had vorige week blijkbaar iets van een 1.250 nieuwe besmettingen maar er zijn ook maar 675k inwoners, als ik dan kijk naar iets van 3.6k hier maar je hebt 11.5m inwoners.

Verder gelden in oa Frankrijk, Nederland en the UK al dezelfde soort regels als hier sinds November ( oa avondklok, geen restaurants, geen terrassen, niet met meer dan x man, al dan niet non-essentiele winkels dicht ) dus ik zie niet in hoe het hier de ergste lockdowns zijn geweest.
Vorige zomer kon hier zelfs relatief veel zolang je niet droomt van festivals of grote publieke shows en sinds November mag hier eigenlijk niet meer wat in de opgenoemde landen ook niet mag sinds rond dezelfde periode.

Zelfs in de UK waar al meer dan 1/3de van de hele bevolking is ingeent gaan nu pas de terassen terug open en moet er ook nog steeds mondmaskers gedragen worden, en vrij zeker dat je daar ook niet met 15-20 mag samen zitten.

Je post had meer kant en/of wal geraakt als in bv Nederland of Frankrijk of Duitsland of de UK hetzelfde mocht als in Luxemburg momenteel.

Ik vraag mij af wat de cijfers zijn in UK daar is men toch vroeger begonnen met vaccineren zijn de cijfers drastisch verminderd op vlak van besmettingen, ziekenhuisopnames enz...?
Google zegt dat er op 17/04 2200 besmettingen waren die dag? Dunno of dat klopt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan