Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag me af wat de mensen het meeste moe zijn. De coronapandemie, of iedere dag MVR in de media, die willens nillens in iedere huiskamer uitgestort wordt, of het nu via tv, radio, krant of internet is...
ik vind zulke reacties echt kleinzielig. En ook nafast voor de vrijheid van meningsuiting. Precies of iedereen die een beroep uitoefent(ook jij en ik dus) daarnaast geen andere ambities kunnen hebben of onze mening mogen verkondigen(al dat niet nationaal).
Dat mag en moet kunnen. Dat is hier Noord-Korea niet he.

Zet gewoon uw TV uit.

Gast, kun je ooit iets bediscussieren zonder een ad hoc "advies" te geven voor wie het rapporteert? Niet alles is een persoonlijk issue.

Van roken krijg je long kanker. "Rook niet". Ok, doe ik niet, maar een miljoen andere wel. Misschien moet je ook eens proberen het niet op de man te spelen?

Ik kijk al lang niet meer naar het corona nieuws wegens voorgaande. En terzake Corona nieuws zap ik ook al veel weg. Dat verandert de zaak niet dat de gehele bevolking, dus ook andere dan mezelf, gevoeierd worden met eenzijdig virologen nieuws omdat die precies tijd hebben on 4h per dag in een studio te zitten...

Of, ge zorgt als regering voor een regel "de maximumbezetting op de trein is 50%" met bijhorend reservatiesysteem.
Vraag aan gelijk wie op straat "wat is volgens u de oplossing voor te drukke treinen?" en ge gaat een antwoord krijgen dat minder debiel is dan "je mag enkel aan het raampje zitten".

Tuurlijk snapt iedereen de redenering erachter, maar het is en blijft te debiel voor woorden dat ze die regel zo opgesteld hebben dat elke krant ermee kón gaan lopen met die titel.
Dit soort regels is een logisch gevolg van wat er zich het afgelopen jaar al afgespeeld heeft. Als de regels "te complex" zijn, gaat een deel ze niet volgens omdat ze ze niet (willen) snappen of zoeken ze achterpoortjes. Dus als een deel van uw bevolking er de kantjes afrijdt of te dom is om het te begrijpen, moet je het simpel en eenduidig houden.

Als je gewoon zegt "max 50% bezetting" kan ik u garanderen dat mensen nog altijd gaan samentroepen en dan zeggen "Maar andere mensen moeten dan maar een aantal plekken vrijlaten" en dat is niet de bedoeling.

En wat ga je dan doen met treinen zoals de MS80?
1280px-12-06-075_NMBS_MS80_mod.jpg

Voor mensen die deze enkel in de spits pakken, is de smalle bank voor 2 personen en de brede voor 3 personen; omdat die constant zo gebruikt worden. Geen idee hoe de NMBS dit ziet. Maar met een regel van "50% bezetting" zit je dan ook te dicht op elkaar.

Als je in zo'n trein de afstandregels iets of wat wilt respecteren, zit je aan een bezetting van 30%. Namelijk 3 man per "compartiment":
w5Vw0sw.png

Dit soort regels is een logisch gevolg van wat er zich het afgelopen jaar al afgespeeld heeft. Als de regels "te complex" zijn, gaat een deel ze niet volgens omdat ze ze niet (willen) snappen of zoeken ze achterpoortjes. Dus als een deel van uw bevolking er de kantjes afrijdt of te dom is om het te begrijpen, moet je het simpel en eenduidig houden.

Als je gewoon zegt "max 50% bezetting" kan ik u garanderen dat mensen nog altijd gaan samentroepen en dan zeggen "Maar andere mensen moeten dan maar een aantal plekken vrijlaten" en dat is niet de bedoeling.

En wat ga je dan doen met treinen zoals de MS80?
1280px-12-06-075_NMBS_MS80_mod.jpg

Voor mensen die deze enkel in de spits pakken, is de smalle bank voor 2 personen en de brede voor 3 personen; omdat die constant zo gebruikt worden. Geen idee hoe de NMBS dit ziet. Maar met een regel van "50% bezetting" zit je dan ook te dicht op elkaar.

Als je in zo'n trein de afstandregels iets of wat wilt respecteren, zit je aan een bezetting van 30%. Namelijk 3 man per "compartiment":
w5Vw0sw.png
Tja, iedereen moet zich aanpassen..

In tegendeel. Die jong gasten hardwerkende freelancers, veel geïnvesteerd om te kunnen starten. Die hadden nog niet de kans gehad om iets op te bouwen zelfs. Diene mens van 40 had net een Industriebouw gezet om zijn groei te kunnen ondersteunen en vast personeel aan te nemen, al zijn bedrijfsreserves zijn erin gekropen om het gebouw te blijven betalen. Onderschat de schuldenlast in die sector niet, die moeten blijven investeren in het laatste materiaal of de klanten gaan gewoon naar wie het wel gekocht heeft.
Daarnaast zijn de marges klein en de risico’s hoog.

Niet echt verstandig om persoonlijk schulden te maken voor zoiets eh, je steekt dat toch in het bedrijf zeker. Soit dat er hier en daar wat mensen slechte keuzes gemaakt hebben is niet echt een argument imo.

Niet echt verstandig om persoonlijk schulden te maken voor zoiets eh, je steekt dat toch in het bedrijf zeker. Soit dat er hier en daar wat mensen slechte keuzes gemaakt hebben is niet echt een argument imo.
Ook al staan die schulden op het “bedrijf”, dat zijn grotendeels eenmans bv’s. Waar denkt ge dat ze bij faillissement het geld gaan halen?
Ik weet niet of ge het nieuws hier wat gevolgd hebt maar ondanks het beschermingsmechanisme kregen mensen uit de event sector hier antwoorden van de bank als “maak maar eerst de spaarboek van de kinderen leeg en dan zullen we nog is klappen over een extra krediet”.

Ook al staan die schulden op het “bedrijf”, dat zijn grotendeels eenmans bv’s. Waar denkt ge dat ze bij faillissement het geld gaan halen?
Ik weet niet of ge het nieuws hier wat gevolgd hebt maar ondanks het beschermingsmechanisme kregen mensen uit de event sector hier antwoorden van de bank als “maak maar eerst de spaarboek van de kinderen leeg en dan zullen we nog is klappen over een extra krediet”.
Die uitspraak is nog steeds een van de meest schandalige uitspraken in deze crisis in mijn ogen. Als je weet dat de overheid (lees: ons geld) nodig is geweest om hen te redden.

Daar is bij mijn weten kritiek van de politiek op geweest in de richting van de banken. En de banken vielen toen ook over elkaar met de verontschuldigingen als ik mij nog goed herinner.

Wat niet noodzakelijk wil zijn dat als er in de jaren ervoor voor kinderen van 5j elk maand 2000€ gestort werd naar die rekening vanuit de eenmansvennootschap (of onderhands) dat het ook wel een beetje te begrijpen valt indien die banken schrik hebben dat ze hun geld niet gaan krijgen en het een defuncto slechte lening wordt. Maar er is wel gevraagd om hier serener in te zijn...

Welke consensus? Politiekers volgen virologen al lang niet meer blindelings.
MVR heeft al na de laatste overlegcomités zaken gezegd in de aard van: "wij hadd X geadviseerd, maar zij komen af met Y",....Terecht dus dat hij duiding geeft. Als burger eis ik dat hij dat doet.

Dat ze duiding moeten geven, sowieso. Maar voor en na elke beslissing/versoepeling dagenlang de tv-studio's afschuimen met "dat het allemaal niet zo slim is", dat zet onbewust veel druk op politici en zo sturen virologen het beleid veel meer in hun richting dan dat ze zelf (willen) toegeven.
In andere landen nemen virologen en de andere -logen toch een terughoudendere houding in, iets wat je van wetenschappers mag verwachten.

In tegendeel. Die jong gasten hardwerkende freelancers, veel geïnvesteerd om te kunnen starten. Die hadden nog niet de kans gehad om iets op te bouwen zelfs. Diene mens van 40 had net een Industriebouw gezet om zijn groei te kunnen ondersteunen en vast personeel aan te nemen, al zijn bedrijfsreserves zijn erin gekropen om het gebouw te blijven betalen. Onderschat de schuldenlast in die sector niet, die moeten blijven investeren in het laatste materiaal of de klanten gaan gewoon naar wie het wel gekocht heeft.
Daarnaast zijn de marges klein en de risico’s hoog.
2 zaken:
1) sinds wanneer zijn mensen met een Industriegebouw, personeel en veel investeringen in materiaal nog freelancers?
2) als marges klein zijn, risico's hoog en grote investeringen nodig zijn, dan heb je een probleem met de sector op zich. Of zou er net in dergelijke sectoren vaak sprake zijn van (veel) zwartwerk en zwart geld?

Over die banken is dan ook wel wat over te zeggen. De echte context gaan we waarschijnlijk niet te weten komen.

Als het bijvoorbeeld over een grootbank zou gaan die in het verleden gered is met belastinggeld. Die daarna zegt van: "haalt de rekening van elle Jonas maar leeg dien den hele zomer zijn nikkel heeft staan afdraaien en camions afgewassen voor wat centjes". Veel moreel kompas heb je niet nodig om het noorden af te lezen. Ja dan moogt ge voor mijn part de pek al laten pruttelen op het vuur en veren boven halen.

Langs de andere kant zou het ook kunnen gaan over het feit dat een zaak quasi al hun kapitaalreserves of werkingsreserves jarenlang gedumpt heeft op de spaarrekening van de klein mannen. Dat de bank zegt van, tghoh misschien moet ge die middelen toch eens terug activeren en terug in de zaak brengen. Niet echt juist wat ge daar al die jaren gedaan hebt, ma kom. Zoiets is feitelijk voor mij nog begrijpbaar.

Wat niet weg neemt dat sommige banken ook niet echt goed te praten zijn. Dat weet ik ook, genoeg voorbeelden hiervan (ik heb er spijtig genoeg ook persoonlijke). En zeker als het dan nog eens bij een "zelfstandige bank is" die filiaal houders durven soms ook serieus moreel discutabele uitspraken of suggesties te doen om die vijftig euro toch alsnog in hunnen bruine te kunnen krijgen.

Zonder context zeer choquerend inkoppen is dan ook wel een kolfje naar de hand van de pers.
En het feit dat de politiek zegt: "jongens dees is niet de moment om ne kwestbare zelfstandigen te scalperen", is hun godverdommeste job.

Wat niet weg neemt dat in een pandemie een beetje redelijkheid langs beide kanten toch wel moet kunnen. Dat deze pandemie (soms onnodige) financiële miserie aan het opleveren is ga ik wel niet ontkennen.

Laatst bewerkt:
2 zaken:
1) sinds wanneer zijn mensen met een Industriegebouw, personeel en veel investeringen in materiaal nog freelancers?
2) als marges klein zijn, risico's hoog en grote investeringen nodig zijn, dan heb je een probleem met de sector op zich. Of zou er net in dergelijke sectoren vaak sprake zijn van (veel) zwartwerk en zwart geld?
1) dat zijn 2 verschillende profielen. Het is dus geen argument om die te vereenzelvigen.
Freelancer zijn vereist in die sector nog steeds enige basisuitrusting. Om u een idee te geven: een beetje geluidstafel, microfoonset, draadloos materiaal, cablage, pc, softwarelicenties en transport zal u rap 75.000€ kosten.
Het grote probleem actueel is dat uw materiaal 0€ waard is, bij faillissementen is er quasi geen verkoopwaarde omdat de sector dood ligt.
Als morgen een aannemer die niet fantastisch draaide overkop gaat dan kan die een groot deel schulden recupereren.

2) uiteraard is er een probleem met die sector op zich. In tegenstelling tot de horeca is daar amper zwart geld te rapen, buit de weekend warriors die als hobby wat café optredens doen.
Freelance is de norm aan pakweg 350€ ex btw per dag, een ervaren tech mss 500€. Een dag is vrij variabel, dat kan 8u zijn maar dat kan ook 14u zijn. Overuren worden nooit geteld. Transport zelden.
Dat setje van 75k kunt ge dan wegzetten aan mss 5-600€.

Mooie samenvatting waar je imho niks tegen in kan brengen.
"Zeker in een eerste fase zullen die projecten op een zeer beperkte schaal plaatsvinden. Laten we dus niet in sprookjes geloven: met sneltests alleen gaat onze vrijheid niet terugkeren."

Daar klonk hijzelf op het overlegcomité van 5 maart, waar beslist werd om de horeca te openen op 1 mei "als alles goed verloopt", nog aardig anders over. Twee maanden voor de gepinde datum zei hij net dat ze zulke teststragiëen gingen uitwerken, vóór de paasvakantie voor de jeugd overigens, dat ze maximaal gingen inzetten om preventieve of sneltesten te gebruiken om het normale leven mogelijk te maken, en dat dat soort methodes het veel gemakkelijker maakt om de horeca te openen (met de streefdatum 1 mei voor ogen dus).
Nu twee weken voor die gepinde datum en na hun mislukte paaspauze is dat plots een sprookjesscenario geworden.

Al goed dat de interviewer er nog een extra vraag over stelde want initieel negeerde hij de vraag over de tests gewoon en ging door op vaccins om te kunnen uitpakken met "de beste stuurlui staan altijd aan wal." Die testen zijn/waren een deel van hun beleid dat bij monde van Vandenbroucke zelf werd aangekondigd, en waar nu niets van te zien is en eigenlijk ook nooit iets van gekomen is. Dat de opening op zich voorwaardelijk is of de situatie in de buurlanden hetzelfde is, is iets anders dan de eigen beloofde methodes niet uitrollen.

Voor de rest inderdaad een degelijke samenvatting, maar wel zonder veel politieke inhoud uiteindelijk. Gewoon een opsomming van feiten die ge zelf ook kunt bedenken als ge de gazetten leest: "Ja, de cijfers zijn niet goed, neen we kunnen nog niet versoepelen wegens de voorwaarden, ja we gaan gewoon wachten tot de producenten de vaccins leveren he." Van beleid zoals testen of reden van sluitingen/openingen weinig te merken IMO.

De zin waaruit de titel komt, vind ik eigenlijk ook maar een rare: "Vergelijk dat eens met andere landen, waar de scholen soms wekenlang gesloten bleven? Onze aanpak is zachter, maar de prijs die we daarvoor betalen, is dat we heel veel geduld moeten hebben.’ ... letterlijk twee zinnen later over het onderwerp van heropenen... "We zijn niet anders dan Nederland, Frankrijk en Duitsland." Tja, dan is dat gewoon de gang van zaken en moet ge niet het gevraagde geduld koppelen aan uw zogezegd zachte aanpak waardoor ge krediet verdient.

Dat ze duiding moeten geven, sowieso. Maar voor en na elke beslissing/versoepeling dagenlang de tv-studio's afschuimen met "dat het allemaal niet zo slim is", dat zet onbewust veel druk op politici en zo sturen virologen het beleid veel meer in hun richting dan dat ze zelf (willen) toegeven.
In andere landen nemen virologen en de andere -logen toch een terughoudendere houding in, iets wat je van wetenschappers mag verwachten.
En jij denkt dat de politici écht zelfs maar een milimeter druk voelen daardoor? Mo vent toch.

Bestaat in Nederland,Duitsland Frankrijk dan het systeem van knuffelcontacten ?
In Duitsland: afgeraden van veel mensen te zien, maar voorzover ik kan lezen ben je thuis relatief "vrij" om te vragen wie je wil (https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/treffen-corona-nrw-100.html). Ik vermoed dat dit ook enorm afhangt van de deelstaat waarin je zit, aangezien die voorzover ik weet heel erg veel lokale wetgeving hebben. Mijn duits is niet het beste, dus hier vond ik het moeilijk om meer info over te vinden.

In Frankrijk: 6 personen welkom thuis, mondmaskers zijn aangeraden maar niet verplicht (https://www.ouest-france.fr/sante/v...cevoir-des-amis-pendant-le-couvre-feu-7175960) Buiten is het ook 6 personen. Daar zitten ze wel met die avondklok van 18u tot 6u.

In Nederland: 1 persoon maximaal ontvangen, maar daar mag je wel elke dag iemand anders bezoeken (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/uitgelicht-corona/coronamaatregelen). Dit was tot de vorige lockdown een pak soepeler, maar daar zijn ze heel erg in verstrengd sinds maart.

HLN toont net het overzicht van de gepland leveringen met de versnelling van Pfizer, wel indrukwekkend moet ik zeggen. In mei structureel 100K vaccins meer dan gepland (360K per week ipv 250K) en in juni maar liefst 170K meer per week (730K vs 560K). Die zijn tot nu toe ook de enige partij geweest die punctueel leverden dus dit is wel heel erg goed nieuws.

Er staat ook nog eens dat we (inclusief deze gepasseerde week) tot eind april anderhalf miljoen vaccins hebben. Dat betekent binnen dik 2 weken dat we los boven de 3 miljoen gevaccineerden zitten.

Het moet niet altijd negatief nieuws zijn :) Leuk om te lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan