Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is inderdaad lineage B.1.1.7 maar B117 bekt beter ;) Hoe die afstamming specifiek die code krijgt, weet ik ook niet.
VOC-202012/01 (komt van eerste Variant of Concern in December 2020) is ook een naam die het gekregen heeft (was ervoor VUI-202012/01; eerste Variant Under Investigation in December 2020).

komt van hier: https://virological.org/t/prelimina...defined-by-a-novel-set-of-spike-mutations/563

b25e61b2760323b024281fa7504f38ac85404866.png

ze spreken over lineage, dus vermoed ik dat elk cijfer een "aftakking" is, en het dus de 7e aftakking van de eerste aftakking van de eerste aftakking is :p.

(absoluut geen zekerheid, is rap afgeleid, maar kan mis zijn)

In de crèche waar mijn dochter zit, maar ook in de gigantische crèche waar mijn vrouw werkt, merken ze het ook: kinderen worden over't algemeen minder ziek momenteel. Ook kinderartsen spreken erover.
Wat dus het vermoeden sterk doet toenemen dat kinderen elkaar onderling niet besmetten (met eender welke ziekte) maar het eigenlijk doorgeven via de ouders/volwassenen. En aangezien de volwassenen (in de crèche, op school, op het werk) zich nu zo 'streng' aan de hygiënemaatregelen houden, zie je een veel kleinere verspreiding van de meeste kinderziektes.

In de crèche waar mijn dochter zit, maar ook in de gigantische crèche waar mijn vrouw werkt, merken ze het ook: kinderen worden over't algemeen minder ziek momenteel. Ook kinderartsen spreken erover.
Wat dus het vermoeden sterk doet toenemen dat kinderen elkaar onderling niet besmetten (met eender welke ziekte) maar het eigenlijk doorgeven via de ouders/volwassenen. En aangezien de volwassenen (in de crèche, op school, op het werk) zich nu zo 'streng' aan de hygiënemaatregelen houden, zie je een veel kleinere verspreiding van de meeste kinderziektes.
‘t Is niet omdat ge geen COVID-19 hebt dat ge geen SARS-CoV-2 kunt hebben of verspreiden.

‘t Is niet omdat ge geen COVID-19 hebt dat ge geen SARS-CoV-2 kunt hebben of verspreiden.
Klopt en het is belangrijk om het verschil te zien tussen de 2 als het over het onderwijs gaat. Maar als bij testen kinderen laag blijven scoren (laag positiviteitsratio) dan moet je je afvragen met die (beweerde) massale verspreiding van SARS-CoV-2 in het onderwijs waar die geteste kinderen dan naar school gaan...

Een brief van mensen in het veld die het dus duidelijk ook niet eens zijn met het politiek schaamlapje om eerst de hoogbejaarden in de woonzorgcentra te vaccineren voordat men het zorgpersoneel in de ziekenhuizen vaccineert. In Frankrijk en Nederland kiest men alvast verstandiger blijkbaar.

Als scholen, naar werk gaan en terugkerende reizigers geen effect hebben dan kan er binnen 7-10 weken versoepelt worden.
Als scholen wel effect hebben, werk wel effect heeft, of terugkerende reizigers wel een effect zouden hebben dan zal het langer duren. Maar die dingen zijn triviaal volgens de experts op dit forum want België doet alles zo goed dat het allemaal geen probleem zal zijn.

Ziet er dus goed uit voor versoepeling over een goeie twee maand.
Tegen dan zal ook al een aanzienlijk deel van de bevolking gevaccineerd zijn, want de Belgische overheid doet het ook zeer goed op dat vlak volgens wat ik hier kan lezen. Ze waren prima voorbereid voor de uitrol van de vaccinatiecampagne.

De Britse variant zou wel nog een probleem van andere grote orde zijn.

Zijn nieuwe update van de dag. Hij vergeet wel even dat de cijfers momenteel écht niet van dag op dag vergeleken moeten worden op deze manier wegens de feestdagen effecten. De verschuiving van de curves op zijn nieuwe tweet is VOLLEDIG te wijten aan het feit dat Kerst nu plots op een andere manier in zijn cijfers komt. Niet dat er écht een verschuiving is.

Mss een goeie arts en decaan/politicus, maar belabberde kennis van de cijfers en de interpretatie ervan.

Is toch al maanden aan de gang : Als de cijfers slechter lijken te gaan is omdat het echt slecht gaat (kijk voor kerstvakantie)
Als het wat beter gaat, dan is het artefacten van onderzoek: Minder testen, etc...
Ik snap vanuit sommige oogpunten, dat je als cijfers wat veranderen naar slechte kant, dat je snel wil ingrijpen en het niet echt slecht wil laten gaan. Maar het lijkt al maanden we interpreteren het zoals het ons uitkomt is vervelend.

Het is ook beetje hun eigen narratief dat nu plots iedereen versoepelingen vraagt.
Wie vraagt da ook heel de tijd.
Kerstvakantie is gedaan en plots komt iedereen met stem in media : nog geen versoepelingen.

De lobbygroepen die nu willen versoepelen wilde dat voor kerstvakantie ook al.

Klopt en het is belangrijk om het verschil te zien tussen de 2 als het over het onderwijs gaat. Maar als bij testen kinderen laag blijven scoren (laag positiviteitsratio) dan moet je je afvragen met die (beweerde) massale verspreiding van SARS-CoV-2 in het onderwijs waar die geteste kinderen dan naar school gaan...
Daar weet ik niet veel over.

(Mijn bewering een paar pagina’s terug was dat scholen sluiten een effectieve maatregel is en dat verspreidingen in het onderwijs niet uit te sluiten zijn, niet dat de verspreidingen massaal in het onderwijs plaats vinden.)

Daar weet ik niet veel over.

(Mijn bewering een paar pagina’s terug was dat scholen sluiten een effectieve maatregel is, niet dat de verspreidingen massaal in het onderwijs plaats vinden.)
Ik denk dat het nogal logisch is dat élk contact tussen mensen vermijden een effectieve maatregel is, daar twijfelt hier niemand over en is ook nooit het onderwerp van discussie geweest. In beginsel is immers iedereen besmetbaar, ook kinderen.

Alleen is er serieuze twijfel over hoe vlug kinderen andere mensen besmetten én moet je die maatregel afwegen tegen de leerachterstand die zo (nog) meer oploopt.

Dat is bij mijn petekindje toch anders. Continu 2 dagen naar de créche en 2 weken doodziek. Die mannekes hebben geen weerstand meer na maanden thuis gezeten te hebben. De ouders zijn blij dat hij eindelijk weer naar de créche kan, ze hebben heel hun verlof met een ziek kind thuis gezeten. Hij is er door en ze hopen dat de créche zelf na 2 weken sluiting ook eens een reset aan virussen en bacteriën gehad heeft.

Al hou ik over het algemeen mijn hart vast voor eind deze maand, we gaan dien mutant niet kunnen buitenhouden, we mogen ons mentaal voorbereiden op maart 2020 all over again. Als je ziet dat 25% sowieso gisteren zijn laars gelapt heeft aan de quarantaineverplichting zijn we er binnen enkele weken aan voor de moeite. Kantoor zit bij ons ook weer goed vol, ik heb oprecht gevraagd wat te doen bij een controle 'gohja we vinden wel een uitleg'. Word ik echt moedeloos van. Een overtreding is en blijft een overtreding, ik moet bij een verkeersboete ook niet proberen te motiveren waarom ik het gaspedaal iets zwaarder moest induwen...

Dat is bij mijn petekindje toch anders. Continu 2 dagen naar de créche en 2 weken doodziek. Die mannekes hebben geen weerstand meer na maanden thuis gezeten te hebben. De ouders zijn blij dat hij eindelijk weer naar de créche kan, ze hebben heel hun verlof met een ziek kind thuis gezeten. Hij is er door en ze hopen dat de créche zelf na 2 weken sluiting ook eens een reset aan virussen en bacteriën gehad heeft.

Al hou ik over het algemeen mijn hart vast voor eind deze maand, we gaan dien mutant niet kunnen buitenhouden, we mogen ons mentaal voorbereiden op maart 2020 all over again. Als je ziet dat 25% sowieso gisteren zijn laars gelapt heeft aan de quarantaineverplichting zijn we er binnen enkele weken aan voor de moeite. Kantoor zit bij ons ook weer goed vol, ik heb oprecht gevraagd wat te doen bij een controle 'gohja we vinden wel een uitleg'. Word ik echt moedeloos van. Een overtreding is en blijft een overtreding, ik moet bij een verkeersboete ook niet proberen te motiveren waarom ik het gaspedaal iets zwaarder moest induwen...
Heb je een bron voor die 25 procent?

En vooral, kunt ge de arbeidsinspectie of de vakbond niet verwittigen ivm die flagrante inbreuken bij u op kantoor?

Was vanmorgen op het nieuws op de radio. Blijkbaar hadden leerkrachten de opdracht gekregen kinderen uit te horen over hun vakantie, waar gaan we naartoe :p..
Zeker dat dit niet ergens anders over ging? Gisteren hebben ze enkele cijfers van scholen meegedeeld en de meeste zaten onder de 10 met uitschieters in Brussel tot 20 kinderen per school. Zo kom je nooit van z'n leven aan 25%. Ik betwijfel sowieso dat er überhaupt zoveel schoolgaande kinderen op vakantie geweest zijn.

dan gaat het niet onder de nieuwe richtlijnen zijn.
Blijkbaar gaan ze nu effectief controleren of je werk daar op je werk moet gedaan worden.
Dat dacht ik ook.

De controle waarnaar ze refereerde zou begin december geweest zijn.
Als de bureaus voldoende uit elkaar staan, er de nodige voorzorgsmaatregelen qua ontsmettingsgel/mondmaskerdracht etc genomen wordt zou het ok zijn. Op die plaats was regeling uitgewerkt waarbij iedereen 3 dagen per week van thuis werkt, 2 dagen op kantoor.
Bij ons is er geen afspraak. Er is een gesharede excel waarin je moet aangeven wanneer je zou aanwezig zijn zodat men het aantal aanwezigen kan monitoren. Maar die excel wordt amper gebruikt waardoor er naar mijn gevoel vaak te veel volk is. Ik vind continu 8-10 man op 22 veel in het huidig klimaat. Thuis zou je bezoek uw toilet niet mogen laten gebruiken, maar je zou dan wel met collega's meermaals hetzelfde toilet mogen delen, wetende dat omwille van het 'thuiswerk' de kuisploeg amper komt. En zolang men mij niet kan gerust stellen dat we bij een controle in orde zijn ga ik simpelweg niet of hoogstens om post op te halen en weer weg.

Laatst bewerkt:
Zeker dat dit niet ergens anders over ging? Gisteren hebben ze enkele cijfers van scholen meegedeeld en de meeste zaten onder de 10 met uitschieters in Brussel tot 20 kinderen per school. Zo kom je nooit van z'n leven aan 25%. Ik betwijfel sowieso dat er überhaupt zoveel schoolgaande kinderen op vakantie geweest zijn.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_94873086

Zoiets blijkbaar. Maar hoe men dat gemeten heeft, geen idee, ga ik mij ook niet mee bezighouden.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_94873086

Zoiets blijkbaar. Maar hoe men dat gemeten heeft, geen idee, ga ik mij ook niet mee bezighouden.
staat in het bericht. Was een bevraging bij 581 scholen, dus wel een ruime staal.

Bij ons was er alvast maar 1 kind afwezig wegens op vakantie, maar die personen zaten nog vast in het land van vakantie (niet EU en een stuk ingewikkelder om uit dat land te geraken :)). Nu, was ook niet echt een gewone vakantie, maar familiebezoek, vermoed ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan