Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als iemand die immobiel is corona oploopt dan is de kans heel groot dat die zich niet aan de regels heeft gehouden.
Wat een onzin. Mijn moeder is zelfstandig compleet immobiel, en die komt zelf inderdaad het huis niet uit. Hier komt echter wel 3x/dag thuisverpleging (5-10 verschillende mensen) die op hun beurt elk tientallen patiënten hebben. Zelf werk ik in een essentiële sector waar ik dagelijks met andere mensen in contact kom. Manieren genoeg waardoor ze besmet zou kunnen worden.

Die 200 spuitjes dat is minder dan aantal ziekenhuisopnames per dag. Dat gaat echt het verschil niet zijn

Als die papzakken wat meer waren gaan sporten / minder papzakkerij hadden gegeten dan waren ze er na een jaar al vanaf.
Als iemand die immobiel is corona oploopt dan is de kans heel groot dat die zich niet aan de regels heeft gehouden.
Als ex-dikkertje vind ik wel dat ik hier recht van spreken heb.

In essentie heb je gelijk, +95% van de mensen met overgewicht kunnen hun problemen oplossen door minder te eten en meer te bewegen. Al is zelfs meer bewegen geen voorwaarde om gewicht te verliezen, het maakt het echter wel makkelijker en is goed voor de gezondheid.

Echter zitten er vaak ook diepere redenen achter het overgewicht. Ik zelf was bijvoorbeeld een echt emotionele eter. Als ik mij slecht voelde dan stortte ik mij op ongezond voedsel als een soort troost. En dat ging vaak gewoon op automatische piloot. Zoals iedereen met overgewicht heb ik ook meerdere pogingen gedaan die allen gefaald waren. Het heeft ook tot mijn 24-25 (ik weet het niet meer juist) geduurd voor ik echt die goeie klik kon maken, en in die flow raakte qua sport en voeding. En was dat makkelijk? Fuck nee, het was een van de moeilijkste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Maar het was het uiteindelijk ook meer dan waard.

Simpelweg zeggen "stop met eten" is hetzelfde als tegen een heroïne verslaafde zeggen "stop met spuiten". Maar vaak ligt er ook een onderliggende aandoening aan die verslaving. Nu, met aandoening bedoel ik uiteraard niet die mythische schildklier waar 3/4 van de mensen met overgewicht denkt last van te hebben. Het is een absolute minderheid van de minderheid die daar last van heeft. Maar op zich geef ik u gelijk dat het voor de absolute meerderheid ook wel te wijten is aan een soort van gemakzucht en gebrek aan wilskracht.

Als ex-dikkertje vind ik wel dat ik hier recht van spreken heb.

In essentie heb je gelijk, +95% van de mensen met overgewicht kunnen hun problemen oplossen door minder te eten en meer te bewegen. Al is zelfs meer bewegen geen voorwaarde om gewicht te verliezen, het maakt het echter wel makkelijker en is goed voor de gezondheid.

Echter zitten er vaak ook diepere redenen achter het overgewicht. Ik zelf was bijvoorbeeld een echt emotionele eter. Als ik mij slecht voelde dan stortte ik mij op ongezond voedsel als een soort troost. En dat ging vaak gewoon op automatische piloot. Zoals iedereen met overgewicht heb ik ook meerdere pogingen gedaan die allen gefaald waren. Het heeft ook tot mijn 24-25 (ik weet het niet meer juist) geduurd voor ik echt die goeie klik kon maken, en in die flow raakte qua sport en voeding. En was dat makkelijk? Fuck nee, het was een van de moeilijkste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Maar het was het uiteindelijk ook meer dan waard.

Simpelweg zeggen "stop met eten" is hetzelfde als tegen een heroïne verslaafde zeggen "stop met spuiten". Maar vaak ligt er ook een onderliggende aandoening aan die verslaving. Nu, met aandoening bedoel ik uiteraard niet die mythische schildklier waar 3/4 van de mensen met overgewicht denkt last van te hebben. Het is een absolute minderheid van de minderheid die daar last van heeft. Maar op zich geef ik u gelijk dat het voor de absolute meerderheid ook wel te wijten is aan een soort van gemakzucht en gebrek aan wilskracht.
Mij lijkt het inderdaad dat de oplossing simpel is wanneer je het van buitenaf, zonder randfactoren bekijkt. Eigenlijk zoals vele kansarmen, dat ze gewoon een job zoeken en wat verantwoordelijks tonen! :unsure:

Merendeel van obesitas ligt gewoon aan de mens zelf.
Akkoord maar dat geld voor tal van andere zaken - men heeft nu als criterium "gevolgen na besmetting" genomen - men kon bij manier van spreken evengoed opleidingsniveau, het hebben van een job, mentale conditie ... genomen hebben. Dat zijn ook zaken die je kan bijschaven als persoon.

Net daarom dat ik vind dat "gevolgen na besmetting" best een goed criterium is: Ook daarom dat ik vind dat atleten geen voorrang moeten krijgen: Mijn quote nog eens herhalen:

Veronderstellend dat Olympiërs een bovengemiddelde gezondheid / jongere leeftijd hebben is het dus niet te verantwoorden dat een Olympische medaille ten koste zou gaan van potentieel meer sterfgevallen/ernstige gevolgen t.g.v. een besmetting - ook al gaat het dan over een rokende 50 plusser met obesitas.

Het volk vertegenwoordigen is niet hetzelfde als het volk op alles zijn goesting geven.

Zeker niet, maar politici staan wel ten dienste van het volk en niet omgekeerd. Je kunt een bevolking niet oneindig blijven opsluiten en zelfstandigen verplicht sluiten. Logisch dat daar vroeg of laat opstand tegen komt.

Allez, de politici zijn alvast begonnen met in de media te roepen dat ze dit of dat willen (bv. terrassen horeca open op 1 mei).
Een mens zou denken dat ze zichzelf al aan het indekken zijn indien het toch niet zou gebeuren...

Een mentaal nadeel dan nog, ze zegt zelfs niets over fysiek...
Nu ja, ik begrijp haar wel, ik loop zelf ook al enkele weken rond met een "mentaal nadeel" dat ik als laatste in de rij sta voor het vaccin, en dat ik daardoor met extra onzekerheid zit in alles wat ik doe.

Maar bon, de Olympische Spelen beginnen op 23 juli, tegen dan zijn we allemaal gevaccineerd... toch? :unsure:

Nu ja, ik begrijp haar wel, ik loop zelf ook al enkele weken rond met een "mentaal nadeel" dat ik als laatste in de rij sta voor het vaccin, en dat ik daardoor met extra onzekerheid zit in alles wat ik doe.
Begrijpen wel maar dat is de passie, motivatie - overigens prachtige eigenschappen - die spreekt en niet de ratio.

Net daarom dat ik vind dat "gevolgen na besmetting" best een goed criterium is: Ook daarom dat ik vind dat atleten geen voorrang moeten krijgen: Mijn quote nog eens herhalen:
Nochtans zijn bij hen de gevolgen na een besmetting veel groter dan pakweg de kuisvrouw die ziek is

Maar bon, de Olympische Spelen beginnen op 23 juli, tegen dan zijn we allemaal gevaccineerd... toch? :unsure:
Turnen is nu niet de sport waar longcapaciteit van doen is natuurlijk.

Mss dat de delegatie-dokter ze allemaal maar moet doorgeven als risico-patiënt :unsure:

Vanuit het perspectief van de Olympische atleten begrijp ik die vraag om snel gevaccineerd te worden trouwens, uiteraard willen die jaren training niet zien verloren gaan als ze of (zwaar) ziek worden of gewoon wegens positieve test geweerd worden. Een goede atleet denk nu eenmaal vooral aan zijn sport en prestaties.

Of we daar als maatschappij in meegaan is iets anders.

Turnen is nu niet de sport waar longcapaciteit van doen is natuurlijk.

Als je klaar bent om te pieken zal het kleinste kwaaltje je prestaties fnuiken.

Vanuit het perspectief van de Olympische atleten begrijp ik die vraag om snel gevaccineerd te worden trouwens, uiteraard willen die jaren training niet zien verloren gaan als ze of (zwaar) ziek worden of gewoon wegens positieve test geweerd worden. Een goede atleet denk nu eenmaal vooral aan zijn sport en prestaties.

Of we daar als maatschappij in meegaan is iets anders.
Ik vind van wel:
Bellemans onderstreept dat het niet de bedoeling is dat Team Belgium vaccins ‘afneemt’ van prioritaire groepen. Hij pleit er wel voor dat atleten in een volgende fase (1B) aan de beurt kunnen komen, in de categorie van ‘personen met een essentiële maatschappelijke en/of economische functie’. “We vinden dat we in die categorie thuishoren.”

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan