Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben benieuwd. Niet dat wij grote horeca bezoekers waren, maar ik vind consumeren op café/restaurant toch een vrij dure aangelegenheid. Als we het niet zelf kunnen klaarmaken gaan wij eens voor een voor een speciale gelegenheid gaan eten. In sommige zaken kost een bv Rochefort 10 of Sint Bernardus 12 meer dan 60 procent meer dan de prijs in de supermarkt. Mij heeft het toch doen nadenken 😄.
Is toch volstrekt logisch dat dat meer kost dan in de supermarkt? Wat verwacht je eigenlijk lol.

Dat zo 'n strandbar Everyday-wafels verkoopt aan 5 Euro per stuk en boos is dat de mensen liever zelf hun eten meepakken is natuurlijk een andere kwestie.

dat is toch met alles in de horeca? een cola: 2.5€ voor 25cl, dat is meer dan een fles van 1.5l in de colruyt. Ergens gaan ontbijten vind ik nog erger: 8€ voor een eitje, wat jam en een glas fruitsap en/of een koffie.
De winst op koffie is helemaal de top trouwens.

Maar goed: ze doen dit voor hun boterham, dus moeten nog winst maken ook he.
Als ge gaat eten, moogt ge eigenlijk nooit naar de prijs kijken, want dan is de fun er af.
En aangezien mensen vroeger bereid waren om deze prijzen te betalen, denk ik dat mensen ook bereid zijn om 10 percent meer te betalen. Zekers aangezien het om een `herwonnen` vrijheid gaat en er duidelijk een behoefte naar is voor veel mensen.

Dat is absoluut zo. Maar wij hebben 'dankzij' Covid-19 serieus veel kunnen sparen. 'k Zal niet zeggen dat we dezelfde spaarquote zullen aanhouden, maar het zal zeker nog meer worden dan voor de pandemie.

Meanwhile:

Dat wordt dus nougatbollen. Zéér benieuwd naar de communicatie.

Iets meer compleet logisch, maar 50 of 60 procent meer ... ik vind dat er over.
Heb jij enig besef wat een restaurant of café openhouden kost? En die mensen zelf moeten niet kunnen sparen?
Als ik mag afgaan op de brutoloon-topic vind ik de meeste forumleden een pak meer overpriced in hun functie dan een perfect uitgegoten Rochefort op café, eerlijk gezegd. En met 50% extra op de winkelprijs gaat ge er idd niet komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd. Niet dat wij grote horeca bezoekers waren, maar ik vind consumeren op café/restaurant toch een vrij dure aangelegenheid. Als we het niet zelf kunnen klaarmaken gaan wij eens voor een voor een speciale gelegenheid gaan eten. In sommige zaken kost een bv Rochefort 10 of Sint Bernardus 12 meer dan 60 procent meer dan de prijs in de supermarkt. Mij heeft het toch doen nadenken 😄.
60% meer dan in de supermarkt, waar is dat cafe :) ? Dat wil zeggen pintjes aan 1 EUR ofzo, buiten fakbars in Leuven ken ik er zo weinig. Prijzen op drank zijn vaak een paar 100% boven kost en wijn vaak nog een stuk meer dan dat. Met iets meer dan supermarktprijs gaat een cafe of restaurant niet lang overleven.

Meanwhile:

Dat wordt dus nougatbollen. Zéér benieuwd naar de communicatie.

Heb jij enig besef wat een restaurant of café openhouden kost? En die mensen zelf moeten niet kunnen sparen?
Als ik mag afgaan op de brutoloon-topic vind ik de meeste forumleden een pak meer overpriced in hun functie dan een perfect uitgegoten Rochefort op café, eerlijk gezegd.

Natuurlijk weet ik dat. Wij hebben zelf een B&B in Spanje, met een stuk Spaanse en Portugese klanten. Spanje is België niet qua inkomen, maar wij hanteren een redelijkheid qua prijzen en winstmarges.

Wat mij betreft mag men de steunmaatregelen voor de horeca per direct met 75% terugschroeven. Het is onacceptabel dat men niet wil openen enkel en alleen omdat de steunmaatregelen meer opbrengen.

Zit uw maandloon niet ergens rond de 4000-5000 euro als ik het mij goed herinner? Dan zijn zo’n uitspraken natuurlijk makkelijk te doen.

*verbeter maar indien ik u met iemand anders vergis qua loon

River cola toevallig? :unsure:

Den echte cola zelfs!

Nu dat is zeker een uitzondering, zeker in een stad als Hasselt, maar daarom zeker niet minder gezellig. Kan mij langs de deur op terras zat zuipen voor 7 euro met 2 gin-tonics en geraak altijd veilig thuis :unsure:

Over de horeca prijzen kan je niet te hard klagen imo: Zeer veel concurrentie en een min of meer vrije markt dus de prijzen zijn vrij "efficient". Waar je over kan klagen is al het zwart werk etc.

Zit uw maandloon niet ergens rond de 4000-5000 euro als ik het mij goed herinner? Dan zijn zo’n uitspraken natuurlijk makkelijk te doen.

*verbeter maar indien ik u met iemand anders vergis qua loon
Als ik mij niet vergis is het 7000+
Maar dat doet er eigenlijk helemaal niet toe hé, is een beetje op de man spelen. Niets verbiedt u om hetzelfde te gaan proberen.

Dat het weinig empathisch is naar ondernemend Vlaanderen toe in wat voor hen de twee grootste kutjaren van de moderne geschiedenis zijn, dat dan weer zeer zeker wel.

60% meer dan de supermarkt. Dat is een heel goedkoop café. :p

als een Rochefort 10 2 euro is in de supermarkt, dan kan een café niet rondkomen door te verkopen aan 3€ - 3,5€. Misschien enkel in een dorpscafeetje zonder personeel. Of iemand die het nog doet als een hobby omdat die toch al binnen is.

Je Rochefort 10 zal eerder 5 à 6 euro moeten zijn om als horecazaak te echt te kunnen leven.

En na Covid prijs zal per default 6€ worden :D

Wat dan in 2022-2023 nieuwe problemen gaat opleveren in de horeca want die prijzen gaan niet blijven verdragen worden door de consument.
En welke horeca-zaak heeft er ooit zijn prijzen doen zakken :p? Logisch ook, als je als consument een zaak te duur vindt, ga je over een jaar niet opnieuw binnengaan in die zaak. Die consument krijg je niet teruggelokt door je prijzen te doen dalen want de consument gaat de moeite niet doen om opnieuw je prijzen te checken.

Natuurlijk weet ik dat. Wij hebben zelf een B&B in Spanje, met een stuk Spaanse en Portugese klanten. Spanje is België niet qua inkomen, maar wij hanteren een redelijkheid qua prijzen en winstmarges.
Ik ben nu geen expert wat het Spaans ondernemersklimaat betreft, maar ik durf toch te stellen dat dat niet bepaald vergelijkbaar is met België. Al zeker niet in de meer landelijke streken.

Den echte cola zelfs!

Nu dat is zeker een uitzondering, zeker in een stad als Hasselt, maar daarom zeker niet minder gezellig. Kan mij langs de deur op terras zat zuipen voor 7 euro met 2 gin-tonics en geraak altijd veilig thuis :unsure:

Amai, vaak zijn dat cola's van den brouwer zoals Roman.

Iets meer compleet logisch, maar 50 of 60 procent meer ... ik vind dat er over.
Niet vergeten dat de belastingsdienst ervan uit gaat dat in de horeca de verkoopprijs 3 keer de inkoopprijs is. Als je dus minder omzet hebt dan 3 keer uw totale aankoopprijzen ben je al verdacht.

Ik ben nu geen expert wat het Spaans ondernemersklimaat betreft, maar ik durf toch te stellen dat dat niet bepaald vergelijkbaar is met België. Al zeker niet in de meer landelijke streken.

Het is anders, maar het het is ook een veeleisend cliënteel. Spanjaarden houden van lekkere spirits/wijnen en tapas. Veel Belgische klanten klagen trouwens ook over de torenhoge prijzen in ons land. Je kan als horeca-ondernemer kiezen hé ofwel maak je woekerwinst of doe je het met een beetje minder.

Maar zo'n café, is dat dan niet eerder als hobby?

Zoiets kan perfect hoor, er zijn enorm veel parameters die een rol spelen bij de prijssetting in een café.
  • Eigendom van een brouwer of niet, wat bepaalt dat je zelf prijzen kan onderhandelen met leveranciers.
  • Eigen pand of huren, ook daar speelt de leenlast (als die er is) samen met de huurprijs een rol. Huurprijzen kunnen dan nog eens waanzinnig verschillen tussen locaties.
  • Enkel de uitbater eventueel samen met zijn vrouw, of een hoop personeel in dienst.
  • Zuiperskroeg, waar de potten over de toonbank vliegen, of een iets deftiger etablissement waar ook meer onderhoud aan is, duurder meubilair en duurdere inrichting ook.
  • ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan