Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
VDB heeft alvast de deur dicht gedaan voor versoepelingen. Mijn zus is ook zelfstandige in niet medisch contactberoep en in die sector vrezen ze ook hetzelfde.
Er wordt gevreesd, maar het enige dat we nu kunnen doen is afwachten op het officiële woord en hopen op perspectief.

Ik vind het gewoon irritant als mensen hun eigen speculaties als waarheid beginnen rond te bazuinen.

Er wordt gevreesd, maar het enige dat we nu kunnen doen is afwachten op het officiële woord en hopen op perspectief.

Ik vind het gewoon irritant als mensen hun eigen speculaties als waarheid beginnen rond te bazuinen.
idd. Je weet natuurlijk dat je als kappers redelijk achteraan in de rij van versoepelingen staat, dus de kans dat er in januari voor jullie iets inzit, acht ik eerder klein (als het al iets zal zijn, zou ik eerder veronderstellen dat de overheid rond 15 januari zegt dat de kappers begin februari terug open mogen ALS de cijfers positief blijven.

Het voordeel dat jullie hebben is dat véél mensen de kapper als redelijk essentieel beschouwen, ondanks het hogere risico.

Hoe werk jij eigenlijk momenteel voor reservaties? aanvaard je voorlopig niks, leg je een soort van lijst aan die je zal opbellen of werk je via internet met een reserveringssysteem?

Voor wie twijfelt aan de drukte op de weg:

Pas op: het feit dat het aantal files (fictief) 30% is van gemiddeld vorig jaar, wil niet zeggen dat er ook slechts 30% auto's op de weg zijn, verre van zelfs. Maar er is wel degelijk een duidelijke daling.
Bij ons zit het blijkbaar op kantoor anders ook weer goed vol. En maar met 1 reden: sociaal contact en de overtuiging dat dat nog altijd beter is.

Dat viel mij ook op. Ofwel zo ne foto van hun bord alleen zodat ge nie zag wie er nog aan de tafel zat. 🤣

In mijn kringen heeft het merendeel wel zijn best gedaan zich aan de maatregels te houden. Iedereen in de familie/vriendenkring heeft zich echt wel aangepast.
Ik ben bijvoorbeeld oudjaar gaan vieren bij mijn nicht en haar vriend (daar overnacht), we hebben alle 3 apart achter onze pc met de vrienden virtueel afgeteld. Ik heb in geen enkel van de 3 pcschermen een overtreding gezien.
Met kerst was het ook enorm rustig in mijn woonwijk, maja met 3 politieagenten die in onze straat wonen houdt iedereen zich wel in :p.

Heb enkel van kennissen gehoord dat ze toch een koppel hebben uitgenodigd in plaats een +1 maar dat risico vind ik eerlijk gezegd verwaarloosbaar.

idd. Je weet natuurlijk dat je als kappers redelijk achteraan in de rij van versoepelingen staat, dus de kans dat er in januari voor jullie iets inzit, acht ik eerder klein (als het al iets zal zijn, zou ik eerder veronderstellen dat de overheid rond 15 januari zegt dat de kappers begin februari terug open mogen ALS de cijfers positief blijven.

Het voordeel dat jullie hebben is dat véél mensen de kapper als redelijk essentieel beschouwen, ondanks het hogere risico.

Hoe werk jij eigenlijk momenteel voor reservaties? aanvaard je voorlopig niks, leg je een soort van lijst aan die je zal opbellen of werk je via internet met een reserveringssysteem?
Het enige dat we weten is die 'rond 15 januari'. Dan weten we idd meer. Ik wil graag werken, maar de situatie is gewoon niet goed en iedereen acht dat wij zeer veilig werken, maar is dit wel zo? Is ondertussen al weerlegd door het GEMS-rapport. Maarja, de gewone mens weet het natuurlijk beter of tis een complottheorie van de overheid. Kheb al veel zien passeren op het internet, haha.

Ik werk niet met een reservatiesysteem. Ben zeer oldskool daarin: via belleke of bericht (SMS, Messenger, Whatsapp, ...). Voorlopig aanvaard ik niets omdat er nog niets concreet op tafel ligt en een wachtlijst... daar begin ik niet aan. Als het zover is, dan zullen mijn klanten me wel contacteren en dan neem ik daar ook mijn tijd voor om iedereen zo goed mogelijk in te plannen :)

Het enige dat we weten is die 'rond 15 januari'. Dan weten we idd meer. Ik wil graag werken, maar de situatie is gewoon niet goed en iedereen acht dat wij zeer veilig werken, maar is dit wel zo?
Ik ben er redelijk ferm van overtuigd dat in gewone kapsalons, waar het personeel toch niet echt altijd volgens de geldende reglementering werkt (vooral zwartwerk, maar ook op andere vlakken), er écht niet volgens de regels gewerkt wordt.

De relatie werkgever-werknemer is daarvoor té dominant langs werkgevers kant (omwille van de vaak jonge meisjes die niet op hun strepen staan) + ook de klanten zijn vaak té eigenzinnig. Maar da's mss een vooroordeel van mij.

Ik ben er redelijk ferm van overtuigd dat in gewone kapsalons, waar het personeel toch niet echt altijd volgens de geldende reglementering werkt (vooral zwartwerk, maar ook op andere vlakken), er écht niet volgens de regels gewerkt wordt.

De relatie werkgever-werknemer is daarvoor té dominant langs werkgevers kant (omwille van de vaak jonge meisjes die niet op hun strepen staan) + ook de klanten zijn vaak té eigenzinnig. Maar da's mss een vooroordeel van mij.
En je weet dat in die kapsalons er nu in het zwart sowieso wordt verdergewerkt ;).

Ik zie dicht bij mij datzelfde bij dorpskappers ook, zeker als er een iets ouder cliënteel is. Heel veel klanten die mondmaskers weigeren te dragen, en niet alleen is de relatie werkgever-werknemer uit balans, de relatie zaakvoerder-klant is dat ook. Mensen weigeren is in het beste geval klanten kwijt en in het slechtste ruzie.

@iamhollywood Dat is geen argument om ze wel open te laten doen, maar een argument om strenger te controleren.

mensen vergeten altijd de basisregels in zulke plaatsen : 1,5m afstand houden is nog altijd een basisregel.
Maar neen drummen om toch te denken dat je rapper buiten ga zijn
Het had (in dit geval althans) wel gewoon te maken met het feit dat die mensen allemaal moesten blijven hangen om getest te worden, als ik mij niet vergis.. :)

ja maar afstandregel blijft toch ook daar geldig :)

Veel mensen die denken dat het of of of is ipv en en en
Ge moet het ook kunnen eh. Als 500 man op hetzelfde moment getest moet worden, ze daar maar een ruimte voor hebben en daar buiten amper plaats is om te wachten, dan krijgt ge dit.

Ge moet het ook kunnen eh. Als 500 man op hetzelfde moment getest moet worden, ze daar maar een ruimte voor hebben en daar buiten amper plaats is om te wachten, dan krijgt ge dit.
Je ziet wel op die foto dat er nét voorbij de politie plaats is, maar dat ook die mensen drummen.

Minstens hadden er hier dranghekkens moeten staan en had Brussels Airport , die de capaciteit kent én de toestroom per uur kan inschatten, desnoods extra tenten moeten klaarzetten. Die informatie hadden ze, er is plaats om te testen (niet enkel de "uitgangshal", desnood neem je de plaats van de taxi's in, ...). Vind hier toch ook dat het beter kon.

Tenzij iemand me kan overtuigen waarom bovenstaande zaken onmogelijk waren of niet correct ingeschat konden worden (vertragingen, ...)

Je ziet wel op die foto dat er nét voorbij de politie plaats is, maar dat ook die mensen drummen.

Minstens hadden er hier dranghekkens moeten staan en had Brussels Airport , die de capaciteit kent én de toestroom per uur kan inschatten, desnoods extra tenten moeten klaarzetten. Die informatie hadden ze, er is plaats om te testen (niet enkel de "uitgangshal", desnood neem je de plaats van de taxi's in, ...). Vind hier toch ook dat het beter kon.

Tenzij iemand me kan overtuigen waarom bovenstaande zaken onmogelijk waren of niet correct ingeschat konden worden (vertragingen, ...)
Voila, ze weten bij Brussels Airport toch ook wie wanneer binnenkomt en dat de facto iedereen getest moet worden. Voorzie u dan op crowd control.

Blijkbaar vallen de steunmaatregelen voor niet medische contactberoepen na deze maand weg indien je nog producten verkoopt omdat de horeca goede zaken heeft gedaan. Dus nu kan mijn zus kiezen, ofwel kan ze haar klanten blijven behelpen met producten en verliest ze haar steunmaatregelen oftewel kan ze haar klanten niet meer helpen. Terwijl de verkoop van die paar producten absoluut niet voldoende is om rond te komen. Geen idee hoe ze bij de overheid die redenering weer hebben gemaakt. Ik dacht dat alcohol ondertussen niet meer aanwezig was tijdens de vergaderingen?

Blijkbaar vallen de steunmaatregelen voor niet medische contactberoepen na deze maand weg indien je nog producten verkoopt omdat de horeca goede zaken heeft gedaan. Dus nu kan mijn zus kiezen, ofwel kan ze haar klanten blijven behelpen met producten en verliest ze haar steunmaatregelen oftewel kan ze haar klanten niet meer helpen. Terwijl de verkoop van die paar producten absoluut niet voldoende is om rond te komen. Geen idee hoe ze bij de overheid die redenering weer hebben gemaakt. Ik dacht dat alcohol ondertussen niet meer aanwezig was tijdens de vergaderingen?
Ik zie niet in waarom dit onlogisch is. Als tijdelijke werkloze kan je ook geen uitkering krijgen als je een ander inkomen hebt op het moment dat je je normale activiteit uitoefent, hoe klein dat ander inkomen ook is.

Is een logische maatregel om misbruik te vermijden.

Ik zie niet in waarom dit onlogisch is. Als tijdelijke werkloze kan je ook geen uitkering krijgen als je een ander inkomen hebt op het moment dat je je normale activiteit uitoefent, hoe klein dat ander inkomen ook is.

Is een logische maatregel om misbruik te vermijden.
De meeste klanten van mijn zus (schoonheidssector) volgen vaak behandelingen die meerdere weken of maanden in beslag nemen. Bij die behandelingen horen bepaalde producten ter ondersteuning die haar klanten dus nodig hebben. Dus haar klanten hebben die producten nodig om hun behandeling voort te kunnen zetten, maar voor mijn zus is dat bijlange na niet genoeg om de verloren inkomsten van die steunmaatregelen te dekken.

Ik snap dat dit in andere tijden logisch is om misbruik te voorkomen, daar ben ik ook niet tegen. Maar in mijn ogen kan je dat op dit moment niet gewoon zo zwart/wit bekijken.

De meeste klanten van mijn zus (schoonheidssector) volgen vaak behandelingen die meerdere weken of maanden in beslag nemen. Bij die behandelingen horen bepaalde producten ter ondersteuning die haar klanten dus nodig hebben. Dus haar klanten hebben die producten nodig om hun behandeling voort te kunnen zetten, maar voor mijn zus is dat bijlange na niet genoeg om de verloren inkomsten van die steunmaatregelen te dekken.

Ik snap dat dit in andere tijden logisch is om misbruik te voorkomen, daar ben ik ook niet tegen. Maar in mijn ogen kan je dat op dit moment niet gewoon zo zwart/wit bekijken.
Ik veronderstel dat je zus niet de enige verdeler is van die producten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan