Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals gezegd is het moeilijk om momenteel conclusies te trekken uit bovenstaande cijfers.

"Gelukkig" vallen kerst en nieuwjaar met exact 1 week verschil, zodat je de cijfers rond kerst in principe wel relatief goed kan vergelijken met de cijfers rond nieuwjaar.

De cijfers van kerstavond (de donderdag) en oudejaarsavond (vrijdag) zijn al volledig, die van kerstdag ook, nieuwjaar nog nét niet (maar zullen niet al te veel meer afwijken).

Er waren dus op kerstavond iets meer gevallen, maar véél meer tests dan op oudejaarsavond. Dat resulteert in positiviteitsratio's van 4,8% tov 5,6%. Dat wijst eerder op een negatief scenario. Kerstdag (4,0%) vs nieuwjaar (3,7%) is dan weer positief.

(tabel hieronder te lezen als "In de week van .... waren er zoveel cases/tests op ma/di/...
Code:
                   Ma    Di    Wo    Do    Vr    Za    Zo
CASES 21/12/2020  3364  2702  2460  1781   519  1151   557
TESTS 21/12/2020 32477 51759 41187 36864 13051 17851 13419
CASES 28/12/2020  2744  2400  2067  1683   436   571     2
TESTS 28/12/2020 29035 41317 32550 30221 11858 18099   575

Je kan dus goed vergelijken, om te besluiten dat er eigenlijk geen duidelijke richting is :). Positief is wél dat het aantal tests op 2 januari (voorlopige cijfers) al hoger is dan het aantal tests exact 1 week geleden . Dat lijkt me voor de komende weken het belangrijkste.

Zoals gezegd is het moeilijk om momenteel conclusies te trekken uit bovenstaande cijfers.

"Gelukkig" vallen kerst en nieuwjaar met exact 1 week verschil, zodat je de cijfers rond kerst in principe wel relatief goed kan vergelijken met de cijfers rond nieuwjaar.

De cijfers van kerstavond (de donderdag) en oudejaarsavond (vrijdag) zijn al volledig, die van kerstdag ook, nieuwjaar nog nét niet (maar zullen niet al te veel meer afwijken).

Er waren dus op kerstavond iets meer gevallen, maar véél meer tests dan op oudejaarsavond. Dat resulteert in positiviteitsratio's van 4,8% tov 5,6%. Dat wijst eerder op een negatief scenario. Kerstdag (4,0%) vs nieuwjaar (3,7%) is dan weer positief.

(tabel hieronder te lezen als "In de week van .... waren er zoveel cases/tests op ma/di/...
Code:
                   Ma    Di    Wo    Do    Vr    Za    Zo
CASES 21/12/2020  3364  2702  2460  1781   519  1151   557
TESTS 21/12/2020 32477 51759 41187 36864 13051 17851 13419
CASES 28/12/2020  2744  2400  2067  1683   436   571     2
TESTS 28/12/2020 29035 41317 32550 30221 11858 18099   575

Je kan dus goed vergelijken, om te besluiten dat er eigenlijk geen duidelijke richting is :). Positief is wél dat het aantal tests op 2 januari (voorlopige cijfers) al hoger is dan het aantal tests exact 1 week geleden . Dat lijkt me voor de komende weken het belangrijkste.
Bedankt Steven

Vandaag al van twee kennissen vernomen dat bij hen op kantoor vandaag IEDEREEN aanwezig is en ze allemaal terug naast elkaar zitten, maar het zal makkelijker zijn om de stijgende cijfers op de scholen te steken.

Herman Goossens bedoelde wel degelijk D614G
Maar die mutatie circuleert al bijna een jaar en is sinds maart dominant. Dusjah niet echt duidelijk wat Goossens nu wil zeggen.
A variant of SARS-CoV-2 with a D614G substitution in the gene encoding the spike protein emerged in late January or early February 2020. Over a period of several months, the D614G mutation replaced the initial SARS-CoV-2 strain identified in China and by June 2020 became the dominant form of the virus circulating globally. Studies in human respiratory cells and in animal models demonstrated that compared to the initial virus strain, the strain with the D614G substitution has increased infectivity and transmission. The SARS-CoV-2 virus with the D614G substitution does not cause more severe illness or alter the effectiveness of existing laboratory diagnostics, therapeutics, vaccines, or public health preventive measures.

Maar die mutatie circuleert al bijna een jaar en is sinds maart dominant. Dusjah niet echt duidelijk wat Goossens nu wil zeggen.
idd, ik denk dat Herman zondag iets te vlug naar de VRT is gestapt en iets uitgelegd heeft waarover hij zelf geen heldere info had. Anders kan ik niet begrijpen waarom er zo'n groot verschil in interpretatie is.

speciaal voor @Nesjamag :

Er wordt dus weldegelijk ook worst case gepland, voor verschillende scenario's. Hopelijk kan het pessimisme hiermee (deels) terug in de kast. Ik ben niet de grootste fan van de regering De Croo, maar tot dusver zijn ze er wel heel goed in geslaagd van de lijn van de virologen te volgen. En als er iemand is die er meer van weet dan jij of ik dan zijn het wel die mensen lijkt me. Het zal dus - helaas - aan de verantwoordelijkheidszin liggen van de gemiddelde burger hoe de cijfers evolueren :p

speciaal voor @Nesjamag :

Er wordt dus weldegelijk ook worst case gepland, voor verschillende scenario's. Hopelijk kan het pessimisme hiermee (deels) terug in de kast. Ik ben niet de grootste fan van de regering De Croo, maar tot dusver zijn ze er wel heel goed in geslaagd van de lijn van de virologen te volgen. En als er iemand is die er meer van weet dan jij of ik dan zijn het wel die mensen lijkt me. Het zal dus - helaas - aan de verantwoordelijkheidszin liggen van de gemiddelde burger hoe de cijfers evolueren :p

Ik moet zeggen dat ik daar ook mee akkoord ben, al hebben ze in het begin wel te laat gereageerd mijns inziens. Verder kan ik hen eigenlijk weinig verwijten.

Gisteren een bericht gekregen van een klant dat hij gehoord heeft dat niet-medische contactberoepen zeker gesloten blijven tot de krokusvakantie.

Krijg het schijt van mensen die zulke nonsens creëren/verspreiden. Tis nieuwjaar, tijd voor nieuwe veronderstellingen terwijl er nog niets concreets is gezegd geweest. AAaarrrgghhhh >_<

Ik hoop toch dat ik geen drie maanden meer moet wachten voor ik naar de kapper mag eigenlijk :sad:

Gisteren een bericht gekregen van een klant dat hij gehoord heeft dat niet-medische contactberoepen zeker gesloten blijven tot de krokusvakantie.

Krijg het schijt van mensen die zulke nonsens creëren/verspreiden. Tis nieuwjaar, tijd voor nieuwe veronderstellingen terwijl er nog niets concreets is gezegd geweest. AAaarrrgghhhh >_<
VDB heeft alvast de deur dicht gedaan voor versoepelingen. Mijn zus is ook zelfstandige in niet medisch contactberoep en in die sector vrezen ze ook hetzelfde.

Ik blijf het ook tenenkrullend vinden hoe traag vaccinatie gaat in dit land. Eind deze week schat met zo’n 100.000 dosis in het land te hebben en zo’n 6600 mensen ingeënt te hebben.

wat ik grappig vond tijdens de feesten is dat mensen die anders sociale media volzetten, met wat ze die dag doen, nu opeens doodstil waren.
Zo heb ik een kennis die zot is van Kerst die dit jaar de hele dag niets online heeft gezet.
Maar dan met oudejaar weer wel, 1 "knuffelcontact" op bezoek, hele avond foto's van hun eten etc...

Ge maakt mij niet wijs dat die op kerst helemaal niets heeft gedaan hoor.

Ja, inderdaad de verantwoordelijkheidszin van de gewone burger...
Ondertussen heb ik via via een aantal mooie verhalen gehoord over wat lokale politici hier uitgestoken hebben met Oudjaar/Nieuwjaar - een feestje met meer personen dan toegelaten, tot in de late uurtjes in een lokaal establishment - maar dat zal gecontroleerd worden, noch de media halen, noch leiden tot gepaste bestraffing. Wie stuurt immers de lokale politie aan? Juist ja...

Eén set regels voor de aristocratie, één set regels voor het plebs. Ik heb hoe langer hoe meer begrip voor mensen die de regels gewoon aan hun laars lappen als ik dat soort verhalen hoor. Een lokale kapper knipt nog in 't zwart... pakt eerst die corrupte politici maar aan denk ik dan.

wat ik grappig vond tijdens de feesten is dat mensen die anders sociale media volzetten, met wat ze die dag doen, nu opeens doodstil waren.
Zo heb ik een kennis die zot is van Kerst die dit jaar de hele dag niets online heeft gezet.
Maar dan met oudejaar weer wel, 1 "knuffelcontact" op bezoek, hele avond foto's van hun eten etc...

Ge maakt mij niet wijs dat die op kerst helemaal niets heeft gedaan hoor.
Dat viel mij ook op. Ofwel zo ne foto van hun bord alleen zodat ge nie zag wie er nog aan de tafel zat. 🤣

Ja, inderdaad de verantwoordelijkheidszin van de gewone burger...
Ondertussen heb ik via via een aantal mooie verhalen gehoord over wat lokale politici hier uitgestoken hebben met Oudjaar/Nieuwjaar - een feestje met meer personen dan toegelaten, tot in de late uurtjes in een lokaal establishment - maar dat zal gecontroleerd worden, noch de media halen, noch leiden tot gepaste bestraffing. Wie stuurt immers de lokale politie aan? Juist ja...

Eén set regels voor de aristocratie, één set regels voor het plebs. Ik heb hoe langer hoe meer begrip voor mensen die de regels gewoon aan hun laars lappen als ik dat soort verhalen hoor. Een lokale kapper knipt nog in 't zwart... pakt eerst die corrupte politici maar aan denk ik dan.

stuur een mailtje naar HLN ofzo.
Die gaan dat met plezier willen publiceren voor clicks

Mocht ik bewijs hebben, ik zou het meteen doen.
Laten we het erop houden dat je domme liberalen hebt zoals Tommelein die zelf het bewijs van het schenden van de regels op Instagram gooien, maar dat er daarnaast ook nog iets wat intelligentere liberalen zijn die geen bewijs laten circuleren.

Die zitten mee in het complot van de aristocratie tegen het plebs, hé.

Pas op, het KAN en zal zeker lokaal gebeuren, net zoals overal mensen samenkwamen. Maar dingen zoals één set regels voor aristocratie en één set regels voor het plebs, da's bullshit. Zo'n verhalen komen ook uit en worden ook bestraft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan