Afspreken met beperkt aantal mensen is idd niet fijn. Maar dat wilt niet zeggen dat met helemaal niemand moet afspreken. Momenteel is dat 4, dus je kunt er maar gebruik van maken.
Denk je dat arme mensen hun kinderen elke schoolvakantie op kamp kunnen sturen? Denk je dat zij een fitnessabonnement hebben? Denk je dat zij elke maand naar de cinéma gaan? Dit zijn en blijven luxeproducten en daarom ook luxe issues. Je kunt een sociaal leven leiden zonder deze producten/hobbys.
Maar als maatschappij zijn wij natuurlijk rotverwend. "ik moet product x hebben of ik ben ongelukkig". "ik moet fitnessen want dat is mijn enige uitlaatklep, ik kan echt echt echt geen andere uitlaatklep hebben, neen sorry."
Met zo'n ingesteldheid komen we er natuurlijk niet....Het is u aanpassen of wegkwijnen.
Ik hoop voor u dat ge nog nooit ne dag hebt gedacht "tgoh, ik weet echt niet wat ik moet maken om te eten vandaag", want er zijn zoveel miljoenen mensen die zelfs niet weten of ze wel kunnen eten vandaag. Echt waar, elke keer komt datzelfde riedeltje terug omhoog "anderen hebben het slechter". Ik veronderstel dat we hier volgende week voor de miljoenste keer een vergelijking gaan maken met WOII?
Dat andere mensen niet elke maand naar de cinema kunnen of geen fitnessabonnement kunnen betalen is niet mijn zaak, dat maakt mijn rekening niet. Ik kan ook geen Ferrari betalen, maar kan de persoon die hem wel kan betalen het dan ook niet meer moeilijk hebben in uw ogen. Dat mijn leven gezien wordt als een luxeperspectief vanuit uw ogen dat is uw zaak, maar dat doet niks af aan hoe ik mij voel en hoe ik door deze crisis heen ga. Want omdat je, in uw ogen, luxe hobby's hebt blijf je gevrijwaard van enige emotionele problemen of stress? Het was echt plezant om mijn relatie te zien stranden en mijn job te verliezen, echt waar, ik heb mij werkelijk rot geamuseerd. Dat bovenop die zaken ik ook al mijn hobby's ben verloren, tgoh, luxeproblemen eh.
- Op een grasveld achter een bal aanlopen om hem tegen een net te trappen
- 2 uur naar bewegende beeldjes kijken
- Een uur zware dingen optillen en terug neerzetten
Pure jetset-hobby's zijn dat seg, onhaalbaar voor iedereen die niet tot de elite van de bevolking hoort. Dat jij in staat bent uw leven helemaal om te gooien of u beter aan te passen aan de situatie is goed voor u. Misschien moet je eens denken dat jij dan diegene bent in een luxe-situatie. Dat jij op dit moment makkelijker alles kan relativeren en door een roze bril zien. En chapeau dat je dat kunt want uw privé situatie is ook geen lachertje op dit moment van wat ik hier heb gelezen.
Maar echt, fuck off met dat wij rotverwend zijn omdat we een een welvaartmaatschappij leven. Om die zaken te betalen gaat iedereen hier ook maar gewoon zijn 8 uur per dag kloppen. Dat ik dan het geluk heb om in een werelddeel te wonen dat ik mij bepaalde luxeartikelen kan permitteren wilt niet zeggen dat ik geen miserie kan kennen, dat ik niet ongelukkig kan zijn, dat ik niet op het randje kan staan om de eerste debiel die op straat iets verkeerds tegen mij zegt ne slag op zijn gezicht te geven omdat mijn emmer ondertussen ook al fameus aan het overlopen is.
Ik ga mij daar nu eens totaal niet schuldig over voelen. Net zoals ik mij niet schuldig voel als ik met de auto naar de winkel ga terwijl iemand anders met de bus moet gaan. Of dat ik straks een biefstuk ga eten terwijl aan de andere kant van de wereld iemand om komt van de honger. Ik weiger mij pertinent schuldig te voelen om zaken waar ik geen controle over heb.