Absoluut. Heb hier trouwens ook al over die aflevering van De Afspraak gepost, die ik heel relevant vond. Daar gaven ze aan dat de EU duidelijk heeft laten zien dat ze een economische alliantie zijn, en is gaan onderhandelen vanuit dat opzicht. "De beste prijs krijgen" voor het vaccin. En ze zijn teruggekomen als overwinnaars, want dat hebben ze gekregen. Alleen was de beste prijs niet wat de inwoners wilden, alleen wat de lidstaten en de afgevaardigden wilden.Ik ga mij niet mengen in een nutteloze "Heeft Israël het beter gedaan dan de EU?" want dat zijn gangsters eerste klas, maar een zeer terechte vraag is wel "Had de EU het beter kunnen doen?" imo.
Interne solidariteit of niet, er is véél misgelopen bij het sluiten van die contracten, en dat is zeker deel van de reden voor onze achterstand. Daar mag en moet je als burger kritiek op kunnen geven.
Er zijn wel meer problemen met de EU, allemaal extra tegen de lamp gehouden in deze situatie. Ik denk dat dit voor velen dé kans was voor de EU om eendrachtig op te treden, zoals met internationale regels en maatregelen, de aankoop en verdeling van de vaccins en naar de toekomst preventie en ontwikkeling van nieuwe vaccins om dit te voorkomen. Maar bij elke stap zijn ze vooral onmachtig gebleken en hebben ze héél grote kansen laten liggen, naast de kleine kansjes die ze misschien wel hebben gepakt. Maar het solidariteitsprincipe vind ik wel heel wat waard.